لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تست ایمونوگلوبولین محرک تیروئید

تست ایمونوگلوبولین محرک تیروئید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تست ایمونوگلوبولین محرک تیروئید یا به اختصار TSI نام آزمایش خونی است که برای تشخیص و یا شناسایی ابتلا بیمار به بیماری خودایمنی در مبتلایان به پرکاری تیروئید استفاده می شود. سطح بالای و غیر طبیعی TSI در بدن می تواند  شدت بیماری گریوز را در شما نشان دهند. بیماری گریوز یک بیماری خودایمنی غده تیروئید است که در آن بدن آنتی بادی هایی را برای فعال کردن هورمون تیروئید تولید می کند. این وضعیت ممکن است این به افزایش سطوح هورمون تیروئید و بروز علائم پرکاری تیروئید شود.

بیماری گریوز تنها یکی از علل پرکاری تیروئید است، بنابراین در صورت ابتلا به پرکاری تیروئید برای کمک به تعیین علت اصلی این بیماری، انجام تست TSI ضروری است. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت هر آنچه که باید در مورد سطح بالا و غیرطبیعی TSI می شود و راه های کاهش سطح آنتی‌بادی‌ را بررسی کنیم.

محدوده طبیعی TSI چقدر است؟

وقتی نوبت به آزمایش TSI (ایمونوگلوبولین محرک تیروئید) می شود، بدون شک یک “محدوده مرجع” به عنوان مقدار استاندارد وجود دارد.

محدوده استاندارد برای TSI به صورت درصد اندازه گیری می شود و برش برای نرمال بودن معمولا کمتر از 1.4 (140%) یا 1.3 (130%) است. این محدوده نشان می دهد که احتمال دارد سطح TSI  شما 130٪ باشد و همچنان “عادی” در نظر گرفته شوید، حتی اگر به سرعت در حال نزدیک شدن به سطح بالای آن قرار داشته باشید. محدوده 140٪  به عنوان سطح بالا در نظر گرفته می شود، به این معنی که هر چه سطح TSI  به این محدوده نزدیکتر شود، نتایج آزمایش شما غیرطبیعی تر شده و به تشخیص بیماری گریوز نزدیکتر می شوید.

علائم مرتبط با TSI بالا

تست ایمونوگلوبولین محرک تیروئید || پزشکت

وجود ایمونوگلوبولین محرک تیروئید تأثیر بسیار خاصی بر غده تیروئید شما دارد. همانطور که از نام آن مشخص است، این آنتی بادی ها به غده تیروئید شما متصل شده و آن را “تحریک” می کند. حتی می تواند منجر به بروز شرایطی مانند پرکاری تیروئید یا تیروتوکسیکوز شود زیرا بدن شما برای مقابله با سطوح بالای هورمون تیروئید تلاش می کند.

در شرایط عادی، بدن شما باید مقدار کم و ثابتی از هورمون تیروئید  را در خود داشته باشد، اما زمانی که این سطح خیلی بالا می رود ممکن است علائم خاصی را تجربه کنید.

از آنجایی که تیروئید به تنظیم متابولیسم، عملکرد دستگاه گوارش، وزن، رشد مو و غیره کمک می کند، در صورت  عدم تعادل در سطح تیروئید، این بافت ها ممکن است تا حدودی آسیب ببینند و سطح  تیروئید در بدن را افزایش می دهند. در این شرایط احتمال دارد علائم زیر را تجربه کنید:

  • لرزش دست ها یا اندام ها
  • ریزش مو (با افزایش حجم مو)
  • کاهش وزن (با افزایش سرعت متابولیسم)
  • خستگی (به دلیل مصرف بیش از حد انرژی و ATP)
  • اسهال تپش قلب یا ضربان قلب سریع (با افزایش سرعت ضربان قلب)

شدت این علائم بستگی به سطح بالای تیروئید شما دارد. سطوح بسیار بالای هورمون تیروئید ممکن است منجر به علائم شدید یا وضعیتی به نام طوفان تیروئید شود که یک وضعیت جدی است و نیاز به درمان فوری دارد. توجه به این نکته مهم است که وجود هر یک از این علائم طبیعی نیست و باید توسط پزشک شما ارزیابی شود.

اگر شما یا پزشکتان مشکوک به پرکاری تیروئید هستید، باید همزمان آزمایش عملکرد تیروئید را نیز انجام دهید.

چه چیزی باعث افزایش سطوح TSI می شود؟

بیماری گریوز طبق تعریف یک بیماری خودایمنی است.  در این وضعیت بدن شما به دلیل فرآیندی به خود حمله می کند که منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود. اما در شرایط عادی، بدن نباید به خود حمله کند و نباید مشکلی در تمایز بین مهاجمان خارجی و بافت خود داشته باشد.

در بیماری های خودایمنی، مانند بیماری گریوز، یک اختلال بین بافت بدن و سیستم ایمنی آن بروز پیدا می کند. علامت مشخص بیماری گریوز وجود TSI است که به غده تیروئید شما متصل می شود و آن را فعال می کند و در نتیجه باعث افزایش هورمون تیروئید در بدن شما می شود.

چگونه می توان سطح TSIرا کاهش دارد؟

تست ایمونوگلوبولین محرک تیروئید || پزشکت

برخی از راهکارهایی که می توانید برای کمک به کاهش سطح TSI انجام دهید، عبارتند از:

  • رژیم غذایی مناسب سرشار از میوه ها و سبزیجات و غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده کم: خوردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود ترکیب باکتری ها در روده شما کمک کرده، التهاب را کاهش دهد و به بدن شما کمک کند تا به طور طبیعی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.
  • مصرف مکمل هایی مانند روی، ویتامین D و سلنیوم: بررسی ها نشان می دهد که کمبود روی و ویتامین D خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی را افزایش می دهد. سلنیوم همچنین برای کمک به کاهش آنتی بادی ها در بیماری تیروئید هاشیموتو که یکی دیگر از بیماری های خودایمنی غده تیروئید است، استفاده شده است.
  • استفاده بالقوه از LDN ( نالترکسون با دوز کم): نالترکسون با دوز پایین یک داروی تجویزی است که می تواند برای کمک به درمان شرایط التهابی و برخی بیماری های خود ایمنی استفاده شود. این به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما برخی از بیماران کاهش علائم خودایمنی خود را که به این دارو نسبت می دهند، تجربه کرده اند. LDN عوارض جانبی منفی کمی دارد، نسبتا ارزان است و ممکن است ارزش آزمایش 1-2 ماهه در برخی از بیماران را داشته باشد.

هدف از تست TSI چیست؟

اگر علائم پرکاری تیروئید داشته باشید و پزشک مشکوک به بیماری گریوز در شما باشد، آزمایش TSI را تجویز می کند. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است. هنگامی که سطوح TSH، T3 و T4 غیرطبیعی هستند، این آزمایش می تواند به روشن شدن علت علائم شما کمک کند.

این آزمایش عموماً به هیچ گونه آمادگی مانند ناشتا بودن یا قطع داروها نیاز ندارد. با این حال، اگر پزشک دستورالعمل خاصی را ارائه داد بهتر است آنها را رعایت کنید. چون ممکن است بخواهند برای آزمایشات دیگری که نیاز به ناشتا بودن همزمان با آزمایش TSI شما دارند، خون بگیرند.

در زنان باردار

در صورت داشتن علائم پرکاری تیروئید یا سابقه مشکلات تیروئید، پزشک ممکن است این آزمایش را در دوران بارداری نیز انجام دهد. اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، TSI در جریان خون شما می تواند از جفت عبور کند. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند با تیروئید کودک شما تعامل داشته باشند و منجر به وضعیتی به نام «تیروتوکسیکوز نوزادی گذرا گریوز» شوند. این به این معنی است که اگرچه کودک شما با بیماری گریوز متولد می شود، اما این بیماری قابل درمان، موقتی است و پس از خروج TSI اضافی از بدن کودک شما برطرف می شود.

تشخیص بیماری های دیگر

سایر اختلالات مربوط به سطوح غیر طبیعی TSI شامل تیروئیدیت هاشیموتو و گواتر چند ندولار سمی است. تیروئیدیت هاشیموتو التهاب و تورم غده تیروئید است. معمولاً عملکرد غده تیروئید را کاهش می دهد و باعث کم کاری تیروئید می شود. در گواتر چند ندولار سمی، غده تیروئید شما بزرگ شده و دارای تعدادی رشد کوچک و گرد یا ندول است که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند.

نتایج آزمون TSI شما به چه معناست؟

نتایج آزمون TSI به صورت درصد یا شاخص TSI می باشد. معمولاً شاخص TSI کمتر از 1.3 یا 130 درصد نرمال در نظر گرفته می شود . پزشک شما ممکن است استانداردهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین اگر سؤال یا نگرانی دارید باید از پزشک خود بپرسید.

این امکان وجود دارد که علیرغم داشتن یک آزمایش TSI نرمال، یک اختلال خود ایمنی داشته باشید.

نتایج غیر طبیعی

  • سطوح TSI بالا و غیرطبیعی می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:
  • بیماری گریوز، اگر TSI در خون وجود داشته باشد، اغلب نشانه بیماری گریوز است.
  • هاشی توکسیکوز، که افزایش فعالیت تیروئید به دلیل التهاب مربوط به تیروئیدیت هاشیموتو است
  • تیروتوکسیکوز نوزادی، که در آن نوزاد شما در بدو تولد دارای سطوح بالایی از هورمون های تیروئیدی است که دلیل آن سطوح بالای هورمون های تیروئید شما است. با درمان، تیروتوکسیکوز نوزادی در نوزاد شما برطرف می شود.

اگر آزمایشات آزمایشگاهی TSI شما غیرطبیعی باشد، پزشک چندین آزمایش را نیز برای شناسایی عملکرد غده تیروئید شما تجویز می کند. این تست ها اغلب به طور همزمان تجویز می شوند، اما در برخی موارد ممکن است مجبور به تکرار آزمایش باشید. زیرا هر مورد از TSI بالا نشان دهنده بیماری گریوز نیست.

سخن آخر

تست TSI سطح ایمونوگلوبولین محرک تیروئید (TSI) را در خون شما اندازه گیری می کند. سطوح بالای TSI در خون می تواند نشان دهنده وجود بیماری گریوز باشد که یک اختلال خود ایمنی است و غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مواردی که پزشک معالج بر اساس علائم شما مشکوک به پرکاری تیروئید باشد ممکن است آن را سفارش دهد. وجود TSI بالا پیش بینی کننده بیماری گریوز است.

اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، احتمال ابتلا به سایر بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 یا بیماری آدیسون بیشتر است. زنان 7 تا 8 بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری گریوز هستند. به ندرت می توان از تست TSI برای تشخیص سایر اختلالات موثر بر تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و گواتر چند ندولار سمی استفاده کرد. اگر علائم پرکاری تیروئید دارید یا اگر باردار هستید و سابقه مشکلات تیروئید دارید، ممکن است پزشک آزمایش TSI را تجویز کند.

همچنین راه های طبیعی برای کاهش این آنتی بادی ها با هدف قرار دادن درمان های سبک زندگی وجود دارد. این درمان‌ها ممکن است برای همه کارساز نباشد، اما در بسیاری از بیماران ارزش استفاده از آن‌ها را دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز