لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی برای ترمیم جای زخم

جراحی برای ترمیم جای زخم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


با بهبود زخم، بافت روی زخم شروع به رشد کرده و از آن محافظت می کند و جایگزین پوست آسیب دیده می شود. با ته نشین شدن این بافت فیبری، جای زخم ایجاد می شود. اساسا، جای زخم ها راه طبیعت برای یادآوری آسیب های گذشته هستند. برخی از مردم از این نشان های بدنشان، بدشان نمی آید، اما برخی دیگر مشتاق پاک کردن و اصلاح جای زخم خود هستند. هدف از جراحی برای ترمیم جای زخم؛ بهبود یا به حداقل رساندن ظاهر اسکار است. این می تواند به شما کمک کند تا در مورد آن وسواس کمتری داشته باشید. در شرایط دیگر، جراحی اصلاح اسکار می تواند برخی از عملکردها را به ناحیه ای که بافت اسکار رشد کرده و دامنه حرکتی معمول شما را مهار کرده است، بازگرداند.

انواع جراحی پلاستیک برای اسکار

بهتر است قبل از تصمیم گیری، گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارید. وقتی صحبت از تغییر ظاهر بافت زخم به میان می آید، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید.

روش های کم تهاجمی

پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد که با یکی از چندین روش کم تهاجمی موجود شروع کنید تا ببیند آیا این کار ظاهر اسکار شما را بهبود می بخشد یا خیر. گزینه ها عبارتند از:

تزریق کورتیکواستروئید

به طور کلی تزریق کورتیکواستروئید در اسکارها یک درمان معمولی خط اول برای انواع خاصی از اسکارها است.

تزریق بلئومایسین

اگرچه این تزریق‌ها راهی مطمئن برای کمک به بهبود ظاهر اسکارهای هیپرتروفیک محسوب می‌شوند بررسی ها نشان می دهد که افرادی با پوست تیره تر ممکن است در معرض خطر ایجاد هیپرپیگمانتاسیون در محل قرار گیرند. بررسی های دیگر نشان می‌دهد که تزریق اسکار کلوئیدی با بلئومایسین بی‌خطر و مؤثر است، اگرچه بازگشت اسکار پس از درمان بسیار رایج است.

لیزر درمانی

لیزر درمانی گاهی اوقات برای پوشش مجدد برخی از انواع اسکارها و صاف‌تر و کمتر دیده شدن آنها استفاده می‌شود. ممکن است چندین جلسه مورد نیاز باشد. سایر روش های لایه برداری مجدد گاهی اوقات از روش هایی مانند لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن برای رفع اسکار آکنه استفاده می شود. اینها لایه بالایی پوست را از بین می برند و آن را صاف می کنند. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، لایه برداری معمولاً روی جای زخم هایی که از قبل صاف هستند، بهترین تاثیر را دارد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ گاهی برای آکنه و سایر اسکارها استفاده می شود. این روش مستلزم چرخاندن دستگاهی با سوزن های کوچک روی پوست است. سوزن ها پوست را سوراخ می کنند و رشد کلاژن را تحریک می کنند تا پوست صاف تر به نظر برسد. نوعی از روش، میکرونیدلینگ پرتویی ، شامل ارسال امواج رادیویی از طریق سوزن برای بهبود فرآیند است.

کرایوسرجری

کرایوسرجری یکی از گزینه ها برای برخی از انواع اسکار است. همچنین به عنوان کرایوتراپی شناخته می شود، این روش شامل پاشیدن یا پاشیدن نیتروژن مایع بر روی جای زخم برای “یخ زدن” است. با این حال، AAD آن را برای افرادی با پوست تیره تر توصیه نمی کند.

اصلاح جراحی با تکنیک های پیشرفته در بستن زخم

جراحی برای ترمیم جای زخم || پزشکت

جراح شما از یکی از چندین تکنیک ممکن برای اصلاح اسکار استفاده می کند. آنها ممکن است از پیوند پوست یا فلپ پوستی برای بستن زخم استفاده کنند. پس از ایجاد برش های مناسب، جراح زخم را با بخیه می بندد. در برخی موارد پیچیده، جراح ممکن است بافت را به صورت لایه ای بخیه بزند. اگر بافت را به صورت لایه ای بخیه بزنند، از بافت زیر سطح پوست شروع کرده و به سمت بالا حرکت می کنند.

جراحی زیبایی

شما می توانید درمان برخی از اسکارها را با درمان های موضعی یا تزریق آغاز کنید. اما اگر به نتایجی که به دنبال آن هستید نرسیدید، جراحی ممکن است قدم بعدی باشد. اگر یکی از این نوع اسکارها را دارید، با پزشک در مورد اینکه چه نوع جراحی می تواند موثر باشد صحبت کنید.

تغییر رنگ یا بی نظمی سطح

اگر تا به حال عمل جراحی انجام داده اید، ممکن است مقداری جای زخم از برش های جراحی باقی مانده باشد. یا ممکن است برخی از اسکارهای آکنه داشته باشید که برای شما خیلی آهسته محو می شوند.

اسکار هایپرتروفیک

اسکارهای هیپرتروفیک معمولاً لکه های برجسته تر یا ضخیم تر در محل زخم هستند. آنها اغلب قرمز یا صورتی هستند، اما ممکن است رنگ آنها متفاوت باشد و گاهی اوقات تیره تر یا روشن تر به نظر می رسند.

اسکارهای کلوئیدی

اسکار کلوئیدی بافت اسکار فیبری است. پس از بهبود زخم، یک رشد صاف و سخت ایجاد می کند. اسکارهای کلوئید نسبت به اسکارهای هیپرتروفیک بزرگتر و برجسته تر هستند. آنها اغلب فراتر از مرزهای محل آسیب اصلی رشد می کنند. بافت زخم کلوئیدی نسبت به اسکارهای هیپرتروفیک نیز میزان عود بیشتری دارند.

پزشکان اغلب ابتدا این نوع اسکارها را با تزریق کورتیکواستروئید درمان می کنند، سپس احتمالاً جای زخم را برش می دهند. فرآیند بریدن اسکار به عنوان برداشتن شناخته می شود. اگر کلوئید بعد از برداشتن عود کرد، آخرین خط درمان قطع مجدد آن است. به دنبال آن رادیوتراپی فوری روی اسکار انجام می شود.

انقباضات

هنگامی که یک سوختگی یا نوع دیگری از زخم جدی بهبود می یابد، گاهی اوقات بافت فیبری جایگزین بافت الاستیکی می شود که قبل از آسیب وجود داشت. این بافت غیر کشسان به عنوان انقباض شناخته می شود. انقباض احساس سفت شدن دارد. می تواند حرکات معمول تاندون ها، ماهیچه ها و مفاصل را در ناحیه آسیب دیده محدود کند.

آیا جراحی پلاستیک می تواند آکنه را درمان کند؟

برخی از متخصصان پوست، درمان زیبایی مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ یا لایه برداری شیمیایی را برای اسکار آکنه پیشنهاد می کنند. اگر این کار کاملاً جواب ندهد، می توانید با پرکننده های پوستی روند درمان خود را دنبال کنید .

اسکار آکنه افسرده. اسکار آکنه افسرده، زخمی است که در پوست فرو رفته است. اگر اسکار آکنه افسرده ای دارید، پزشک می تواند با جراحی جای زخم را بلند کند تا با بقیه پوست شما همسطح شود. این باعث می شود جای زخم کمتر قابل توجه باشد.

اسکارهای آکنه برجسته. اگر اسکار آکنه ایجاد کرده اید، ممکن است روند درمان را با یک درمان غیرجراحی مانند تزریق کورتیکواستروئید شروع کنید. اگر آنها تاثیری نداشته باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

خطرات و اقدامات احتیاطی برای جراحی اصلاح اسکار

یکی از بزرگترین خطرات جراحی اصلاح اسکار این است که ممکن است به نتایج دقیقی که می خواهید نرسید. هر جای زخم نسبت به هم متفاوت هستند و روشی که روی یک اسکار موثر است ممکن است روی دیگری موثر نباشد.

اما در هر شرایط بهتر است سایر خطرات احتمالی جراحی را در نظر بگیرید. آنها عبارتند از:

  • درد
  • عفونت
  • ترومبوز ورید عمقی
  • بی حسی در محل جراحی
  • زخمی که به درستی بهبود نمی یابد.
  • نیاز احتمالی به جراحی های بیشتر
  • واکنش به بیهوشی مورد استفاده برای جراحی
  • خونریزی، تورم یا تغییر رنگ پوست در محل جراحی

هزینه های جراحی پلاستیک برای از بین بردن اسکار

جراحی برای ترمیم جای زخم || پزشکت

قبل از تصمیم گیری نهایی، بودجه و هزینه جراحی اصلاح اسکار را با دقت در نظر بگیرید. اگر بیمه دارید، این احتمال وجود دارد که بیمه شما هزینه جراحی اصلاح اسکار را اگر برای اهداف زیبایی باشد، پرداخت نکند. با این حال، اگر اسکار شما نتیجه تروما مانند سوختگی یا تصادف باشد، ممکن است بیمه شما بخشی از هزینه را پوشش دهد. در ضمن، با پزشک خود در مورد قیمت تخمینی یک روش اصلاح اسکار صحبت کنید. قیمت بسته به موارد زیر می تواند متفاوت باشد:

  • به چه نوع بیهوشی نیاز دارید.
  • جراحی چقدر گسترده خواهد بود.
  • جایی که جراحی انجام خواهد شد.

آماده شدن برای یک جراحی اصلاح اسکار

قبل از هر روش اصلاح اسکار، پزشک جای زخم شما را ارزیابی می کند. آنها به دنبال ویژگی های مختلفی هستند، از جمله:

  • رنگ
  • ضخامت
  • عروقی (رگ های خونی درگیر)

آنها همچنین ناحیه ای که جای زخم در آن قرار دارد و هرگونه سفتی بافت را بررسی می کنند. سپس، پزشک گزینه های شما، از جمله مزایا و خطرات را با شما در میان می گذارد.

پس از تصمیم گیری در مورد یک روش خاص، پزشک شما در مورد جراحی واقعی از جمله تکنیک ها صحبت خواهد کرد. آنها همچنین دستورالعمل های قبل از عملیات را برای کمک به آماده سازی به شما می دهند. به طور معمول، اینها رفتارهایی را که ممکن است بخواهید قبل از جراحی از آنها اجتناب کنید، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل را مشخص می کند.

جراحی اصلاح اسکار چگونه انجام می شود؟

جراحی برای ترمیم جای زخم || پزشکت

قبل از اینکه جراح شما روش اصلاح اسکار را شروع کند، باید بیهوشی دریافت کنید . بسته به روش، ممکن است فقط به بی حسی موضعی نیاز داشته باشید و می توانید در طول عمل بیدار باشید. اما بیهوشی آرام بخش یا بیهوشی عمومی ممکن است در شرایط دیگر مناسب باشد. سپس این روش می تواند شروع شود.

انواع مختلفی از جراحی اصلاح اسکار وجود دارد که یکی از آنها ممکن است برای شما مناسب باشد.

برداشتن اسکار. در این روش جراح جای زخم را برمی دارد و لبه های باقی مانده را با دقت به هم می دوزد.

پیوند پوست. هر جراحی اصلاح اسکار به پیوند پوست نیاز ندارد، اما گاهی اوقات، لازم است. در این صورت، جراح ناحیه اسکار را برمی دارد. سپس، تکه ای از پوست گرفته شده از قسمت دیگری از بدن را برای جایگزینی پوست برداشته شده قرار می دهند. در نهایت آن را در جای خود می دوزند. این روش اغلب برای جای زخم سوختگی استفاده می شود.

فلپ پوستی. این جراحی مشابه جراحی پیوند پوست است. جراح شما فلپ پوست را از ناحیه دیگری از بدن جابجا می کند تا زمانی که جای زخم برداشته می شود، پوست برداشته شده جایگزین شود.

دبلیو پلاستی

در طول این روش، جراح جای زخم را تغییر می دهد تا بیشتر در امتداد خطوط طبیعی پوست شما بیفتد. این خطوط به خطوط تنش پوستی آرام معروف هستند. جراح این کار را با ایجاد مثلث های کوچک در امتداد حاشیه اسکار انجام می دهد. W-plasty یک روش نسبتاً همه کاره با حداقل خطر است. این می تواند به ویژه در هنگام اصلاح اسکارهای هیپرتروفیک مفید باشد. اما ممکن است برای جای زخم در ناحیه پلک مناسب نباشد و می تواند منجر به زخم طولانی تر شود.

Z-plasty

با Z-plasty، جراح شما خطوط اسکار را جابجا یا تغییر مسیر می دهد تا کمتر قابل توجه باشد. جراح فلپ های نوک تیز پوست ایجاد می کند که می تواند تنش یا فشار ناشی از سفتی پوست برخی از اسکارها را کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهد که می تواند به از بین بردن جای زخم کمک کند تا بهتر استتار شود یا به شل شدن جای زخم سفت کمک کند.

بهبودی پس از جراحی اصلاح اسکار

جراحی برای ترمیم جای زخم || پزشکت

بسته به اینکه جراحی چقدر گسترده بوده است، روند بهبودی نیز می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، پزشک شما نحوه مراقبت از محل جراحی شما را بررسی می کند. به عنوان مثال، ممکن است به شما بگویند که برای چند روز یا چند هفته این کار را راحت کنید تا در حین بهبود زخم، از وارد کردن فشار یا استرس به زخم جلوگیری کنید.

همچنین ممکن است در 1 یا 2 هفته اول پس از جراحی، مقداری تورم یا کبودی در اطراف محل مشاهده کنید. برای کاهش تورم می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر تورم یا تغییر رنگ در نهایت برطرف نشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

حتماً برای هر ویزیت برنامه ریزی شده بعدی به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر به نظر می رسد که محل جراحی شما به خوبی بهبود می یابد.

یکی دیگر از توصیه‌های کلیدی این است که تا حد امکان از جای زخم یا اسکار خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع یا لباس محافظ باید این کار را انجام دهد.

صبور بودن نیز مهم است. زمان بهبودی ممکن است برای برداشتن جای زخم روی پای شما بیشتر از برداشتن جای زخم روی صورت شما باشد. و ممکن است ماه ها طول بکشد تا شما به طور کامل متوجه بهبود ظاهر اسکار خود شوید.

چه کسی کاندیدای مناسب برای جراحی اصلاح اسکار است؟

در شرایط زیر ممکن است کاندیدای خوبی برای جراحی اصلاح اسکار باشید:

  • سیگار نمی کشید.
  • سلامت کلی خوبی دارند.
  • هیچ عارضه پوستی، به خصوص در نواحی آسیب دیده فعالی ندارید.

همچنین، مطمئن شوید که می دانید چرا به جراحی اصلاح اسکار فکر می کنید. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا ، نکته کلیدی این است که شما این کار را برای خودتان انجام می دهید، نه برای راضی کردن شخص دیگری.

بهترین انتخاب شما برای یک پزشک برای انجام روش اصلاح اسکار شما یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست است.

سخن آخر

اسکارها می توانند از نظر اندازه، شکل و ضخامت متفاوت باشند. برخی از آنها به سختی قابل تشخیص هستند. گزینه های درمانی موجود شما به محل و نوع اسکار و همچنین بودجه شما بستگی دارد. در برخی موارد، یک روش جراحی ممکن است راه حل مناسبی برای شما باشد، اما ابتدا در مورد تمام گزینه های خود با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز