لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گربه‌ها چقدر غذا می‌خورند؟

گربه‌ها چقدر غذا می‌خورند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بررسی ها نشان می‌دهند که حیوانات خانگی لاغرتر نسبت به همتایان سنگین وزن خود بیشتر عمر می‌کنند. علاوه براین، گربه‌هایی با وزن متعادل، از مشکلاتی مانند آرتریت و سایر بیماری‌ها کمتر رنج می‌برند. بهترین راه برای حفظ سلامتی، تناسب در غذا خوردن گربه ها می باشد تا به آنها کمک شود زندگی طولانی تری داشته باشند.

غذا خوردن گربه ها باید چقدر باشد؟

اینکه چقدر باید به گربه خانگی خود غذا بدهید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع، هیچ مقدار ثابت و قطعی درباره میزان غذای مصرفی گربه‌های خانگی وجود ندارد. هر گربه خانگی، حیوانی با نیازهای منحصر به فرد خود است. بنابراین، مقدار غذای مصرفی می‌تواند تا 50٪ بالاتر یا کمتر از حد متوسط ​​متفاوت باشد. همین مسئله یکی از عللی است که به خاطر آن توصیه می‌شود با دامپزشک در مورد میزان وعده‌های غذایی گربه خانگی‌تان مشورت کنید.

از جمله عوامل موثر بر میزان غذای مصرفی گربه‌های خانگی، عبارت‌اند از:

سن

بچه گربه‌های خانگی به مصرف مواد مغذی زیادی نیاز دارند. علاوه براین، در سنین پایین، گربه‌های خانگی نیاز به دریافت انرژی زیادی دارند. با این حال، گربه‌های بالغ و گربه‌های سالمند به کالری کمتری نیاز دارند.

اندازه

اندازه گربه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. Maine Coons که به عنوان نژاد بزرگتری از گربه‌ها در نظر گرفته می‌شود، باید بیشتر از یک گربه نژاد کوچکتر مانند سیامی غذا بخورد. همچنین، گربه‌ها می‌توانند از نظر اندازه بدن خود نیز متفاوت باشند. گربه‌هایی با جثه کوچک‌تر، به غذای کمتری نسبت به گربه‌هایی با جثه و استخوان‌های بزرگتر نیاز دارند.

سطح فعالیت

گربه‌هایی که تمایل دارند استراحت کنند نسبت به گربه‌هایی که فعالیت زیادی دارند، کالری کمتری می‌سوزانند. علاوه براین، هر گربه‌ای نرخ متابولیسم منحصر به فرد خود را دارد (یعنی میزان کالری سوزاندن آنها منحصر به فرد است). برخی از گربه‌ها متابولیسم بالا و برخی دیگر متابولیسم پایینی دارند.

محل زندگی 

دامپزشکی

گربه‌هایی که بیرون از خانه نگهداری می‌شوند، تمایل دارند نسبت به گربه‌هایی که در داخل خانه زندگی می‌کنند، کالری بیشتری بسوزانند. زیرا این گربه‌ها معمولاً از نظر بدنی فعال‌تر هستند.

وضعیت بدن یکی از موارد تعیین کننده غذا خوردن گربه ها

گربه‌های دارای اضافه وزن به مصرف کالری کمتری نیاز دارند. زیرا اغلب فعالیت کمتری دارند.

وضعیت سلامتی

برخی از بیماری‌ها، نوع و مقدار پروتئینی را که باید در غذای گربه وجود داشته باشد، تغییر می‌دهند. برخی از بیماری‌ها بر میزان متابولیسم گربه تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند آنها کالری بیشتری بسوزانند.

وضعیت باروری

گربه‌های باردار و شیرده به علت نیازهای تغذیه‌ای بدنشان، نیاز به مصرف کالری بیشتری دارند. اما گربه‌های عقیم شده به علت متابولیسم کندتر ناشی از کمبود هورمون‌ها، نیاز به کاهش کالری مصرفی دارند.

مطالعه بیشتر:زایمان گربه خانگی

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

گربه‌ها چقدر غذا می‌خورند؟ || پزشکت

تعیین میزان غذای گربه خانگی

دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته‌بندی غذای گربه خانگی شما، دستورالعمل‌های کلی هستند. هدف این دستورالعمل‌ها پوشش همه انواع گربه‌های خانگی است و معمولاً برای گربه‌هایی، مانند یک گربه نر عقیم نشده، که بیشتر از همه به مصرف غذا نیاز دارند، تعیین می‌شود.

هر گربه خانگی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته‌بندی غذا می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از نیاز تغذیه‌ای گربه خانگی شما باشد. می‌توانید از این دستورالعمل به‌عنوان نقطه شروع استفاده کنید. اما مطمئن شوید که به میزان متعادل به حیوان خانگی‌تان غذا بدهید.

به عنوان یک میانگین کلی، اگر از یک غذای خشک تجاری با کیفیت بالا حاوی پروتئین با کیفیت خوب استفاده می‌کنید، یک گربه که در داخل خانه نگهداری می‌شود، باید حدود 1/3 تا 1/2 فنجان غذا در روز مصرف کند. این مقدار غذای با کیفیت تقریباً بین 167 تا 250 کالری انرژی دارد.

برای صاحبان گربه‌ای که استفاده از غذای مرطوب کنسرو شده را ترجیح می‌دهند، متوسط ​​کالری یک قوطی 150 تا 200 کالری است (با این حال تفاوت‌های زیادی بین مارک‌های مختلف وجود دارد).

شاید برایتان جالب باشد که بدانید: گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟

غذای گربه خانگی خود را اندازه‌گیری کنید.

بسیار مهم است که غذای گربه خانگی خود را با یک پیمانه مناسب اندازه‌گیری کنید. شاید از خود می‌پرسید که چرا این موضوع باید برای شما به عنوان صاحب گربه مهم باشد؟ وقتی صحبت از وزن و سلامت کلی گربه خانگی شما به میان می‌آید، پیمانه‌ای که دامپزشکان استفاده از آن‌را توصیه می‌کنند، متفاوت از کاسه‌هایی است که افراد استفاده می‌کنند.

این مسئله به ویژه زمانی مشکل ساز می‌شود که صاحب گربه به تعداد فنجان‌هایی که روی بسته‌بندی غذای گربه نوشته شده‌است، به حیوان خانگی‌شان غذا بدهند و از انواع فنجان‌های بسیار بزرگ استفاده کنند.

استفاده از ترازوی دیجیتال برای اندازه‌گیری غذا

اندازه‌گیری وزن غذای گربه خانگی به کمک ترازوی دیجیتال، بسیار قابل اعتماد‌تر از اندازه‌گیری حجم است. در حالی که پیمانه وسیله خوبی برای اندازه‌گیری است، اما ممکن است در اندازه‌گیری غذای مصرفی گربه با پیمانه، مقادیر غیر دقیقی از غذا را برداریم.

به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است که حجم غذای برداشته شده، شما را درباره وزن آن به اشتباه بیندازد. به این علت، بهتر است که وعده‌های غذایی حیوان خانگی‌تان را با ترازوی دیجیتال وزن کنید‌. برای این هدف، استفاده از یک ترازو آشپزخانه می‌تواند کارساز باشد.

غذای گربه خانگی شما باید دارای کالری مناسب در هر کیلوگرم باشد. مقدار انرژی معمولا روی بسته بندی ذکر می‌شود. این مقدار می‌تواند به شما کمک کند تا وزن مناسب غذا را بر اساس نیاز کالری روزانه گربه خانگی خود تعیین کنید.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی در گربه ها

هر چند وقت یک بار باید به گربه خانگی خود غذا بدهم؟

تعداد دفعات تغذیه گربه‌های خانگی یک موضوع بسیار بحث برانگیز است و پاسخ به آن به ویژگی‌های حیوان خانگی شما بستگی دارد. برخی از گربه‌های خانگی دوست دارند در تمام روز (و شب) غذا بخورند. دیگر گربه‌ها دوست دارند در ساعات مشخصی از روز غذا بخورند و هر روز، زمانی که وقت صرف غذا می‌رسد، به شما با حرکات خود یادآوری می‌کنند.

با وجود تمام بحث‌هایی که درباره تعیین تعداد دفعات تغذیه گربه‌های خانگی وجود دارد، فاکتور مهم در تعیین این مسئله، تامین انرژی مورد نیاز گربه‌های خانگی است، نه بیشتر و نه کمتر. شما نباید کاسه غذای حیوان خانگی‌تان را هر زمان که خالی است پر کنید.

زیرا پر کردن مداوم کاسه غذای سگ خانگی می‌تواند منجر به ایجاد اضافه وزن یا چاق شدن گربه خانگی شما شود. اینگونه نیست که همه گربه‌ها فقط به اندازه‌ای که نیاز دارند غذا مصرف کنند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

حداقل دو بار در روز به گربه خانگی خود غذا بدهید.

به راحتی می‌توان فهمید که چرا دادن وعده‌های غذایی کوچک ولی با تعداد بیشتر در طول روز می‌تواند برای فیزیولوژی و نیازهای غریزی گربه خانگی شما بهترین سازگاری را داشته باشد. درست مانند انسان‌ها، گربه‌ها نیز گرسنه می‌شوند. عدم مصرف غذا برای مدت زمانی طولانی، می‌تواند باعث بروز استرس و گاهی اوقات حتی پرخاشگری گربه ‌خانگی نسبت به افراد یا سایر حیوانات خانگی شود. دادن یک وعده غذایی سبک هر 6 تا 8 ساعت به گربه خانگی یک راه حل عالی است.

مانند ما انسان‌ها، ساختار معده گربه‌ها نیز ساده است. هنگامی که معده آنها با غذا پر می‌شود، ظرف چند ساعت شروع به تخلیه می‌کند. وقتی معده آنها خالی است، که معمولاً 8 تا 10 ساعت طول می‌کشد، مغز شروع به دریافت سیگنال‌هایی از معده می‌کند که حیوان گرسنه است. این مسئله یکی از عللی است که براساس آن به طور کلی توصیه می‌شود حداقل دو بار در روز به گربه خانگی خود غذا دهید.

همه ما می‌دانیم که حذف یک وعده غذایی یا روزه گرفتن چه حسی دارد. علاوه بر این، معده گربه خانگی شما می‌تواند اسید اضافی تولید کند. اگر معده بیش از 12 ساعت بدون غذا بماند، این اتفاق بروز پیدا می‌کند. این وضعیت می‌تواند باعث بروز تهوع و احتمالا استفراغ در گربه خانگی شما شود.

برنامه غذایی منظمی را تعیین کنید.

بر هر برنامه غذایی که برای گربه‌ خانگی‌تان مفید است، پایبند باشید. گربه‌های خانگی داشتن یک برنامه منظم روزانه و روال قابل پیش بینی را دوست دارند، درست مانند بسیاری از مردم! برنامه روزانه آنها بر اساس تغذیه طراحی شده است. علاوه براین، داشتن یک برنامه منظم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر غذاهای مصرفی گربه را تغییر دهید.

در نهایت، داشتن یک برنامه منظم تغذیه به شما کمک می‌کند تا میزان غذایی مصرفی حیوان خانگی خود را تحت نظر داشته باشید و از بروز هرگونه تغییر در رفتارهای تغذیه‌ای حیوان آگاه شوید. تغییر میزان غذای مصرفی و نیز رفتارهای حیوان خانگی، همگی می‌توانند نشانه‌ای از ابتلا به مشکلات و بیماری‌های اولیه سلامتی باشند.

برای برخی از صاحبان گربه خانگی، پیروی از یک برنامه غذایی می‌تواند دشوار باشد. در چنین مواقعی می‌توانید از فیدر اتوماتیک استفاده کنید. این دستگاه‌ها برای کنترل زمان تغذیه، دفعات تغذیه و مقادیر مصرفی غذاها مفید هستند. به این ترتیب احتمال مصرف مقادیر نامناسب غذا توسط گربه خانگی کمتر خواهد بود!

برخی از فیدرهای اتوماتیک می‌توانند وعده‌های غذایی کوچک ولی مکرر، دو وعده غذایی اصلی و حتی یک وعده غذای سرد حاوی کنسرو، برای حیوان خانگی شما مهیا کنند. با توجه به ویژگی‌های حیوان خانگی‌تان، شما می‌توانید یک دستگاه فیدر اتوماتیک مناسب تهیه کنید.

مطالعه بیشتر: علت گازگرفتن گربه 

گربه‌ها چقدر غذا می‌خورند؟ || پزشکت

دستورالعمل‌های تغذیه عمومی برای سنین مختلف گربه‌

گربه‌ها در سنین مختلف، نیازهای غذایی متفاوتی دارند. توجه به میزان غذای مورد‌نیاز گربه‌های خانگی در سنین مختلف، می‌تواند مهم باشد.

گربه باردار یا شیرده

با توجه به نیاز بدن آنها به مواد مغذی، پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای آنها غذا مهیا کنید. مطمئن شوید که برای حیوان خانگی‌تان کالری کافی را برای پاسخگویی به افزایش متابولیسم که آنها در دوران بارداری و شیردهی تجربه می‌کنند، تامین می‌کنید.

بچه‌گربه

به علت نیاز این گربه‌ها به مواد مغذی برای رشد و نیز نیاز به مقدار انرژی بالا، همیشه برای بچه گربه‌ها تا شش ماهگی غذا مهیا کنید. برای بچه ‌گربه‌های خانگی باید رژیم غذایی مهیا کنید که به طور خاص برای آنها فرموله شده است تا آنها مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری را دریافت کنند.

غذای مخصوص بچه گربه‌های خانگی طوری طراحی شده است که دارای مواد مغذی کافی باشد. این مسئله به آنها اجازه می‌دهد تا مواد مغذی و کالری مورد نیاز خود را با مصرف مقادیر کمتر غذا دریافت کنند.

برای گربه‌های بین شش ماهه تا یک ساله، پیشنهاد می‌کنیم حداقل روزی دو بار غذا بدهید. اما کل کالری دریافتی روزانه را کنترل کنید.

گربه بالغ

در مورد گربه‌های بالغ بالای یک سال، در بیشتر موارد تامین حداقل دو وعده غذایی در روز ایده‌آل است. اما در صورت نیاز، خوردن یک وعده غذایی در روز نیز قابل قبول است. شرایط گربه، تعداد وعده‌های غذایی روزانه را تعیین خواهد کرد‌.

گربه پیر

به طور کلی، گربه‌ها در هفت سالگی “پیر” در نظر گرفته می‌شوند. تعداد وعده‌های غذایی بر اساس وضعیت سلامتی گربه تعیین خواهد شد. اما باز هم توصیه می‌کنیم که حداقل دو بار در روز به آنها غذا دهید. همچنین ضروری است که بر میزان کالری دریافتی آنها نظارت داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز