لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید.

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان های خانگی برای کیست پیلونیدال وجود دارند که می توانید با این راهکارها، درد و ناراحتی کیست پیلونیدال خود را تا حدودی کاهش دهید. کیست پیلونیدال یک کیسه پر شده با مو، پوست، و زباله های دیگر است. معمولاً در بالای باسن، درست بین شکاف، که دو گونه را از هم جدا می کند، تشکیل می شود.

هنگامی که مو در داخل پوست شما گیر می کند، ممکن است به کیست پیلونیدال مبتلا شوید. اصطکاک روی موهای رشد کرده در اثر نشستن یا مالیدن می تواند پوست شما را تحریک کرده و باعث تشکیل کیست شود. گاهی اوقات، این کیست ها عفونی شده و منجر به تشکیل کیسه چرکی به نام آبسه می شود.

کیست پیلونیدال در مردان و افرادی که برای مدت طولانی می نشینند، شایع تر است. همچنین در صورت داشتن موهای ضخیم و سفت بدن، احتمال ابتلا به یکی از این کیست ها بیشتر است. تنها راه خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال از طریق یک عمل جراحی جزئی است. اما راهکارهایی برای تسکین درد ها و ناراحتی های آنها وجود دارد. سعی کنید چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب روی کیست استفاده کنید. گرما به بیرون کشیدن چرک کمک می کند و به کیست اجازه تخلیه می دهد. این می تواند درد و خارش را تسکین دهد. همچنین می توانید حمام سیتز را امتحان کنید. اگر محل کیست شما درد می کند، می توانید از یک ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (ادویل) استفاده کنید.

کمپرس گرم یکی از درمان های خانگی برای کیست پیلونیدال

برای تسکین درد شدید، استفاده از کمپرس گرم روی ناحیه آسیب دیده بسیار موثر است. کمپرس گرم همچنین به تخلیه سریع مایع و چرک انباشته شده در کیست کمک می کند و روند بهبودی آغاز می شود. با این حال، کمپرس گرم از رشد کیست پیلونیدال جلوگیری نمی کند. یک حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

پارچه گرم را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید تا زمانی که مایع شروع به تخلیه کند. روش دیگر، می توانید در آب داغ برای چند لحظه بنشینید یا ناحیه را با آب گرم برای چند دقیقه بشویید.

آلوئه ورا،

یکی دیگر از درمان های خانگی برای کیست پیلونیدال

 

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید. || پزشکت

برای سرعت بخشیدن به التیام و کاهش درد و التهاب، آلوئه ورا بسیار موثر است. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن می تواند به کاهش ناراحتی و تسریع بهبود کیست پیلونیدال کمک کند.

ژل تازه آلوئه ورا را از برگ گیاه آلوئه خارج کنید و مستقیماً روی ناحیه مورد نظر بمالید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این درمان را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید. گزینه دیگر این است که پنبه را به مدت 5 دقیقه در ژل آلوئه ورا تازه خیس کنید، سپس آن را به مدت 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. 2 ساعت صبر کنید، سپس یک پنبه تازه خیس شده را دوباره بمالید. این درمان را به مدت یک هفته دنبال کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از داروهای بسیار موثر برای این مشکل دردناک است. این روغن دارای خواص درمانی و شفابخشی به شکل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است که می تواند عفونت را از خود دور کند .به علاوه، از آنجایی که روغن به عمق پوست نفوذ می کند، باعث بهبود سریعتر می شود.

روغن درخت چای را با آب به نسبت یک به ده رقیق کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. محل را با آب ولرم بشویید و کاملا خشک کنید. از این دارو 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید.

سرکه سیب

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید. || پزشکت

استفاده از سرکه سیب نیز می تواند به درمان کیست پیلونیدال کمک کند. خاصیت ضد التهابی آن به کاهش درد و التهاب کمک می کند. علاوه بر این، ماهیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی سرکه سیب از رشد باکتری ها جلوگیری می کند که می تواند باعث عفونت بیشتر شود و روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.2 یا 3 قاشق چایخوری سرکه سیب ارگانیک، خام و فیلتر نشده را در ½ فنجان آب گرم مخلوط کنید.

یک تکه پنبه را در این محلول خیس کنید و آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده حدود 1 دقیقه قرار دهید. این درمان را 3 یا 4 بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید. متناوبا، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید تا بهبودی از درون را بهبود بخشد.

نمک اپسوم

نمک اپسوم می تواند درد کیست پیلونیدال را تسکین دهد. خواص درمانی متعددی دارد که به کاهش و بهبود سریع کیست کمک می کند. سولفات منیزیم موجود در آن می تواند به دفع چرک از کیست کمک کند. سولفات منیزیم همچنین درد و التهاب را تسکین خواهد داد.

یک قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به 1 تا 2 فنجان آب گرم اضافه کنید. کاملا مخلوط کنید تا دانه های نمک کاملا حل شوند. یک تکه پنبه را در این محلول خیس کنید و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. یک بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید. از طرف دیگر، می توانید در آب گرم مخلوط با نمک اپسوم بنشینید. هنگامی که نمک اپسوم را در آب حمام اضافه می کنید، به ازای هر 6 اینچ آب ، 1 فنجان نمک استفاده کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی بالایی است که به تسکین درد و کاهش التهاب مرتبط با کیست پیلونیدال کمک می کند و همچنین باعث بهبود سریعتر می شود. یک تکه پنبه را در روغن کرچک گرم خیس کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و پنبه را با باند محکم کنید.

2 یا 3 بار در روز، با استفاده از یک پنبه تازه خیس شده و هر بار از بانداژ تازه استفاده کنید. این درمان را تا زمانی که کیست ناپدید شود ادامه دهید.

سیر

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید. || پزشکت

سیر یکی دیگر از درمان های طبیعی موثر برای کیست پیلونیدال است که به دلیل خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی قوی آن است. هنگامی که سیر به صورت خوراکی مصرف شود، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بهبودی کمک می کند.

یک حبه سیر را با پشت چاقو له کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با گاز بپوشانید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند سپس آن را بشویید. این کار را یک بار در روز به مدت چند روز انجام دهید. همچنین می توانید 1 حبه سیر له شده را 2 یا 3 بار در روز و سپس یک لیوان آب بخورید. مصرف موضعی سیر برای افرادی که پوست حساسی دارند مناسب نیست. همچنین مطمئن شوید که آن را بیش از 10 دقیقه به صورت کششی روی پوست خود نگذارید.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار موثر برای کیست پیلونیدال است. ترکیب کورکومین موجود در آن دارای خاصیت ضد التهابی است که التهاب و درد را کاهش می دهد. به علاوه، خاصیت ضد عفونی کنندگی زردچوبه به پیشگیری و درمان هرگونه عفونت کمک می کند.

1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را روی کیست بمالید و بگذارید خودش خشک شود. محل را با آب ولرم بشویید. این کار را 2 یا 3 بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید. همچنین مصرف یک لیوان شیر با 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه مخلوط شده در آن نیز توصیه می شود.

چای کیسه ای سیاه

خاصیت اسیدی چای سیاه از بدتر شدن این کیست ها جلوگیری می کند و به جلوگیری از عفونت کمک می کند. ماهیت ضد التهابی چای نیز درد و التهاب را تسکین می دهد. یک چای کیسه ای سیاه را به مدت 5 دقیقه در آب گرم فرو کنید. آن را از آب خارج کرده و آب اضافی آن را بگیرید. چای کیسه ای مرطوب را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. چند بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

یاس بنفش هندی (چریش)

برای درمان این مشکل آزاردهنده می توانید از یاس بنفش هندی که به چریش نیز معروف است استفاده کنید. چریش به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی طبیعی خود می تواند باعث بهبودی شود و عفونت را از خود دور کند. یک مشت برگ چریش را بشویید و آن را آسیاب کنید و به شکل خمیر درآیید.

خمیر را روی ناحیه مورد نظر بمالید. قبل از اینکه آن را با آب ولرم بشویید، اجازه دهید 20 دقیقه بماند. این کار را 3 یا 4 بار در روز انجام دهید. از طرف دیگر، یک مشت برگ چریش را در ظرفی پر از آب بجوشانید تا نیمی از آب آن تبخیر شود. صاف کنید و اجازه دهید آب خنک شود. ناحیه را با آب دم کرده چریش 2 یا 3 بار در روز بشویید.

چگونه از کیست پیلونیدال پیشگیری کنیم؟

کیست پیلونیدال را در خانه درمان کنید. || پزشکت

دکتر ایف رادنی، موسس بخش پوست و زیبایی می گوید: «یک علت اصلی کیست پیلونیدال، ساقه های موی آزاد هستند که در پوست می شکنند، علاوه بر این، این کیست ها باعث افزایش پوست عفونت سیستمیک و کارسینوم سلول سنگفرشی می شوند. بنابراین برداشتن موها از ناحیه اطراف کیست می تواند از تشکیل یا عود کیست جلوگیری کند».

دکتر رادنی می‌گوید: «تمرین بهداشت خوب و تمیز و خشک نگه داشتن کمر ممکن است به پیشگیری از کیست پیلونیدال نیز کمک کند، زیرا از ورود باکتری‌ها به کیست جلوگیری می‌کند».

اقدامات دیگری که می تواند از بازگشت عفونت جلوگیری کند عبارتند از:
  • به پهلو یا شکم بخوابید.
  • با دست های کثیف آن ناحیه را لمس نکنید.
  • اطراف خانه یا محل کار خود پیاده روی کنید.
  • از وارد شدن هر نوع رطوبت به منطقه خودداری کنید.
  • لیزر موهای زائد ممکن است خطر عود را کاهش دهد.
  • هنگام بیرون رفتن، برای محافظت از زخم، زخم را ببندید.
  • اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بنشینید، مکررا استراحت کنید.
  • کیست ها را با هیچ ابزار تیز سوراخ نکنید تا باعث تخلیه مایعات شود.
  • برای جلوگیری از کیست پیلونیدال، ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید.
  • لباس‌های تنگ نپوشید، زیرا این کار می‌تواند موها را به داخل پوست فشار دهد.
  • سعی کنید وقتی در خانه هستید و در حال استراحت هستید، زخم را باز بگذارید.
  • محل را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. خوب بشویید تا باقیمانده صابون از بین برود.
  • در صورت نیاز، وزن خود را کاهش دهید تا خطر ابتلا به این مشکل دردناک را کاهش دهید.
  • از کرم یا ژل در ناحیه مورد نظر استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند.
  • پس از استفاده از حمام، ناحیه مورد نظر را با مقداری آب و دستمال کاغذی بدون عطر پاک کنید.
  • برای جلوگیری از مشکل و همچنین تسریع روند بهبودی از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • هنگامی که این عارضه بهبود یافت، اپیلاسیون لیزری را انتخاب کنید تا این ناحیه از مو عاری بماند.
  • برای مبارزه با درد و التهاب، غذاهای ضد التهابی مانند بادام، گردو، ماهی چرب، روغن زیتون و سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز