لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گرگرفتگی در نوجوانان

گرگرفتگی در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گرگرفتگی در نوجوانان ،یک احساس ناگهانی و موقتی گرما (گرمای شدید) و تعریق است، که معمولاً در قسمت بالاتنه ایجاد می شود. ولی بیشترین شدت گرگرفتگی در صورت، گردن و قفسه سینه احساس می شود. گرگرفتگی همچنین می تواند با برافروختگی یا قرمزی پوست همراه باشد. وقتی گرگرفتگی در شب اتفاق میفتد، به عرق شبانه معروف هستند و معمولاً خواب را مختل می کنند. مدت زمان و فرکانس گرگرفتگی ممکن است بسته به عامل تحریک کننده متفاوت باشد.

آیا نوجوانان هم گرگرفتگی را تجربه می کنند؟

گرگرفتگی در درجه اول در زنان یائسه رخ می دهد. با این حال، مردان و نوجوانان به دلایل مختلف ممکن است گرگرفتگی را تجربه کنند، که ممکن است یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد که باید به سرعت شناسایی و درمان شود.

علت گرگرفتگی در نوجوانان چیست؟

گرگرفتگی در نوجوانان می تواند به دلیل عوامل مختلف تحریک کننده و شرایطی رخ دهد که عبارتند از:

اختلال وحشت و هراس

نوجوانان مبتلا به اختلال وحشت، دوره های مکرر و ناگهانی ترس یا ناراحتی شدیدی را تجربه می کنند. شروع این اختلال معمولاً در سنین 15 تا 19 سالگی است. علائم می تواند شامل تنگی نفس یا احساس گرفتگی، سرگیجه، ضعف، خفگی، ضربان قلب سریع، لرزش، حالت تهوع، گرگرفتگی یا لرز، بی حسی یا احساس گزگز، درد یا ناراحتی قفسه سینه، و ترس از مرگ، از دست دادن ذهن، یا از دست دادن کنترل باشد.

فوبیا

فوبیا یک واکنش اضطرابی شدید نسبت به چیزی است که خطر فوری ایجاد نمی کند. اضطراب و فوبیا نیز می تواند علائم مشابهی داشته باشد و فعالیت های نوجوان را محدود کرده و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

پرکاری تیروئید

گرگرفتگی در نوجوانان | پزشکت

این شرایط باعث ترشح بیش از حد هورمون تیروئید در غده تیروئید فرزند شما می شود. پرکاری تیروئید با اضطراب، تحریک پذیری، عصبی بودن، تعریق زیاد، عدم تحمل گرما، کاهش یا ضعف عملکرد در مدرسه، لرزش جزئی، افزایش ضربان قلب، افزایش اشتها (با یا بدون کاهش وزن) ،مشخص می شود. پرکاری تیروئید می تواند از مشکلات سلامتی دیگر تقلید کند ، که می تواند تشخیص پزشک را دشوار کند. چندین روش درمانی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. پزشکان برای کاهش ترشح هورمون های تیروئید از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو استفاده می کنند. بعضی اوقات، درمان پرکاری تیروئید شامل جراحی برای از بین بردن کامل یا بخشی از غده تیروئید شما است.

نارسایی اولیه تخمدان POI

 این وضعیت به عنوان اختلال در عملکرد یا تخلیه فولیکول های تخمدان قبل از سن 40 سالگی تعریف می شود. به عبارت دیگر،  POI، نارسایی زودرس تخمدان در نوجوانان دختر است و اغلب به دلیل ناهنجاری های کروموزومی یا آسیب ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی سرطان ایجاد می شود.

نارسایی اولیه تخمدان یک اختلال گروهی است. به این معنی که زنان درجات مختلفی از علائم را دارند. شایع ترین علامت، قاعدگی نامنظم است. زنان مبتلا به POI احتمال دارد پریود نشوند. یا عادت ماهانه ای داشته باشد که به ندرت اتفاق میفتد. (بیش از هر 35 روز) یاعادت ماهانه ای داشته باشند که به طور نامنظم انجام شود، یاخونریزی قاعدگی غیرمعمول و لکه بینی داشته باشند. همچنین برای زنی که دارای POI است احتمال دارد سالها بدون دوران قاعدگی منظم باشد و سپس ناگهان قاعدگی را شروع کند.

تخمدان زنان و دختران مبتلا به POI استروژن کافی تولید نمی کنند که می تواند مانع رشد و نمو شود. شایعترین علائم آن چرخه قاعدگی غیر طبیعی است. با این حال گرگرفتگی یا خشکی واژن (دیس پارونیا) نیز ممکن است رخ دهد .

سرطان

تعریق شبانه می تواند نشانه اولیه چند نوع سرطان مانند لنفوم باشد. با این وجود گرگرفتگی در شب تنها علائم آن نیست. موارد دیگر می تواند شامل خستگی، تب و کاهش وزن باشد. در هر صورت، تشخیص صحیح توسط پزشک قبل از تعیین این موضوع ضروری است. لنفوم ممکن است همیشه در مراحل اولیه خود علائم ایجاد نکند. درعوض، در طول معاینه فیزیکی غدد لنفاوی بزرگ بیماری تشخیص داده شود در این صورت ممکن است گره های کوچک و نرم زیر پوست بیمار و یا در قسمت های مختلف بدن مشاهده شوند.

 سایر علل گرگرفتگی در نوجوانان

خوردن غذای پرادویه، نوشیدن نوشیدنی های گرم، پوشیدن لباس تنگ، سیگار کشیدن، مصرف کافئین یا الکل، قرار گرفتن در اتاق گرم یا بسته، مصرف برخی داروها (عوارض جانبی) و چند ماده افزودنی غذایی نیز ممکن است باعث گرگرفتگی شود. اگرچه، شدت پاسخ یا عدم وجود آن ممکن است به صورت جداگانه متفاوت باشد.

آیا بلوغ باعث این اختلال می شود؟

گرگرفتگی در نوجوانان | پزشکت

پس از بلوغ (بلوغ جنسی) و در طول بقیه زمان تولید مثل در یک زن، سطح استرادیول در تخمدان ها زیاد می شود. به همین دلیل، بدن فقط 0.5 درجه تغییر دما در بدن را تحمل می کند بدون اینکه مکانیسم جبران در سیستم عصبی مرکزی (CNS) فعال شود. این دلیل عدم پاسخ CNS نوجوان به تغییر هوا با گرگرفتگی همراه است. با این حال، با کاهش سطح استروژن، کنترل دما در هیپوتالاموس مختل می شود، و حتی یک تغییر کوچک در دما باعث گرگرفتگی می شود.

علائم این اختلال چیست؟

بسته به علت یا عامل تحریک کننده، علائم گرگرفتگی عبارتند از :

  • لرز
  • اضطراب
  • ضعف (پوست عرق کرده)
  • افزایش ضربان قلب (احساس تپش)
  • تعریق زیاد یا زیاد در قسمت بالای بدن
  • احساس گرما یا پوست احساس گرما می کند.
  • گرگرفتگی (قرمز شدن پوست معمولاً در اطراف صورت، گردن و قفسه سینه)
  • دمای پوست به خصوص در انگشتان، گونه ها، پیشانی، بالای بازوها، قفسه سینه، شکم، پشت، ساق پا و ران افزایش می یابد.

مدت زمان و فرکانس گرگرفتگی ممکن است بسته به عامل تحریک کننده متفاوت باشد.

این اختلال در نوجوانان چگونه درمان می شود؟

گرگرفتگی در نوجوانان | پزشکت

پزشکان ممکن است علت گرگرفتگی را بر اساس توصیف علائم تجربه شده تشخیص دهند. ارزیابی تاریخچه پزشکی و سایر علائم مرتبط ممکن است به شناسایی عوامل تحریک کننده یا شرایط زمینه ای کمک کند. درمان گرگرفتگی در نوجوانان ممکن است به عوامل یا شرایط تحریک کننده بستگی داشته باشد. خط درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان شناختی-رفتاری

CBT نوعی درمان گفتاری است که در درمان اضطراب یا اختلالات وحشت موثر است. این روش درمانی به کودک شما کمک می کند مهارت ها و فنونی را برای کنار آمدن با اضطراب، وحشت و افکار یا احساسات نامطلوب فرا بگیرد. درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک روش گفتگو درمانی است که می تواند با تغییر تفکر و رفتارتان، در مدیریت مشکلات به شما کمک کند. بیشترین کاربرد درمان شناختی رفتاری برای درمان اضطراب و افسردگی است اما می تواند برای سایر مشکلات روانی و جسمی هم مفید باشد.

داروها

پزشکان ممکن است به همراه درمان داروهایی را تجویز کنند. مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) و مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) در کودکان و نوجوانان استفاده می شود. با این حال، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و بنزودیازپین ها در کودکان خیلی کاربرد ندارند.

هورمون درمانی

طبق گفته کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، هورمون درمانی در نوجوانان دختر برای درمان نارسایی اولیه تخمدان متمرکز بر جایگزینی هورمون هایی است که تخمدان ها قبل از یائسگی تولید می کنند. بنابراین، زنان جوانتر ممکن است به دوزهای بالاتر استروژن نسبت به زنان یائسه نیاز داشته باشند. علاوه بر این، استرادیول و پروژسترون همچنین ممکن است در دختران نوجوان پس از رسیدن به بلوغ جنسی، در هورمون درمانی استفاده شود .

داروهای ضد تیروئید

برای کاهش سرعت ترشح هورمون تیروئید، پزشکان ممکن است داروهای ضد تیروئید را پیشنهاد دهند.

درمان های خانگی برای این اختلال چیست؟

گرگرفتگی در نوجوانان | پزشکت

علاوه بر پرداختن به عامل یا شرایط ایجادکننده، شما همچنین می توانید کودک خود را به پیروی از این نکات مربوط به مراقبت در منزل و سبک زندگی ترغیب کنید. برخی از راهکارهای درمانی در منزل برای تسکین علائم گرگرفتگی در نوجوانان، عبارتند از:

  • فعالیت بدنی: ورزش منظم بدنی به حفظ سلامت عمومی کودک کمک می کند.
  • لباس های نخی: لباس های نخی و روشن می تواند به کودک کمک کند تا احساس راحتی کند، به خصوص در هوای گرم که باعث گرگرفتگی می شود.
  • تغییرات رژیم غذایی: سعی کنید از مصرف کافئین، غذاهای پرادویه و الکل خودداری شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل با تمام مواد مغذی گروه های مختلف غذایی نیز می تواند به کودک شما کمک کند. از مواد غذایی حاوی مواد افزودنی (سولفیت) که می توانند گرگرفتگی ایجاد کنند، خودداری کنید.
  • تنفس عمیق: کودک خود را به انجام تمرینات تنفس عمیق به مدت 10 تا 15 دقیقه هر روز ترغیب کنید. این می تواند به جلوگیری از اضطراب و ایجاد موقعیت های وحشت کمک کند. همچنین ممکن است آنها را وادار کنید تکنیک های آرامبخش دیگر مانند یوگا و مدیتیشن را امتحان کنند.
حرف آخر

گرگرفتگی در نوجوانان به دلایل مختلفی اتفاق میفتد. مدت زمان و فرکانس گرگرفتگی ممکن است بسته به عامل تحریک کننده متفاوت باشد. تعداد کمی محرک یا علت را می توان در خانه کنترل کرد و سایر موارد ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند. اگر کودک شما از گرگرفتگی بدون محرک هوایی یا غذایی یا فعالیت بدنی شکایت دارد و علائم هشدار دهنده دیگری را نیز نشان می دهد، فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

برای درمان گرگرفتگی از خود درمانی خودداری کنید. اگر کودک شما گرگرفتگی های مکرر را تجربه می کند، بهتر است به دنبال درمان های پزشکی باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

4 دیدگاه

  1. سلام من روی پیشونی و بینیم یه حس خواصی دارم انگار ک پیشونیم داره به یه سمت میره و حالتایی مث گزگز داره همینطورم دماغم ک ی دردی میگیره ک نمیشه بهش گفت درد نمیدونم چه حسیه انگار ک به هشون فشار میاد عصباشون میخوان بترکن اسم این چیه یا چیکار کنم اینم بگم دوماههه به شدتتت اضطراب دارم

    1. سلام احتمالا به علت اضظراب شماست از روانپزشک مشاوره بگیرید.

  2. سلام من ۱۵سالم هست هنوز صدام تغییر نکرده و به بلوغ نرسیدم ولی یکی از بیضه هام بزرگتر شده
    و بعضی موقه ها اونقد از ناحیه سر و گردن گرمم میشه یا گر میگیرم که باید برم بیرون و توی سرما وایسم میتونه دلیل خاصی داشته باشه؟

    1. سلام به دلیل تغییرات هورمونی بوده و با گذشت زمان بهتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز