لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علائم بیماری در طوطی ها

بیماری طوطی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر افراد علاقه مند به نگهداری از حیوانات خانگی، ترجیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند از طوطی ها نگهداری کنند، چون معتقدند که آنها به مراقبت و توجه کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاز دارند. در حالی که این باور کاملا اشتباه و حتی خطرناک است. زیرا طوطی ها به برقراری ارتباط دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تحریک مداوم نیاز دارند، به خصوص اگر آنها را به تنهایی نگهداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. برخی از جنبه های نیازهای های اصلی که یک طوطی به عنوان حیوان خانگی به آن نیاز دارد شامل داشتن قفس تمیز، تغذیه صحیح آنها، تهیه اسباب بازی برای تحریک ذهنی و البته هوشیاری در برابر علائم بیماری است.

مهتریم عامل در مراقبت و نگهداری از طوطی ها، شناخت علائم بیماری در آنهاست. چون طوطی علاقه زیادی در مخفی کردن علائم خود دارند. چون بروز علائم بیماری در طوطی به نوعی یک ضعف شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که ممکن است آنها را طعمه شکارچیان قرار دهد. پس اگر علاقه زیادی به نگهداری از طوطی دارید بهتر است شایع ترین علائم بیماری در آنها را بشناسید.

علائم بیماری از زبان بدن طوطی ها

همه ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که طوطی ها توانایی تقریبا منحصر به فرد طوطی در تکرار عبارات و حرف زدن دارند، اما آنها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند درست “صحبت کنند”. این بدان معنا نیست که آنها سعی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند با صاحبان خودشان ارتباط برقرار کنند. در عوض، از زبان بدن برای انتقال روحیه یا نیازهای خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند با بروز برخی رفتار ها و تغییرات زبان بدنشان، درد هایشان را بروز دهند.

یکی از نمایش‌های معمولی زبان بدن طوطی‌ها « بال زدن » است. این حالت به‌صورتی آشکار می‌شود که طوطی با منقار و چنگال خودش میله‌های قفس را می‌گیرد و سپس دیوانه‌وار بال‌های خود را تکان می‌دهد. طوطی سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به صاحب خودش بگوید که نیاز به توجه و یا ورزش دارد. حیوان خانگی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد نشان دهد که از کسالت رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

طوطی های کاکل دار از پرهای اضافی بالای سر خود برای ارتباط با صاحب خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

در شرایطی که کاکل آنها به صورت عمود و قائم ایستاده اند، نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که آنها هیجان زده یا آشفته هستند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تاج کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عقب رانده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، حالت امنیت و آرامش را تداعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تاج به طور کامل به عقب تا شود و پرنده خانگی شما صدای سوت از خود ساطع کنند، به این معنی است که آنها به شدت ترسیده اند.

در حین پریدن، پرنده اغلب پرهای خود را پف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا شکل توپ مانندی به خود بگیرد. این یک رفتار طبیعی و مفید است. با این حال، اگر این پف کردن یا ژولیدن پر همراه باشد که طوطی پرهای خودش را تمیز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد.

برخی از گونه های طوطی سر خود را به صورت جانبی در یک حرکت تکراری حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای جلب توجه، نمایش هیجان یا حتی بخشی از یک مراسم جفت گیری باشد. مانند بسیاری از رفتارها در طوطی‌ها، اگر این رفتار خیلی مکرر یا مضطرب تکرار شود، می‌تواند نشانه‌ای از استرس باشد.

چشم های طوطی نیز شاخص های مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سلامت طوطی هستند. اگر طوطی به طور مکرر چشمان خود را باز و بسته کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه پرخاشگری باشد. اگر ناگهان به ما نگاه کنند و سپس چشمان خود را ببندند و باز کنند، احتمالاً در ما کنجکاوی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع طوطی

دامپزشکی

جهت ویزیت آنلاین با دامپزشکت روی لینک کلیک کنید.

طوطی ها|| پزشکت

لاتیسم

همانطور که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم، طوطی ها اغلب حیواناتی بسیار پرحرف، خوش صدا و گاهی اوقات پر سر و صدا هستند. اگر طوطی صحبت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است به این دلیل باشد که چیزی او را ترسانده است و نسبت به هر تغییری در محیط خود هوشیار هستند. اگر پرنده برای مدت طولانی ساکت باشد، احتمال دارد پرنده خانگی شما به یک بیماری زمینه ای جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا حتی یک مشکل روانی مبتلا باشد.

عطسه کردن

طوطی ها گاهی عطسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا سوراخ های بینی خود را از ذرات مختلفی که در اطرافشان شناور هستند پاک کنند. اما عطسه زیاد و مداوم در طوطی ها طبیعی نیست. یکی از اولین مشکلات احتمالی که باید در نظر بگیریم این است که آیا محیط اطراف آنها باعث عطسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا خیر. تجمع بیش از حد گرد و غبار، دود تنباکو، خوشبو کننده های تند هوا یا زباله های ناشی از تعمیرات خانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سلامت طوطی ما آسیب برساند و باعث عطسه شوند.

همچنین عطسه طوطی ممکن است علائم ابتلا حیوان به عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد که در این شرایط باید حیوان را نزد دامپزشک ببرید. هر چیزی که راه‌های هوایی پرنده را مسدود کند می‌تواند منجر به عطسه شود، بنابراین کنه‌ها، واکنش‌های آلرژیک یا حتی تومورها می‌توانند منجر به عطسه بیش از حد و یا طولانی‌مدت در طوطی ها شوند.

حرکات برگشتی

گاهی طوطی سر خود را از این طرف به سمت دیگر حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در این شرایط ممکن است جسم خارجی در راه هوایی یا کروپ آنها گیر کرده باشد. در بسیاری از موارد به دلیل وجود هجوم انگلی یا عفونت است.

خارش مداوم

ساییدگی و خارش از علائم رایج انگل های خارجی در پرندگان است که باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پرنده دائما خودش را خراش دهد. درماتیت چیزی نسبتاً شایع است، اما علل آن همیشه دقیقاً مشخص نیست. طوطی‌های خاکستری آفریقایی بیشتر مستعد ابتلا به انواع خاصی از درماتیت هستند.

اگر پرنده از اضطراب یا استرس رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد، خاراندن مداوم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نوعی کلیشه باشد. کلیشه ها رفتارها یا اعمال تکراری هستند که هیچ هدف مفیدی برای پرنده ندارند. این علائم استرس در طوطی‌ها ممکن است به رفتارهای مضر دیگری مانند خودزنی تبدیل شود.

مطالعه بیشتر: علل مرگ ناگهانی عروس هلندی

عدم تحرک

طوطی ها حیواناتی بسیار فعال، کنجکاو و بازیگوش هستند. وقتی طوطی از خوردن امتناع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا نسبتاً بی حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اولین علائم یک بیماری دژنراتیو باشد. آنها حتی ممکن است به طور آشکار افسرده یا غمگین به نظر برسند، به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حرکت کنند یا حتی از روی صندلی بیفتند. در صورت بروز این علائم سریعا باید برای درمان اقدام کنید. چون عدم تحرک در طوطی ها هنگام پیشرفت یک بیماری رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

تغییرات در مدفوع

تغییر در مدفوع شاخص خوبی برای سلامت طوطی است. اگر تغییراتی در رنگ، قوام و فرکانس مدفوع آنها مشاهده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم باید هوشیار باشیم. اگر تعداد دفعات مدفوع آنها افزایش یابد و غلظت آبکی بودن آن بیشتر شود، طوطی از اسهال رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. اسهال در طوطی ها ممکن است نشانه ای از بیماری های مختلف در پرندگان باشد مانند:

  • کلامیدیا
  • عفونت روده
  • آلودگی انگلی
  • مسمومیت از سرب
  • مسمومیت با روی
  • مشکلات کبدی

اگر رنگ مدفوع طوطی به سیاه تغییر کند، ممکن است به دلیل سوء تغذیه باشد. اگر مدفوع شفاف یا آّبکی شود، ممکن است پانکراس آنها مشکل داشته باشد. رنگ مدفوع نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسته به نوع غذایی که پرنده خانگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد، به خصوص با میوه ها و سبزیجات تغییر کند. به عنوان مثال، اگر به طوطی زغال اخته بدهیم، ممکن است مدفوع آنها سیاه شود، اما این نشانه بیماری نیست.

برای آشنایی با مواد غذایی مسموم کننده پرندگان، مقاله مسمومیت غذایی در پرنده را مطالعه کنید.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

بیماری منقار بزرگ طوطی|| پزشکت

رشد بیش از حد منقار و یا چنگال

منقار و چنگال طوطی ها به طور مداوم رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. باید با تهیه اسباب بازی های مناسب به پرنده خانگی خود فرصت دهیم تا آنها را خراش دهد وگرنه رشد بیش از حد منقار یا چنگال در آنها خطرناک است. با این حال، این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای در پرنده خانگی شما باشد.

عدم تعادل هورمونی، تومورها، سوء جذب مواد مغذی یا سایر آسیب شناسی ها همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث رشد بیش از حد منقار یا چنگال شوند. از طرفی هم برخی از علل، مانند اختلال کراتین پرندگان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مرگ پرنده شود. پس بهتر است در صورت بروز این علائم سریعا با دامپزشک مشورت کنید.

لرزش

لرزش طوطی ها در برخی شرایط خاص بخشی از رفتارهای طبیعی آنها تلقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پرنده برای گرم کردن خود در دماهای سرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لرزد. طوطی های خاکستری نیز در طول فصل تولید مثل رفتار لرزیدن را از خود نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. با این حال، لرز بیش از حد ممکن است به دلیل استرس باشد. شناسایی عامل استرس زا برای جلوگیری از این رفتار و همچنین جلوگیری از بدتر شدن آن مهم است.

مطالعه بیشتر: شپش پر در پرندگان

تغییرات در پر و بال

مانند کت گربه، پرهای پرنده نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چیزهای زیادی را در مورد وضعیت سلامتی آنها فاش کند. یک پرنده سالم دارای پرهای سالم است، به این معنی که پرهای آنها پر جنب و جوش و نرم هستند. برخی از علائم مربوط به پرهای پرنده که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده بیماری در آنها باشند، عبارتند از:

  • طاسی: لکه های طاسی در پرنده ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده استرس زیاد در آنها باشد.
  • وضعیت نامناسب پر: شکسته شدن پرها در طوطی ممکن است نشانه کمبود مواد مغذی یا استرس یا حتی اختلال ژنتیکی باشد.
  • کندن: پرهای طوطی فقط یک بار در سال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزند. اگر طوطی شما به طور مداوم پرهای خودش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده بیماری در آنها باشد.
  • از دست دادن درخشندگی: طوطی‌ها به داشتن رنگ‌های پر جنب و جوش معروف هستند. بنابراین تیرگی در پرها می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی مانند انگل یا کمبود تغذیه باشد.

چگونه طوطی بیمار را درمان کنیم؟

در صورت بروز هر یک از علائم بیماری در طوطی ها بهتر است حیوان را به نزد دامپزشک ببرید. متأسفانه، همه دامپزشکان آموزش تخصصی مورد نیاز برای درمان بیماری های مربوط به طوطی را نخواهند داشت، بنابراین باید دامپزشکی را انتخاب کنید که تجربه ای درمان حیوانات عجیب و غریب را داشته باشد. توجه به این نکته بسیار مهم است چون انواع بیماری در طوطی ها با سایر حیوانات خانگی فرق دارند و گزینه های درمان در آنها متفاوت است. بیماری های مختلف در طوطی ها، علائم یکسانی دارند و نباید به طور خودسرانه برای درمان بیماری در آنها اقدام کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز