لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد بازو بعد از واکسن را چگونه تسکین دهیم؟

درد بازو بعد از واکسن را چگونه تسکین دهیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد بازو بعد از واکسن در اکثر مواقع کاملا طبیعی است. اما با این حال چرا بعد از واکسیناسیون بازوی شما درد می کند؟ به طور کلی، واکسیناسیون می تواند باعث ایجاد درد در جایی که واکسن زده اید، شود. بر همین اساس، هیچ کس از واکسیناسیون لذت نمی برد. فشار دادن سوزن، تزریق دارو، درد ناشی از آن برای چند روز آینده همه می توانند تا حدودی آزار دهنده باشند. البته اکثر مردم می دانند که ایمن سازی و واکسینه شدن به محافظت در برابر بیماری ها کمک می کند و برای سلامتی ما ضروری است. به عبارت دیگر، آنها ارزش تجربه کمی ناراحتی را دارند.

ممکن است از خود بپرسید که چرا بازوی شما بعد از یک تزریق واکسن درد می کند و آیا طبیعی است؟ همچنین شاید از خود بپرسید که در صورت بروز واکنش، باید واکسن های بیشتری دریافت کنید. دست درد بعد از واکسن کاملا طبیعی است.

عوارض پس از دریافت واکسن طبیعی است و لزوماً جای نگرانی نیست. درد و سوزش خفیف در محل تزریق (همچنین به عنوان زخم بازو شناخته می شود) پس از دریافت بسیاری از واکسن ها، از جمله واکسن کرونا، شایع است. در واقع، حدود 65 تا 82 درصد از افراد با واکسن کووید در محل تزریق درد خواهند داشت، و به طور خاص، اگر واکسن مدرنا را دریافت کرده باشید.

درد بازو بعد از واکسن چه زمانی شروع می شود؟

واکسن کووید، همراه با بسیاری از واکسن‌ها به طور کلی، می‌تواند عوارض شایعی را ایجاد کند، مانند:

گرانت اندرسون، استادیار دانشکده داروسازی دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید: «درد بازو احتمالاً ظرف 24 ساعت پس از واکسیناسیون شروع می‌شود و چند روز پس از تزریق واکسن ادامه می‌یابد». درد بازوی پس از واکسن کووید شایع ترین عارضه جانبی است و به گفته اندرسون، تنها 25 درصد از افراد واکسینه شده گزارش می دهند که عوارض جانبی دیگری غیر از درد بازو را تجربه کرده اند.

برخی از واکسن‌ها می‌توانند بیش از سایرین آسیب بزنند. همراه با واکسن کووید، واکسن زونا، شینگریکس، می‌تواند باعث درد بیشتر و طولانی‌تر نسبت به سایر واکسن‌ها شود. اندرسون توضیح می دهد که واکسن آنفولانزا، از سوی دیگر، معمولاً درد کمتری ایجاد می کند.

شایع ترین عوارض تزریق واکسن

درد بازو بعد از واکسن را چگونه تسکین دهیم؟ || پزشکت

واکنش جدی‌تر به واکسن‌ها نادر است و همیشه دلیلی برای عدم دریافت واکسن دیگر در آینده نیست. در بیشتر موارد، واکنش ها خفیف هستند و در عرض چند روز از بین می روند. اما مواردی وجود دارد که باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای مشاوره پزشکی تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی که جدی تر هستند، عبارتند از:

درد شانه

این زمانی اتفاق می‌افتد که واکسن را بیش از حد بالای بازوی تزریق کنند. این می تواند باعث دردی شود که در عرض 48 ساعت شروع می شود و همراه با مشکل در حرکت دادن شانه به اطراف است. این واکسن بیشتر از جدول زمانی معمولی برای واکنش محل تزریق برای آن واکسن طول می کشد. در این شرایط مصرف داروهای مسکن، درد را تسکین نمی دهد.

عفونت

عفونت بعد از تزریق واکسن، نادر است. اما دریافت واکسن پوست شما را سوراخ می‌کند و احتمال عفونت در آن ناحیه را بسیار کم می‌کند. در صورت بروز عفونت، احتمالاً باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

آنافیلاکسی

خطر یک واکنش آلرژیک جدی حدود 1.31 به ازای هر میلیون دوز واکسن است. علائم آنافیلاکسی شامل تورم صورت، لب ها و گردن همراه با ضربان قلب سریع و مشکل در تنفس است. معمولاً بلافاصله پس از واکسیناسیون و در موارد کمتر، چند ساعت پس از واکسیناسیون اتفاق می افتد. تعداد بسیار کمی از افراد پس از 24 ساعت واکنش آنافیلاکتیک خواهند داشت.

درد بازو ناخوشایند است، اما باید پس از یک یا دو روز از بین برود. دکتر Vino Palli، بنیانگذار MiDoctor Urgent Care در شهر نیویورک، پیشنهاد می‌کند که در طول روز دست خود را حرکت دهید و از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر هفته‌ها پس از واکسیناسیون هنوز بازو درد یا نگرانی‌هایی دارید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید تا تشخیص دهد که آیا به مراقبت پزشکی نیاز دارید یا خیر.

بازوی کوویدی چیست؟

ممکن است نام بازوی کووید را شنیده باشید و نگران باشید که برای شما اتفاق بیفتد. این واکنش برای بسیاری از افراد اتفاق نمی افتد و معمولاً خود به خود برطرف می شود، حتی اگر تجربه آن جالب نباشد. بازوی کووید یک واکنش موضعی توسط سیستم ایمنی بدن شما است، به این معنی که در اطراف محل تزریق رخ می دهد. ممکن است تجربه کنید:

  • تورم
  • گرما
  • بثورات دردناک و یا خارش دار که می تواند بسیار بزرگ شود.
  • برجستگی سفت زیر پوست شما جایی که شات خود را دریافت کرده اید.

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بازوی کووید می تواند چند روز تا یک هفته یا بیشتر پس از تزریق واکسن شما شروع شود. این بیماری توسط خود کروناویروس ایجاد نمی شود، زیرا هر دو واکسن Moderna و Pfizer واکسن های MRNA هستند که حاوی ویروس نیستند.

بر اساس نتایج کارآزمایی فاز 3 در مجله پزشکی نیوانگلند، این بثورات 0.8٪ از شرکت کنندگان پس از اولین دوز و 0.2٪ از شرکت کنندگان پس از تزریق دوم را تحت تأثیر قرار داد.

دکتر پالی توضیح می دهد: “به طور کامل مشخص نیست که چرا این وضعیت اتفاق می افتد، اما نادر است و نباید دلیلی برای به تعویق انداختن واکسن باشد.” تصور می شود که پاسخ ایمنی به واکسن از عضله ناشی می شود که واکسن را جذب می کند.

سیستم ایمنی بدن شما فکر می‌کند که پروتئین SARS-CoV-2 تولید شده توسط واکسن در واقع یک ویروس است. سپس سیستم ایمنی دفاعی را انجام می دهد، فقط این دفاع از حد خارج می شود و واکنشی بزرگتر از آنچه طبیعی تلقی می شود ایجاد می کند. این حساسیت شبیه به یک واکنش آنافیلاکتیک است، اما به جای اینکه روی کل بدن تأثیر بگذارد، این حساسیت بیش از حد فقط در اطراف محل تزریق وجود دارد. واکسن زونا رفتار مشابهی دارد. افرادی که آن را دریافت می کنند نیز ممکن است دچار جوش شوند.

چه عواملی خطر درد بازو در واکسن، را افزایش می دهد؟

سن می تواند در افرادی که شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری کووید دارند نقش داشته باشد. دکتر پالی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بیماران جوان‌تر در مقایسه با بیماران مسن‌تر که به مطالعه‌ای که با استفاده از واکسن Pfizer انجام شده است، بازو درد بیشتری دارند.»

اگر بعد از اولین واکسن کووید-19 متوجه بثورات شدید، قبل از دریافت واکسن دوم به پزشک خود اطلاع دهید. بثورات پوستی ممکن است دلیلی نباشد که شما نباید دوز دوم خود را دریافت کنید. با این حال، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند که تزریق دوم را در بازوی دیگر خود انجام دهید. موارد دیگری که می تواند به درمان جوش کمک کند عبارتند از:

  • بی حس کننده های موضعی مانند لیدوکائین
  • داروهای استروئیدی موضعی برای خارش، مانند کرم هیدروکورتیزون
  • برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست، از پارچه روی محل تزریق خودداری کنید.

آیا عوارض جانبی بعد از واکسن دوم کووید بدتر است؟

درد بازو بعد از واکسن را چگونه تسکین دهیم؟ || پزشکت

اندرسون می گوید: «برای بسیاری از دریافت کنندگان، عوارض جانبی پس از دوز دوم بدتر می شود. التهاب موضعی ناشی از پاسخ التهابی بدن منجر به قرمزی، گرما، تورم و درد در محل تزریق می شود.

اندرسون توضیح می‌دهد: «وقتی به اندازه کافی از این مواد آزاد می‌شوند، دردهای عضلانی ممکن است رخ دهد و شما شروع به احساس خستگی کنید. با این حال، او اضافه می کند، این نشانه خوبی است که بدن شما در حال ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی است. و اگر هیچ عارضه جانبی از واکسن ندارید، به این معنی نیست که واکسن کار نکرده یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید. اندرسون می‌گوید: «ایمنی محافظتی که توسط واکسن‌ها ایجاد می‌شود زمان بیشتری طول می‌کشد و با این عوارض جانبی مرتبط نیست.»

درد بازو پس از واکسیناسیون را چگونه درمان کنیم؟

اگرچه درد بازو پس از واکسن کووید موقتی است، اما چند کار وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به درمان دست درد بعد از واکسن کمک کنید:

  • از کمپرس سرد در محل تزریق استفاده کنید.
  • در طول روز مرتباً دست خود را به اطراف حرکت دهید.
  • بهتر است در صورت بروز خارش از آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل استفاده کنید.
  • در صورت تایید  پزشک، از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ادویل (ایبوپروفن) و تیلنول (استامینوفن) استفاده کنید.

مگر اینکه شرایط سلامتی داشته باشید که مانع از مصرف برخی مسکن‌های OTC مانند خونریزی یا مشکلات کبدی یا کلیوی شود، ممکن است از درد بازو و همچنین برخی دیگر از عوارض جانبی واکسن مانند سردرد یا خستگی تسکین پیدا کنید.

با این حال، شما می خواهید از مصرف داروهای ضد درد OTC قبل از واکسن خود به دلیل پیش بینی عوارض جانبی خودداری کنید. دکتر اندرسون توضیح می دهد که اگرچه ممکن است درد بازوی شما را کاهش دهد، “التهاب موضعی برای ایجاد یک پاسخ ایمنی شدید مفید است و داروهای ضد التهابی ممکن است این پاسخ مفید را کاهش دهند.”

چگونه از درد بازو بعد از واکسن پیشگیری کنیم؟

درد بازو بعد از واکسن را چگونه تسکین دهیم؟ || پزشکت

چند راه دیگر برای جلوگیری از درد بازو در هنگام تزریق واکسن وجود دارد:

  • درخواست کنید واکسن در بازوی غیر غالب شما انجام شود. این راهکار ممکن است موثر باشد. زیرا شما به اندازه بازوی غالب خود از آن استفاده نخواهید کرد و ممکن است به اندازه آن درد را متوجه نشوید.
  • قبل از تزریق واکسن، بازوی خود را شل کنید. تزریق در ماهیچه های منقبض می تواند باعث درد بیشتر شود. بهتر است قبل از واکسیناسیون، یخ یا اسپری بی حس کننده درخواست کنید.

اگرچه واکسیناسیون معمولاً راحت نیست، اما مهم است که بدانید درد بازو طبیعی است و معمولاً ظرف چند روز از بین می‌رود. اگر در مورد واکسن ها و عوارض جانبی آنها سوال و نگرانی دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بهترین توصیه های پزشکی را برای خود دریافت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. ممنون بابت سایت خوبتون.
    الان حدود 2 سالە کە هر سە واسکن (سینوفارم) کرونا رو تزریق کردم. اما ماهیچەی سر شانە (جایی کە واکسن تزریق شدە) کماکان درد دارە.
    زمانی کە بە ماهیچەی سر شانە فشار بیاد یا اگە محور دستم رو در حالت دست باز بچرخونم، درد حس میشە.
    تقریبای همەی کسایی کە ۳ وعدە واکسن رو تزریق کرپن، اینجوری شدن و با انجام این تست روی دستی کە واکسن زدن، درد احساس شدە و از درد همیشەی بازویی کە واکسن روش تزریق شدە، نالە دارن.
    چرا؟؟

    1. سلام و دوست عزیز، درخصوص سوال شما بهتر است ابتدا از یک پزشک عمومی مشاوره بگیرید. سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز