لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سفتی قفسه سینه می تواند یک تجربه ناراحت کننده باشد، به خصوص زمانی که به طور ناگهانی ایجاد شود. تنگی قفسه سینه می تواند دلایل مختلفی از جمله عفونت، آسیب، بیماری های ریوی، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات سیستم گوارشی و مسائل روانی داشته باشد. درمان سفتی قفسه سینه بسته به علل این اختلال دارد. این مقاله از پزشکت دلایل احتمالی احساس سفتی در قفسه سینه را شرح می دهد. که می تواند به شما کمک کند تا بدانید در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنید.

سفتی قفسه سینه چیست؟

در واقع سفتی قفسه سینه که فشار قفسه سینه نیز نامیده می شود، می تواند به عنوان هر گونه ناراحتی بین قسمت پایین گردن و بالای شکم شما تعریف شود. سفتی قفسه سینه می تواند از نظر احساس و دفعات بروز آن متفاوت باشد. احساس سفتی ممکن است در تمام ناحیه قفسه رخ دهد. همچنین می تواند در یک نقطه یا چندین نقطه در قفسه سینه قرار گیرد.

در حالی که برخی ممکن است آن را به عنوان احساس سیری توصیف کنند، برخی دیگر ممکن است بگویند که احساس می کنند وزنه روی سینه آنها وجود دارد. برخی افراد ممکن است فقط یک بار آن را تجربه کنند. سایرین که شرایط خاصی مانند آسم دارند، ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوند.

معمولاً افراد فکر می کنند که در هنگام گرفتگی قفسه سینه دچار حمله قلبی شده اند، اما این تنها یک دلیل احتمالی برای این علامت است. سفتی بی دلیل قفسه سینه همراه با هر یک از موارد زیر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. برخی از این موارد فوری عبارتند از:

  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • احساس سوزش
  • مشکل در تنفس
  • احساس وجود وزنه بر روی سینه شما
  • دردی که به فک، تیغه های شانه یا بازوی چپ شما می رسد.
  • تنگی نفس پس از استراحت در رختخواب یا سایر فعالیت های غیر فعال

علل سفتی قفسه سینه چیست؟

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

تحقیقات نشان می دهد که شایع ترین علل درد و گرفتگی قفسه سینه، مشکلات اسکلتی عضلانی (عضله و استخوان) است. که به دنبال آنها بیماری های قلبی عروقی و بیماری های تنفسی ایجاد می شود.

مشکلات اسکلتی عضلانی

در ایالات متحده، سالانه بیش از 7 میلیون نفر به دنبال مراقبت های پزشکی برای درد و گرفتگی قفسه سینه هستند. اکثریت قریب به اتفاق این موارد ناشی از بیماری قلبی یا ریوی نیست. در واقع، نیمی از افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند به بیماری عضلانی و یا استخوانی مبتلا هستند. برخی از موارد رایج مشکلات اسکلت عضلانی عبارتند از:

کشیدگی عضلات

اگر عضله ای را کشیده اید به ویژه در قفسه سینه، شکم، یا قسمت بالایی تا میانی پشت خود ممکن است در هنگام فعالیت دچار سفتی قفسه سینه و درد شوید. در برخی موارد، فشار ممکن است آنقدر شدید باشد که در هنگام تنفس باعث درد شود.

شکستگی دنده

در واقع شکستگی دنده یک آسیب شایع است و زمانی رخ می دهد که استخوان یا استخوان های قفسه سینه شما ترک بخورد یا بشکند. شکستگی دنده می تواند باعث درد شدید قفسه سینه شود. این درد ممکن است هنگام حرکت یا سرفه بدتر شود.

در برخی موارد، درد ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث درد و گرفتگی قفسه سینه شود. اگر شکستگی شما باعث تنگی نفس یا ضربان قلب سریع می شود، فوراً به پزشک مراجعه کنید. هنگام پرستاری از شکستگی دنده، استراحت مهم است.

کوستوکندریت

کوستوکندریت التهاب غضروف در قفسه سینه است. این باعث درد قفسه سینه می شود که ممکن است در ناحیه میانی و بالای دنده در دو طرف قفسه سینه شما احساس شود. اگر عمیق نفس بکشید، حرکت کنید یا کشش دهید، ممکن است درد بدتر شود.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند موترین (ایبوپروفن) و تمرینات کششی ممکن است تا حدودی درد را تسکین دهند. در غیر این صورت، پزشک شما ممکن است برای کنترل درد به شما مواد مخدر یا داروهای ضد افسردگی بدهد.

در نهایت اینکه شکستگی دنده ها، کشیده شدن عضلات و سایر آسیب های اسکلتی عضلانی شایع ترین علل سفتی قفسه سینه هستند. ورزش و داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) می توانند برخی از بیماری ها را درمان کنند، در حالی که برخی دیگر نیاز به ارزیابی و درمان پزشکی دارند.

عفونت ها

عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی معمولی یا چیزهای جدی‌تر مانند زونا می‌توانند به دلیل تجمع مخاط یا مایع، التهاب یا نگرانی‌های دیگر باعث سفتی قفسه سینه شوند. برخی از این عفونت ها عبارتند از:

آنفولانزا

اگر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید، ممکن است دچار گرفتگی قفسه سینه نیز شوید. این به دلیل مخاط بیش از حد در راه های هوایی شما ایجاد می شود. که می تواند تنفس را محدود کند و باعث سرفه، خس خس سینه و گرفتگی قفسه سینه شود.

در بیشتر موارد، استراحت زیاد، مصرف مایعات مانند چای داغ یا آب و داروهای OTC مانند Robitussin  (دکسترومتورفان) یا Mucinex (guaifenesin) می توانند به رفع احتقان کمک کنند.

پنومونی

پنومونی باعث التهاب کیسه های هوایی ریه می شود که می تواند باعث پر شدن آنها با مایع یا چرک شود. این ممکن است علائمی مانند تب، سرفه، لرز، تنگی نفس و درد قفسه سینه و یا سفتی  را ایجاد کند. مهم است که برای تشخیص و طرح درمان پنومونی به پزشک خود مراجعه کنید.

کووید-۱۹

COVID-19 یک عفونت ویروسی است که علائمی مانند تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، احتقان و تنگی نفس ایجاد می کند. برخی از افراد مبتلا به کووید-19 در قفسه سینه احساس سفتی دارند.  با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اگر علائم کووید-19 شما شامل سفتی قفسه سینه همراه با موارد زیر باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائمی همچون:

  • لب های آبی
  • مشکل در تنفس
  • سردرگمی ذهنی
  • ناتوانی در بیدار ماندن
زونا

زونا یک عفونت ناشی از واریسلا زوستر استویروس همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود، است. علائم  این عفونت شامل بثورات دردناک بر روی بدن، معمولاً تنه است. در برخی موارد، درد زونا می تواند به قدری شدید باشد که منجر به احساس سفتی در قفسه سینه شود.

داروهای ضد ویروسی و مسکن ها، مانند NSAID ها، اغلب برای کمک به کاهش درد زونا و کرم های آنتی بیوتیکی برای پوست اغلب برای جلوگیری از عفونت باکتریایی تجویز می شوند.

بنابراین عفونت هایی که منجر به سفت شدن قفسه سینه می شوند از یک سرماخوردگی ساده تا کووید-19 متغیر است. درمان‌های خانگی رایج می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند، اما ممکن است برای درمان کامل به تشخیص دقیق علت نیاز باشد.

بیماری های ریوی

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) ممکن است بلافاصله زمانی که به شرایط ریوی فکر می کنید که ممکن است باعث سفتی قفسه سینه شود به ذهنتان خطور کند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. این موارد عبارتند از:

آسم

اگر آسم دارید و در معرض محرک های ریه یا آلرژن ها قرار دارید، این ممکن است باعث انقباض و باریک شدن راه های هوایی و در نتیجه سفتی قفسه سینه، درد و فشار شود. سایر علائم آشکار آسم شامل تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می باشد.

ممکن است به شما گفته شود که برای تسکین علائم خود از دستگاه تنفسی استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که استنشاق آلبوترول می تواند به طور موثری ناراحتی قفسه سینه را کاهش دهد و علائم حمله آسم را از بین ببرد.

COPD

تنگی نفس علامت اصلی COPD است، اما ممکن است علائمی همچون احساس سفتی در قفسه سینه یا پیچیده شدن چیزی دور قفسه سینه خود حتی در حالت استراحت داشته باشید.

COPD اغلب از طریق استفاده از استنشاق‌کننده‌ها و نبولایزرها (دستگاه‌هایی که دارو را به صورت غبار تحویل می‌دهند) برای کمک به بهبود تنفس درمان می‌شود. کورتیکواستروئیدها ، فسفودی استراز و  مهارکننده ها اغلب برای کاهش التهاب ریه و تشدید COPD استفاده می شوند.

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی (PH) یک بیماری پیشرونده ریوی است که باعث تنگ شدن شریان هایی می شود که خون را از قلب به ریه ها می برند. علائم PH شامل تنگی نفس ناشی از فعالیت های روزمره، مانند بالا رفتن از پله ها، خستگی، سرگیجه، درد قفسه سینه، و سفتی در هنگام وارد شدن فشار به قلب در حین فعالیت می باشد.

هیچ درمانی برای فشار خون ریوی وجود ندارد، اما داروها می توانند به مدیریت آن کمک کنند. این دارو ها شامل مسدود کننده های کانال کلسیم برای کاهش فشار خون و دیورتیک ها برای خلاص شدن بدن از مایع اضافی است که به قلب فشار می آورد. همچنین برخی از بیماران ممکن است برای کمک به تنفس راحت‌تر به اکسیژن نیاز داشته باشند.

پلوریت

پلوریت وضعیتی است که باعث می شود پلور (لایه بزرگ و نازک بافتی که ریه های شما را از دیواره قفسه سینه جدا می کند) ملتهب شود. علائم این بیماری شامل درد ناگهانی و تیز در قفسه سینه هنگام تنفس به داخل یا خارج می باشد. این بیماری اغلب با داروهای NSAID مانند ایبوپروفن درمان می شود. اما اگر درد شدید باشد، ممکن است پزشک شما از داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کند.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس (ریه فرو ریخته) زمانی اتفاق می افتد که هوا از ریه خارج می شود و فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه را پر می کند. هوا به ریه فشار وارد می‌کند، بنابراین وقتی نفس می‌کشید نمی‌تواند آنطور که باید منبسط شود. این می تواند باعث تنگی قفسه سینه و تنگی نفس شود. پنوموتوراکس می تواند خود به خود و بدون مداخله اساسی برطرف شود، اما ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

آمبولی ریه

آمبولی ریه انسداد یک شریان در ریه ها است که اغلب به دلیل لخته شدن خون ایجاد می شود. علائم شامل درد زیر استخوان سینه، درد شدید در قفسه سینه و سفتی شدید در قفسه سینه است که ممکن است با تنفس بدتر شود. این وضعیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. که در این صورت ممکن است به شما داروهای رقیق کننده خون داده شود تا از تشکیل لخته های بیشتر جلوگیری شود.

اگر چه ممکن است قبلاً با سفتی قفسه سینه ناشی از یک بیماری مزمن ریوی مانند آسم یا COPD آشنا باشید. اما باید بدانید که سایر مسائل ریوی مانند آمبولی ریه نیز می تواند باعث سفتی قفسه سینه شود. آنها ممکن است خطرناک باشند، بنابراین در صورت داشتن علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات قلبی

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

درد و سفتی قفسه سینه ممکن است به دلیل تعدادی از شرایط مرتبط با قلب ایجاد شود. برخی از آنها می توانند جدی باشند. بنابراین مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر (CAD) در اثر باریک شدن رگ‌های خونی بزرگ، معروف به شریان‌های کرونر، که اکسیژن را به قلب می‌رسانند، ایجاد می‌شود. تنگی عروق می تواند باعث تنگی نفس و آنژین (درد قفسه سینه) شود. علائم آنژین نیز به عنوان سفتی قفسه سینه، سنگینی، فشار، پری، یا فشردن توصیف می شود.

اگر مبتلا به CAD هستید، پزشک شما ممکن است داروهایی را تجویز کند که به بهبود جریان خون کمک می کند. برخی از آنها از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و کلسترول یا فشار خون شما را کاهش می دهند. برخی از افراد ممکن است به روشی مانند آنژیوپلاستی با بالون یا استنت نیاز داشته باشند. این درمان ها می توانند به کاهش تجمع پلاک در شریان ها و جلوگیری از انسداد آینده کمک کنند.

افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال (MVP) برآمدگی یک یا هر دو دریچه میترال در قلب است. هنگامی که دریچه ها به درستی بسته نمی شوند، خون به سمت عقب جریان می یابد. این ممکن است باعث ّ (صدا در هنگام گوش دادن به ضربان قلب) و تعدادی از علائم، از جمله گرفتگی قفسه سینه یا درد شود.

با افتادگی دریچه میترال، حتی زمانی که در حالت استراحت هستید، ممکن است احساس ناراحتی در قفسه سینه داشته باشید. داروهایی که ممکن است برای افتادگی دریچه میترال تجویز شوند شامل مسدود کننده های بتا برای کاهش فشار خون و رقیق کننده های خون برای جلوگیری از لخته شدن خون هستند. همچنین ممکن است از دیورتیک ها برای از بین بردن مایعات اضافی و فشار بر قلب استفاده شود.

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب غشای محافظی است که قلب را احاطه کرده است. این بافت نازک به قلب اجازه می دهد تا اندازه قلب با هر ضربان قلب تغییر کند. بنابراین هنگامی که ملتهب می شود، می تواند باعث درد قفسه سینه شود. این درد می تواند در هنگام دراز کشیدن یا تنفس عمیق بدتر شود.

داروهایی مانند ادویل (ایبوپروفن) و آسپرین می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. بسته به علت، پزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ تجویز کند. برخی افراد می گویند که علائم پریکاردیت مانند فشار روی قفسه سینه یا درد مبهم است. نشستن و خم شدن به جلو اغلب می تواند درد را کاهش دهد.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) باعث ضخیم شدن غیر طبیعی عضله قلب می شود. این کار پمپاژ خون را برای قلب سخت تر می کند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه شوند. یک پزشک می‌تواند داروهایی را برای کاهش سختی عضلات قلب و کاهش ضربان قلب تجویز کند تا خون بتواند به طور مؤثرتری در بدن پمپاژ شود.

پارگی عروق کرونر

تشریح خود به خودی عروق کرونر (SCAD) یک اورژانس پزشکی غیر معمول است که در اثر پارگی ناگهانی رگ خونی در قلب ایجاد می‌شود. و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. اگر چه پیش آگهی طولانی مدت مثبت است، اما خطر تکرار SCAD وجود دارد.  بنابراین نظارت دقیق توسط متخصص قلب و عروق بسیار مهم است.

همانطور که گفته شد بسیاری از دلایل احتمالی برای سفت شدن قفسه سینه، مربوط به مشکلات قلبی است. برخی از آنها مانند بیماری عروق کرونر، بیماری های مزمن و پیشرونده هستند. علائم برای دیگران، مانند پارگی عروق کرونر، به طور ناگهانی ظاهر می شود. برای درد ناگهانی قفسه سینه که همراه با تنگی نفس و سایر علائمی که به علت قلبی اشاره دارد، اتفاق می افتد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

شرایط دستگاه گوارش

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

مشکلات گوارشی می توانند باعث سفتی در قفسه سینه و درد در ناحیه قفسه سینه شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

GERD

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) وضعیتی است که باعث می‌شود محتویات حاوی اسید معده به مری، لوله‌ای که از گلو به معده شما می‌رود، نشت کند. علاوه بر سوزش سر دل، GERD می تواند باعث سفتی قفسه سینه شود. از درد له کننده گرفته تا سفتی که مانند وزنی روی سینه شما احساس می شود، متغیر است.

بسیاری از داروهای OTC مانند آنتی اسیدها وجود دارند که می توانند به تسکین علائم GERD کمک کنند. در برخی موارد، اگر محصولات OTC به شما تسکین ندهند، پزشک ممکن است داروهای قوی تری تجویز کند.

فتق هیاتال

فتق هیاتال به دلیل بالا آمدن قسمت فوقانی معده به سمت قفسه سینه و فشار بر دیافراگم، ماهیچه ای که این دو را از هم جدا می کند، می تواند به معده شما فشار وارد کند. این فشار باعث می شود معده شما اسید را حفظ کند. سپس اسید می تواند به مری شما جاری شود و باعث ناراحتی قفسه سینه، GERD و سوزش سر دل شود.

در این صورت ممکن است نفس کشیدن یا قورت دادن برای شما سخت باشد. اما با این وجود شما می توانید برای کاهش رفلاکس اسید از آنتی اسیدها استفاده کنید علاوه براین ممکن است داروهایی برای مسدود کردن و یا کاهش تولید اسید به شما داده شود تا به مری شما فرصت بهبودی بدهد.

زخم معده

در بیماری زخم معده، زخم‌ها یا زخم‌های دردناک در پوشش معده یا دوازدهه، اولین قسمت روده کوچک، دیده می‌شوند. در بیشتر موارد، زخم معده باعث درد شکم می شود، اما گاهی اوقات می تواند باعث درد و ناراحتی قفسه سینه شود.

زخم معده اغلب با آنتی اسیدها درمان می شود. آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری هایی را که می توانند باعث این بیماری شوند را از بین ببرند و داروهایی مانند پریلوسک (امپرازول) که تولید اسید معده را مسدود می کنند می توانند کمک کننده باشند.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا از جریان صفرا از کبد به روده کوچک جلوگیری می کند. این می تواند باعث دردی شود که در موارد شدید ساعت ها یا حتی روزها ادامه دارد. سنگ کیسه صفرا اغلب موارد با درد در ناحیه بالای شکم شروع می شود. در صورت گسترش درد ممکن است سفتی قفسه سینه رخ دهد.

در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا به مراقبت پزشکی نیاز است. زیرا درمان بسته به علت آن متفاوت خواهد بود. مطالعات نشان داده است که ورزش منظم و رژیم غذایی سالم مهم ترین راه های پیشگیری از بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.

اختلالات مری

مری لوله ای است که غذا و مایعات را از دهان به معده می برد. برخی از اختلالات مری می توانند باعث سفتی و درد قفسه سینه شوند، از جمله:

  • پارگی مری (پارگی مری)
  • حساسیت مری احساساتی شبیه به (GERD)
  • اختلال انقباض مری (مشکلات عضلانی که بر بلع تاثیر می گذارد)

اختلالات مری ممکن است با داروهایی درمان شود که اسید معده را کاهش داده و ماهیچه های گلو را شل می کند. در برخی موارد، داروهای ضد افسردگی و حتی رفتار درمانی می توانند به مدیریت ناراحتی کمک کنند. به عنوان آخرین راه حل، جراحی ممکن است برای برخی شرایط توصیه شود.

نگرانی های روانی

هنگامی که احساس اضطراب می کنید، این می تواند واکنش استرسی را در بدن ایجاد کند که بیشتر به عنوان حالت جنگ یا گریز شناخته می شود. این نگرانی می تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شما شود. زیرا رگ های خونی منقبض می شوند و ماهیچه های قفسه سینه سفت می شوند.

 بنابراین می تواند به شما این احساس را بدهد که کسی سینه شما را فشار می دهد و باعث سفتی و تنگی نفس می شود. همچنین سطح کورتیزول نیز زمانی که تحت استرس هستید بالاتر است. که این نیز می تواند منجر به درد و گرفتگی قفسه سینه شود.

چگونه سفتی قفسه سینه را از بین ببریم؟

چگونه سفتی قفسه سینه را درمان کنیم؟ || پزشکت

راه های مختلفی برای رفع سفتی قفسه سینه وجود دارد. رویکردهایی که در پیش می گیرید بستگی به این دارد که چه چیزی باعث آن شده است. مواردی که در زیر بیان شده جایگزینی برای درمان بیماری های زمینه ای نیستند، اما ممکن است به کاهش ناراحتی شما کمک کنند.

درمان درد اسکلتی عضلانی

برای کشیدگی عضلات قفسه سینه که باعث درد و سفتی می شود، اولین خط درمان معمولاً شامل روش RICE است :

  • استراحت. با استراحت بعد از چند روز می توانید به فعالیت های سبک بازگردید، اما اگر گرفتگی و درد دوباره برگشت، زمان بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید.
  • یخ. برای کاهش التهاب، یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه، سه بار در روز روی عضله آسیب دیده یا تحت فشار قرار دهید.
  • فشرده سازی. یک باند فشاری را دور تنه خود بپیچید. این می تواند به کاهش التهاب کمک کند و ممکن است تسکین دهنده باشد.
  • ارتفاع. صاف بنشینید و وضعیت بدن را خوب حفظ کنید. از بالش های اضافی برای نگه داشتن قفسه سینه در شب هنگام خواب استفاده کنید.

درمان عفونت

برای درمان سفتی قفسه سینه ناشی از عفونت تنفسی لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

مایعات بنوشید.

نوشیدن مایعات به رقیق شدن مخاطی که باعث احتقان قفسه سینه می شود کمک می کند. مایعات گرم، به ویژه، می توانند به پاکسازی مخاط از قفسه سینه و بینی کمک کنند. سعی کنید در طول روز چای، آب سوپ یا آب بنوشید تا به رفع احتقان کمک کنید.

از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

بخار حاصل از یک مرطوب کننده (یا دوش آب گرم) می تواند به رفع گرفتگی کمک کند. سعی کنید از آن در شب در هنگام خواب استفاده کنید تا بتوانید بهتر بخوابید. ممکن است از افزودن اسانس نعناع به آب موجود در دستگاه مرطوب کننده خود برای کمک به پاکسازی مخاط از ریه ها سود ببرید.

یک ضد احتقان مصرف کنید.

داروهای ضد احتقان ممکن است به شکستن مخاط و رفع احتقان در سینه و بینی شما کمک کنند. اگرچه این داروها درمانی برای تنگی قفسه سینه یا ویروسی که ممکن است باعث عفونت شما شود، نیستند، اما این داروها که به صورت مایع، قرص یا اسپری بینی بدون نسخه در دسترس هستند می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

از مالش بخار استفاده کنید.

مالش های بخار، پمادهای موضعی هستند که روی سینه و گلو خود می مالید. تصور می‌شود که اکثر آنها یک ماده مبتنی بر منتول دارند که به پاکسازی راه‌های هوایی کمک می‌کند، اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در واقع مالش بخار اگر چه احتقان را از بین نمی برد، اما ممکن است به شما کمک کند کمی راحت تر نفس بکشید و مقداری گرفتگی قفسه سینه را کاهش دهید.

درمان وضعیت ریه

برای علل ریوی سفت شدن قفسه سینه راهکار های درمانی زیر را امتحان کنید:

اجتناب از محرک ها. اگر محرک ها یا آلرژن های خاصی باعث تنگی قفسه سینه و تنگی نفس شما می شود، در صورت امکان از آنها اجتناب کنید.

مصرف داروها. بسته به علت ریوی تنگی قفسه سینه، ممکن است پزشک برای کاهش علائم به شما دارو بدهد. مهم است که داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید تا علائم بدتر نشوند.

استراحت. اگر علائم شما با فعالیت بدتر شد، زمانی که بدن به آن نیاز دارد استراحت کنید. اگر به ورزش نیاز دارید، یک پیاده روی سبک در بیرون می تواند به شما کمک کند تا بدن خود را حرکت دهید و در عین حال استرس و فشار زیادی به ریه های خود وارد نکنید.

درمان مشکلات گوارشی

برای رفع گرفتگی قفسه سینه از مشکلات گوارشی لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

از برخی غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنید.

سعی کنید از چیزهایی که می دانید باعث رفلاکس اسید در بدن شما می شود اجتناب کنید. این ممکن است به معنای پرهیز از غذاهای حاوی گوجه فرنگی، نوشابه، غذاهای سرخ شده و پرچرب، سیر، شکلات و الکل باشد. همچنین وعده غذایی کم چربی و پروتئین بالا ممکن است در درمان موثر باشد.

مقادیر کمتری بخورید.

به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، سعی کنید مقدار کمتری از غذاهای سالم را در طول روز مصرف کنید. وعده های غذایی کوچکتر فشار کمتری به معده شما وارد می کند و از رفلاکس اسید جلوگیری می کند. برای جلوگیری از سوزش سر دل، حداقل 20 دقیقه بعد از غذا دراز نکشید.

داروها را مصرف کنید.

 اگر پزشک شما داروهایی را برای مدیریت دستگاه گوارش شما تجویز کرده است، مهم است که آنها را دقیقاً همانطور که تجویز شده تا زمانی که قرار بر مصرف است، مصرف کنید.

سیگار را ترک کنید.

اگر از سیگار استفاده می کنید، آن را ترک کنید. این می تواند به اسفنکتر تحتانی مری آسیب برساند، که مانع از برگشت اسید معده و ایجاد رفلاکس می شود. ترک سیگار همچنین سلامت ریه های شما را بهبود می بخشد، سفتی قفسه سینه و تنگی نفس را کاهش می دهد.

درمان اضطراب

برای سفتی قفسه سینه به دلیل اضطراب رعایت موارد زیر می تواند موثر واقع شود:

تمرینات تنفسی را انجام دهید. هنگامی که احساس اضطراب می کنید، ممکن است نفس های سریع و کم عمق بکشید که می تواند منجر به احساس سفتی بیشتر در قفسه سینه شود. سعی کنید نفس‌های آهسته و عمیق بکشید، پنج‌شماره نفس بکشید و پنج‌شمار بازدم کنید. مطالعات نشان می دهد که تنفس آهسته می تواند به آرامش شما کمک کند.

ورزش کنید. نشان داده شده است که ورزش در مدیریت علائم اضطراب موثر است، زیرا می تواند به جبران پاسخ جنگ یا گریز کمک کند. سعی کنید راه رفتن، دویدن یا مشت زدن به کیسه را به عنوان خروجی برای تسکین پاسخ بدن خود به اضطراب امتحان کنید.

سوالات متداول

علت سنگینی ریه چیست؟ احساس سنگینی ریه می تواند ناشی از فروپاشی ریه باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که سوراخی در ریه ایجاد می‌شود، که به هوا اجازه می‌دهد از آن خارج شود و ناحیه بین ریه و دیواره قفسه سینه را پر کند. احساس سفتی قفسه سینه و دشواری در تنفس معمولاً با فروپاشی ریه همراه است.

درد قفسه سینه ناشی از COVID-19 چه احساسی دارد؟ درد قفسه سینه ناشی از COVID-19 را می توان به عنوان درد یا فشار مداوم توصیف کرد. سایر علائم هشداردهنده مرتبط با کووید-19 شامل مشکل در تنفس، تب، تغییر هوشیاری و آبی شدن لب ها یا صورت است.

چرا هنگام غذا خوردن سینه ام درد می کند؟ درد یا سفتی در قفسه سینه بعد از غذا خوردن می تواند به دلیل یک مشکل گوارشی مانند GERD باشد. این اختلال گوارشی می تواند باعث حرکت اسید معده به مری و در نتیجه التهاب گلو و درد قفسه سینه شود.

سخن آخر

چند دلیل احتمالی برای سفتی قفسه سینه وجود دارد. بسیاری از آنها مربوط به بیماری های ریوی یا قلبی یا آسیب هستند، اما یک اختلال گوارشی یا عفونت نیز می تواند مقصر باشد. حتی اضطراب یا ناراحتی عاطفی می تواند باعث سفتی قفسه سینه شود زیرا بدن شما به پاسخ استرس واکنش نشان می دهد.

اقداماتی وجود دارد که می توانید خودتان برای تسکین علائم انجام دهید، اما بسیاری از این شرایط باید توسط پزشک شما تشخیص داده و درمان شوند. شاید مهمترین چیزی که باید در مورد سفتی قفسه سینه بدانید این است که می تواند نشانه یک وضعیت اورژانسی جدی مانند حمله قلبی یا آمبولی ریه باشد. اگر این علامت همراه با علائم دیگر مانند مشکل در تنفس، حالت تهوع یا تعریق ظاهر شد، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز