لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا و بیماری مزمن کبدی

کرونا و بیماری مزمن کبدی | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا و بیماری مزمن کبدی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

COVID-19 هنوز یک بیماری جدیدی است، اما در حال حاضر واکسنی برای آن وجود دارد و همه افراد واجد شرایط برای واكسينه شدن تشویق می شوند. اکثر افراد مبتلا به علائم COVID-19 به خودی خود بهتر می شوند و تعداد قابل توجهی از افرادی که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند هیچ نشانه ای ندارند. اما تعداد کمی از مردم به شدت بیمار می شوند یا می میرند. آنها ممکن است دچار مشکلات شدید ریوی مانند ذات الریه و ARDS (سندرم پریشانی حاد تنفسی) شوند. در کرونا پنومونی می تواند مجاری تنفسی شما را ملتهب کرده و ریه های شما را با مایع پر کند. پنومونی می تواند منجر به ARDS شود، که تنفس را برای شما سخت یا غیرممکن می کند. برخی از افراد ممکن است به دستگاه تنفس نیاز داشته باشند. در ارتباط کرونا و بیماری مزمن کبدی مطالعاتی انجام شده است که به اطلاعتان می رسد.

عوامل خطر بیماری کبدی در مبتلایان به کرونا

کرونا و بیماری مزمن کبدی | پزشکت

مواردی که ممکن است شانس ابتلا به COVID-19 شدید را افزایش دهد شامل موارد زیر است:

  • سرطان
  • افزايش وزن
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع دو
  • سن بالای 65 سال
  • بیماری کلیوی همراه با دیالیز
  • بیماری ریوی مثل آسم یا COPD
  • زندگي در خانه سالمندان زندگی
  • به دلیل HIV، هپاتیت خود ایمنی و پیوند اعضا، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.

بیش از 4 نفر از هر 5 نفری که علائم COVID-19 (بیماری ناشی از ویروس کرونا) را دارند، فقط به صورت خفیف بیمار می شوند. اما اگر سابقه بيماري از جمله بیماری های کبدی دارید، احتمال دارد که ویروس شما را به طور جدی بیمار کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد افرادی که از قبل بیماری کبدی (بیماری مزمن کبدی، سیروز یا عوارض مربوط به آن) دارند که با COVID-19 تشخیص داده شده اند، در مقایسه با افرادی که بیماری کبدی قبلی ندارند، در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار دارند.

آیا مبتلایان به بیماری کبد در معرض خطر کرونا شدید هستند؟

کرونا و بیماری مزمن کبدی | پزشکت

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سطح آنزیم های کبدی مانند AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) و ALT (آلانین آمینوترانسفراز) برخی از بیماران كه در بیمارستان برای درمان COVID-19 بستري شده اند افزایش مي يابد. این بدان معناست که به طور موقت کبد نسبت قابل توجهی از بیماران آسیب دیده است. نارسایی حاد کبدی ناشی از COVID در صورت عدم وجود بیماری کبدی بسیار نادر است.

کبد افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای کبدی به ویژه سیروز چه به دلیل کبد چرب، هپاتیت B هپاتیت C، در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید ناشی از COVID-19، صرف نظر از سن آنها خواهد بود. این افراد در صورتی که شرایط آنها به خوبی کنترل نشود، به بیماری جدي تر مبتلا خواهند شد. اگر تشخیص داده می شود که شما یا دوستانتان بیماری کبدی دارید، باید درمان بیماری کبد را ادامه دهید مگر اینکه پزشک معالج توصیه دیگری کرده باشد.

آیا بیماران مزمن کبدی می توانند واکسن COVID-19 بزنند؟

واکسن کووید برای همه افراد مبتلا به بیماری کبدی توصیه می شود، از جمله افرادی که پیوند کبد را قبلاً انجام داده اند. واکسیناسیون COVID-19 ممکن است به محافظت از افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا کمک کند. در واقع بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی باید واکسیناسیون خود را در اولویت قرار دهند. با این حال، حتی پس از انجام واکسیناسیون COVID-19، باید با رعایت نکات ایمنی، از ماسک، فاصله اجتماعی از مردم، اجتناب از فضاهای تهویه نامناسب و شلوغی و شستن دست ها با آب و صابون استفاده کنید. در صورت عدم وجود آب و صابون از ضدعفونی کننده دست کم 60 درصد الکل استفاده کنید. همچنین باید در نظر داشت که بیماران مبتلا به بیماری کبد به ویژه اگر شدید باشد، با وجود واکسیناسیون ممکن است ایمنی خوبی نداشته باشند.

در صورت بروز علائم COVID-19 یا اگر ناآگاهانه در معرض COVID-19 قرار گرفته اید، باید فوراً با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید. آزمایش کووید -19 باید در زمان مناسب انجام شود.

چگونه مبتلایان به کبد می توانند از خود محافظت کنند؟

بیماران کبدی باید اقدامات لازم را برای اجتناب از COVID-19 انجام دهند. اگر شما یا عزیزانتان مبتلا به بیماری کبدی هستید:

بیماری ژنتیک
  • به تغذیه مناسب و ورزش منظم ادامه دهید.
  • از تماس نزدیک به ویژه افرادی که ممکن است بیمار باشند، به شدت خودداری کنید.
  • دستها را اغلب با آب و صابون بشویید و همچنین از ضدعفونی کننده های حاوی الکل استفاده کنید.
  • حداقل 6 متر از دیگران فاصله بگیرید. از آنجا که این امر همیشه ممکن نیست، ماسک نیز بپوشید.
  • داروهای تجویزی خود را ذخیره کنید. ترجیحاً آنها را به صورت آنلاین سفارش دهید و در خانه تحویل بگیرید.
  • در مورد سایر واکسیناسیون های معمول با پزشک خود مشورت کنید. طبق نظر متخصصان و CDC، افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی باید واکسیناسیون علیه بیماری پنوموکوک، آنفولانزا، از جمله هپاتیت A و هپاتیت B را دریافت کنند.
  • ابتدا، تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید. اگر به شدت بیمار هستید ملاقات های منظم پزشکی خود را انجام دهید یا به مشاوره آنلاین بروید.
  • برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس، از تلفن همراه، لپ تاپ یا رایانه همراه با اینترنت برای قرار ملاقات پزشکی مجازی استفاده کنید.
  • تمام سطوحی را که اغلب لمس می کنید مانند کلیدهای روشنایی یا فن، ریموت تلویزیون، تلفن ها، شیرها و میزهای پیشخوان، ضدعفونی و تمیز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که یک شبکه اجتماعی را از راه دور، با چت تصویری یا تماس تلفنی در اختيار داشته باشيد تا به شما در برقراری ارتباط اجتماعی و در نتیجه سلامت روانی کمک کند.
  • از مصرف دخانیات به هر شکلی اجتناب کنید. همچنین سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های شدید تنفسی را افزایش دهد. ترک سیگار می تواند شانس ابتلا به عوارض شدید ناشی از COVID-19 را کاهش دهد.

آیا الکل می تواند درمانی برای کرونا باشد؟

کرونا و بیماری مزمن کبدی | پزشکت

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ،اگر SARS-CoV-2 (سندرم شدید تنفسی حاد کروناویروس 2) ویروسی که باعث COVID-19 می شود قبلاً وارد بدن شده است، مصرف مشروب يا اسپري كردن الكل نمی تواند ويروس را بکشد. در حقیقت، مصرف الکل می تواند برای بدن و مخاط (چشم و دهان) مضر باشد. با این حال، ضد عفونی کننده های دست، با حداقل 60 درصد الکل ایزوپروپیل الکل، در صورت استفاده روی دست و روی سطوح می توانند به از بین بردن ویروس کرونا کمک کنند. باز هم، الكل برای نوشیدن توصیه نمی شود. هیدروکسی کلروکین و کلروکین بسیار نزدیک هستند و به ترتیب برای درمان بیماری مالاریا و روماتولوژی استفاده می شوند. معمولاً گفته می شود که هر نوع کلروکین و هیدروکسی کلروکین به همراه آزیترومایسین تا زمانی که برای شرایط خاصی به صورت کنترل شده تجویز شوند، بی خطر هستند.

در چین و فرانسه، مطالعات کوچک نشانه هایی از مزایای احتمالی کلروکین فسفات در برابر ذات الریه ناشی از COVID-19 ارائه کرد، اما نیاز به تأیید از طریق آزمایشات تصادفی دارد. با این حال، هیچ شواهد پزشکی یا علمی وجود ندارد که ثابت کند هیدروکسی کلروکین داروي مناسب براي عفونت COVID-19 است.

لطفاً از این داروها برای پیشگیری یا درمان عفونت های COVID19 بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنید زیرا دارای عوارض جانبی متعددی هستند. خوددرمانی می تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از داروهای سنتی که به عنوان داروهای خانگی برای پیشگیری از کووید -19 توصیه می شوند، ممکن است برای کبد مضر باشند، به ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند.

آیا مصرف کنندگان مت آمفتامین در معرض خطر COVID -19 هستند؟

مصرف کنندگان مت آمفتامین در معرض خطر بیشتری هستند. مت آمفتامین عروق خونی را منقبض می کند، که می تواند آسیب ریوی و فشار خون ریوی را تشدید کرده و COVID-19 را بدتر کند. داروهای غیرقانونی همچنین باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش حساسیت به عفونت می شوند.

برای جلوگیری از COVID-19 می توانید مواد غذایی و لوازم ضروری را به مقدار زياد و ترجيحا آنلاين خريداري كنيد. اگر فکر می کنید ممکن است علائم COVID-19 مانند تب یا سرفه خشک را داشته باشید، به پزشك مراجعه كنيد. علاوه بر آن، مصرف داروهای خود را طبق تجویز ادامه دهید. قبل از قطع هرگونه داروی تجویز شده با پزشک معالج خود مشورت کنید. به اندازه کافی داروهای تجویزی و بدون نسخه در خانه ذخیره کنید تا از مراجعه غیر ضروری به سالن های پزشکی یا بیمارستان ها جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهید.

منابع:

https://www.webmd.com/lung/coronavirus-liver-disease

https://healthlibrary.askapollo.com/are-people-with-liver-disease-at-higher-risk-for-severe-illness-from-covid-19/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز