لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 خطر عفونت در شیمی درمانی متاسفانه زیاد است. بر همین اساس انکولوژیست در مورد راهکارهای کاهش خطر ابتلا به عفونت در بیماران شیمی درمانی توصیه های زیادی دارند. کاهش تعداد گلبول های سفید خون که به آن  نوتروپنی ناشی از شیمی درمانی گفته می شود،  اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به عفونت  های دشوار و حتی کشنده در طول شیمی درمانی شود.

مطمئناً، این خطر بسته به داروهای شیمی درمانی که دریافت می کنید، تعداد گلبول های سفید خون، و درمان هایی که برای افزایش تعداد گلبول های سفید دریافت می کنید (مانند Neulasta یا Neupogen) متفاوت خواهد بود. با این حال هر کسی باید از برخی از خطرات رایج عفونت در طول درمان سرطان آگاه باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید، حتی اگر شمارش  گلبول های سفید خون شما طبیعی باشد، ممکن است همچنان در معرض خطر باشید. با درمان سرطان و سرطان ممکن است تعداد طبیعی گلبول های سفید خون داشته باشید، اما گلبول های سفید موجود ممکن است برای مقابله با مهاجمانی مانند باکتری ها به خوبی کار نکنند.

در عین حال که خطر عفونت وجود دارد، مهم است که تا حد امکان زندگی عادی داشته باشید و در فعالیت هایی که از آن لذت می برید شرکت کنید. بسیاری از اقدامات ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید.

مطالعه بیشتر: انواع شیمی درمانی

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی || پزشکت

چرا عفونت در شیمی درمانی خطرناک است؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا درک خطر عفونت در طول شیمی درمانی بسیار مهم است. یکی از دلایل واضح این است که اگر عفونت ایجاد شود، مبارزه با آن بسیار دشوارتر است. مطمئناً آنتی بیوتیک ها می توانند کمک کنند، اما ما هنوز هم برای انجام بسیاری از مبارزه ها به یک سیستم ایمنی سالم تکیه می کنیم.

دلیل دیگر این است که وقتی سیستم ایمنی شما سرکوب می شود، ممکن است با یک باکتری یا ویروس که معمولاً باعث بیماری نمی شود، دچار عفونت شوید. ما هر روز بدون اینکه بدانیم در معرض میکروارگانیسم ها قرار می گیریم زیرا سیستم ایمنی ما کار خود را انجام می دهد.

خطر دیگری که وجود دارد، این است که میکروارگانیسم هایی که در یک کلینیک یا بیمارستان در معرض آنها قرار می گیرید، می توانند سخت تر درمان شوند. این “اشکال” مقاوم راه هایی برای زنده ماندن حتی آنتی بیوتیک های قوی ایجاد کرده اند. اگر تا به حال در مورد ” MRSA ” از شما سوال شده است، این یک مثال است. مقاومت آنتی بیوتیکی هر سال با هوشمندتر شدن «اشکال ها» مشکل سازتر می شود.

در نهایت، زمانی که فردی با سرطان مقابله می کند، تشخیص وجود عفونت دشوارتر است. اگر قبلاً علائمی مانند سرفه مربوط به سرطان خود را دارید، تشخیص اینکه آیا به عفونت مبتلا شده اید یا اینکه علائم شما به تنهایی مربوط به سرطان شماست، دشوارتر است.

مطالعه بیشتر: عوارض شیمی درمانی روی ناخن

قرار گرفتن در معرض جمعیت

یکی از شایع ترین خطرات عفونت در طول شیمی درمانی زمانی رخ می دهد که افراد در تماس نزدیک با دیگران هستند. انکولوژیست ها اغلب اجتناب از شلوغی را توصیه می کنند، اما این دقیقاً به چه معناست؟ تماس نزدیک در محله های بسته خطر بیشتری نسبت به بیرون از منزل دارد. این ممکن است شامل حمل و نقلی مانند هواپیما یا اتوبوس یا مکان هایی مانند یک مرکز خرید شلوغ باشد.

اینکه آیا باید از شلوغی پرهیز کنید دقیقاً به تعداد گلبول های سفید شما و زمان سال بستگی دارد. اگر اوج فصل آنفولانزا باشد، احتمال ابتلای شما به عفونت بسیار بیشتر از ماه های کمتر (از نقطه نظر عفونت) تابستان است.

اگر باید در یک محیط شلوغ باشید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا باید از ماسک استفاده کنید صحبت کنید.

خطر عفونت و مخاطبینی که بیمار هستند.

بهتر است از افرادی که بیمار هستند از جمله عزیزان خود دوری کنید. این ممکن است گاهی سخت باشد، اما در نظر بگیرید که اگر کسی که دوستش دارید متوجه شود که شما عفونت را به او منتقل کرده اید چه احساسی خواهد داشت. اشتراک گذاری هر چیزی را با عزیزان خود از فنجان گرفته تا ظروف غذاخوری، مسواک و حتی لوازم آرایش را محدود کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی مفید برای شیمی درمانی

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی || پزشکت

خطرات غذایی

ما می دانیم که غذاها می توانند منجر به عفونت شوند و هر ساله نزدیک به 50 میلیون مورد بیماری ناشی از غذا در ایالات متحده وجود دارد. حتی ممکن است در معرض خطر عفونت های ناشی از غذا باشید که معمولاً یک مشکل است، و حتی عفونت های جزئی می توانند شدیدتر باشند. در اینجا چند نکته برای کاهش قرار گرفتن در معرض پاتوژن های غذایی در طول شیمی درمانی آورده شده است.

  • تمام محصولات را با دقت بشویید.
  • تمام میوه ها و سبزیجات را از نظر فاسد شدن بررسی کنید.
  • از مصرف گوشت خام خودداری کنیدگوشت قرمز را به خوبی تفت دهید.
  • از مصرف پنیرهایی که کپک زده هستند، مانند پنیر بری و بلوچیز خودداری کنید.
  • مراقب آلودگی وسایل باشید. از همان تخته برش برای برش مرغ و سبزیجات خام استفاده نکنید.
  • تخم مرغ باید کاملا پخته شود. از مصرف تخم مرغ های پخته شده به سمت بالا پرهیز کنید و فقط در صورت عدم استفاده از تخم مرغ خام، تخم مرغ Benedict را سفارش دهید.
  • از عسل اجتناب کنید. همانطور که نوزادان زیر یک سال به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نباید عسل بخورند، در افرادی که دارای نقص ایمنی هستند نیز باید از مصرف عسل خودداری شود.

حیوانات خانگی می توانند عامل اصلی عفونت باشند.

سگ واقعاً می تواند بهترین دوست انسان باشد، و در واقع،  درمان با حیوانات خانگی برای افراد مبتلا  به سرطان فواید زیادی دارد. با این حال، اگر می خواهید حیوانات خانگی خود را در طول شیمی درمانی نگه دارید، باید به نکاتی توجه داشته باشید. همچنین چند حیوان خانگی وجود دارد که بهتر است آنها را تا پایان درمان به یکی از دوستانتان قرض دهید.

بسیاری از عفونت هایی که می توانند در طول شیمی درمانی مشکل ایجاد کنند، اگر سالم باشید، مشکلی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، ممکن است با رایج ترین آنها آشنا نباشید. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از اصطلاح عفونت های مشترک بین انسان و دام  برای توصیف عفونت هایی استفاده می کنند که می توانند بین حیوانات و انسان ها منتقل شوند.

یکی از شایع ترین خطرات توکسوپلاسموز است. تقریباً 25 تا 30 درصد افراد شواهدی دال بر قرارگیری در معرض این عفونت ناشی از باکتری توکسوپلاسما گوندی دارند. در حالی که عفونت اغلب خفیف یا بدون توجه است، می تواند منجر به علائم شدیدی مانند تشنج یا کوری در افرادی شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. ممکن است شما با این بیماری آشنا باشید زیرا به زنان باردار توصیه می شود که جعبه زباله را عوض نکنند.

اگر عاشق بچه گربه خود هستید، اشکالی ندارد. توصیه می شود دستکش بپوشید یا از شخص دیگری بخواهید بستر را عوض کند. نگه داشتن گربه در داخل خانه نیز این خطر را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید که گربه ها اغلب از باغ ها به عنوان زباله دان استفاده می کنند و پوشیدن دستکش در هنگام باغبانی ایده خوبی است، چه صاحب گربه باشید یا نه.

نگهداری از حیوانات خانگی در طول شیمی درمانی

چیزهای بیشتری در مورد حیوانات خانگی و عفونت ها در طول شیمی درمانی می توانیم به اشتراک بگذاریم.  اگر حیوان خانگی دارید، با آگاهی از اقدامات احتیاطی در مورد حیوانات خاص، از نحوه  نگهداری از حیوانات خانگی خود در طول شیمی درمانی آگاه باشید.

  • از شخص دیگری بخواهید جعبه بستر حیوانات را تمیز کند و مدفوع سگ را جمع کند.
  • در صورت جمع کردن مدفوع، تمیز کردن قفس پرنده یا تمیز کردن آکواریوم از دستکش استفاده کنید.
  • با حیوان خانگی خود با دقت بازی کنید. بیشتر عفونت ها از طریق نیش و خراش (یا بزاق و مدفوع) منتقل می شوند.
  • در طول شیمی درمانی بهتر است از حیوانات خانگی مانند خزندگان و حیوانات وحشی اجتناب شود. اگر فرزند شما یک اژدهای ریشو دارد، احتمالاً اشکالی ندارد، به شرطی که نگاه کنید و لمس نکنید.
  • در طول شیمی درمانی از پذیرش بچه گربه یا توله سگ خودداری کنید. نه تنها احتمال انتقال عفونت در این کودکان از همتایان مسن ترشان بیشتر است، بلکه می توانند به اندازه یک کودک نوپا کار کنند، و استراحت شما در طول درمان بسیار مهم است.
  • اگر گربه دارید، سعی کنید در صورت امکان آنها را در داخل خانه نگه دارید. بسیاری از عفونت ها از «بازی وحشی» که می گیرند گرفته می شوند.

مطالعه بیشتر: تاکسول در شیمی درمانی

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی || پزشکت

سایر نکات برای پیشگیری از عفونت در شیمی درمانی

تعدادی از نکات روزانه وجود دارد که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کند.

  • روزانه حمام یا دوش بگیرید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • به جای تیغ از ماشین اصلاح برقی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: سرماخوردگی در شیمی درمانی

واکسن و شیمی درمانی

اینکه آیا در طول شیمی درمانی باید واکسن دریافت کنید یا خیر، می تواند به هر دو صورت انجام شود، و مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

دو نوع اولیه واکسن وجود دارد، آنهایی که “کشته می شوند” و آنهایی که “تضعیف می شوند”. واکسن های ضعیف شده زنده هستند و باید در طول شیمی درمانی از مصرف آنها اجتناب شود. واکسن های کشته شده بعید است که مشکلی با عفونت ایجاد کنند، اما ممکن است برای ایجاد یک پاسخ ایمنی موثر نباشند.

از آنجایی که آنفولانزا به دلیل ایجاد عفونت های ثانویه شدید در افراد مبتلا به سرطان بدنام است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنید و همچنین بهترین زمان برای دریافت آن صحبت کنید. واکسن اسپری آنفولانزای بینی (FluMist) یک واکسن ضعیف شده است و نباید در طول شیمی درمانی استفاده شود.

اقدامات حفاظتی: ماسک و دستکش

اگر تعداد سفیدهای شما کم است و اگر در مکان های عمومی بیرون می روید، انکولوژیست ممکن است استفاده از ماسک را توصیه کند. اگر از ماسک استفاده می کنید، مطمئن شوید که به خوبی جا می شود و به درستی مهر و موم می شود. به یاد داشته باشید که یک ماسک ممکن است قرار گرفتن در معرض ما را کاهش دهد اما از قرار گرفتن شما در معرض همه باکتری ها و ویروس ها جلوگیری نمی کند.

قبل از شروع شیمی درمانی، برداشتن یک جعبه دستکش یکبار مصرف می تواند مفید باشد که می توانید از آن برای همه چیز از تمیز کردن بینی کودکان تا تمیز کردن بعد از حیوانات استفاده کنید.

خطر بروز عفونت در شیمی درمانی || پزشکت

چگونه دست های خود را بشویید.

به نظر می رسد همه ما می دانیم چگونه دست هایمان را بشوییم، اینطور نیست؟ بیشتر ما زمانی که هنوز به مدرسه نرفتیم، آموزش دیدیم. در صحبت در مورد اهمیت یادگیری مجدد شستشوی صحیح دست ها، ممکن است درک این نکته مفید باشد که همه جراحان نحوه شستشو دست های خود را در طول دانشکده پزشکی و رزیدنتی “دوباره یاد گرفته اند”.

اولین قدم این است که کف دست خود را کاملا کف کنید. با کمال تعجب، صابون آنتی بیوتیکی مورد نیاز نیست، فقط یک صابون دست خوب است. مرحله بعدی مرحله ای است که اکثر مردم در آن به هم می ریزند. دستان خود را حداقل 20 ثانیه بشویید. ممکن است لازم باشد برای خودتان وقت بگذارید، زیرا اکثر مردم تعجب می کنند که این واقعا چقدر طولانی است. آخرین مرحله این است که دستان خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. از یک حوله کاغذی یا یک حوله تمیز استفاده کنید که هیچ کس آن را به کار نبرده است.

علائم عفونت در طول شیمی درمانی

از آنجایی که درمان عفونت ها در سریع ترین زمان ممکن در طول شیمی درمانی مهم است، داشتن ایده ای در مورد علائمی که باید مراقب آن ها باشید، مفید است. مطمئن شوید که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم خاصی که باید مراقب آن باشید صحبت کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سرفه
  • اسهال
  • درد شکم
  • تنگی نفس
  • درد یا تکرر ادرار
  • سردرد یا سفتی گردن
  • لرز یا ناتوانی در گرم شدن
  • تب. قبل از تماس از پزشک خود بپرسید که دمای شما چقدر باید باشد. او ممکن است توصیه کند اگر دمای شما بیشتر از 100.5 فارنهایت است تماس بگیرید، اما این ممکن است متفاوت باشد.

درمان عفونت ها

اگر تعداد گلبول های سفید خون شما پایین است، درمان عفونت ها نسبت به زمانی که تعداد گلبول های سفید شما طبیعی باشد دشوارتر است. به عنوان مثال، انکولوژیست شما ممکن است آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) را برای عفونتی که معمولاً با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود توصیه کند. تبی که در طول شیمی درمانی ایجاد می شود نیز اغلب با ترکیبی از آنتی بیوتیک های قوی درمان می شود تا زمانی که علت دقیق عفونت مشخص شود. درمان اغلب در بیمارستانی انجام می شود که می توان شما را از نزدیک مشاهده کرد.

سخن آخر

هر ساله تعداد عفونت های بیمارستانی را می شنویم. بیمارستان ها نه تنها مکان خوبی برای تجمع میکروب ها هستند، بلکه باکتری های مقاوم در محیط بیمارستان نیز معروف هستند. سالانه بیش از 1.5 میلیون نفر در بیمارستان ها مبتلا می شوند و 100000 نفر از آنها جان خود را از دست خواهند داد. اصرار کنید که همه کسانی که شما را ملاقات می کنند، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تا عزیزانتان، ابتدا دست های خود را بشویند. علاوه بر این، این نکات را برای جلوگیری از عفونت های بیمارستانی بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز