لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر در حال انجام جراحی تیروئید هستید که به نام تیروئیدکتومی شناخته می شود بهتر است که در مورد روند بهبودی و شایع ترین عوارض جراحی تیروئید اطلاعات بیشتری کسب کنید. جراحی تیروئید، برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید (یک اندام پروانه ای شکل در پایه گردن) انجام می شود. عوارض جانبی مانند گردن درد و سفتی یا گلودرد پس از جراحی شایع است. عوارض نادر هستند اما در صورت وقوع می توانند جدی و حتی جدی و خطرناک باشند. این مقاله از پزشکت عوارض جانبی رایج جراحی تیروئید، آنچه را که در طول فرآیند بهبودی باید انتظار داشت و علائم هشدار دهنده عوارض را بررسی می کند.

تعدادی از عوارض جانبی کوتاه مدت وجود دارد که ممکن است افراد پس از جراحی تیروئید تجربه کنند. بسیاری از این موارد موقتی خواهند بود، اما برخی ممکن است باقی بمانند. اما شایع ترین عوارض جراحی تیروئید، عبارتند از:

درد و سفتی گردن، از شایع ترین عوارض جراحی تیروئید

گردن در حین جراحی در حالت کشیده قرار می گیرد و بسیاری از افراد پس از آن از حرکت دادن گردن خود اجتناب می کنند. این می تواند منجر به درد و سفتی گردن شود. استفاده از داروهای ضد درد بعد از جراحی ممکن است ناراحتی را کاهش دهد و حرکت گردن را برای شما آسان‌تر کند تا بعداً سفتی کمتری داشته باشید. استفاده از کمپرس گرم نیز ممکن است کمک کند.

بسیاری از جراحان انجام تمرینات کششی و دامنه حرکتی ملایم را برای کاهش سفتی توصیه می کنند. با این حال، قبل از انجام این کارها، مطمئن شوید که از جراح خود در مورد مناسب بودن آنها برای شما، هر گونه تمرین اضافی که فکر می کند ممکن است مفید باشد، هر چند وقت یکبار باید آنها را انجام دهید و اینکه آیا ورزش هایی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، سؤال کنید.

تمرینات توصیه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به آرامی سر خود را به سمت راست بچرخانید، سپس سر خود را طوری بچرخانید که به زمین نگاه کنید، سپس سر خود را به آرامی به سمت چپ بچرخانید.
  • به آرامی سر خود را به سمت راست و سپس به چپ خم کنید.
  • هر دو شانه را به صورت دایره ای به جلو بچرخانید.
  • به آرامی بازوهای خود را از بالای سر خود بالا بیاورید و سپس به آرامی آنها را به سمت پایین و روی بدن خود پایین بیاورید.

اغلب، سفتی گردن تنها چند روز تا چند هفته پس از جراحی ادامه دارد. اگر جراح شما اینطور نیست، با جراح خود در مورد مراجعه به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیوتراپ) یا فیزیوتراپیست صحبت کنید که می تواند با شما برای بهبود انعطاف پذیری گردن شما همکاری کند و یک برنامه ورزشی برای بازگرداندن تحرک گردن شما طراحی کند.

مطالعه بیشتر: مشکلات تیروئید در نوجوانان 

گلو درد، از عوارض جراحی تیروئید

جراحی تیروئید اغلب تحت بیهوشی عمومی و با قرار دادن یک لوله تنفسی در نای یا نای انجام می شود تا برای شما نفس بکشد. این می تواند منجر به گلودرد و احساس یک توده (مثل چیزی که در گلو شما گیر کرده است) همراه با بلع شود. استفاده از اسپری‌ های بی‌حس‌کننده گلو (OTC) مانند کلراسپتیک، یا قرص‌ های بی‌حس‌کننده مانند Cepacol، می‌ تواند تا زمان بهبودی به رفع ناراحتی کمک کند.

مشکل در بلع، از عوارض جراحی تیروئید

دیسفاژی یا اختلال در بلع، پس از جراحی تیروئید شایع هستند، اگرچه معمولاً طولانی نیستند و اغلب در عرض دو هفته برطرف می شوند. خوردن غذاهای نرم در چند روز اول می تواند مفید باشد. به عنوان مثال می توان به غذاهای حاوی سس یا سس، سبزیجات پخته شده و کاسرول اشاره کرد.

گرفتگی صدا و مشکلات صدا، از عوارض جراحی تیروئید

پس از جراحی، صدای شما ممکن است خشن یا زمزمه باشد و ممکن است صحبت کردن خسته کننده باشد. این بسیار شایع است و در طی یک یا دو هفته اول پس از جراحی انتظار می رود. در حالی که حدود 1٪ از افراد ممکن است به اعصاب تامین کننده تارهای صوتی آسیب ببینند، حدود 5٪ تا 10٪ از افراد به دلیل تحریک اعصاب در حین جراحی یا التهاب اطراف اعصاب پس از آن علائم موقتی دارند.

علائم معمولاً در چند هفته اول بهبود می یابند، اما ممکن است تا شش ماه پس از جراحی باقی بمانند. در حالی که درمان خاصی برای این گرفتگی صدا وجود ندارد، اما آگاهی از مشکل برای عزیزانتان مفید است تا احساس نکنید نیازی به صحبت با صدای بلند یا بیشتر از حد راحت است. اگر عصب آسیب دیده باشد، علائم شدیدتری ممکن است پس از جراحی مشاهده شود.

مطالعه بیشتر: آنهایی که تیرویید ندارند، بخوانند.

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید || پزشکت

حالت تهوع یا استفراغ، از عوارض جراحی تیروئید

حالت تهوع و استفراغ پس از برداشتن تیروئید در یک زمان عادی بود، و افراد ممکن است در صورت صحبت با دیگرانی که در گذشته این روش را انجام داده اند نگران شوند. خوشبختانه، اگر حالت تهوع ایجاد شود، درمان هایی وجود دارد که می تواند علائم شما را کاهش دهد و استفاده از داروهایی مانند دگزامتازون استفراغ را تا حد زیادی کاهش داده است.

هیپوپاراتیروئیدیسم گذرا، از عوارض جراحی تیروئید

هیپوپاراتیروئیدی گذرا (موقت) ممکن است پس از جراحی تیروئید رخ دهد. کم کاری پاراتیروئید زمانی است که پاراتیروئید خیلی کم دارید هورمونی که می تواند منجر به کاهش سطح کلسیم شود. چهار غده پاراتیروئید در پشت غده تیروئید قرار دارند و گاهی در حین جراحی آسیب دیده یا برداشته می شوند.

این غدد مسئول کنترل سطح کلسیم بدن هستند. آنها هورمون پاراتیروئید ترشح می کنند که به کلیه ها و استخوان های شما کمک می کند تا تعادل کلسیم و فسفر را حفظ کنند. تقریباً 5 درصد از افراد ممکن است علائم موقتی سطح پایین کلسیم را داشته باشند که به عنوان هیپوکلسمی شناخته می شود. حداقل برای چند هفته پس از جراحی تیروئید، ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد. هنگامی که قرار ملاقات بعدی خود را دارید، جراح سطح کلسیم خون شما را بررسی می کند. اگر به شما کلسیم داده نمی شود، مهم است که از علائم هیپوکلسمی آگاه باشید.

برخی از علائم هیپوکلسمی، عبارتند از:

  • بی حسی در اطراف دهان
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلات
  • سوزن سوزن شدن در انگشتان

اغلب سطح کلسیم طی چند هفته بهبود می یابد، اما ممکن است تا شش ماه کم باشد. در طول این مدت، پزشک سطوح کلسیم شما را کنترل می‌کند تا تعیین کند چه زمانی می‌توانید مصرف مکمل‌های خود را متوقف کنید.

مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که وقتی محلول یدید پتاسیم قبل از جراحی تیروئید برای مبتلایان به بیماری گریو داده می‌شود با کم‌کاری موقت پاراتیروئید و گرفتگی صدا همراه بود. همچنین ممکن است ایمنی این روش را برای مبتلایان به بیماری گریوز بهبود بخشد. می توانید قبل از جراحی در این مورد از جراح خود سوال کنید.

مطالعه بیشتر: راهکارهای افزایش جذب کلسیم

کم کاری تیروئید

اگر تیروئیدکتومی کامل انجام دهید، یا کل غده تیروئید برداشته شود، پس از انجام این عمل به درمان جایگزین تیروئید نیاز خواهید داشت. این به این دلیل است که شما دیگر غده ای برای تولید هورمون تیروئید نخواهید داشت و بدون درمان جایگزین، علائم کم کاری تیروئید را تجربه خواهید کرد.

اگر تیروئیدکتومی ساب توتال انجام دهید، به این معنی که تمام تیروئید شما به جز بخش کوچکی برداشته می‌شود تا عملکرد تیروئید حفظ شود، کم‌کاری تیروئید گاهی اوقات هنوز رخ می‌دهد و برای بررسی اینکه آیا به درمان جایگزینی نیاز است یا خیر، نیاز به نظارت دارید.

اگر پزشک درمان جایگزینی تیروئید را تجویز می‌کند، حتماً قبل از ترک بیمارستان درباره زمان شروع دارو، دارویی که نیاز دارید و با چه دوزی با آنها صحبت کنید. همچنین مهم است که در مورد نحوه مصرف صحیح دارو صحبت کنید ، زیرا غذا و بسیاری از داروها و مکمل ها می توانند در جذب اختلال ایجاد کنند.

اگر تیروئیدکتومی ساب توتال انجام دادید و بلافاصله از داروهای هورمون تیروئید استفاده نکردید، به دقت مراقب علائم کم کاری تیروئید باشید و در صورت بروز با پزشک خود تماس بگیرید. انجام منظم آزمایش تیروئید نیز مهم است، زیرا کم کاری تیروئید ممکن است بلافاصله یا حتی برای ماه ها یا سال ها رخ ندهد.

کم کاری تیروئید علائم زیادی دارد، اما برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • یبوست
  • خشکی پوست
  • گرفتگی عضلات
  • خستگی و سستی
  • افسردگی و مشکل در تمرکز
  • احساس سرما به خصوص در اندام ها
  • افزایش جریان قاعدگی و پریودهای مکرر
  • افزایش وزن غیرقابل توضیح یا بیش از حد

عوارض جانبی جراحی تیروئید شایع است و اغلب شامل گردن درد، گلودرد، مشکل در بلع و گرفتگی صدا است. ممکن است به شما مکمل های کلسیم و ویتامین D داده شود و در برخی موارد نیاز به درمان جایگزینی هورمونی است. اگرچه جراحی تیروئید یک روش نسبتاً ایمن در نظر گرفته می شود، اما گاهی اوقات ممکن است عوارضی ایجاد شود. برخی از این موارد نیاز به درمان فوری دارند، بنابراین مهم است که از آنها آگاه باشید.

مطالعه بیشتر: کم کاری تیروئید پس از جراحی

هماتوم

خونریزی در بافت های اطراف گردن که به عنوان هماتوم گردن شناخته می شود، غیر معمول است، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است. اکثر هماتوم‌ها که تقریباً در یک مورد از هر 300 روش اتفاق می‌افتند، در عرض 24 ساعت پس از جراحی رخ می‌دهند، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است در 10 تا 28 درصد موارد دیرتر رخ دهد.

علائم ممکن است شامل ناحیه ای از سفتی و تورم در جلو یا کنار گردن (معمولاً در زیر برش)، گردن درد، و علائم انسداد راه هوایی مانند تنگی نفس، سبکی سر، یا استریدور (صدای خس خس سینه با صدای بلند که معمولاً با الهام بیشتر از بازدم قابل توجه است). درمان شامل جراحی فوری برای برداشتن هماتوم و رفع هر ناحیه ای از خونریزی است.

هیپوپاراتیروئیدیسم دائمی

در حالی که در برخی موارد موقتی است، کم کاری پاراتیروئید ناشی از آسیب یا برداشتن غدد پاراتیروئید می تواند دائمی باشد. از آنجایی که تنها یکی از چهار غده پاراتیروئید برای تنظیم سطح کلسیم مورد نیاز است، این وضعیت غیرمعمول است و تقریباً 2٪ از افرادی را که تیروئیدکتومی می کنند تحت تاثیر قرار می دهد.

عواملی که خطر کم کاری پاراتیروئید را بعد از جراحی تیروئید افزایش می دهند عبارتند از:

  • تشخیص سرطان تیروئید
  • مدت طولانی تر بیماری تیروئید قبل از جراحی
  • برش مرکزی و برداشتن مقدار زیادی از بافت تیروئید.

اگر از مکمل کلسیم استفاده نشود و این وضعیت دائمی باشد، علائم بعدی ممکن است شامل گزگز و بی حسی کف پا، گرفتگی و پرش عضلانی، اضطراب، افسردگی و سردرد باشد. اگر هیپوکلسمی شدید باشد، وضعیت می تواند به علائم ریتم غیر طبیعی قلب ( آریتمی )، مشکل در تنفس (به دلیل اسپاسم عضلانی در جعبه صدا)، سنگ کلیه ، نارسایی قلبی و یا تشنج تبدیل شود .

مانند سایر عوارض و عوارض جانبی، زمان بروز علائم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بیشتر اوقات، مکمل کلسیم مادام العمر تمام چیزی است که لازم است. اما در صورت بروز علائم شدید، کلسیم داخل وریدی که از طریق ورید در بیمارستان منتقل می شود، ممکن است مورد نیاز باشد.

مطالعه بیشتر: هایپرپاراتیروئیدیسم 

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید || پزشکت

آسیب عصب حنجره

کمتر از 1٪ از افرادی که تیروئیدکتومی می کنند، آسیب به حنجره عود کننده را تجربه می کنند. اگر گرفتگی صدا ادامه داشت، به خصوص اگر شش ماه پس از جراحی همچنان وجود داشته باشد، به احتمال زیاد عصب حنجره عود کننده آسیب دیده است. این عصب ماهیچه هایی را که تارهای صوتی را حرکت می دهند کنترل می کند.

علاوه بر گرفتگی صدا مداوم ، آسیب به عصب حنجره عود کننده ممکن است منجر به علائم دیگری پس از جراحی شود. اینها می تواند شامل سرفه کنترل نشده هنگام صحبت کردن، مشکل در تنفس، یا ایجاد ذات الریه آسپیراسیون باشد – که ذات الریه ناشی از موادی مانند ورود مواد از دهان به ریه ها است.

در صورت بروز هر یک از این علائم، ارزیابی فوری توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) توصیه می شود. پزشک گوش و حلق و بینی روشی به نام لارنگوسکوپی مستقیم را انجام خواهد داد برای تجسم تارهای صوتی و دیدن تراکئوستومی، برشی در گردن برای تنفس لازم است. اگر هر دو عصب آسیب ببینند، این غیر معمول است و در درجه اول نگران کننده است.

آسیب به شاخه خارجی عصب حنجره فوقانی معمولاً کمتر آشکار است. هنگامی که مجروح می شود، ممکن است فرد در ایجاد صداهای بلند یا فریاد مشکل داشته باشد، اگرچه صدای گفتار معمول او ممکن است بدون تغییر باشد.

عفونت

خطر عفونت در هر نوع جراحی وجود دارد اما با جراحی تیروئید نسبتاً نادر است. تقریباً در یک مورد از هر 2000 جراحی رخ می دهد. درمان معمولاً شامل آنتی‌بیوتیک‌های IV است که داروهایی برای از بین بردن باکتری‌هایی هستند که از طریق ورید وارد می‌شوند.

سروما

سروما مجموعه ای از مایعات است که می تواند پس از بسیاری از انواع جراحی ایجاد شود. در حالی که مایع اغلب توسط بدن بازجذب می شود، ممکن است نیاز به تخلیه سروم های بزرگ داشته باشد.

طوفان تیروئید

طوفان تیروئید که بحران تیروتوکسیک نیز نامیده می شود، یک وضعیت جدی است که به دلیل سطوح بسیار بالای هورمون تیروئید در گردش ایجاد می شود. غیر معمول است، اما زمانی که بعد از تیروئیدکتومی رخ می دهد، معمولاً با بیماری گریو همراه است. علائم طوفان تیروئید شامل تب (بیش از 102 درجه فارنهایت در اکثر افراد)، تعریق زیاد، ضربان قلب سریع و گاهی اوقات هذیان (گیجی شدید) است.

تصور می شد که استفاده از ید خطر را کاهش می دهد، اما یک مطالعه در سال 2017 فواید آن را زیر سوال برد. 10 درمان در بخش مراقبت های ویژه شامل خنک کردن، مایعات داخل وریدی، داروهایی مانند پروپیل تیواوراسیل (PTU) و مدیریت آریتمی است.

خطرات بیهوشی

عوارض احتمالی بیهوشی عمومی نیز ممکن است رخ دهد زیرا اکثر جراحی های تیروئیدکتومی به آن نیاز دارند. این می تواند شامل تغییرات فشار خون یا مشکلات قلبی باشد. عوارض بعد از جراحی تیروئید نادر است اما می تواند جدی و خطرناک باشد. اگر با تورم گردن، افزایش درد، تنگی نفس، تب یا مشکل در تنفس مواجه شدید، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

مطالعه بیشتر: روغن های ضروری برای تیروئید

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید || پزشکت

عوامل خطر جراحی تیروئید

در حالی که عوارض می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، برخی از عوامل خطر وجود دارد که احتمال عوارض جانبی را افزایش می دهد. این موارد عبارتند از

  • داشتن سن بالاتر از 65 سال
  • سیگار کشیدن
  • وجود سایر بیماری های زمینه ای، مانند نارسایی احتقانی قلب یا اختلال خونریزی
  • سرطان تیروئید، به ویژه زمانی که دیسکسیون مرکزی گردن برای برداشتن غدد لنفاوی انجام شود.

در حالی که تیروئیدکتومی کامل جراحی گسترده تر از تیروئیدکتومی ساب کل است، مطالعات متعدد نشان می دهد که ایمنی این دو روش از نظر عوارض مشابه است، اگرچه سطوح پایین کلسیم موقت (و کم کاری تیروئید به دلیل برداشتن کل تیروئید) شایع تر است.

بستری در مقابل سرپایی

در مورد جراحی تیروئیدکتومی سرپایی و سرپایی، به ویژه با گرایش اخیر به سمت جراحی در همان روز، اختلاف نظرهایی وجود دارد. دلیل اصلی نگرانی این است که خونریزی گردن، که می تواند جدی باشد، ممکن است پس از بازگشت فرد به خانه پس از جراحی سرپایی رخ دهد.

از نظر ایمنی، یک مطالعه در سال 2018 نشان می‌دهد که جراحی سرپایی ممکن است بی‌خطر باشد، اما محققان اعتراف کردند که این مطالعه ممکن است جانبدارانه باشد (افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، احتمال بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان دارند، در حالی که افرادی که در معرض خطر کمتری هستند، بیشتر احتمال دارد این روش به صورت سرپایی ارائه شود).

حجم و تخصص ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

همچنین به خاطر داشته باشید که احتمال بروز عارضه با جراح باتجربه بسیار کمتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، ایده خوبی است که از جراح خود بپرسید که در گذشته چند عمل تیروئیدکتومی انجام داده است.

همچنین ممکن است بخواهید در مورد میزان عوارض آنها بپرسید، اما این لزوماً معیار دقیقی از شایستگی نیست. به عنوان مثال، جراحان باتجربه تر ممکن است با موارد چالش برانگیزتر که احتمالاً میزان عوارض بیشتری دارند موافقت کنند و جراحان با تجربه کمتر ممکن است خود را به موارد کم خطر محدود کنند.

بهبود بعد از جراحی

پس از جراحی، گاهی تا شش ساعت در اتاق ریکاوری تحت نظر خواهید بود. در طول این مدت، کارکنان شما را از نزدیک برای هرگونه نشانه تورم گردن که می تواند نشان دهنده هماتوم گردن باشد، تحت نظر خواهند داشت.

ممکن است یک شب در بیمارستان بمانید یا اگر عمل جراحی سرپایی انجام داده اید و در وضعیت پایدار هستید، اجازه بازگشت به خانه را داشته باشید. سر تخت شما برای کاهش تورم بالا می‌رود و به شما اجازه می‌دهند رژیم غذایی منظمی داشته باشید. اگر گلوی شما درد دارد یا اگر بلع دردناک است، خوردن رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم راحت تر خواهد بود.

قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما هر دستورالعملی را بررسی می کند و در مورد اینکه چه زمانی باید با جراح خود پیگیری کنید، صحبت خواهد کرد. مطمئن باشید که می‌دانید رژیم درمانی خانگی شما (دارو، مکمل) و نحوه مصرف داروهای مسکن تجویز شده، در صورت وجود، چیست. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد درد می توانند باعث یبوست شوند و پزشک ممکن است نرم کننده مدفوع و یا ملین را توصیه کند.

زمان و محدودیت های بهبودی

به اکثر افراد توصیه می شود بسته به شغل خود، تقریباً دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرند تا بهبودی خود را بهبود بخشند. تا زمانی که به داروهای مسکن نیاز دارید، نباید رانندگی کنید، و برخی از جراحان توصیه می کنند که در هفته اول پس از جراحی به طور کامل از رانندگی خودداری کنید.

همچنین باید برای چند هفته از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های سنگین مانند بسیاری از ورزش ها خودداری کنید. فعالیت بیش از حد می تواند شانس شما را برای ایجاد هماتوم افزایش دهد یا از بهبود مناسب زخم جلوگیری کند. خانه داری سبک و پیاده روی معمولاً پس از رسیدن به خانه خوب است.

مطالعه بیشتر: تیروئید چگونه بر قلب تاثیر می گذارد؟

شایع ترین عوارض جراحی تیروئید || پزشکت

مراقبت از زخم

جراح شما در مورد اینکه آیا باید به پوشیدن پانسمان روی برش خود ادامه دهید یا خیر، با شما صحبت خواهد کرد. بسته به نوع جراح، ممکن است بخیه هایی داشته باشید که نیاز به برداشتن داشته باشند یا بخیه های قابل جذبی داشته باشید که نیازی به برداشتن ندارند. احتمالاً می توانید دوش بگیرید، اما باید سعی کنید گردن خود را تا حد امکان خشک نگه دارید. شما نباید برش خود را زیر آب، خیسانده یا مالش دهید، و تا زمانی که جراح خود را ملاقات نکرده اید از حمام کردن در وان خودداری کنید. پس از دوش گرفتن، می توانید به آرامی گردن خود را خشک کنید یا از سشوار در حالت “خنک” استفاده کنید.

برش شما ممکن است در ابتدا قرمز و سفت به نظر برسد و ممکن است متوجه کمی تورم و کبودی در اطراف جای زخم شوید. اگر خارش دارید، استفاده از ژل اسکار یا آلوئه ممکن است تسکین دهنده باشد، اما قبل از انجام این کار با جراح خود صحبت کنید. سفت شدن معمولاً حدود سه هفته پس از جراحی به اوج خود می رسد و سپس طی دو تا سه ماه آینده فروکش می کند.

با گذشت زمان، برش شما صورتی و سپس سفید می شود و اکثر آنها در عرض شش تا نه ماه کاملاً بهبود می یابند.

از آنجایی که ناحیه اطراف برش شما مستعد آفتاب سوختگی است، حداقل یک سال پس از جراحی هر زمان که بیرون رفتید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر از خود می‌پرسید که جای زخم شما چگونه است، دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس یک گالری اسکار با عکس‌هایی از افرادی دارد که در مراحل مختلف روند بهبودی جراحی تیروئید انجام داده‌اند.

پیگیری های بعد از جراحی تیروئید

به طور کلی، معمولاً باید حدود یک تا دو هفته پس از جراحی برای ویزیت بعدی نزد جراح بازگردید. در عین حال، اگر در مورد روند بهبودی خود سؤالی دارید، حتماً با تیم مراقبت از تیروئید خود تماس بگیرید. در قرار ملاقات بعدی، جراح تعیین خواهد کرد که آیا نیاز به مصرف کلسیم و ویتامین D دارید یا خیر. اگر درمان جایگزینی هورمونی را شروع کرده اید، آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) باید حدود شش هفته پس از جراحی بررسی شود.

عوارض جانبی جراحی تیروئید شایع است و شامل گردن درد، گلودرد، مشکل در بلع، گرفتگی صدا و کم کاری موقت پاراتیروئید است که معمولاً در عرض چند هفته برطرف می شود. عوارض بسیار کمتر شایع است و می تواند شامل خونریزی گردن، هیپوپاراتیروئیدیسم دائمی که نیاز به جایگزینی مداوم کلسیم دارد، و آسیب به اعصاب که می تواند منجر به گرفتگی صدا و تغییرات صوتی طولانی مدت شود.

سخن آخر

دانستن آنچه که باید قبل از جراحی تیروئید خود انتظار داشته باشید برای مقابله با عوارض جانبی بالقوه، کاهش عوارض و انجام فرآیند بهبودی آسان‌تر مفید است. مانند هر عمل جراحی، طبیعی است که سوالات، نگرانی‌ها و شاید حتی کمی اضطراب در آن وجود داشته باشد. آنچه را که در ذهن خود دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که حتی زمانی که عوارضی اتفاق می افتد، که معمول نیست، درمان سریع اغلب برای بازگرداندن سلامتی شما موفقیت آمیز است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

9

مقالات مرتبط

9 دیدگاه

  1. با سلام و احترام ، حدود هفتاد سال سن دارم . بخاطر سرطانی شدن تیروئید و همچنین بخش کوچکی از گره های لنفاوی اطراف تیروئید سمت چپ جراحی نمودم . ساکن امریکا و ایالت تگزاس هستم و‌جراحی در یکی از مدرنترین بیمارستانهای مخصوص سرطان و توسط پزشکی بسیار متبحر و حاذق ، همانند اکثر پزشکان ایرانی ، انجام شد. پس از جراحی طبق تجویز پزشک از قرصهای جایگزین هورمون تیروئید استفاده مینمایم. الان پس از حدود شش هفته مشکلی ندارم فقط احساس میکنم که روی حنجره من حالت خراشیدگی و زخم است که مرتباً ترشح نیز دارد . مرتباً مجبورم صدایم را صاف کنم که این ترشحات کمتر شوند لذا تصور میکنم جراحت و خراشیدگی بیشتر میشود.
    سؤال : علت این احسای خراشیدگی و زخم چیست ؟

    1. سلام حتما سونوگرافی ناحیه انجام بدین

  2. من سه هفتست که تیروییدمروبرداشتند ولی شبها دچارتنگی نفس وحالت خفگی میشم

    1. سلام بررسی لخته خون ناحیه عمل با سونوگرافی و همچنین تارهای صوتی با لارنگوسکوپی توصیه میشه

    1. سلام خیر بررسی از نظر آسیب عصب صوتی و هماتوم ناحیه عمل یا ابسه ضروری هست

  3. سلام وقت بخیر
    بنده 28 سال سن دارم ، 2 سال پیش به دلیل بدخیم بودن کل تیروئید رو خارج کردم و ید خوردن پارسال مجدد برگشت به دلیل کوچک بودن آر اف کردم و نتیجه گویا خوب بود
    باید مجدد 2 ماه دیگه برم سونو گرافی فقط چندتا تا سوال داشتم :
    یکی بعد از دوسال یک سانت از زخمم بسته نشده و همش ازش چرک میاد دلیلش رو نمیدونم ؟
    ترشح پشت حلق(خلت) زیاد شده ؟
    موقع خوردن غذا بر اساس جویدن زیاد دو طرف گردنم سفت میشه ؟

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  4. سلام من همسرم دوماه هست عمل تیرویید کرده البته نصفشو برداشته‌ جواب پاتولوژی خوش خیم بود بعدازیک ماه به اندازه یک گردو نزدیک بخيهش در آمده سونوگرافی انجام دادیم دکتر گفت خون لخته شده بخاطر ورزش سنگین یک الی دوماه جذب میشه حالت تنگ نفس نداره می خواستم بگم خطری نداره آیا جذب میشه ؟اگر جذب نشد چی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز