لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو | پزشکت

فهرست مطالب

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ملانین مصنوعی جایگزین رنگ مو خواهد شد. یک بررسی جدید نشان می دهد که احتمال دارد ملانین مصنوعی، روزی بتواند جایگزین رنگ موی سنتی گردد. بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، بنابراین تصور می شود که ملانین مصنوعی اثر ملایم تری روی بدن داشته باشد. ملانین مصنوعی از آنزیم هایی ساخته می شود که این آنزیم ها می توانند باعث تغییر رنگ مو شوند.

دانشمندان از دانشگاه نورث وسترن نوع جدیدی از رنگ مو تولید کرده اند که می تواند سالم تر از رنگ موهای شیمیایی سنتی باشد. رنگ موهای شیمیایی سنتی در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک، تورم می شوند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

در مطالعه جدیدی که در ماه اکتبر در مجله Chemistry of Materials منتشر شد، محققان روش جدید موسوم به ملانین مصنوعی و دلیل برتری آن نسبت به رنگ های سنتی را توصیف کردند.

از آنجا که بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، تصور می شود که ملانین مصنوعی تأثیر ملایم تری روی بدن داشته باشد.

خطر استفاده از رنگ مو سنتی

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو | پزشکت

به نظر می رسد، رنگ موهای سنتی سرطان زا هستند و 5 درصد از مردم به رنگ مو حساسیت دارند. محققان می گویند در عصری که مردم به دنبال محصولات طبیعی و آرایشی طبیعی تر هستند، ما می خواهیم یک محصول طبیعی را جایگزین رنگ موهای سنتی و محصولات شیمیایی کنیم.

به طور طبیعی آرایشگران برای از بین بردن ملانین بر روی موها از مواد شمیایی سفید کننده استفاده می کنند. در ادامه برای رنگ کردن موها از آمونیاک و رنگ برای نفوذ به فولیکول مو و افزودن رنگ دائمی استفاده می شود.

این رنگ های سنتی از مواد شیمیایی سختی ساخته که در برخی افراد ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک و التهاب شود.

این مواد شیمیایی همچنین می توانند باعث بروز شوک آنافیلاکسی هم گردند. شوک آنافلاکسی یک واکنش آلرژیک نادر اما خطرناک است که در آن افراد دچار تنگی نفس می شوند.

برخی بررسی ها نشان داده اند که مواد شیمیایی رنگ مو در افرادی که زیاد از آنها استفاده می کنند با افزایش خطر ابتلا به سرطان (به طور خاص سرطان مثانه، سرطان خون و لنفوم) ارتباط است.

محققان می گویند: رنگ موهای فعلی خطر بروز سرطان و معمولاً آلرژی به رنگ مو را افزایش می دهند که تعداد زیادی از افراد را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می دهد.

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو

ملانین مصنوعی یک گزینه مناسب برای جایگزینی رنگ موهای سنتی است. ملانین مصنوعی از مواد شیمیایی در بدن استفاده می کند و رنگ مو افراد را تغییر می دهد. از طرفی هم چون خود بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، به نظر می رسد به ملانین مصنوعی هم حساسیت یا واکنش آلرژیکی نشان ندهد.

دکتر جفری کوهن، به عنوان یک متخصص پوست می گوید: ملانین مصنوعی ممکن است گزینه خوبی برای جلوگیری از حساسیت به رنگهای سنتی مو باشد.

همچنین ملانین از افراد در برابر اشعه ماورا بنفش مضر (UV) خورشید محافظت می کند حتی به نظر می رسد ملانین مصنوعی هم همین تاثیر را داشته باشد.

ملانین مصنوعی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

کارشناسان معتقدند که استفاده از ملانین مصنوعی به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

آنها می گویند: اگرچه استفاده از ملانین مصنوعی به عنوان رنگ مو می تواند برخی از محافظت ها را در برابر آفتاب ایجاد کند، اما اطلاعات بیشتری برای اطمینان از این مورد لازم است. علاوه بر این، هنوز نمی توان واکنش های آلرژیک به ملانین مصنوعی را به طور کاملا رد کرد.

حتی اگر ملانین توسط بدن ساخته شود، اما هنوز هم ممكن است برخی از افراد به یك محصول رنگ مو با ملانین مصنوعی حساسیت داشته باشند. علاوه بر این، هر محصولی که روی پوست قرار گیرد ممکن است به طور بالقوه باعث تحریک پوست شود.

جیانسکی در این مورد می گوید: تیم تحقیقاتی وی ابتدا با آزمایش رنگ ها بر روی سلول های پوست در آزمایشگاه و سپس بر روی پوست انسان در یک آزمایش بالینی، به بررسی ایمنی و اثربخشی رنگ ها می پردازند.

به محض آزمایش و اثبات کافی روش، تیم تحقیق امیدوار است که بتواند ملانین مصنوعی را در مقیاس وسیع تری برای استفاده تجاری تولید کند.

ملانین چیست؟

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو | پزشکت

ملانین یک رنگدانه طبیعی است که رنگ موهای شما را تعیین می کند. کند شدن تولید این رنگدانه ها، منجر به خاکستری شدن موها می شود. از آنجا که این رنگ ها تا حد زیادی علائم پیر شدن هستند، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی مانند رنگ مو و یا مصرف مکمل ها برای جلوگیری از بروز سفیدی موهای خود هستند. رنگ مو شما با توجه به نوع و مقدار ملانین موجود در مو تعیین می شود.

ژنتیک نقش مهمی در نوع ملانین دارد. دو نوع ملانین برای تعیین رنگ موهای شما عبارتند از:

  • اوملانین ها: اوملانین ها مسئول رنگ های تیره هستند.
  • Pheomelanins: به موها رنگ روشن می دهند.

مقادیر مختلف این دو نوع ملانین نیز رنگ مو شما را تعیین می کند:

رنگ مو انواع ملانین
سیاه مقادیر زیادی eumelanin
رنگ قهوه ای مقادیر متوسط ​​ایوملانین
بور بسیار کم eumelanin
قرمز و بور مخلوطی از eumelanin قهوه ای و pheomelanin
قرمز بیشتر فوملانین با مقادیر کمی eumelanin

ملانین نقش بیولوژیکی مهم دیگری در سلامت موها دارد. از مو در برابر اشعه آفتاب (محافظت از نور) و درخشندگی اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. نقش درخشندگی ملانین به نوع و غلظت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، موهای تیره نسبت به موهای روشن در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم تر هستند.

تاثیر ملانین بر رنگ مو

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو | پزشکت

ملانین در طول زندگی فرد تغییرات قابل توجهی در رنگدانه ها ایجاد می کند. به عبارت دیگر، رنگ موهای شما همان رنگ باقی نمی ماند.

به همین دلیل ممکن است یک کودک بور در سال های نوجوانی و بزرگسالی خود به یک فرد سبزه دیده شود. تیره شدن رنگ همچنین می تواند تحت تأثیر عوامل خارجی مانند سموم، آلاینده ها و آب و هوا باشد.

کاهش تولید ملانین به سادگی بخشی از پیری است.  بررسی ها نشان می دهد موهای بیشتر افراد قبل از 50 سالگی شروع به سفید یا خاکستری شدن می کنند.

کاهش ملانین فقط روی رنگدانه مو تأثیر نمی گذارد. بلکه شادابی مو را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

در حقیقت، ملانین نقش محافظتی دارد: مقادیر بیشتری از ایوملانین از مو در برابر قرار گرفتن در معرض آفتاب و عوارض آن مانند خشک شدن و شکنندگی محافظت می کند. برای همین موهای خاکستری فاقد ملانین اغلب دارای بافتی خشک و شکننده هستند.

رژیم غذایی و افزایش ملانین در مو

 بسیاری از غذاها مملو از ویتامین های تقویت کننده مو هستند. این امر تا حد زیادی شامل غذاهایی با غلظت بالای آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها باعث افزایش تولید ملانین می شوند. از طرفی هم آنتی اکسیدان ها به دفاع از سلول های شما در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کنند.

غذاهایی که غنی از آنتی اکسیدان هستند، عبارتند از:

  • لوبیا
  • بلوبری
  • سبزیجات
  • شکلات تلخ
  • کنگر فرنگی

از طرفی هم مس در تولید ملانین نقش دارد، برای تامین مس مورد نیاز خود می توانید غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • بادام ها
  • عدس
  • جگر گاو
  • قارچ سفید
  • بادام زمینی

 ویتامین های A، C و E و ملانین

ویتامین های A، C و E نتایج امیدوار کننده ای در بهبود مو، پوست و ناخن ها نشان داده اند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که این ویتامین ها به محافظت مجدد از پوست در برابر آسیب UV به نور خورشید کمک می کنند.

دریافت کافی این غذاها در رژیم غذایی نیاز به چند تغییر اساسی دارد. برای تامین ویتامین های مورد نیاز خود می توانید موارد زیر را به رژیم غذایی خود اضاف کنید.

ویتامین A ویتامین سی ویتامین E
سبزیجات نارنجی سبزیجات سبز برگ سبزیجات
ماهی میوه های خانواده مرکبات آجیل و دانه ها
گوشت توت دانه های سالم

ویتامین B6 و B12 و تقویت ملانین

ملانین مصنوعی، جایگزین رنگ مو | پزشکت

ثابت شده است که ویتامین های B6 و B12 باعث افزایش تولید ملانین می شوند. ویتامین B6 که به آن پیریدوکسین نیز گفته می شود، باعث تولید آنزیم ها و واکنش های شیمیایی می شود که متابولیسم پروتئین های مو (کراتین و ملانین) را در غده های مو تقویت می کند.

این ویتامین باعث بهبود تغذیه فولیکول های مو با کراتین و ملانین می شود که به نوبه خود باعث رشد و تجدید مو خواهد شد. علاوه بر آن، ویتامین B12 که کوبالامین نیز نامیده می شود، با افزایش تولید گلبول های قرمز باعث رشد سالم مو می شود.

بررسی ها نشان داده است که کمبود ویتامین B12 می تواند باعث خاکستری شدن زودرس موها شود. از آنجا که موهای خاکستری می توانند در اثر استرس ایجاد شوند، استفاده از ویتامین B12 در زندگی شما چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل ممکن است در پیشگیری از سفیدی مو موثر باشد. غذاهای سرشار از ویتامین B12، عبارتند از:

  • گوشت
  • مرغ
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • لبنیات
حرف آخر

محققان نوع جدیدی از رنگ مو را به نام ملانین مصنوعی تولید کرده اند که می تواند از رنگ های شیمیایی سنتی که باعث واکنش های آلرژیک، تورم و افزایش خطر سرطان در برخی از افراد می شود، سالم تر باشد.

از آنجا که انسان به طور طبیعی ملانین تولید می کند، تصور می شود که روش جدید در بدن خطرات کمتری نسبت به رنگ موهای شیمیایی داشته باشد.

قبل از ورود ملانین مصنوعی به بازار، تحقیقات بیشتری لازم است، اما کارشناسان بهداشت فکر می کنند این گزینه پایدار می تواند انقلابی در صنعت لوازم آرایشی ایجاد کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/people-over-75-can-still-benefit-from-statins

https://www.healthline.com/health/melanin-in-hair#takeaway

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز