لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آزمایش مدفوع چیست؟

آزمایش مدفوع چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی از آزمایشات مدفوع کشت نیستند. سایر آزمایشات مدفوع برای جستجوی شواهدی از التهاب، خونریزی یا استفاده ضعیف از غذاها در روده انجام می شود.

کشت مدفوع ممکن است به دنبال باکتری، ویروس و سایر ارگانیسم ها در مدفوع بیمار باشد. این آزمایش می تواند به کشف علت ایجاد عفونت دستگاه گوارش کمک کند. انواع مختلفی از آزمایش های مدفوع برای عفونت در CHOC انجام می شود. پزشک کودک شما بر اساس علائم تعیین می کند که بیمار به کدام نوع آزمایش نیاز دارد.

برای این آزمایش، یک نمونه مدفوع در یک ظرف مخصوص با مواد مغذی مورد نیاز باکتری ها یا موجودات دیگر برای رشد قرار می گیرد. کارشناس آزمایشگاه منتظر می ماند تا موجودات کافی در زیر میکروسکوپ دیده شوند. زمانی که پزشک نوع ارگانیسمی که باعث عفونت می شود را بشناسد، می تواند بیماری را تشخیص داده و درمان کند.

مطالعه بیشتر: مدفوع خونی چیست؟

هدف از آزمایش مدفوع چیست؟

در شرایطی که کودک شما عفونت دستگاه گوارش و یا علائم آن را داشته باشد، پزشک ممکن است این آزمایش را تجویز کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب شدید
  • مدفوع حاوی خون یا مخاط
  • درد یا گرفتگی شدید معده
  • اسهال شدید
  • حالت تهوع
  • اسهالی که بیش از چند روز طول بکشد.

این علائم اغلب در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می شود که در اثر خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به باکتری، انگل، ویروس یا سایر ارگانیسم ها ایجاد می شود.

همچنین آزمایش مدفوع نیز ممکن است در موارد زیر تجویز شود:

  • مشکلات ایمنی یا اگر تعداد گلبول های سفید خون بیمار بالا باشد. تعداد بالای گلبول های سفید خون نشانه ای از تلاش بدن شما برای مقابله با عفونت است.
  • سفر به منطقه ای که آب تمیز در دسترس نیست و علائم عفونت انگلی دارد. همچنین اگر فرزند شما اسهال داشته باشد که با درمان برطرف نمی شود، ممکن است آزمایش مدفوع نیز درخواست شود.
  • بیمار آنتی بیوتیک های زیادی مصرف کرده است و در معرض خطر ابتلا به یک سویه خطرناک باکتری مانند کلستریدیوم دیفیسیل است.

مطالعه بیشتر: علت خلط در مدفوع 

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان داخلی و گوارش

آزمایش مدفوع چیست؟ | پزشکت

نتایج آزمایش مدفوع چه چیزی را نشان می دهد؟

بسیاری از چیزها ممکن است بر نتایج آزمایش آزمایشگاهی فرزند شما تأثیر بگذارد، و حتی نتایج غیرطبیعی ممکن است به معنای وجود مشکل نباشد. برای اطلاع از معنای نتایج، مهم است که با پزشک کودک خود صحبت کنید.

  • نتایج منفی طبیعی است. به این معنی که هیچ میکروبی که معمولا باعث بیماری می شود در کشت مدفوع یافت نشد و کودک شما عفونت ندارد.
  • نتایج مثبت به این معنی است که باکتری ها، انگل ها یا سایر میکروب ها در کشت مدفوع کودک شما یافت شده اند و ممکن است باعث مشکلات معده کودک شوند.
  • گاهی اوقات آزمایش نتیجه منفی کاذب را نشان می دهد، به این معنی که آزمایش باکتری های عفونی خاصی را از دست داده است. اگر کودک شما هنوز علائم عفونت را دارد، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای یافتن علت مشکلات معده او تجویز کند.

آزمایش مدفوع چگونه انجام می شود؟

این آزمایش نیاز به نمونه مدفوع دارد. پزشک به شما آموزش می دهد که چگونه نمونه را در یک ظرف نمونه یکبار مصرف با درب جمع آوری کنید. مدفوع را نباید از کاسه توالت جمع آوری کرد یا دستمال توالت ریخت و سپس داخل ظرف نمونه انداخت. پوشیدن دستکش لاستیکی یا لاتکس هنگام جمع‌آوری نمونه بسیار مهم است و مطمئن شوید که دست‌های خود را کاملاً بشویید. آزمایشگاه ممکن است دستورالعمل هایی در مورد نحوه جمع آوری و ارسال نمونه ها به شما بدهد. این آزمایش هیچ خطر شناخته شده ای ندارد.

برخی از آزمایشات ممکن است تحت تأثیر داروهایی که کودک مصرف می کند یا غذاهایی که می خورد، باشد. مهم است که پزشک کودک را در مورد تمام داروها، گیاهان، ویتامین ها و مکمل هایی که کودکتان مصرف می کند مطلع کنید و از دستورالعمل های آماده سازی ارائه شده پیروی کنید.

مطالعه بیشتر: تست مدفوع کالپروتکتین

درخواست آزمایش خون در منزل در هر ساعت از شبانه روز. کلیک کن!

آزمایش مدفوع چیست؟ | پزشکت

انواع آزمایش مدفوع

انواع مختلفی از آزمایش های مدفوع وجود دارد. پزشک نوع آزمایش مدفوع (یا آزمایشات) مورد نیاز برای تشخیص یا راهنمایی درمان کودک شما را تعیین می کند. در اینجا برخی از آزمایشات رایج انجام شده در CHOC آورده شده است.

تست روتاویروس

این آزمایش مدفوع که «تست تشخیص اسید نوکلئیک» و «ایزوله در کشت سلولی» نیز نامیده می‌شود، برای تشخیص عفونت روتاویروس استفاده می‌شود. روتاویروس روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث استفراغ و اسهال می شود. این عفونت به ویژه در کودکان خردسال شایع است، اما می تواند بزرگسالان را نیز درگیر کند. عفونت روتاویروس باعث بیماری به نام گاستروانتریت ویروسی می شود.

واکسن روتاویروس برای کودکان در دسترس است، اما ممکن است حتی پس از واکسیناسیون نیز مبتلا شوند. سویه های مختلف روتاویروس وجود دارد و واکسن در برابر همه آنها محافظت نمی کند. همچنین ممکن است حتی در صورت واکسینه شدن بیش از یک بار به روتاویروس مبتلا شوید.

بهتر است این آزمایش را یک تا چهار روز پس از شروع علائم انجام دهید. مراقب کودک باید برای این آزمایش، نمونه مدفوع جمع آوری کند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری های عفونی در کودکان

تست یرسینیا

این آزمایش که “آزمایش یرسینیوز” و ” کشت مدفوع یرسینیا” نیز نامیده می شود. عفونت ناشی از باکتری یرسینیا را بررسی می کند. این عفونت یرسینیوز نیز نامیده می شود. این بیماری در کودکان شایع‌تر است و در زمستان بیشتر دیده می‌شود. خوردن یا دست زدن به گوشت خام خوک خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می دهد زیرا خوک ها اغلب حامل این نوع باکتری هستند.

تست آنتی ژن ژیاردیا

این آزمایش که “آزمایش آنتی ژن مدفوع” نیز نامیده می شود، به دنبال انگل Giardia intestinalis است که باعث عفونت روده کوچک به نام ژیاردیازیس یا اسهال مسافرتی می شود. علائم عبارتند از اسهال، تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم، کم آبی بدن، و احساس مبهم ناراحتی.

شیوع ژیاردیازیس در مهدکودک ها و در بین افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند رایج است. این آزمایش نیاز به نمونه مدفوع دارد. ممکن است از شما خواسته شود که سه نمونه از کودک خود تهیه کنید و پزشک کودک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه جمع آوری نمونه در یک ظرف نمونه یکبار مصرف با درب ارائه می دهد. مدفوع را از کاسه توالت جمع نکنید یا دستمال توالت را در ظرف نمونه قرار ندهید. باریم، داروی ضد اسهال، آنتی اسیدها و روغن معدنی می توانند در این آزمایش اختلال ایجاد کنند. درمان آنتی بیوتیکی نیز می تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: فیداکسومایسین داروی اسهال

تفسیر آنلاین آزمایش خون در هر ساعت از شبانه روز توسط پزشک. روی لینک کلیک کن!

آزمایش مدفوع چیست؟ | پزشکت

آزمایش کشت سالمونلا

این آزمایش وجود باکتری سالمونلا در مدفوع را بررسی می کند. عفونت سالمونلا اشکال مختلفی دارد، اما شایع‌ترین آن در ایالات متحده گاستروانتریت است که به آن «حشره معده» نیز می‌گویند. اگر غذای آلوده به مدفوع حیوانات بخورید ممکن است به آن مبتلا شوید. غذا اغلب در طول فرآوری آلوده می شود، مانند زمانی که گوشت خام با مواد غذایی دیگر تماس پیدا می کند.

پختن ناقص گوشت به خصوص مرغ نیز می تواند باعث سالمونلا شود. تخم مرغ ناقل رایج سالمونلا است. تب حصبه نوع دیگری از سالمونلا است که ممکن است بر افرادی که به خارج از ایالات متحده سفر می کنند تأثیر بگذارد سالمونلا همچنین می تواند باعث یک بیماری تهاجمی مانند استئومیلیت یا عفونت استخوان شود.

آزمایش گلبول سفید

این آزمایش که «آزمایش گلبول سفید مدفوع» یا «آزمایش لکوسیت مدفوع» نیز نامیده می‌شود، گلبول‌های سفید خون را در مدفوع جستجو می‌کند. این آزمایش می تواند به پزشک کودک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا التهابی در روده وجود دارد که ممکن است نیاز به درمان یا آزمایش بیشتر داشته باشد.

گلبول های سفید که لکوسیت ها نیز نامیده می شوند، سلول های سیستم ایمنی هستند که در صورت ابتلا به اسهال التهابی می توانند در مدفوع ظاهر شوند. این نوع اسهال ممکن است نشانه عفونت ناشی از باکتری هایی مانند شیگلا، کلستریدیوم دیفیسیل، کمپیلوباکتر یا سالمونلا باشد. همچنین ممکن است در بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو رخ دهد. ادرار یا دستمال توالت ممکن است نمونه را آلوده کند و بر نتایج تأثیر بگذارد. نوشیدن شیر می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: بیماری التهابی روده 

آزمایش مدفوع تست کالپروتکتین

این آزمایش که به آن کالپروتکتین مدفوعی نیز گفته می شود، گلبول های سفید خون را در مدفوع بررسی می کند. این آزمایش می تواند به پزشک  کمک کند تا تشخیص دهد آیا التهابی در روده وجود دارد که ممکن است نیاز به درمان آزمایشات بیشتر داشته باشد.

آزمایش خون مخفی مدفوع

این آزمایش که “FOBT” یا “خون مخفی مدفوع” نیز نامیده می شود، خونی را که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، بررسی می کند. وجود خون در مدفوع نشانه خونریزی در دستگاه گوارش است. این می تواند نشان دهنده سرطان، پولیپ، هموروئید، دیورتیکولوز یا بیماری التهابی روده باشد. این آزمایش مستلزم جمع‌آوری نمونه‌هایی از بیش از یک بار دفع و معمولاً سه بار پشت سر هم دارد.

مهم است که قبل از شروع این آزمایش مدفوع دستورالعمل های خاصی را دنبال کنید:

  • کودک نباید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) یا آسپرین را به مدت هفت روز قبل از آزمایش مصرف کند. استفاده از استامینوفن (تیلنول) بی خطر است.
  • کودک نباید هفت روز قبل از آزمایش از مکمل های ویتامین C استفاده کند یا آب یا میوه های حاوی ویتامین C زیاد مصرف کند. ویتامین C می تواند نتیجه آزمایش منفی کاذب را ایجاد کند.
  • کودک سه روز قبل از انجام آزمایش نباید گوشت قرمز مانند گوشت گاو، بره و جگر بخورد. اگرچه بعید است، اما این غذاها می توانند نتیجه آزمایش شما را تغییر دهند.

 

آزمایش مدفوع چیست؟ | پزشکت

آزمایش تریپسین/کیموتریپسین

این آزمایش نمونه مدفوع را برای تریپسین و کیموتریپسین، دو آنزیم ساخته شده توسط پانکراس، بررسی می کند. این روش عملکرد پانکراس را در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک (CF) اندازه گیری می کند. بر اساس نتایج این آزمایش، پزشک کودک ممکن است آنزیم های جایگزین پانکراس را تجویز کند. این آزمایش نیاز به نمونه مدفوع دارد. پزشک کودک شما ممکن است از شما بخواهد که یک نمونه مدفوع یا تمام حرکات روده را در یک دوره 72 ساعته جمع آوری کنید.

تست چربی مدفوع

این آزمایش که به آن‌ها «چربی در مدفوع»، «لکه چربی مدفوع» و «چربی کمی مدفوع» نیز گفته می‌شود، میزان چربی در مدفوع بیمار را اندازه‌گیری می‌کند. داشتن چربی بیش از حد در مدفوع، استئاتوره نامیده می شود. اگر بیمار چربی زیادی در مدفوع خود داشته باشد، ممکن است نشانه آن باشد که غذا در دستگاه گوارش او بدون تجزیه و جذب مناسب حرکت می کند. به این حالت سوء جذب می گویند. انجام آزمایش چربی مدفوع بهترین راه برای تشخیص سوء جذب کودک است.

این آزمایش نیاز به نمونه مدفوع دارد. روش جمع آوری نمونه مدفوع بسته به نوع آزمایش چربی مدفوع که نیاز دارید متفاوت است. پزشک کودک شما نحوه جمع آوری و نگهداری نمونه ها را توضیح می دهد.

دو نوع آزمایش چربی مدفوع وجود دارد: کیفی و کمی. یک آزمایش کیفی چربی مدفوع، تعداد گلبول های چربی در مدفوع را شمارش می کند. این آزمایش دو نوع گلبول چربی را اندازه گیری می کند: چربی خنثی و اسیدهای چرب. نتایج عادی عبارتند از:

  • کمتر از 50 گلبول چربی خنثی در زیر میکروسکوپ دیده می شود.
  • کمتر از 100 گلبول چربی اسید چرب زیر میکروسکوپ دیده می شود.

نتایج آزمایش کمی چربی مدفوع بر حسب گرم در هر 24 ساعت داده می شود. نتایج عادی عبارتند از:

  • 2 تا 7 گرم در 24 ساعت برای بزرگسالان، با چربی کمتر از 20 درصد نمونه مدفوع جامد
  • کمتر از 1 گرم در 24 ساعت برای یک نوزاد: در نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، چربی باید 30 تا 50 درصد نمونه را تشکیل دهد. در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، چربی باید 10 تا 40 درصد نمونه را تشکیل دهد.

مطالعه بیشتر: علت مدفوع چرب

آزمایش کشت کمپیلوباکتر

این آزمایش که «معاینه نمونه مدفوع» و «اسمیر مدفوع (مدفوع)» نیز نامیده می‌شود، باکتری‌های مضر را در نمونه کشت مدفوع بررسی می‌کند.

یکی از انواع باکتری های مضر کمپیلوباکتر است. این عامل اصلی بیماری های ناشی از غذا در ایالات متحده است اگرچه کمپیلوباکتر در معده چندین حیوان از جمله خوک و گاو ظاهر می شود، اما معمولاً از طریق مرغ خام و نیم پز و سایر طیور به انسان منتقل می شود. در برخی موارد، افراد از طریق شیر غیر پاستوریزه و منابع آب شهری آلوده به کمپیلوباکتر آلوده شده اند. عفونت معمولاً در عرض یک هفته بدون هیچ درمانی شروع می شود. هر چند ممکن است عفونت های دیگری ایجاد شود. آنها عبارتند از:

  • مننژیت
  • التهاب مفاصل
  • عفونت مجاری ادراری

در موارد نادر، عفونت کمپیلوباکتر نیز ممکن است منجر به سندرم گیلن باره شود. این یک بیماری عصبی است که می تواند باعث فلج موقت شود. این آزمایش می تواند به پزشک شما بگوید که آیا کمپیلوباکتر یا نوع دیگری از باکتری های مضر در دستگاه گوارش خود دارید یا ندارید.

تست تخمک و انگل

این آزمایش که به آن‌ها «معاینه نمونه مدفوع»، «O&P» و «اسمیر مدفوع» نیز گفته می‌شود، انگل‌ها و لارو یا تخم‌های آنها را در نمونه مدفوع بررسی می‌کند. انگل ها موجوداتی هستند که می توانند در داخل یا روی بدن انسان زندگی کنند و به عنوان منبع غذایی به آن تکیه کنند. بسیاری در دستگاه گوارش زندگی می کنند. بسیاری از انگل ها نیز باعث بیماری می شوند. اینها شامل موجودات تک سلولی مانند ژیاردیا و موجودات بزرگتر مانند کرم سنجاق می شود. در شکل بالغ خود، کرم های سنجاق معمولاً به اندازه کافی بزرگ هستند که دیده شوند. برخی داروها می توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند. این می تواند تا یک هفته پس از مصرف داروها صادق باشد. این داروها عبارتند از:

  • آنتی اسیدها
  • بیسموت
  • برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اسهال
  • باریم
  • آنتی بیوتیک ها
  • ملین های روغنی

نمونه آلوده به ادرار یا آب توالت ممکن است نتیجه نادرستی داشته باشد. زمان بندی نیز مهم است. اگر نمونه به سرعت به آزمایشگاه آورده نشود، نتایج ممکن است دقیق نباشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز