لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کهیر خارش دار در بارداری

کهیر خارش دار در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

کهیر خارش دار در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بارداری تغییرات زیادی را در مادر باردار ایجاد می کند. در حالی که برخی تغییرات مانند روشن شدن پوست صورت ممكن است شما را زيباتر كند، چند تغییر ناخواسته نیز با شروع مرحله جدیدی از زندگی مادران اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات ظاهر ترک‌ها و راش PUPPP یا کهیر خارش دار در بارداری است که بلافاصله بعد از بارداري ایجاد می‌شود. اگر بثورات قرمز و جوش مانندی را که روی خطوط کشش پوشانده شده است، پیدا کردید، نگران نشوید. به احتمال زیاد، این راش PUPPP است که در اکثر زنان باردار بسیار شایع است.

راش PUPPP چیست؟

PUPPP شکل کوتاه پاپول های کهیر خارش دار و پلاک های بارداری است. این بثورات خارش دار همراه با علائم کشش در مراحل بعدی بارداری رخ می دهد. اعتقاد بر این است که این بثورات در 1 از هر 150 بارداری رخ می دهد. راش PUPPP اغلب از شکم شروع می شود، اما می تواند به پاها و قفسه سینه نیز گسترش یابد. این منجر به تشکیل برجستگی های قرمز و کندو مانند در امتداد چین های ترک های پوستی شما می شود.

این بثورات می تواند بزرگتر و متورم شود. در افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، این جوش‌ها اغلب با هاله‌ای نازک و سفید احاطه شده‌اند. در بیشتر موارد، راش PUPPP در عرض 15 روز پس از زایمان برطرف می شود.

علل و عوامل خطر کهیر خارش دار در بارداری

کهیر خارش دار در بارداری | پزشکت

علت دقیق راش PUPPP هنوز مشخص نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که کشش پوست در دوران بارداری باعث ایجاد این بثورات می شود. این بثورات اغلب در سه ماهه سوم بارداری، زمانی که نوزاد سریع‌تر رشد می‌کند، ظاهر می‌شود و در داخل علائم کشش ظاهر می‌شود. عواملی که می توانند خطر ایجاد راش PUPPP را در زنان افزایش دهند عبارتند از:

  • فشار خون مادر
  • حاملگی چند قلو
  • افزایش وزن در دوران بارداری
  • قومیت. قفقازی ها ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.
  • بارداری. بارداری اول به احتمال زیاد باعث ایجاد بثورات PUPPP می شود.

موارد زیر برخی از شایع ترین علائم مرتبط با راش PUPPP هستند.

علائم راش PUPPP چیست؟

راش PUPPP معمولاً قبل از اینکه شروع به انتشار کند در علائم کشش در امتداد ناف شما ایجاد می شود. شایع ترین علائم مرتبط با راش PUPPPعبارتند از:

  • خارش
  • رنگ صورتی
  • شكل شبيه جوش

راش PUPPP شباهت زیادی به کهیر دارد. در نهایت، این احتمال وجود دارد که این بثورات در اطراف شکم شما نواحی بزرگ، قرمز و پلاک مانند ایجاد کند. تاول نیز ممکن است در بثورات PUPPP در زمان تشکیل می دهد. این بثورات سپس ممکن است به ران ها، باسن، پاها و بازوها گسترش یابد. با این حال، مشاهده شده است که آنها بالاتر از سینه ها پخش نمی شوند. اگر فکر می کنید ممکن است در دوران بارداری بثورات شدید PUPPP ایجاد شده باشد، بهتر است برای رد سایر عفونت ها با پزشک مشورت کنید.

راش PUPPP چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با بررسی پوست و علائم شما، بثورات PUPPP را تشخیص می دهد. اغلب، معاینه فیزیکی پوست برای تشخیص راش PUPPP کافی است. با این حال، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای رد سایر عفونت ها تجویز کند. آنها عبارتند از:

  • کورتیزول سرم
  • تست عملکرد کبد
  • شمارش کامل خون
  • کوریوگونادوتروپین سرم انسانی (HCG)

بثورات PUPPP معمولاً پس از زایمان به خودی خود کاهش می یابد و برطرف می شود. با این حال، بثورات ممکن است برای چند هفته بیشتر در برخی از زنان باقی بماند.

درمان های طبیعی راش PUPPP

کهیر خارش دار در بارداری | پزشکت

در اینجا چند درمان طبیعی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم راش PUPPP کمک کند.

حمام بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین خارش و التهاب مرتبط با بثورات PUPPP کمک کند. وان خود را با آب پر کنید. یک تا دو فنجان بلغور جو را به آن اضافه کنید. 20-30 دقیقه در وان بمانيد. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

کمپرس سرد

عمل بی حس کننده کمپرس سرد می تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. از این رو، ممکن است راش PUPPP را نیز تسکین دهد. یک کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

بابونه

چای بابونه دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است که ممکن است در مدیریت خارش و التهاب مرتبط با راش PUPPP مفید باشد. یک قاشق چایخوری چای بابونه را در یک فنجان آب داغ به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید. یک تکه پنبه را در این مخلوط خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند. آن را با آب بشویید. برای بهترین نتیجه ممکن است این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

نعناع فلفلی

روغن نعناع در تسکین علائم خارش موثر است. از این رو، ممکن است به کاهش علائم التهابی راش PUPPP نیز کمک کند. دو تا سه قطره روغن نعناع را به نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند قبل از اینکه آن را بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا زمانی که متوجه بهبود علائم خود شوید.

روغن میخک

کهیر خارش دار در بارداری | پزشکت

روغن میخک می تواند به تسکین خارش کمک كند. از این رو، استفاده موضعی آن ممکن است به کاهش علائم راش PUPPP کمک کند. دو تا سه قطره روغن میخک را به نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید حداقل 20 تا 30 دقیقه بماند قبل از اینکه آن را بشویید. همچنین می توانید این مخلوط را یک شبه روی پوست خود بگذارید. برای بهترین نتیجه ممکن است این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک (Taraxacum officinale) فعالیت های ضد التهابی از خود نشان می دهد. این فعالیت ها می توانند به کاهش التهاب اطراف ناحیه آسیب دیده کمک کنند. یک تا دو قاشق چایخوری چای ریشه قاصدک را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قابلمه به جوش بیاورید.10-5 دقیقه بجوشانید و صاف کنید. بعد از خنك شدن چاي، یک تکه پنبه را در محلول خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و آن را بشویید. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید. همه این درمان ها می توانند به تسکین راش PUPPP و کاهش علائم آن کمک کنند.

پیشگیری از بروز کهیر خارش دار در بارداری

در صورتی که فکر می کنید ممکن است در معرض ابتلا به این وضعیت باشید می توانید برای جلوگیری از عود یا بدتر شدن راش PUPPP باید نکات ذکر شده در زیر را دنبال کنید.

  • جوش ها را خراش ندهید.
  • لباس های گشاد و راحت بپوشید.
  • از حمام های گرم خودداری کنید.
  • با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.
  • از استفاده از پاک کننده های حاوي صابون خودداری کنید.
  • روزانه پوست خود از جمله ناحیه آسیب دیده را مرطوب کنید.
  • از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید.

از استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول، اسید سالیسیلیک یا ویتامین A خودداری کنید. زیرا این ترکیبات می‌توانند جوش را تشدید کنند. اگر درمان های طبیعی علائم راش PUPPP را کاهش نمي دهند، بهتر است از درمان های پزشکی برای تسکین استفاده کنید. پزشک شما ممکن است استروئیدهای موضعی یا آنتی هیستامین ها را برای درمان بثورات تجویز کند. اگر خارش تا حد مشخصی قابل تحمل است، بهتر است صبر کنید تا بعد از زایمان علائم به طور طبیعی فروکش کنند.

سوالات متداول در مورد کهیر خارش دار در بارداری

کهیر خارش دار در بارداری | پزشکت

  • آیا راش PUPPP پس از زایمان از بین می رود؟ بله، بیشتر موارد بثورات PUPPP بلافاصله پس از زایمان برطرف می شود.
  • آیا راش PUPPP روی نوزاد تأثیر می گذارد؟ راش PUPPP هیچ اثر عمده ای روی نوزاد نخواهد داشت. در برخی موارد، نوزادان مادران مبتلا نیز ممکن است علائم خفیفی از راش PUPPP را نشان دهند.
  • آیا مصرف بنادریل در دوران بارداری بی خطر است؟ بنادریل که یک آنتی هیستامین است معمولاً در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • آیا راش PUPPP می تواند از روی پاها شروع شود؟ بله، راش PUPPP می تواند از شکم به پاها و سایر قسمت های بدن شما سرایت کند. اما معمولاً بالای قفسه سینه پخش نمی شود.
  • فوران پلی مورفیک بارداری چقدر طول می کشد؟ فوران چند شکلی ممکن است تا زمانی که فرزند خود را به دنیا بیاورید ادامه یابد. پس از زایمان، باید در عرض 4-6 هفته برطرف شود.
سخن آخر

خارش پاپول‌های کهیر و پلاک‌های بثورات حاملگی یک بیماری پوستی شایع است. درمان های طبیعی از جمله بلغور جو دوسر، بابونه و نعناع فلفلی می توانند کمک کننده باشند. این نوع بثورات معمولاً از علائم کشش روی شکم شروع می شود و به پاها و قفسه سینه گسترش می یابد. این باعث ایجاد برجستگی های خارش دار، قرمز و شبیه کهیر در چین های ترک های پوستی می شود و بثورات می توانند به تکه های قرمز و متورم بزرگتر تبدیل شوند. در افراد با پوست روشن تر، بثورات ممکن است با هاله ای نازک و سفید احاطه شده باشند.

پاپول ها و پلاک های خارش دار کهیر حاملگی (PUPPP) اغلب در سه ماهه سوم بارداری ایجاد می شوند. در بیشتر موارد، بثورات ظرف 15 روز پس از زایمان برطرف می شود. در حالی که برخی از داروها می توانند علائم راش PUPPP را کاهش دهند، در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز