لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی

درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی ممکن است، برای افرادی که در طول دوران کرونا بویایی خودشان را از دست دادند موثر باشند. ما در این مقاله سعی کرده ایم راهکار درمان خانگی این عارضه کرونا را بررسی کنیم. این در حالی است که از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائم رایج COVID-19 است. این عارضه اغلب پس از بهبودی افراد از بیماری کوید 19 تا مدت ها همچنان باقی می‌ماند. از دست رفتن حس بویایی و چشایی در برخی موارد نیز ممکن است ناشی از ابتلا به سایر بیماری ها و مشکلات ساختاری باشد.

به عنوان مثال گرفتگی مجاری بینی می تواند باعث از بین رفتن موقت حس چشایی و بویایی در افراد شود. التهاب مجاری بینی به دلیل آلرژی، سرماخوردگی یا آنفولانزا اغلب با گرفتگی بینی همراه است. این التهاب از رسیدن بوها به بالای مجاری بینی، جایی که سلول‌های بویایی در آن قرار دارند، پیشگیری می‌کند.

از دست دادن طولانی مدت چشایی و بویایی معمولا در اثر ضربه به سر یا جمجمه رخ می دهد. این صدمات باعث ضربه مغزی و در نتیجه آسیب به اعصاب و سلول های بویایی می شود. بررسی ها نشان می دهد که کووید-19 نیز ممکن است به اعصاب یا مخاط بینی آسیب برساند. مخاط بینی پوشش داخلی بینی است که به حس بویایی بینی کمک می کند.

علل از دست دادن بویایی و چشایی چیست؟

پیری و کهولت سن نیز می تواند به طور طبیعی باعث کاهش حس چشایی و بویایی شود. زیرا در این دوران تراکم سلول های عصبی و عملکرد کلی مغز کاهش می یابد.

اکثر افرادی که تصور می کنند چشایی خود را از دست داده و طعم و مزه غذاها را حس نمی کنند، در واقع بویایی خود را از دست داده اند. در واقع بو به قدری به درک مزه ها کمک می کند که وقتی سلول های بویایی عملکرد خود را از دست می دهند، برای چشیدن غذا دچار مشکل می شوید. بسیاری از مردم از دست دادن حس چشایی را زودتر درک می کنند. در برخی موارد، روش های درمانی مختلف مانند پرتودرمانی، می توانند جوانه های چشایی شما را تحت تأثیر قرار دهند.

همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث از بین رفتن حس بویایی و چشایی در افراد شوند.  به عنوان مثال ضربه مغزی یا اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون معمولا با از بین رفتن حس بویایی و چشایی همراه هستند. به همین دلیل، همه افرادی که برای مدت طولانی تغییر در حس بویایی یا چشایی دارند، باید حتما توسط پزشک مورد ارزیابی کامل قرار بگیرند.

سایر  عواملی که می توانند باعث بروز اختلال در حس چشایی و بویایی شما شوند، عبارتند از:

  • اختلالات مادرزادی
  • قرار گرفتن در معرض سموم مانند استنشاق مواد شیمیایی قوی
  • علل عصبی مانند رشد تومور یا توده مغزی، یا ابتلا به بیماری های تخریب کننده عصبی

چگونه بو و مزه را درک می کنیم؟

درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی || پزشکت

دو حس چشایی و بویایی ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما به روش های کاملا متفاوتی کار می کنند. مزه توسط جوانه های چشایی که بر روی سطح زبان قرار دارند درک می شود. جوانه های چشایی دارای تعداد بسیار زیادی سلول های گیرنده مزه بوده و در تمام قسمت های مختلف زبان قرار دارند. جوانه های چشایی اطلاعات دریافتی در مورد طعم و مزه غذاها را از طریق گیرنده های عصبی به مغز می فرستند.  به این ترتیب این سلول ها در شناسایی طعم های مختلف غذا مانند شوری، شیرینی، تلخی یا ترشی به شما کمک می کنند.

از سوی دیگر، بو توسط سلول های بویایی که روی سقف مجرای بینی قرار دارند، احساس می شود. سلول های بویایی طعم ها را نیز شناسایی می کنند. به همین دلیل، سلول های بویایی نقش مهمی در طعم غذا دارند.

بازگشت حس بویایی و چشایی چه مدت طول می کشد؟

مزه و بو اغلب زمانی برمی گردد که علت برطرف شود. به عنوان مثال، پس از پایان فصل سرماخوردگی یا آلرژی حس بویایی و چشایی شما بهبود می یابند. اگر از دست دادن حس چشایی و بویایی شما به دلیل آسیب دیدن اعصاب بویایی است، معمولا فرایند بهبودی کمی طولانی تر می شود. علت این امر آن است که سلول ها به  زمان نیاز دارند تا بتوانند مجددا فعالیت خود را از سربگیرند. بنابراین اگر از دست رفتن حس بویایی و چشایی شما به دلیل آسیب های عصبی است طی چند هفته تا چند ماه بهبود پیدا خواهید کرد.

در تعداد بسیار کمی از افراد، سلول های عصبی قادر به بازیابی کامل نیستند و حس بویایی ممکن است به طور کامل باز نگردد. بررسی ها نشان می دهد که از بین رفتن حس بویایی و چشایی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. در واقع به دلیل علاقه زیاد به غذا یا نوشیدنی از بین رفتن حس بویایی و چشایی برای بسیاری از مردم غیر قابل تحمل است.

با این حال در اکثریت قریب به اتفاق بیماران، از دست دادن چشایی یا بویایی دائمی نیست. بهترین درمان گذشت زمان است. فقط باید منتظر بمانید تا بدن خودش را بهبود ببخشد. حداقل پس از گذشت چند هفته تا چند ماه علائم شما از بین رفته و حس بویایی و چشایی شما به تدریج فعالیت خود را از سر می گیرند.

آیا همه افراد مبتلا به COVID-19 حس چشایی و بویایی خود را از دست می دهند؟

از دست دادن چشایی و بویایی دو مورد از شناخته شده ترین نشانه های COVID-19 است. اما با این حال این عوارض برای کمتر از نیمی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، خ می دهد. اگر نوع خفیف کووید 19 را دارید، احتمال اینکه حس چشایی و بویایی خود را از دست بدهید بسیار بیشتر از حالت متوسط ​​یا شدید بیماری است.

95 درصد بیماران مبتلا به  COVID-19 که متوجه کاهش توانایی چشایی یا بویایی خود می شوند، ظرف 6 ماه به بهبودی کامل می رسند.

چگونه از دست دادن بویایی را در خانه درمان کنیم؟

درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی || پزشکت

اگر  پس از گذشت 6 ماه احساس بویایی شما برنگشت می توانید روش های مختلف زیر را برای کمک به بازگشت حس بویایی خود امتحان کنید. این روش ها عبارتند از:

مصرف سیر

2 تا 3 حبه سیر خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید. مواد را در قابلمه بجوشانید. پس از خنک شدن مخلوط، آن را کاملا صاف کرده و بنوشید. خواص ضد التهابی ترکیبات سیر می تواند به درمان گرفتگی بینی کمک کند.

استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک دارای انواع مختلفی از تری گلیسیریدها است. برای رفع گرفتگی بینی، یک قطره روغن کرچک گرم را در هر سوراخ بینی بریزید. برای رسیدن به نتایج بهتر می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید. روغن کرچک یکی از بهترین روغن های گیاهی برای از بین بردن التهاب بدن است.

مصرف چای زنجبیل

یک تکه زنجبیل پوست کنده را برداشته و آن را به آرامی بجوید. جویدن تکه زنجبیل را در فواصل زمانی معین انجام بدهید. اگر به دلیل تند بودن طعم زنجبیل نمی توانید آن را مستقیما بجوید، بهتر است به جای اینکار از چای زنجبیل استفاده کنید. این کار را روزی چند بار انجام دهید. رایحه زنجبیل قوی است و می تواند حس بویایی و چشایی شما را تقویت کند.

مصرف کورتیکواستروئیدها

اگر از دست دادن بویایی شما به دلیل عفونت باشد، مصرف داروی استروئید می تواند التهاب مجرای بینی را کاهش داده و به بازگشت حس بویایی شما کمک کند. کورتیکو استروئیدها در دسته داروهای ضدالتهاب قرار می گیرند. این داروها را می توانید به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف کنید. مصرف کورتیکواستروئیدها در مورد بیماری های رایج مانند سرماخوردگی و آلرژی و همچنین برای افراد مبتلا بهCOVID-19 بسیار موثر است.

رایحه تراپی

برای بازگشت حس بویایی روش های زیاد و امیدوار کننده ای وجود دارد. پیش از هر چیز باید با سلول های بویایی خود مانند یک گروه عضلانی رفتار کنید. این کار برای سلول های بویایی شما مانند یک ورزش روزانه است.

برای کمک به بازگشت حس بویایی مجموعه ای از 10 تا 15 ماده مختلف که دارای بوهای بسیار قوی هستند را در دست بگیرید. به عنوان مثال قهوه، اکالیپتوس، پرتقال، یا شکلات معمولا دارای بوی تندی هستند که به راحتی تشخیص داده می شود.  سپس دو بار در روز و هر بار به مدت 20 ثانیه، این رایحه های تند را عمیقاً استشمام کنید. این تمرین ساده را حداقل به مدت 3 ماه ادامه بدهید.

این درمان با آموزش مجدد مغز می تواند تا حد زیادی در بهبود بویایی و تشخیص بهتر بوها به شما کمک کند.  اگرچه این کار عجیب به نظر می رسد، اما بررسی ها نشان می دهد که این تمرین حس بویایی را در افرادی که ماه ها یا حتی سال ها آن را از دست داده اند، بهبود می بخشد.

سایر روش های دارویی

برخی دیگر از داروها نیز وجود دارند که می توانند در بازگشت حس بویایی به شما کمک کنند. این دارو ها شامل مهارکننده های فسفودی استراز (مانند سیلدنافیل، تئوفیلین یا کافئین) و سیترات سدیم داخل بینی است. پزشک پس از انجام معاینات لازم و با توجه به از بین رفتن حس بویایی، داروهای لازم را برای شما تجویز خواهد کرد.

نکاتی برای بازگشت حس چشایی

درمان خانگی برای بازگشت حس بویایی || پزشکت

افرادی که تصور می کنند حس چشایی خود را از دست داده اند، در بیشتر موارد حس بویایی آنها دچار مشکل شده است. هر گونه آسیب به حس بویایی می تواند باعث تضعیف حس چشایی شود. درمان های خاصی وجود دارند که می توانند به بازگشت حس چشایی شما کمک کنند. از جمله:

مصرف زینک

جوانه های چشایی برای عملکرد طبیعی خود به روی نیاز دارند. روی که با نام زینک نیز شناخته می شود یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. با وجودی که امروزه کمبود روی در افراد به ندرت دیده می شود، اما بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل‌های روی می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات چشایی کمک کند. همچنین مصرف برخی از داروها به دلیل داشتن عوارض جانبی ممکن است باعث کمبود روی بدن شوند. بنابراین اگر حس چشایی خود را از دست داده و در حال مصرف دارو نیز هستید پزشک را در مورد داروهای مصرفی خود مطلع کنید.

آبرسانی کافی به بدن

اگر دهان شما بزاق کافی تولید نکند، جوانه های چشایی نمی توانند فعالیت خود را به درستی انجام دهند. این وضعیت در بلند مدت باعث تضعیف جوانه های  چشایی می شود. خشک بودن همیشگی دهان یکی از علائم مهمی است که نشان می دهد دهان شما بزاق کافی تولید نمی کند. پرتودرمانی یکی از علت های مهمی است که می تواند باعث خشک شدن دهان شود. اما با این حال خشک بودن دهان ممکن است در افرادی که تحت پرتودرمانی نیستند نیز رخ دهد. علت این مساله هر چه باشد، هیدراته ماندن یک راه آسان برای بازگرداندن حس چشایی است

سخن آخر

به طور کلی از بین رفتن حس چشایی و بویایی در اغلب موارد موقت است. پس از گذشت زمان و بهبود علائم بیماری حس چشایی و بویایی شما مجددا شروع به فعالیت می کنند. عوامل یا بیماری های مختلفی می تواند بر حس بویایی و چشایی شما تاثیر بگذارد.  شما می توانید درمان های دارویی یا خانگی مختلف را برای بازگرداندن حس بویایی و چشایی خود انتخاب کنید. اما نکته مهم در مورد درمان های خانگی این است که باید در انجام این درمان ها پشتکار داشته و هر روز آنها را تمرین کنید. بررسی ها نشان می دهد که صبح بهترین زمان برای انجام درمان های خانگی است.

از بین رفتن حس بویایی و چشایی تاثیر منفی زیادی در کیفیت زندگی افراد دارد. به همین علت بازیابی این دو حس مهم بدن بسیار ضروری است. شما می توانید با استفاده از تغییرات رژیم غذایی و درمان های خانگی به بهبود هرچه سریع تر خود کمک کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام ما خانوادگی دوهفته س کرونای خفیف گرفتیم. من و مادرم حس چشایی نداریم و برادرم هم حس چشاییش ضعیفه.
    با این که بوها رو به طور متوسط حس میکنیم اما بیشتر چشایی مون آسیب دیده‌

    اماپدر و خواهرم حس چشاییشون مشکلی پیدا نکرد.

    مطالبتون بسیار مفید بود. امیدوارم با استفاده از راهکارهای خانگی مثل اول بشیم چون واقعا غذاخوردن برامون معنی نداره.

    نظر دیگه ای که دارم داروهای کورتیکواستروئید عوارض بدی دارن و سمتشون نریم برای سلامتیمون خیلی بهتره
    واسه زانوی شوهرخالم اینقدر از این آمپولا زدن الان سرطان خون داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز