لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آنهایی که تیرویید ندارند، بخوانند.

کم کاری تیرویید|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آنهایی که تیروئید ندارند، ممکن است از علائمی مانند کم کاری تیروئید رنج ببرند. کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی سازد. در افرادی که تیروئید ندارند، درمان ممکن است مشابه درمان کم کاری تیرویید توصیه شود. با این حال، سطوح هورمون تیرویید و دوز دارو می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. به طور کلی، توصیه می شود آنهایی که تیروئید ندارند، ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانند.

غده تیروئید چه نقشی در بدن دارد؟

وظیفه اصلی غده تیرویید تنظیم متابولیسم است. هورمون هایی تولید می کند که به کنترل قلب و سیستم گوارش شما کمک می کند. در نوزادان، هورمون های تیروئید در رشد مغز و استخوان ها موثر هستند. عملکرد طبیعی غده تیروئید برای رشد کودکان و برای رفاه طولانی مدت و دقیقه به دقیقه بزرگسالان بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم کم کاری تیروئید

تیرویید || پزشکت

هورمون های تیروئید

تیروئید اندامی پروانه ای شکل است که در قاعده گردن در جلوی نای قرار دارد. عملکرد تیرویید با عرض حدود 5 سانتی متر و وزن 20 تا 60 گرم، ساختن هورمون هایی است که برای متابولیسم، رشد و تکامل بدن بسیار مهم هستند.

تیروئید دو هورمون اصلی – تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) را تولید و آزاد می کند. این هورمون ها به تنظیم بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن مانند:

  • ضربان قلب
  • وزن بدن
  • نفس کشیدن
  • دمای بدن
  • تامین انرژی
  • از دست دادن استخوان
  • کنترل سطح چربی خون
  • سیکل های قاعدگی
  • قدرت و کنترل عضلانی
  • سیستم عصبی مرکزی (CNS)

چرا برخی افراد تیروئید ندارند؟

برخی افراد ممکن است به دلایل زیادی مجبور به جراحی تیرویید شوند و آن را از دست بدهند، از جمله:

درمان سرطان تیروئید: یکی از گزینه های درمانی برای سرطان تیروئید اغلب شامل برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید است.

درمان اختلالات مربوط به تیروئید: گاهی اوقات گره های تیروئید یا تیروئید بزرگ شده باید برداشته شوند. همچنین درمان گواتر که رشد غیر طبیعی تیروئید است، ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد. چون در برخی شرایط بر رشد بر تنفس یا بلع تأثیر می گذارد. اما به ندرت تیروئید بزرگ شده به دلایل زیبایی برداشته وجراحی می شود.

ندول سمی: برخی از افراد مبتلا به ندول سمی، گواتر یا بیماری گریوز، پرکاری تیروئید دارند. یکی از درمان های این نوع پرکاری تیروئید برداشتن غده تیروئید است.

تعداد کمی از افراد بدون غده تیروئید یا تیروئید ناقص متولد می شوند. این وضعیت، کم کاری تیروئید مادرزادی نامیده می شود.

غده تیروئید در مواردی که به طور کامل جراحی نشود ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشد. این وضعیت می تواند منجر به نوعی کم کاری تیروئید شود که بدتر از کم کاری تیروئید معمولی است.

شرایطی که باعث عملکرد ضعیف تیروئید می شوند، عبارتند از:

  • درمان بیماری گریوز با ید رادیواکتیو (RAI) نیز فرسایش نامیده می شود. درمان RAI تا حد زیادی توانایی غده شما را برای تولید هورمون تیروئید کاهش می دهد. همچنین ممکن است عملکرد غده را از بین ببرد. این منجر به کم کاری تیروئید می شود.
  • بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله می کند. در صورت ابتلا به این بیماری، آنتی بادی ها به تدریج توانایی تیروئید شما برای تولید هورمون را از بین می برند.
  • داروهایی مانند لیتوبید (لیتیوم) نیز می توانند به توانایی تیروئید شما برای تولید هورمون تیروئید آسیب برسانند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی تیروئیدیت هاشیموتو

آیا می توان بدون تیروئید زندگی کرد؟

پاسخ کوتاه بله است. افراد می توانند بدون تیروئید (یا با تیروئید کم کار) زندگی کامل و طولانی داشته باشند، به شرط اینکه داروهایی مصرف کنند تا کمبود هورمون های تیروئید در بدن خود را با داروهای تیروئید جایگزین شود. از طرفی هم افراد می توانند برای مدت طولانی بدون هورمون های تیروئید زندگی کنند، اما علائمی در آنها ظاهر می شود که کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد. کمبود هورمون‌های تیروئید می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و چاقی را نیز افزایش دهد که ممکن است طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار دهد.

جدی ترین عوارض مربوط به عدم وجود هورمون تیروئید در بدن شما، کما یا مرگ میکسدم است. Myxedema اصطلاحی است که به طور کلی به کم کاری شدید تیروئید اشاره می کند. کما میکسدم یک  بیماری نادر و جدی است که در نتیجه کم کاری تیروئید طولانی مدت ایجاد می شود. کم کاری تیروئید در صورت عدم درمان به هر دلیلی می تواند باعث کما میکسدم شود.

با این حال، این وضعیت در صورت بروز مدت ها قبل ممکن است علائمی را بروز دهد که نشان دهنده این باشد که تیروئید شما به درستی کار نمی کند. بسیاری از مردم چندین سال بدون اینکه حتی بدانند تیروئید کم کار دارند، زندگی می کنند. در نهایت، علائم ظاهر می شود، که آنها را وادار می کند تا به پزشک خود مراجعه کنند.

زندگی بدون تیروئید چگونه است؟

اگر تیروئید نداشته باشید، بدن شما نمی تواند هورمون تیروئید بسازد. بدون جایگزینی، علائم و نشانه های تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) ایجاد می شود:

  • مه مغزی
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • مشکل خواب
  • افسردگی و اندوه
  • عدم تحمل سرما
  • خستگی و بی حالی
  • پوست خشک و موهای نازک
  • درد مفاصل و ضعف عضلانی

اگر در هر شرایطی که تیروئید ندارید بهتر است برای مدیریت وضعیت خود و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

مصرف دارو

غده تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) آزاد می کند. بدون تیروئید یا تیروئید کم کار، باید دارویی مصرف کنید که جایگزین این هورمون ها شود. لووتیروکسین یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده است زیرا درست مانند هورمون تیروئید تیروکسین (T4) در بدن شما عمل می کند. برخی از افراد ممکن است از داروهای T3 استفاده کنند که جایگزین هورمون تیروئید تری یدوتیرونین، شکل فعال هورمون تیروئید است.

ملاحظات ویژه ای را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بیشترین بهره را از داروهای تیروئید خود می برید. اولاً، بهتر است داروی خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. برخی از داروها باید آنها را با معده خالی مصرف کنید. ثانیا، سایر داروها و مکمل های شما ممکن است با داروهای تیروئید شما تداخل داشته باشند، بنابراین باید مراقب این تداخلات باشید.

مطالعه بیشتر: شایع ترین عوارض لووتیروکسین

معاینه تیروئید || پزشکت

مراقبت های پیگیری منظم

شما باید به طور منظم عملکرد تیروئید خود را بررسی کنید. گاهی اوقات، اگر علائمی دارید یا تغییرات دیگری مانند بارداری را تجربه می کنید، ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشد.

بررسی تعیین و نگهداری سطح TSH

کم کاری تیروئید با یک آزمایش خون تشخیص داده و کنترل می شود که می توان با آن سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) را ارزیابی و بررسی کرد. این هورمون به غده تیروئید دستور ساخت و تولید هورمون تیروئید را می دهد. افزایش سطح TSH بالا نشان می دهد که بدن شما به دوز بالاتری از هورمون درمانی برای تیروئید نیاز دارد.

حتی در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید، بدن شما گاهی اوقات می تواند هورمون تیرویید تولید کند. اما مقدار هورمون تولیدی ممکن است متغییر باشد. این وضعیت می تواند حفظ سطح منظم تیروئید با دارو را دشوارتر کند.

اما اگر تیرویید ندارید با مصرف دارو می توانید با مصرف دوز ثابت دارو، سطح TSH خود را در یک حد معیین ثابت نگه دارید.

داروها بعد از برداشتن سرطان تیروئید

اگر تیروئید شما به دلیل سرطان تیروئید برداشته شود، وضعیت شما به طور حتم فرق می کند. در این شرایط پزشک یا متخصص غدد ممکن است داروهای جایگزین هورمون تیرویید را برای شما تجویز کند. این کار برای جلوگیری از عود و بازگشت سرطان انجام می شود.

مصرف دارو های سرکوب کننده در این بیماران، سطح TSH را پایین یا حتی غیرقابل تشخیص نگه می دارد. با این حال، از آنجایی که شما غده تیرویید ندارید، همچنان باید توصیه های مربوط به مدیریت کم کاری تیروئید را رعایت کنید. وقتی تیرویید ندارید، وضعیت شما با کم کاری تیرویید معمولی متفاوت است. اما لازم نیست نگران نوسانات سطح هورمون باشید. بلکه باید راهکارهای مدیریت وضعیت خود را بشناسید.

مطالعه بیشتر: ید درمانی و عوارض آن

تغییر سبک زندگی

اگر تیرویید ندارید مصرف دارو کاملا الزامی است. با این حال، دارو اغلب تنها راه حل برای بهبود علائم شما نیست. پس باید تغییراتی را سبک زندگی خود ایجاد کنید.

  • شرکت در تمرینات بدنی منظم
  • اتخاذ استراتژی های مدیریت استرس
  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای تیرویید
  • مراجعه منظم به پزشک برای غربالگری های معمول سلامت

سوالات متداول

آیا افرادی که بدون غده تیروئید متولد می شوند امید به زندگی طبیعی دارند؟

کم کاری تیروئید مادرزادی نیاز به درمان مادام العمر دارد، اما به طور کلی باعث کاهش طول عمر بیماران نمی شود.

آیا غذاهای خاصی وجود دارد که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کنند؟

بله، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مصرف سویا را محدود یا از مصرف آن اجتناب کنند. سویا می تواند با داروهای تیرویید تداخل داشته باشد. آنها همچنین باید از خوردن مقادیر زیاد سبزیجات چلیپایی مانند کلم خودداری کنند و از مصرف مکمل های کلپ خودداری کنند.

کم کاری مادرزادی تیروئید چقدر شایع است؟

کم کاری مادرزادی تیروئید تقریباً در 1 نفر از هر 3000 تا 4000 کودک رخ می دهد.

آیا با از دست دادن تیروئید، امید به زندگی تغییر می کند؟

به طور کلی، افرادی که بدون تیروئید یا تیروئید کم کار زندگی می کنند، در صورت دریافت درمان، امید به زندگی یا طول عمر آنها کوتاه نمی شود. با این حال، دلیل نداشتن تیرویید می تواند بر طول عمر شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، افراد 45 ساله و بالاتر که برای درمان سرطان متمایز تیرویید (DTC) عمل تیروئیدکتومی انجام داده اند، ممکن است امید به زندگی کمتری داشته باشند. با این گفته، افراد کمتر از 45 سال مبتلا به DTC هیچ تغییر قابل توجهی در امید به زندگی نداشتند. درمان تیروئید کم کار می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری مانند بیماری قلبی را کاهش دهد. اگر از علائمی رنج می برید که ممکن است نشان دهد تیروئید شما به خوبی کار نمی کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص غدد مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز