لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

فهرست مطالب

سونای مادون قرمز، مزایا و عوارض آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سونای مادون قرمز محبوبیت زیادی در سالن های ورزشی، آبگرم و سایر مراکز در سراسر جهان پیدا کرده است. سونا مادون قرمز به دلیل نحوه کار آنها مزایایی را ارائه می دهد که سایر سونا های سنتی از آن بهره مند نیستند. البته به نظر می رسد، ادعاهای مربوط به سلامتی و زیبایی در ارتباط با سونا مادون قرمز همیشه مورد حمایت علمی نیست.

این سونا دور با گرم کردن مستقیم بدن به جای گرم کردن هوای اطراف بدن، فوایدی زیادی فراهم می کند. این اتاق ها غالباً به عنوان اتاق های گرما درمانی مادون قرمز توصیف می شوند. زیرا عناصر گرمایشی، گرما را به شکل نور مستقیماً بر روی بدن منعکس می کنند. این سونا، حدود 20 درصد از گرما برای گرم کردن هوا و 80 درصد دیگر به طور مستقیم بدن شما را گرم می کند. این گرمای تابشی عمیقتر از سوناهای سنتی به پوست نفوذ می کند.

انواع سونای مادون قرمز

از آنجا که هوای اطراف بدن گرم نیست، بسیاری از مردم احساس می کنند این سونا بهتر از سوناهای سنتی قابل تحمل هستند. در حقیقت، دما در سونا مادون قرمز بسیار پایین تر از سونا سنتی است. مادون قرمز دور متداول ترین نوع سونا مادون قرمز است. اما سونا با طیف کامل نیز در دسترس است و اینها انرژی مادون قرمز نزدیک، میانی و دور را تأمین می کنند. گفته می شود که هر نوع انرژی مزایای خاص خودش را دارد.

  • مادون قرمز نزدیک به زیر سطح پوست جذب می شود تا باعث بهبود و احیا گرد. اعتقاد بر این است که برای بهبود زخم و افزایش عملکرد ایمنی بدن بهترین است.
  • فروسرخ میانی برای افزایش گردش خون، آزاد سازی اکسیژن و رسیدن به مناطق آسیب دیده، به عمق بافت بدن نفوذ می کند. گفته می شود این محدوده باعث آرامش عضلات می شود.
  • مادون قرمز دور طولانی ترین طول موج است. برای از بین بردن سموم و تحریک متابولیسم به سلولهای چربی نفوذ می کند. در یک سونا مادون قرمز دور، هوای اطراف بدن شما نسبت به یک سونا سنتی خنک تر می ماند. در عوض، انرژی گرمایی بدن هدف قرار گرفته و تجربه راحت تری را برای شما فراهم می کند.

نحوه استفاده از سونای مادون قرمز دور

از این سونا به همان روشی که از سونا سنتی استفاده می کنید استفاده خواهید کرد، با این تفاوت که دما احتمالاً در آن بالا نخواهد بود. دمای بیشتر آنها از 100˚F تا 150˚F خواهد بود. سونا های مادون قرمز باید با جلسات کوتاه تر(10-15 دقیقه)در دمای پایین شروع شوند.

به تدریج می توانید زمان، دما یا دفعات مراجعه را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که قبل و بعد از جلسه خود آب کافی بنوشید. مطمئن باشید که بعد از استفاده به بدن خود زمان دهید تا تنظیم شود. حرکت سریع از اتاق سونا می تواند منجر به سرگیجه شود. هنگام استفاده از سونا برای اولین بار، هوشمندانه است که از کمترین درجه حرارت استفاده کنید. بیش از 10-15 دقیقه در داخل آن نباشید. قبل و بعد از جلسه آب کافی بنوشید. به آرامی حرکت کنید تا از سبکی سر جلوگیری کنید.

فواید سلامتی سونای مادون قرمز

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

فواید بی شماری به استفاده از این سونا و به طور کلی استفاده از سونا نسبت داده شده است. همه این مزایا توسط مدارک علمی با کیفیت بالا پشتیبانی نمی شوند. اما این بدان معنا نیست که اگر از سونا استفاده می کنید مزایایی را تجربه نخواهید کرد. مطالعات علمی در مورد استفاده از سونا اغلب ناچیز است.

استحمام منظم سونا خشک دارای مزایای بالقوه سلامتی است. همچنین برای تعیین فرکانس و مدت زمان مطلوب انواع مختلف حمام سونا برای اثرات بهداشتی هدفمند، مطالعه بیشتر نیز لازم است.

مزایایی مطالعات علمی در مورد استفاده از سونا به طور کلی و این سونا به طور خاص پیشنهاد کرده اند، عبارتند از:

کاهش وزن

کاهش وزن یکی از مزایای اصلی است که توسط بسیاری از افرادی که از این سونا استفاده می کنند یا می فروشند، ذکر شده است. یک فرد دارای شرایط متوسط ​​می تواند به راحتی 500 گرم در سونا عرق کند و تقریباً 300 کیلوکالری کالری مصرف کند، که برابر است با 2-3 مایل دویدن است.

در یک بررسی منتشر شده، سوزاندن کالری را در چشم انداز قرار داده است.   وقتی مردم از این سونا استفاده می كنند، عملکرد قلبی عروقی ناشی از هموستاز تنظیم حرارتی مشابه آنچه با پیاده روی با سرعت متوسط است ​​به دست می آید. به همین ترتیب، می توان برای افرادی كه به دلیل شرایط مختلف پزشکی بی تحرك هستند، مانند آرتروز یا مشکلات قلبی عروقی یا تنفسی مزایای ویژه ای داشته باشد.

تعریق

عامل اصلی دیگر در مورد استفاده از این سونا برای کاهش وزن، سردرگمی بین از دست دادن آب و از دست دادن چربی است. تعریق باعث از بین رفتن آب می شود. بنابراین تعجب آور نیست که افراد بعد از یک جلسه وزن کمتری دارند. کاهش وزن احتمالاً هنگام استفاده از سونا مادون قرمز به دلیل کاهش وزن آب در اثر تعریق زیاد اتفاق میفتد. با این حال، از دست دادن آب پایدار نیست و نباید آن را با کاهش چربی اشتباه گرفت.

سم زدایی

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

برخی می گویند که تعریق باعث آزاد شدن فلزات سنگین مانند جیوه و سرب و همچنین مواد شیمیایی محیطی می شود که در بدن به دام افتاده اند. برخی دیگر این ایده را که تعریق باعث آزاد شدن الکل، نیکوتین، اسید سولفوریک و سایر ترکیبات آلی و غیر آلی می شود، تبلیغ می کنند. برخی شواهد برای تأیید این نظریه وجود دارد. گزارش شده است که برخی از مواد شیمیایی(آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه)در عرق زیاد دیده می شود. برخی منابع ادعا می کنند که سونا مادون قرمز هفت برابر سونای سنتی سوئد سم آزاد می کند.

مسکن درد

یکی از رایج ترین مزایای سلامتی سونا مادون قرمز، بهبود عضلات پس از ورزش است. بسیاری از بدنسازان وقتی تمرین خود را با یک جلسه در سونا دنبال می کنند، کاهش درد و التهاب را بعد از ورزش شدید گزارش می کنند. یک مطالعه کوچک که در فنلاند روی ده مرد انجام شد نشان داد که استفاده از سونا مادون قرمز به سرعت بهبودی از جلسات تمرین قدرت و استقامت کمک می کند.

فشار خون

گفته می شود هم مادون قرمز دور و هم انواع دیگر سونا جریان و گردش خون را بهبود می بخشد . در حقیقت، بسیاری از کاربران سونا احساس گرگرفتگی در حین استفاده و بعد از آن را گزارش می کنند. با این حال، تشخیص اینکه آیا فشار خون مستقیماً تحت تأثیر قرار می گیرد، برای مصرف کننده ی متوسط ​​دشوار است. با این حال، چندین نویسنده مطالعه اذعان دارند که استفاده از سونا با کاهش فشار خون ارتباط دارد. استفاده از سونا مادون قرمز با اثرات مفیدی بر فشار خون بالا همراه است.

تسکین استرس

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

هرکسی که از سونا استفاده کرده باشد می تواند این حقیقت را تأیید کند که اوقات صرف شده در یک مکان ساکت، به دور از رایانه یا تلفن همراه، اقدامات ذهن آگاهی مانند مراقبه و تنفس عمیق را تشویق می کند.

سلامت قلب

اگر استفاده از سونا مادون قرمز دور با کاهش فشار خون، کاهش وزن و تسکین استرس همراه باشد، می تواند با افزایش سلامت قلب نیز همراه باشد. بررسی ها نشان داده که استفاده مکرر از سونا با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی همراه است. مردانی که هر هفته چهار تا هفت بار از سونا بازدید می کردند کمترین میزان مرگ و میر را داشتند. مطالعه دیگری رابطه بین استفاده منظم از سونا مادون قرمز دور توسط مردان با عوامل خطر کرونر را بررسی کرد. محققان نتیجه گرفتند که این درمان بهبودهایی را ارائه می دهد. حتی نقش درمانی را برای درمان سونا در بیماران با عوامل خطر تصلب شرایین پیشنهاد می کنند.

سندرم خستگی مزمن

یک مطالعه کوچک روی زنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن که تحت درمان با Waon قرار گرفتند، درد کمتری را پس از درمان و همچنین بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب، افسردگی و خستگی درک کردند. درمان واون نوعی درمان حرارتی با استفاده از سونای خشک مادون قرمز است.

دیابت نوع 2

برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از سونا مادون قرمز با کاهش فشار خون و دور کمر ممکن است به افراد دیابتی نوع 2 سود برساند.

شرایط تنفسی مزمن

یک مطالعه بزرگ منتشر شده نشان داد که حمام های مکرر سونا ممکن است با کاهش خطر بیماری های تنفسی حاد و مزمن در مردان میانسال مرتبط باشد. این شرایط شامل بیماری انسدادی مزمن ریوی، آسم یا ذات الریه است.

روماتیسم مفصلی

سونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

مطالعه دیگری استفاده از سونا مادون قرمز را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید(RA)و اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) بررسی کرد. محققان نتیجه گرفتند که درمان مادون قرمز از نظر آماری دارای اثرات مفید کوتاه مدت است و هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

ظاهر جوان تر

ادعاها در مورد فواید پوست، کاهش سلولیت و سایر مزایای زیبایی معمولاً با استفاده از سونا مادون قرمز در ارتباط است. سونا مادون قرمز دور ممکن است تسکین درد، کاهش استرس، فواید زیبایی و مزایای دیگری را داشته باشد که می تواند به کسانی که شرایط پزشکی دارند کمک کند. با این حال، شواهد کافی برای اطمینان از موثر بودن درمانها وجود ندارد.

خطرات و عوارض جانبی سونا مادون قرمز

اکثر محققان در حال بررسی مزایای سلامتی سوناهای مادون قرمز دور از ذهن هستند که عوارض جانبی کمی با استفاده از آنها مرتبط است. با این حال، برای حفظ امنیت، عواملی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید. اگر عادت به استفاده از هر نوع سونا ندارید، خطر گرم شدن بیش از حد وجود دارد. بنابراین مهم است که هنگام شروع جلسات کوتاه باشد. در صورت امکان، از کمترین تنظیم گرما استفاده کنید.

همچنین اگر قبل و بعد از درمان به میزان کافی آب ننوشید، احتمال دارد با کم آبی بدن مواجهه شوید. به یاد داشته باشید که در حین سونا آب بدن خود را از دست خواهید داد. مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن بتواند به طور موثر بهبود یابد. مطمئن شوید که هم در سونا و هم هنگام خارج شدن از سونا به آرامی حرکت می کنید.

موارد منع مصرف سونا مادون قرمز

سسونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکتونا مادون قرمز، مزایا و عوارض آن | پزشکت

افراد خاصی هنگام استفاده از هر نوع سونا، از جمله سونا مادون قرمز دور، احتیاط می کنند. حتی اگر این جلسات ممکن است مزایایی را برای افراد مبتلا به بیماری، به ویژه فشار خون بالا و بیماری های قلبی فراهم کند. علاوه بر این، هر کسی که دارویی مصرف می کند به ویژه آنهایی که باعث خواب آلودگی می شوند باید قبل از استفاده از سونا از مشاوره پزشکی استفاده کنند. در حالی که تحت تأثیر مواد مخدر هستید، نباید از هر نوع سونا استفاده کنید. سرانجام، زنانی که باردار هستند یا فکر می کنند ممکن است باردار باشند باید از اتاق بخار یا سونا اجتناب کنند.

حرف آخر

مزایای سونا مادون قرمز دور به طور گسترده گزارش شده است. احتمالاً از این تجربه لذت خواهید برد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این درمان باعث کاهش وزن یا تسکین بیماری شود. اگر می خواهید از فناوری مادون قرمز دور برای بهبود سلامتی استفاده کنید یا مطمئناً اگر قصد استفاده از آن را برای اهداف پزشکی دارید، حتما با پزشک خود مشاوره کنید.

منبع:

https://www.verywellfit.com/far-infrared-sauna-4684421

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز