لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نه، واکسن کووید شما را نابارور نمی کند

واکسن کرونا و ناباروری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ترس از ناباروری برخی از زنان جوان را از واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا باز می دارد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر قصد بارداری دارید. واکسن کووید برای شما خطرناک نیست. در واقع، محافظت قدرتمندتر و بیشتری را ارائه می دهد. یکی از باورهای غلطی که در مورد واکسن کرونا وجود دارد. این است که واکسن های کووید-19 که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده اضطراری از Pfizer و Moderna مجاز کرده است، باعث ناباروری می شود. این ادعا باعث می شود که بسیاری از زنان دو باره در مورد واکسینه شدن فکر کنند و در نهایت در تزریق و دریافت آن مردد شوند.

آیا واکسن های COVID-19 باعث ناباروری می شوند؟

به گفته دکتر کریستینا ام. آدامز والدورف، پروفسور زنان و زایمان و متخصص عفونت های بارداری در UW Medicine در سیاتل، پاسخ منفی است. او می‌گوید که این دروغ «راهی بسیار هوشمندانه برای منصرف کردن مردم از واکسینه شدن است».

واکسن کووید-19 به جفت آسیب نمی رساند.

واکسن کرونا و ناباروری | پزشکت

ادعا می شود که واکسن کووید-19 باعث تمرکز ناباروری روی جفت می شود. جفت اندامی است که بدن زن باردار برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به جنین و حذف مواد زائد ایجاد می کند. آدامز والدورف می‌گوید: «آنچه ادعا می‌کنند این است که واکسن، آنتی‌بادی‌هایی را علیه بخشی از پروتئین اسپایک کرونا تولید می‌کند. همین آنتی‌بادی‌ها با پروتئینی که توسط جفت به نام سینسیتین-1 ساخته می‌شود، واکنش متقابل نشان می‌دهند».

کارشناسان در این زمینه از نزدیک این موضوع را بررسی کرده اند و دلیلی نمی بینند که واکسن به این شکل عمل کند. آدامز والدورف می‌گوید: «هیچ شباهتی بین پروتئین اسپایک ویروس کرونا و سینسیتین-1 جفتی وجود ندارد».

برای اینکه بفهمند آیا اصلاً مبنایی برای این نظریه وجود دارد یا خیر، دانشمندان بررسی کرده‌اند که آیا سرم خون افرادی که مبتلا به کووید-19 بوده‌اند و آنتی‌بادی‌های خود را ساخته‌اند، به سینسیتین-1 جفت متصل می‌شود یا خیر. آدامز والدورف می گوید که آنتی بادی ها اینطور نیستند.

علاوه بر این، آدامز والدورف می‌گوید: «ما هیچ گزارشی مبنی بر ناباروری در افرادی که قبلاً واکسن‌های مدرنا یا فایزر را دریافت کرده‌اند، نداریم. در واقع، از افراد در این آزمایشات بالینی خواسته شد که باردار نشوند. برخی به هر حال باردار شدند.

در طول کارآزمایی واکسن فایزر، 23 زن شرکت کننده در این مطالعه باردار شدند. از این میان، تنها فردی که حاملگی را از دست داد، شرکت کننده ای از گروه دارونما بود.

آیا واکسن کرونا DNA را تغییر می دهد؟

برای افرادی که قبلاً احساس ناراحتی مبهمی در مورد واکسن می‌کنند. واکسن‌های کووید تولید شده توسط Pfizer و Moderna ممکن است به‌ویژه ترسناک به نظر برسند. زیرا از یک فناوری ژنتیکی پیچیده استفاده می‌کنند.

Tarun Jain، MD، دانشیار زنان و زایمان در بخش غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری در Northwestern Medicine در شیکاگو، توضیح می‌دهد که برخلاف واکسن‌های بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، واکسن‌های فایزر و مدرنا در واقع حاوی کروناویروس ضعیف یا غیرفعال نیستند.

بیماری ژنتیک

درک نحوه عملکرد واکسن کووید-19 ممکن است سخت باشد. زیرا به درک عمیق زیست شناسی سلولی نیاز دارد. به عبارت ساده، تمام کاری که واکسن انجام می‌دهد این است که مقداری ماده (چیزی که RNA پیام‌رسان نامیده می‌شود) بدهد. این ماده به سلول‌های خودمان اجازه می‌دهد تا مقداری از پروتئینی به نام پروتئین اسپایک را که در سطح ویروس COVID-19 یافت می‌شود، تولید کنند. دکتر جین می گوید: پس از ساختن پروتئین اسپایک، سلول mRNA را تجزیه می کند. او می‌گوید: «این به درون هسته، جایی که DNA در آن قرار دارد، نمی‌رود».

جین می‌گوید: «تمام کاری که واکسن انجام می‌دهد این است که بدن خودمان را وادار می‌کند تا مقداری از این پروتئین را بسازد. سپس به بدن ما اجازه می‌دهد تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کند.» “این به هیچ وجه ژنتیک یا DNA ما را تغییر نمی دهد.”

آیا قبل از بارداری، واکسن کرونا بزنم؟

واکسن کرونا و ناباروری | پزشکت

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که کووید-۱۹ خطری بزرگ‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد برای زنان باردار ایجاد می‌کند. یک مطالعه کوچک منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمان در 27 ژانویه نشان داد که زنان باردار مبتلا به کووید-19 3.5 برابر بیشتر به دلیل بیماری خود در بیمارستان بستری می شوند. حتی 13 برابر بیشتر از زنان عمومی در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-19 هستند.

آدامز والدورف، مسئول ارشد این مقاله می‌گوید: «مطالعه ما واقعاً نشان می‌دهد که زنان باردار گروه پرخطر ابتلا به کووید-19 هستند. ما نگران این هستیم که مرگ و میر مادران مرتبط با کووید-19 به میزان زیادی افزایش یافته است. ما باید بسیار مراقب این گروه باشیم و خطرات ناشی از کووید-19 در دوران بارداری را کم اهمیت جلوه ندهیم.” به نظر من، مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات بارداری است.

سوالات یا نگرانی های مربوط به واکسن را با پزشک خود در میان بگذارید. جین می‌گوید: «من به شدت هر کسی را که سؤال یا تردیدی دارد تشویق می‌کنم قبل از اینکه بر اساس آنچه در رسانه‌های اجتماعی دیده است، با پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود صحبت کند». او می‌گوید: «تزریق واکسن برای جلوگیری از عفونت کووید-19 واقعاً مزایای زیادی دارد.

جین می‌گوید: «ما خیلی خوش شانس هستیم که می‌توانیم واکسن کووید-19 را به این سرعت دریافت کنیم. “واقعاً همه ما باید از این فرصت استفاده کنیم زیرا در غیر این صورت عواقب آن می تواند بسیار وحشتناک باشد.”

آنچه باید درباره واکسن کرونا و باروری بدانید.

  • واکسیناسیون کووید-19 برای افرادی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا ممکن است در آینده باردار شوند و همچنین شرکای آنها توصیه می شود.
  • در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هیچ واکسنی، از جمله واکسن‌های کووید-19، باعث مشکلات باروری (مشکلات تلاش برای باردار شدن) در زنان یا مردان شود، وجود ندارد.
  • اگر پس از دریافت اولین واکسن کووید-۱۹ که نیاز به دو دوز دارد (واکسن کووید-۱۹ Pfizer-BioNTech یا واکسن کووید-۱۹ مدرنا) باردار شدید، باید تزریق دوز دوم واکسن خود را انجام دهید تا حداکثر محافظت ممکن را داشته باشید.

توصیه متخصصان پزشکی برای واکسن کرونا

واکسیناسیون کووید-19 برای افرادی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا ممکن است در آینده باردار شوند و همچنین شرکای آنها توصیه می شود.

سازمان‌های پزشکی حرفه‌ای به افراد در سنین باروری، تأکید می‌کنند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسیناسیون کووید-19 باعث ناباروری می‌شود وجود ندارد.  این سازمان ها همچنین واکسیناسیون COVID-19 را برای افرادی که ممکن است در آینده باردار شوند توصیه می کنند. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن‌ها، از جمله واکسن‌های COVID-19، باعث مشکلات باروری مردان می‌شوند وجود ندارد.

بارداری بعد از واکسیناسیون

واکسن کرونا و ناباروری | پزشکت

بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن کووید-19 باردار می شوند. از جمله برخی که در طول آزمایشات بالینی واکسن کووید-19 واکسینه شده اند. 6-8  علاوه بر این، گزارش اخیر با استفاده از   داده‌های سیستم پایش ایمنی v-safe نشان داد که 4800 نفر پس از دریافت اولین دوز واکسن تست بارداری مثبت داشتند. گزارش دیگری با استفاده از اطلاعات سیستم مراقبت بهداشتی ایالات متحده بیش از 1000 نفر را ثبت کرد که قبل از بارداری واکسن کووید-19 را زدند.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنتی‌بادی‌هایی که پس از واکسیناسیون کووید-19 تولید می شوند، یا اینکه ترکیبات واکسن می‌تواند مشکلاتی را برای بارداری در حال حاضر یا در آینده ایجاد کند، وجود ندارد.

مانند همه واکسن‌ها، دانشمندان در حال مطالعه دقیق واکسن‌های کووید-۱۹ برای عوارض جانبی هستند و به محض در دسترس قرار گرفتن، یافته‌ها را گزارش خواهند کرد.

مطالعات پژوهشی باروری در مردان سالم

در حال حاضر هیچ مدرکی نشان نمی دهد که هر واکسنی، از جمله واکسن کووید-19، باعث مشکلات باروری مردان شود. یک مطالعه کوچک اخیر روی 45 مرد سالم که واکسن mRNA کووید-19 (یعنی Pfizer-BioNTech یا Moderna) را دریافت کردند، ویژگی‌های اسپرم، مانند کمیت و حرکت، قبل و بعد از واکسیناسیون را بررسی کرد. محققین پس از واکسیناسیون هیچ تغییر قابل توجهی در این ویژگی های اسپرم پیدا نکردند.

تب ناشی از بیماری با کاهش کوتاه مدت تولید اسپرم در مردان سالم همراه است. اگرچه تب می‌تواند یکی از عوارض جانبی واکسیناسیون کووید-19 باشد، شواهد فعلی مبنی بر اینکه تب بعد از واکسیناسیون کووید بر تولید اسپرم تأثیر می‌گذارد وجود ندارد.

مدیریت عوارض جانبی واکسن کرونا

اگر بعد از واکسیناسیون دچار عوارض جانبی شدید. با پزشک خود در مورد مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا آنتی هیستامین ها برای هر گونه درد و ناراحتی که ممکن است بعد از واکسیناسیون تجربه کنید، از جمله تب، صحبت کنید. اگر هیچ دلیل پزشکی ندارید که مانع از مصرف این داروها شود، می توانید این داروها را برای تسکین عوارض جانبی کوتاه مدت پس از واکسیناسیون مصرف کنید.

واکسیناسیون کووید-19 برای افرادی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند یا ممکن است در آینده باردار شوند و همچنین شرکای آنها توصیه می شود.

هیچ توصیه ای برای انجام آزمایشات معمول بارداری قبل از دریافت واکسن COVID-19 وجود ندارد. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید یا ممکن است بخواهید باردار شوید. نیازی به اجتناب از دریافت واکسن کووید-19 ندارید. کسانی که در تلاش برای باردار شدن هستند. نیازی به اجتناب از بارداری پس از واکسیناسیون COVID-19 ندارند. اگر پس از دریافت اولین واکسن کووید-19 که نیاز به دو دوز دارد (یعنی واکسن کووید-19 فایزر-بیون تک یا واکسن کووید-19 مدرنا) باردار شدید. باید واکسن دوم خود را انجام دهید تا تا حد امکان محافظت بیشتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز