لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خطرات کرونا در زنان باردار

خطر جدید کرونا در زنان باردار | پزشکت

فهرست مطالب

خطرات کرونا در زنان باردار

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بررسی های جدید نشان داده است که زایمان زودرس، یکی از خطرات کرونا در زنان باردار است که سلامت زنان باردار و جنین آنها را تهدید می کند. محققان برای بررسی تاثیر ویروس کرونا بر حامگلی، 600 زن باردار بستری در بیمارستان را که به کرونا مبتلا بودند را تحت بررسی قرار دادند. نتایج این بررسی ها نشان داده است که: از 445 تولد زنده که در طول مطالعه ارزیابی شده اند، 12.6 درصد با زایمان زودرس به دنیا آمده اند. محققان امیدوارند که این یافته ها باعث افزایش آگاهی در مورد عوارض COVID-19 در افراد باردار شود.

علاوه بر بررسی های صورت گرفته، گزارش منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می دهد که COVID-19 با زایمان زودرس در زنان باردار ارتباط دارد.

طبق این مطالعه، زنان باردار در طول دوران شیوع بیماری کرونا، 25 درصد بیشتر خطر زایمان زودرس را دارند. به نظر می رسد خطر در افراد با علائم حدود 3 برابر بیشتر است.

محققان همچنین سقط جنین و مرده زایی را بررسی کردند و دریافتند در حالی که درصد کمی از زنان باردار مرده زایی را تجربه می کنند، میزان از دست دادن بارداری یا همان سقط جنین در افراد مبتلا به COVID-19 احتمالاً دست کم گرفته شده است.

بررسی ها نشان می دهد میزان کلی مرده زایی در طی همه گیری افزایش یافته است که به احتمال زیاد به دلیل ترس از ابتلا به COVID-19 و کمبود امکانات مراقبت های بهداشتی، افراد باردار از مراجعه به بیمارستان اجتناب می کنند.

برای تأیید و درک بهتر تأثیر COVID-19 بر بدن باردار، تحقیقات بیشتری لازم است، اما کارشناسان احتمال می دهند که این عوارض با ارتباط گسترده ای که بیماری ایجاد می کند ارتباط داشته باشد.

تاثیر بیماری های سیستمیک بر بارداری

گفت دکتر برایان اوشیرو، متخصص پزشکی مادر و جنین و معاون معاون زنان و زایمان (OB-GYN) در سیستم بهداشت دانشگاه ریورساید  معتقد است:

هر بیماری سیستمیک، به ویژه بیماری همراه با ذات الریه، التهاب سیستمیک، استرس کمبود اکسیژن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، فشار زیادی بر گردش خون به رحم وارد می کند و متابولیسم جنین را بالا می برد. ان موارد می توانند خطر زایمان زود رس در زنان باردار را افزایش دهند.

عوارض کرونا در زنان باردار

خطر جدید کرونا در زنان باردار | پزشکت

محققان برای بررسی، عوارض احتمالی کرونا بر زنان باردار نزدیک به 600 زن باردار بستری در بیمارستان را که با COVID-19 تشخیص داده شده اند بررسی کردند.

بیماری ژنتیک
نتایج بررسی کرونا بر زنان باردار، به صورت زیر بوده است:
  • بیش از نیمی از زنان یعنی 55 درصد آنها، بدون علامت بودند.
  • حدود 16 درصد در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری شدند.
  • 8 درصد به تهویه مکانیکی نیاز داشتند. 1 درصد (دو زن علامت دار) فوت کردند.
  • دو درصد اعم از زنانی که علائمی از کرونا را داشتن و یا زنانی که علائمی نداشتند، سقط جنین را تجربه کردند.
  • بیشتر از 20 درصد زنان حداقل یک بیماری زمینه ای زمینه ای داشتند که معمولاً آسم و فشار خون بالا بود.

این در حالی است که مشخص شده از 445 تولد در طول مطالعه، 12.6 درصد زایمان های زودرس بوده است که حدود 25 درصد بیشتر از نرخ زایمان زودرس در زمان قبل از شیوع کرونا بوده است. خطر زایمان زودرس در زنان باردار با علائم COVID-19 تقریباً 3 برابر بیشتر به نظر می رسد.

دکتر کاترین کمپبل متخصص زنان و زایمان در پزشکی معتقد است: عفونت در دوران بارداری خطر عوارض بارداری و زایمان زودرس را افزایش می دهد.

زایمان زودرس، وقتی رخ می دهد که انقباضات منظم بعد از هفته 20 و قبل از هفته 37 بارداری باعث باز شدن دهانه رحم می شود. زایمان زودرس می تواند منجر به تولد زودرس شود. هر چه تولد زودتر رخ دهد، خطرات سلامتی برای کودک بیشتر خواهد بود. بسیاری از نوزادان نارس (preemies) در بخش مراقبت ویژه نوزادان نیاز به مراقبت ویژه دارند و حتی ممکن است ناتوانی ذهنی و جسمی طولانی مدت داشته باشد. علت اصلی زایمان زودرس اغلب مشخص نیست. برخی از عوامل خطر ممکن است خطر آن را افزایش دهد، اما زایمان زودرس در زنان باردار که فاکتورهای خطر را ندارند ممکن است دیده شود.

عوامل خطر زایمان زودرس در کرونا

خطر جدید کرونا در زنان باردار | پزشکت

زایمان زودرس می تواند بر هر نوع حاملگی دیگری تأثیر بگذارد. عوامل بسیاری با افزایش خطر زایمان زودرس همراه است، از جمله:

  • سابقه زایمان زودرس
  • سیگار یا استفاده از مواد مخدر
  • وجود نقص هنگام تولد جنین
  • بارداری های دوقلو و یا چند قلو
  • خونریزی واژن در دوران بارداری
  • مشکلات رحم، دهانه رحم یا جفت
  • فاصله بین بارداری کمتر از شش ماه
  • مایع آمنیوتیک بسیار زیاد (پلی هیدرامنیوس)
  • وقایع استرس زا در زندگی مانند مرگ یک دوست
  • برخی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت
  • برخی عفونت ها، به ویژه مایعات آمنیوتیک و دستگاه تناسلی تحتانی

علائم زایمان زودرس

علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • گرفتگی خفیف شکم
  • پارگی زودرس غشاها
  • نشت مایعات از مهبل
  • لکه بینی واژن یا خونریزی کم
  • افزایش فشار در لگن یا مهبل
  • احساس منظم یا مکرر سفت شدن شکم (انقباضات)
  • تغییر در نوع ترشحات واژن مانند آبکی شدن ترشحات، شبیه به مخاط یا خونین

محققان امیدوارند که این یافته ها باعث افزایش آگاهی در مورد عوارضی شود که COVID-19 می تواند در زنان باردار بروز دهد و به پزشکان کمک می کند اقدامات ایمنی بیشتری را برای محافظت از بارداران و نوزادان آنها انجام دهند.

کرونا از مادر به جنین منتقل نمی شود.

پزشکان و محققان برای تشخیص صحیح، تاثیر بیماری کرونا بر بارداری زنان باردار هنوز هم تلاش می کنند، اما کارشناسان معتقدند: التهاب ناشی از این بیماری، می تواند منجر به بروز عوارض جانبی در زنان باردار شود. این در حالی است که طبق، بررسی های صورت گرفته ویروس کرونا از مادر به جنین در رحم منتقل نمی شود، اما ویروس بر روی سیستم ایمنی بدن آنها تاثیر می گذارد. این پاسخ ایمنی اغلب باعث التهاب شدید در بدن می شود. همچنین مشخص است که التهاب، یک عامل خطر برای زایمان زودرس و سقط جنین است.

بنابراین، هنگامی كه فردی مبتلا به COVID-19 است، التهاب سیستمیكی كه هنگام مقابله با بدن فرد با عفونت ایجاد می شود، نیز به یك عامل خطر برای زایمان زودرس تبدیل می شود. همچنین مراقبت از افراد باردار بستری در بیمارستان مبتلا به COVID-19 شدید با چالش های زیادی همراه است.

در حالی که اکثر افراد باردار مبتلا به COVID-19 قادر به بهبودی و زایمان طبیعی خواهند بود، برخی از آنها ممکن است نیاز به حمایت پزشکی بیشتری داشته باشند.

کارشناسان معتقدند: در برخی از عفونت ها، به خصوص اگر مادر مشکلات تنفسی یا حفظ علائم حیاتی طبیعی مشکل داشته باشد، ممکن است جنین برای زنده ماندن تلاش کند که در این شرایط پزشک می تواند سزارین و ختم بارداری را تجویز کند.

برای درک کامل ارتباط بین COVID-19 و عوارض بارداری مانند مرده زایی، تحقیقات بیشتری لازم است، زیرا تعداد محدودی از افراد باردار مبتلا به COVID-19 مورد بررسی قرار گرفته اند. از طرفی هم چون مرده زایی یک اتفاق نادری است، تحقیق در این زمینه نیاز به بررسی بیماران بیشتری دارد.

اکثر زنان باردار، علائم کرونا را ندارند.

خطر جدید کرونا در زنان باردار | پزشکت

اکثر زنان باردار، علائم کرونا را ندارند. بر همین اساس، خانم های باردار باید خیلی زیاد مراقب خودشان باشند و در صورت بروز علائم سریعا به پزشک مراجعه کنند. زنان باردار باید به این نکته توجه داشته باشند که آنها در معرض خطر ابتلا به برخی عوارض کرونا ویروس قرار دارند. بر همین اساس آنها باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و استفاده از ماسک را در اولویت قرار دهند. همچنین در صورت بروز مشکل در تنفس یا علائمی مطابق با COVID-19، لازم است که با پزشک خود مشورت کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا نیز ضروری است. واکسن آنفولانزا به زنان باردار کمک می کند تا احتمال بروز عوارض در افراد باردار کاهش یافته و سیستم ایمنی بدن آنها را قوی نگه دارد. شریک زندگی، اعضای خانواده و سایر افرادی که با هر بارداری زندگی می کنند نیز باید واکسینه آنفلوانزا شوند.

مديريت کرونا ویروس در زنان باردار

خطر جدید کرونا در زنان باردار | پزشکت

در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده یک راهنماي باليني موقتی براي مديريت کرونا ویروس در زنان باردار منتشر کرده است که پزشکان و مراقبین مراکز های بهداشتی باید رعایت کنند. همچین کالج زنان و زایمان آمریکا به تمام پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های زنان و زایمان توصیه می کند در مراقبت از این بیماران راهکارهای خاصی را در نظر بگیرند.

برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • بیمار مشکوک به COVID-19 را در یک اتاق جدا گانه (ایزوله) نگهداری کنند.
  • پزشکان مراقبت های بهداشتی باید به محض ورود یک کرونا ویروس در زنان باردار احتمالی مبتلا به COVID-19 سریعاً به پرسنل های بخش های عفونی اطلاع دهند.
  • در مرحله اول بهتر است نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID-19 به دنیا می آیند به عنوان بیمار مشکوک به ویروس در نظر گرفته شوند و برای پیشگیری از شیوع بیماری جداگانه نگهداری شوند.
  • برای کاهش خطر انتقال ویرس از مادر به نوزاد در موارد مشکوک و ابتلا احتمالی زنان، باید اتاق های جداگانه ای حتی برای جدا کردن نوزاد از مادر در نظر گرفته و کلیه بهداشت ها فردی توسط مادر رعایت شود.
سخن آخر

تحقیقات جدید از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نشان می دهد که COVID-19 با زایمان زودرس ارتباط دارد. متخصصان بهداشت برای تأیید پیوند و درک تأثیر بیماری بر بدن باردار به داده های بیشتری نیاز دارند. برخی گمان می کنند که عوارض ممکن است به علت التهاب گسترده COVID-19 مرتبط باشد، زیرا التهاب یک عامل خطر شناخته شده برای زایمان زودرس است. افراد باردار باید در طول بیماری همه گیر ماسک بزنند، دست های خود را بشویند و فاصله های اجتماعی را رعایت کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/covid-19-linked-to-increased-risk-of-preterm-births

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز