لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های خانگی رگ های واریس

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی رگ های واریس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رگ های واریسی هنگامی ایجاد می شوند که رگ های فرد متورم و بزرگ شده باشند. در برخی افراد، آن ها با احساس درد و ناراحتی همراه هستند. طیف وسیعی از درمان های خانگی رگ های واریس ممکن است به بهبود ظاهر و کاهش درد واریس کمک کنند. واریس به دلایل مختلف ایجاد می شود. عوامل خطر آن شامل سن، سابقه خانوادگی، زن بودن، بارداری، چاقی، هورمون درمانی یا پیشگیری از بارداری، طولانی مدت نشستن یا ایستادن و موارد دیگر می باشد. برخی از این عوامل خطرزا مانند سابقه خانوادگی یا سن اجتناب از آن ها سخت تر است.

حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی از موارد رگ های واریسی را تجربه می کنند. برای این بیماری چندین درمان پزشکی وجود دارد، هرچند ممکن است فرد برای رفع علائم خود نیز از داروهای طبیعی خانگی استفاده کند.

واریس

رگ های واریسی در اثر ضعیف شدن دریچه های کوچک در رگ ها ظاهر می شوند. این دریچه ها معمولاً جریان خون را مختل کرده و منجر به تجمع خون در رگ ها می شوند. در این شرایط رگ ها پیچیده و متورم و به شکل تارهای عنکبوتی و ظاهر تیره آبی یا بنفش در زیر پوست به صورت برآمدگی نمایان می شوند.

علائم دیگر واریس شامل موارد زیر است:

  • تورم پاها و مچ پا
  • احساس سوزش در پاها
  • احساس سنگینی روی پا
  • پوستی خشک یا خارش دار
  • گرفتگی عضلات به خصوص در شب

ده درمان خانگی رگ های واریس

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

در صورت ابتلا به رگ های واریس، درمان های خانگی زیر می توانند در به مدیریت وضعیت و بهبود علائم به شما کمک کنند:

ورزش کنید.

ورزش منظم، گردش خون بهتری را در پاها ایجاد می کند و در امتداد خون موجود در رگ ها فشار وارد می کند. ورزش همچنین در کاهش فشار خون که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس موثر است. مفیدترین ورزش برای جلوگیری از واریس، پیاده روی است. می توانید روش های را انتخاب کنید که در تمرینات آن پاها بالاتر از قلب قرار می گیرند. یوگا هم گزینه خوبی برای تسکین درد های واریس می باشد. یوگا همچنین می تواند به کشش و تنش عمیق ترین ماهیچه های کشکک و همسترینگ کمک کند. عضلات عمیق می توانند تا حدودی در عملکرد مناسب دریچه های ورید موثر باشند.

برخی تمرینات ورزشی باعث می شوند عضلات کشکک بدون فشار بیش از حد کار کنند، از جمله:

  • شنا كردن
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواري
از جوراب های واریس استفاده کنید.

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

جوراب ساق بلند واریس در اکثر داروخانه ها در دسترس عموم هستند و با اعمال فشار بر پاها می توانند در بهبود وضعیت و علائم به شما کمک کنند. جوراب های ساق بلند واریس به عضلات و رگ ها کمک می کنند تا خون به سمت قلب جریان داشته باشد. یک مطالعه از سال 2018 نشان داده افرادی که از جوراب های فشرده سازی بالای زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کرده اند، کاهش درد ناشی از واریس را گزارش داده اند.

ممکن است بعد از پوشیدن آن ها در طول روز کمی احساس فشار کنید اما این باعث کاهش گرفتگی شبانه می شود. بسته به میزان آسیب به رگ ها، انواع مختلفی از جوراب های واریس در دسترس هستند. برای انتخاب مناسب گزینه های شل، متوسط و محکم با پزشک خود مشورت کنید.

عصاره های گیاهی را امتحان کنید.

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که عصاره شاه بلوط اسب، Aesculus hippocastanum L، ممکن است به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افرادی که نارسایی مزمن وریدی مزمن دارند و دلیل اصلی رگ های واریس است، کمک کند. علاوه بر آن مشخص شده است که عصاره کاج دریایی، Pinus maritima و عصاره جگر قصاب Ruscus aculeatus ممکن است باعث کاهش تورم ساق پا یا ادم شود که غالباً با واریس همراه هستند. عصاره های گیاهی و روغن های اساسی باید قبل از استفاده موضعی در روغن های حامل رقیق شوند یا در دستگاه پخش کننده آروماتراپی استفاده شوند.

رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید.

چاقی، با فشار بیشتر در داخل رگ ها، یکی از عوامل تشدید کننده رگ های واریس است. خوردن یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات های پیچیده، مقدار کافی پروتئین و چربی های سالم در پیشگیری از رگ های واریس موثر است. در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید هیدراتاسیون مناسب به معنای گردش خون سالم است. علاوه بر آن، غذاهای نمکی یا غنی از سدیم می توانند منجر به تجمع آب بدن شوند، بنابراین پرهیز از مصرف غذای شور باعث حفظ آب بدن می شود. غذاهای پر پتاسیم مانند بادام و آجیل پسته می توانند با کاهش احتباس آب در بدن به تسکین رگ های واریس کمک کنند.

غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند، عبارتند از:

  • سیب زمینی ها
  • مغز بادام و پسته
  • سبزیجات برگ دار
  • عدس و لوبیای سفید
  • برخی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن

غذاهای دارای فیبر به حرکت دفع مدفوع کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کنند. پیشگیری از بروز یبوست برای تسکین درد رگ های واریس بسیار مهم است، زیرا زور کردن در هنگام دفع می تواند آسیب دیدگی رگ ها را تشدید یا آن ها را بدتر کند.

غذاهایی که فیبر زیادی دارند، عبارتند از:

  • غذاهای غلات
  • آجیل، دانه و حبوبات
  • جو، گندم، و بذر کتان

افرادی که دارای اضافه وزن هستند احتمالا بیشتر به رگ های واریسی مبتلا می شوند، بنابراین کاهش وزن می تواند فشار روی رگ ها، تورم و ناراحتی ناشی از آن ها را کاهش دهد.

فلاونوئید های بیشتری بخورید.

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

افزودن غذاهایی که حاوی فلاونوئید ها نیز ممکن است به کوچک شدن رگ های واریس کمک کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند و باعث جریان بهتر خون در رگ ها می شوند و احتمال خونریزی در رگ ها را کاهش می دهند. آن ها همچنین در کاهش فشار خون در عروق موثر هستند و می توانند رگ های خونی را شل کنند، همه این موارد باعث کاهش رگ های واریس می شود.

غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند عبارتند از:

  • کاکائو
  • سیر
  • مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و زغال اخته
  • سبزیجات، از جمله پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی
داروهای گیاهی را امتحان کنید.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، مصرف عصاره بذر انگور، Vitis vinifera، به صورت خوراکی ممکن است به کاهش التهاب در پاها و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک کند، اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد. افراد باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون همزمان با عصاره دانه انگور به عنوان یک مکمل رژیم غذایی پرهیز کنند، زیرا این دو می تواند با هم تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش دهد.

لباس تنگ نپوشید.

پوشیدن لباس های نامناسب و تنگ، می تواند جریان خون را محدود کند. علاوه بر آن پوشیدن کفش های صاف به جای کفش پاشنه بلند می تواند به بهبود رگ های واریسی در پاها کمک کنند.

پاها را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

بالا نگه داشتن پاها، در حالت ایده آل در همان ارتفاع از قلب یا بالاتر از آن، به بهبود گردش خون کمک می کند و منجر به کاهش فشار در رگ های ساق پا می شود. گرانش زمین باعث می شود تا خون جریان پیدا کرده و به قلب برگردد. سعی کنید حداقل سه بار در روز و به مدت 15 دقیقه پاهای خود را بالا نگه دارید. بالا بردن پاها از سطح قلب، اثر نیروی گرانش را کاهش می دهد و منجر به گردش خون بهتر و کاهش تورم مچ پا می شود.

مناطق آسیب دیده را ماساژ دهید.

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

ماساژ آرام مناطق آسیب دیده می تواند به گردش خون در رگ ها کمک کند. علاوه بر آن می توانید برای نتیجه گیری بهتر از روغن های ماساژ ملایم یا مرطوب کننده برای ماساژ درمانی در این مناطق استفاده کنید. از فشار دادن مستقیم رگ ها پرهیز کیند، زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برساند.

از طولانی شدن نشستن یا ایستادن خودداری کنید.

اگر مجبور هستید در مدت زمان طولانی بنشیند، بهتر است هر از گاهی از جای خود بلند شوید و حرکت کنید و راه بروید موقعیت خودتان را به طور مکرر تغییر دهید تا خون در رگ های شما جریان پیدا کند . ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی در یک موقعیت باعث می شود جریان خون در رگ های پا در برابر گرانش زمین دشوارتر و فشار در رگ های پا زیاد شود. این فشار در نهایت می تواند باعث تجمع خون و التهاب رگ ها در مچ پا و یا پاها شود. از نشستن با پاهای قفل شده به همدیگر در مدت زمان طولانی خودداری کنید، زیرا این حرکت می تواند جریان خون به پاها را محدودتر و مشکلات گردش خون را بیشتر کند.

اگر در موقعیتی هستید که نمی توانید از جای خود بلند شوید و حرکت کنید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • مچ پا را بکشید.
  • پاهای خود را بچرخانید.
  • زانوهای خود را خم کنید.

موقعیت های خواب برای زنان باردار

بارداری یکی از بزرگترین علت واریس است. خوابیدن در سمت چپ ممکن است در جلوگیری از تشکیل رگ ها واریس موثر باشد و علائم واریس را تسکین دهد. این وضعیت خواب به کاهش فشارهایی که رحم در حال رشد و همچنین رگ بزرگ در ناحیه لگن کمک می کند.

درمان های پزشکی واریس

داروهای خانگی و رگ های واریس | پزشکت

اگر درمان های خانگی برای رگ ها واریس موثر نباشد یا باعث ناراحتی شدید در فرد شود، درمان پزشکی نیز برای کمک به مقابله با واریس در دسترس است. پزشک می تواند موارد زیر را در این شرایط تجویز کند:

  • بستن و جدا کردن. در این روش، رگ های واریس به صورت جراحی برداشته می شود.
  • فرسایش درون گرما. فرسایش درون گرما روشی است که در آن از گرما برای تسکین رگهای آسیب دیده استفاده می شود.
  • فلبکتومی سرپایی. در روش فلبکتومی سرپایی پزشک پوست را سوراخ می کند و رگ های واریسی را از طریق شکاف های کوچک برش می دهد. جای زخم معمولاً بعد از انجام این روش حداقل است.
  • اسکلروتراپی. در این روش از فوم مخصوصی برای بستن رگ ها و کوچک شدن آنها استفاده می شود.
  • جراحی های لیزر. در جراحی های لیزر، پرتوهای شدید نور به سمت رگ هدایت شده و باعث می شود که رگ ها به تدریج محو و ناپدید گردند.
  • جراحی اندوسکوپیک ورید. در طول این عمل جراحی، یک دوربین فیلمبرداری ریز در پای بیمار قرار داده می شود تا جراح بتواند بهتر آن ها را ببیند. برداشتن رگها از طریق یک سری برش های کوچک صورت می گیرد.

    پیش آگهی درمان خانگی رگ های واریس

    با گذشت زمان و افزایش سن دریچه های وریدی ضعیف تر شده و منجر به تشدید وریدهای واریسی می شوند. نمی توانید درباره سن، جنسیت یا سابقه خانوادگی خود کارهای زیادی انجام دهید. اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، سالم ماندن و کنترل فشار خون برای تسکین علائم رگ های واریس قدمی بردارید.

    واریس باعث ایجاد ناراحتی می شود. درمان واریس در منزل امکان پذیر است و تغییر رژیم و شیوه زندگی می تواند علائم را بهبود بخشد. افراد مبتلا به واریس شدید ممکن است بخواهند برای بهبود ظاهر این رگ ها و تسکین علائم به دنبال درمان های پزشکی باشند. مشورت با پزشک به فرد کمک می کند تا بهترین و آگاه ترین تصمیم را در مورد درمان مناسب رگ های واریس بگیرد.

    منابع:

    https://www.healthline.com/health/how-to-prevent-varicose-veins

    https://www.medicalnewstoday.com/articles/321703#outlook

    [advisers limit=3 online =true skill=”5″]

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    0 / 5. تعداد رای ها: 0

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز