لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی سیروز کبدی

درمان خانگی سیروز کبدی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر چه درمان خانگی سیروز کبدی می تواند تا حدودی موثر باشند اما بهتر است برای تشخیص و درمان مناسب این عارضه مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. سیروز کبدی یک بیماری مزمن است که در نتیجه آسیب به کبد طی چندین سال رخ می دهد. این یک بیماری پیشرونده است که در آن بافت سالم کبد از بین می رود و با بافت اسکار جایگزین می شود و در نتیجه عملکرد کبد ضعیف می شود. علل اصلی سیروز کبدی سوء مصرف طولانی مدت الکل، بیماری کبد چرب مرتبط با چاقی و دیابت و هپاتیت ویروسی B و C است.

بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات بیماری‌های گوارشی، مردانی که ۳ تا ۴ نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند و زنانی که ۲ تا ۳ نوشیدنی الکلی در روز مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به این مشکل هستند.

این بیماری همچنین می تواند ناشی از شرایطی مانند سیروز صفراوی اولیه، هپاتیت خود ایمنی، هپاتیت سمی، هموکروماتوز (انباشته شدن آهن در بدن)، حملات مکرر نارسایی قلبی همراه با احتقان کبد، فیبروز کیستیک و غیره باشد.

اگر سیروز خفیف باشد، کبد خودش را ترمیم می کند و به عملکرد صحیح خود ادامه می دهد، اما با پیشرفت بیماری و تشکیل بافت اسکار بیشتر، آسیب جبران ناپذیر می شود.

علائم سیروز شامل از دست دادن اشتها، خستگی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، خارش پوست، یرقان، ادم، گرفتگی عضلات، تمایل به خونریزی و کبودی راحت تر و ظاهر شدن عروق خونی کوچک و عنکبوت مانند زیر پوست است. ممکن است در مراحل اولیه این بیماری فقط علائم کمی وجود داشته باشد و با پیشرفت بیماری علائم بیشتر شود.

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. هنگام درمان سیروز، تعیین علت زمینه ای ضروری است. هدف درمان معمولاً پیشگیری از آسیب بیشتر کبدی و کاهش عوارض است.

سیروز کبدی را چگونه در خانه درمان کنیم؟

درمان خانگی سیروز کبدی | پزشکت

همراه با درمان تجویز شده توسط پزشک، باید برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی ایجاد کنید. به علاوه، می توانید از برخی درمان های خانگی برای کمک به بهبود وضعیت خود استفاده کنید. با این حال، قبل از استفاده از داروهای گیاهی و مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا 10 درمان خانگی برای سیروز کبدی آورده شده است.

الکل را ترک کنید.

مصرف الکل را به طور کامل ترک کنید، حتی اگر سیروز شما ناشی از الکل نباشد. الکل به سلول های کبد آسیب می رساند و در نتیجه وضعیت شما را بدتر می کند. پرهیز از پیشرفت بیماری می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. ترک الکل همچنین برای بیماری کبد چرب ناشی از  الکل و هپاتیت الکلی توصیه می شود.

مطالعه ای در سال 2009 توسط محققان دانشگاه ساوتهمپتون نیز اهمیت پرهیز از الکل را به عنوان یک عامل مهم تعیین کننده بقا، حتی در موارد سیروز نسبتاً شدید مرتبط با الکل، نشان داد. برای جلوگیری از عوارض مربوط به ترک، بهتر است با کمک حرفه ای و تحت نظارت پزشکی، مصرف الکل را ترک کنید.

خار مریم مصرف کنید.

خار مریم یکی دیگر از داروهای مفید برای سیروز است. اگرچه آسیب کبدی موجود را معکوس نمی کند، اما می تواند به محافظت در برابر آسیب بیشتر کمک کند. این حاوی یک ماده فعال به نام سیلیبینین با خواص آنتی اکسیدانی قوی و اثرات سم زدایی و محافظت از کبد است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این گیاه می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کبدی مرتبط با الکل مفید باشد، اما هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. خار مریم به شکل مکمل به صورت عصاره مایع، کپسول و تنتور موجود است. برای دوز مناسب و تناسب با شرایط خود با پزشک خود مشورت کنید.

توجه: خار مریم ممکن است برای کسانی که از عوارضی مانند خونریزی واریس یا آسیت ناشی از سیروز رنج می برند، مناسب نباشد. همچنین برای افرادی که سابقه بیماری های مرتبط با هورمون دارند توصیه نمی شود.

دانه پاپایا را امتحان کنید.

درمان خانگی سیروز کبدی | پزشکت

دانه های پاپایا می توانند با کمک به سم زدایی کبد، به درمان سیروز کبدی کمک کنند. مقداری دانه پاپایای تازه را آسیاب کنید تا 1 قاشق غذاخوری آب آن گرفته شود. 10 قطره آب لیمو اضافه کنید. آن را یک یا دو بار در روز به مدت 1 ماه بنوشید.

اکلیپتا

آب تمام قسمت های گیاه اکلیپتا آلبا در درمان مشکلات کبدی مفید است. حنی آب برگ های آن به ویژه برای سیروز کبدی و هپاتیت استفاده می شود.

  1. آب برگ های اکلیپتا را استخراج کنید.
  2. 1 قاشق چایخوری از این آب میوه و عسل خام را با هم مخلوط کنید.
  3. این مخلوط را 3 بار در روز به مدت حدود یک ماه مصرف کنید.

پیکروریزا

Picrorhiza kurroa می تواند در درمان سیروز کبدی مفید باشد، به ویژه زمانی که ناشی از هپاتیت ویروسی باشد. استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، ترشح شیره صفرا را تقویت می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد. به علاوه، اشتها را تحریک می کند و به عنوان یک ملین قوی عمل می کند.

  1. 1 قاشق غذاخوری از ریشه پودر شده این گیاه و عسل خام را با هم مخلوط کنید.
  2. حدود یک ماه روزی 3 بار مصرف کنید.

در صورت ابتلا به یبوست، دو برابر مقدار این گیاه و عسل را مخلوط کرده و روزی 3 یا 4 بار با یک فنجان آب گرم میل کنید.

شیساندرا

این گیاه در طب سنتی چینی برای پاکسازی کبد، محافظت از سلول های کبد در برابر آسیب بیشتر و کمک به بازسازی بافت های کبد استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که می تواند به محافظت در برابر آسیب کبدی مرتبط با دارو کمک کند.

در سال 2001، محققان چینی اثرات ترکیب این گیاه با ریشه گون را مطالعه کردند و دریافتند که این ترکیب به طور موثری به بهبود فشار خون پورت در بیماران مبتلا به سیروز کبدی کمک می کند.

می توانید ریشه اسکیساندرا و گون را به صورت مکمل مصرف کنید. برای دوز صحیح و مناسب بودن، با پزشک خود مشورت کنید.

چای سبز

درمان خانگی سیروز کبدی | پزشکت

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند که باعث شروع سیروز بافت‌ها می‌شود. بعلاوه، اثر محافظتی در برابر بیماری های کبدی دارد و دارای خواص ضد ویروسی است که به مبارزه با هپاتیت ویروسی کمک می کند. چای سبز برای سلامت کلی شما نیز مفید است.

1 قاشق چایخوری پودر چای سبز (یا 1 چای سبز کیسه ای) را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد.

آن را صاف کنید. (اگر از چای سبز کیسه ای استفاده می کنید، فقط کیسه را بردارید.) ترکیب را با کمی عسل خام شیرین کنید. این چای را 3 بار در روز به طور منظم بنوشید.

ویتامین C

ویتامین C دارای اثرات محافظتی در برابر آسیب اکسیداتیو کبدی است. همچنین از تجمع چربی و سیروز جلوگیری می کند. 2 قاشق غذاخوری آب انگور فرنگی هندی یا آب آملا تازه را 3 بار در روز به مدت 15 تا 20 روز بنوشید. سایر غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت سیاه، لیمو و پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آنتی اکسیدان ها

علاوه بر ویتامین C، سایر آنتی اکسیدان ها نیز به درمان سیروز کبدی کمک می کنند. به عنوان مثال، ویتامین E به کاهش تولید بافت اسکار کمک می کند و به بازسازی سلول های کبدی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و سلنیوم می توانند به درمان سیروز صفراوی اولیه کمک کنند.

میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل مانند انواع توت‌ها، اسفناج، هویج، کنگر فرنگی، سیر، آجیل برزیلی و غیره را به عنوان بخشی از رژیم روزانه خود مصرف کنید. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و کلم نیز به سم زدایی کبد کمک می کنند. همچنین روزانه 1 تا 2 لیوان آب سبزیجات خام بنوشید.

طب سوزنی

طب سوزنی برای تسکین ناراحتی هایی مانند خستگی ناشی از سیروز کبدی مفید است. علاوه بر این، می تواند به شما در ترک مصرف الکل کمک کند. در مطالعه‌ای در سال 2009، محققان چینی دریافتند که طب سوزنی همراه با یک جوشانده گیاهی چینی و داروهای غربی به بهبود علائم بالینی سیروز کبدی جبران‌شده بهتر از طب ساده غربی کمک می‌کند.

درمان طب سوزنی خود را توسط یک متخصص انجام دهید. چندین نقطه طب سوزنی برای درمان سیروز وجود دارد، اما بسته به علائم و تظاهرات بالینی خاص مورد شما استفاده می شود.

راه های پیشگیری از سیروز کبدی

درمان خانگی سیروز کبدی | پزشکت

  • یک رژیم غذایی مغذی و متعادل داشته باشید.
  • مصرف پروتئین و نمک خود را محدود کنید. ترجیحا پروتئین گیاهی را به جای پروتئین حیوانی انتخاب کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده و ناسالم دوری کنید زیرا برای سلامت کبد مفید نیستند. بعلاوه، آنها ناسالم و سرشار از سدیم هستند.
  • از یبوست اجتناب کنید. یبوست ممکن است باعث تجمع سموم شود که ممکن است دوباره به کبد برگردد.
  • ورزش منظم داشته باشید. علاوه بر حفظ تناسب اندام، با خستگی مبارزه کرده و تحلیل عضلانی را کاهش می دهد.
  • روزانه 1200 میلی گرم مکمل S-adenosylmethionine (SAMe) برای بهبود عملکرد کبد مصرف کنید. قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • گیاه شیرین بیان همچنین برای جلوگیری از آسیب کبد مفید است. همچنین به درمان عفونت های هپاتیت C کمک می کند. می توانید آن را به عنوان یک دمنوش گیاهی تهیه کنید یا به صورت مکمل برای بهبود عملکرد کبد مصرف کنید. با این حال، قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب نیست و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

سیروز می تواند کبد شما را به برخی داروها حساس کند. بنابراین، قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز