لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد ساعد چیست؟

شایع ترین علل درد ساعد دست | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل درد ساعد دست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علل درد ساعد دست اغلب شامل آسیب‌های ورزشی، آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، شکستگی، فشار دادن اعصاب یا تصادفات است. درد ساعد همچنین می تواند به یک عفونت عمومی مانند سرماخوردگی که باعث بدن درد می شود یا عفونت بافت های خود ساعد مرتبط باشد. در موارد نادر، درد ساعد ممکن است به یک رشد خوش خیم مانند کیست یا حتی یک تومور بدخیم مربوط باشد.

درد ساعد دست به هر نوع درد یا ناراحتی در بازو بین مچ دست و آرنج اشاره دارد. حتی می‌تواند ناشی از آسیب یا التهابی باشد که بر هر یک از بافت‌های ساعد از جمله عضلات، استخوان‌ها، رگ‌های خونی، تاندون‌ها و پوست تأثیر می‌گذارد. درد ساعد ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و اغلب به آسیب ناشی از ضربه یا آسیب ناشی از استفاده مکرر مربوط می شود.

بهبود درد ساعد به نوع، محل و علت درد بستگی دارد. درد ساعد را می توان به طور موثر درمان کرد. اگر درد ساعد مربوط به شکستگی شدید، مانند بیرون آمدن استخوان از پوست، یا اگر درد ساعد شما با خونریزی شدید، فلج یا بی حسی همراه است، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

حقایق سریع در مورد درد ساعد:

  • ساعد ناحیه بین مچ دست و آرنج بازو است.
  • در بیشتر موارد، فرد می تواند درد ساعد را با استراحت و فعالیت ساختاریافته مدیریت کند.
  • برخی از گروه‌های مردم ممکن است در معرض خطر بالایی از درد ساعد باشند.

چرا ساعد دست من درد می کند؟

درد ساعد می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که هر کدام به روش درمانی متفاوتی نیاز دارند. ساعدها جزء جدایی ناپذیر حرکت دست و بازو هستند، بنابراین درد در این ناحیه می تواند زندگی روزمره را به شدت مختل کند. ساعدها از استخوان های رادیوس و اولنا تشکیل شده اند که طول ساعد را در بر می گیرند تا در مفصل مچ دست قطع شوند. محل به این معنی است که ساعد به طور ذاتی درگیر طیف وسیعی از حرکات روزمره بازو یا دست است.

در نتیجه، آسیب یا ناراحتی در ساعد می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر تحرک داشته باشد و در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، درد ساعد می‌تواند تایپ کردن روی صفحه کلید یا گرفتن یک مورد را با دست دشوار کند. درد در ساعد به احتمال زیاد نتیجه آسیب یا التهاب اجزای موجود در فضای ساعد است.

 استخوان های ساعد عبارتند از:

  • شعاع: این استخوان از آرنج شروع می شود و به مچ دست در کنار انگشت شست متصل می شود.
  • اولنا: این استخوان از آرنج شروع می شود و در سمت انگشت کوچک به مچ دست متصل می شود.
  • ماهیچه ها: ساعد همچنین شامل چندین ماهیچه است که نه تنها برای چرخش ساعد به سمت بالا (سوپیناسیون) و پایین (پروناسیون) کار می کنند، بلکه انگشتان دست را خم کرده و دراز می کنند.

علل اسکلتی عضلانی

شایع ترین علل درد ساعد دست | پزشکت

علل اسکلتی- عضلانی درد دو طرفه ساعد شامل مسائلی در نحوه کار اجزای ساعد با یکدیگر است.

  • وضعیتی: اعمال تکراری مانند تایپ کردن واستفاده از عصا می تواند باعث فشرده شدن اعصاب و عروق خونی شود که در سرتاسر ساعد منشعب می شوند. آسیب موضعی مکرر می تواند منجر به تورم و درد دو طرفه ساعد شود.
  • بیومکانیک: مشکلات ساعد مانند دررفتگی یا رگ به رگ شدن نیز می تواند منجر به درد مزمن دو طرفه ساعد شود.

علل تروماتیک

علل تروماتیک درد دو طرفه ساعد شامل مواردی است که منجر به آسیب به اجزای ساعد می شود.

شکستگی: هر چیزی که باعث آسیب مستقیم به ساعد شود مانند تصادف اتومبیل، سقوط ضربه ای، ضربه مستقیم می تواند منجر به شکستگی استخوان در ساعد و همچنین تورم و درد شود. این علل همچنین می توانند بسته به شدت تروما با تغییر شکل های قابل مشاهده و خونریزی همراه باشند.

رگ به رگ شدن: پیچ خوردگی به پیچ خوردن یا کشیدگی رباط یا تاندون گفته می شود. رباط نواری از بافت همبند است که استخوان را به استخوان متصل می کند. تاندون نیز نواری از بافت همبند است، اما ماهیچه را به استخوان متصل می کند. فعالیت هایی که باعث خم شدن، پیچش، حرکت ناگهانی یا ضربه مستقیم می شوند می توانند منجر به رگ به رگ شدن رباط های متعدد در ساعد شوند.

علل روانی اجتماعی

علل روانی اجتماعی شامل تلاقی عوامل اجتماعی (استرس، بیکاری و غیره) و افکار و رفتارهای فردی است.

استرس: استرس مرتبط با فعالیت های روزانه می تواند خود را در قسمت های مختلف بدن نشان دهد. ساعدها به طور ذاتی با بسیاری از فعالیت های زندگی روزمره مانند لباس پوشیدن، نگه داشتن اشیا، تایپ کردن و غیره مرتبط هستند.

تصور سازی: جسمی سازی پدیده های ذهنی مانند علائم جسمی را بیان می کند. برای مثال، ممکن است افکاری در مورد درد ساعد داشته باشید که اکنون به صورت درد فیزیکی ظاهر می شود.

سندرم خروجی قفسه سینه

خروجی قفسه سینه، فضایی است در دو طرف قاعده گردن که در آن اعصاب، سرخرگ ها و وریدها در زیر استخوان ترقوه حرکت می کنند. اگر آنها آسیب ببینند، این وضعیت را سندرم خروجی قفسه سینه یا TOS می نامند. شایع ترین علل آن تروما، مانند تصادف رانندگی یا سقوط است. و تکرار یا استفاده بیش از حد، مانند آسیب ورزشی است.

سندرم تونل کارپال

شایع ترین علل درد ساعد دست | پزشکت

سندرم تونل کارپال، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و بازو است که در اثر فشرده شدن عصب مدیان هنگام عبور از تونل کارپ ایجاد می شود. دلایل آن عبارتند از استفاده بیش از حد از مچ دست و دست، به ویژه فعالیت های بسیار تکراری مانند تایپ کردن یا کار کردن.

پلکسوپاتی بازویی

شبکه بازویی شبکه ای از اعصاب بین گردن و شانه است که اعصاب را از نخاع به بازو متصل می کند. در هر طرف گردن یک نوار وجود دارد. هر گونه آسیبی که باعث کشش شانه و کشش گردن به بالا و پایین شود، می تواند به این اعصاب آسیب برساند و باعث پلکسوپاتی بازویی شود. صدمات ورزشی و تصادفات رانندگی اغلب دخیل هستند. التهاب، تومورها و پرتودرمانی نیز می تواند به شبکه بازویی آسیب برساند.

عفونت حاد استخوان های ساعد (استئومیلیت): استئومیلیت ساعد یک عفونت باکتریایی یا قارچی استخوان است که به طور معمول توسط استاف اورئوس (40 تا 50 درصد مواقع) ایجاد می شود.

پیچ خوردگی ساعد به دنبال آسیب مکرر: آسیب های فشاری مکرر به ساعد به دلیل استفاده مداوم از مچ دست ایجاد می شود.

درد غیر اختصاصی مچ دست: درد مچ دست شایع است. حرکات تکراری می تواند به مچ دست شما آسیب برساند. فعالیت های روزانه مانند تایپ کردن، ورزش های راکت یا خیاطی می تواند باعث درد یا حتی سندرم تونل کارپال شود. گاهی اوقات درد مچ دست با یک فرآیند مشخص نمی شود.

کوفتگی مچ دست

کبودی آسیب به رگ های خونی است که خون را به قلب باز می گرداند و باعث تجمع خون می شود. این رنگ آبی/بنفش اکثر کبودی ها را توضیح می دهد. کبودی روی مچ دست شایع است که اغلب به دلیل آسیب های جزئی است.

رگ به رگ شدن مچ دست: پیچ خوردگی مچ دست اغلب با حوادث آسیب زا مانند زمین خوردن یا حوادث ورزشی همراه است. با این حال، پیچ خوردگی مچ دست همچنین می تواند ناشی از مسائل مزمنی مانند استرس مکرر و روند طبیعی پیری باشد.

درد شدید مچ دست: درد شدید در بازو باید با تصویربرداری و معاینه فیزیکی توسط پزشک بررسی شود.

نوع درد بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، گیر افتادن عصب می تواند باعث درد تیراندازی شود در حالی که آرتریت آرنج می تواند باعث درد مبهم در ساعد شود. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد، مانند RSI، می تواند هر دو نوع درد را ایجاد کند.

درمان درد ساعد

شایع ترین علل درد ساعد دست | پزشکت

نوع درمان به علت درد ساعد و شدت آن بستگی دارد.

درمان های خانگی درد ساعد

در مورد آسیب‌هایی مانند آسیب تاندون یا استفاده بیش از حد، فرد معمولاً می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های زیر درمان را در خانه انجام دهد:

  • استراحت: کاهش فعالیت های مربوط به ساعد به بهبود تاندون، رباط، عضله، استخوان یا عصب کمک می کند. فرد باید به جای اینکه برای دوره های طولانی غیر فعال بماند، به طور دوره ای استراحت کند. با این حال، فردی که دچار درد ساعد مرتبط با ورزش است باید تا زمانی که درد به طور کامل کاهش نیابد، از ورزش اجتناب کند.
  • داروهای ضد درد: فرد می تواند ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی را برای کنترل درد مصرف کند. ایبوپروفن برای خرید بدون نسخه یا در دسترس است.
  • بی‌حرکتی: در مواردی که حرکت بسیار دردناک است، ممکن است فرد برای محدود کردن حرکت و به حداقل رساندن درد به آتل یا بند نیاز داشته باشد.
  • درمان سرد یا گرم: استفاده از کیسه یخ می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. همچنین ممکن است فرد بعد از کاهش تورم گرما درمانی را امتحان کند که این نیز درد را کاهش می دهد.

ورزش و کشش

درمان اغلب با تمرینات و کشش هایی همراه است که برای بازتوانی و تقویت آرام ساعد طراحی شده اند. با این حال، فرد باید تنها پس از مشورت با پزشک شروع به انجام حرکات ورزشی یا کششی کند تا از تشدید آسیب جلوگیری شود.

اکستنشن مچ

ممکن است برای کمک به درمان درد ساعد، تمرین اکستنشن مچ دست توصیه شود.

این تمرین به کشش عضلات ساعد کمک می کند:

  • در حالت ایستاده، بازوی آسیب دیده را با کف دست به موازات زمین در مقابل خود دراز کنید.
  • با استفاده از دست مخالف، مچ را به سمت بدن به عقب بکشید.
  • مچ دست را به سمت عقب بکشید تا زمانی که در ساعد احساس کشش کنید اما بدون احساس درد
  • این موقعیت را به مدت 20 ثانیه نگه دارید.

اکستنشن آرنج

کشش عضله پروناتور می تواند به بهبود انعطاف پذیری و کاهش درد در ساعد کمک کند:

  • در حالت عمودی نشسته، آرنج را روی بازوی میز یا صندلی قرار دهید.
  • با استفاده از دست مخالف، ساعد را به آرامی به سمت میز یا زمین فشار دهید.
  • در صورت احساس کشش اما بدون درد، این وضعیت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید.

چرخش های مچ دست

این تمرین می تواند به بهبود گردش خون از طریق ساعد و خم شدن مچ دست کمک کند:

  • دست ها را در مقابل خود دراز کنید و دست ها را در ارتفاع شانه ها قرار دهید.
  • مشت کنید و هر مچ را در جهت عقربه های ساعت و سپس خلاف جهت عقربه های ساعت در یک حرکت دایره ای بچرخانید.
  • 10 تکرار در هر جهت انجام دهید.

جراحی یا تزریق

ورزش همیشه کافی نیست و برخی افراد ممکن است برای کاهش درد به داروهای ضد التهابی نیاز داشته باشند. گاهی اوقات، جایی که درد ناشی از گیر افتادن اعصاب یا آسیب های دیگر است، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

راه های پیشگیری از درد ساعد

شایع ترین علل درد ساعد دست | پزشکت

یک فرد می تواند اقدامات احتیاطی اساسی را برای کمک به جلوگیری از بروز درد ساعد انجام دهد، مانند:

  • اجتناب از فعالیت هایی که فشار بیش از حد به ساعد وارد می کند، مانند تنیس یا انواع خاصی از وزنه برداری.
  • استراحت های منظم پس از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و استفاده از صفحه کلید ارگونومیک در محل کار.
  • تقویت ساعد و افزایش قدرت گرفتن از طریق تمرین مقاومتی.
سخن آخر

درد ساعد می تواند عملکرد روزانه را مختل کند، اما بیشتر افراد می توانند آن را از طریق تعادل دقیق استراحت و فعالیت ساختاریافته مدیریت کنند. همچنین با ایجاد برخی سازگاری‌های ساده مانند استفاده از صفحه‌کلید ارگونومیک در محل کار و استراحت منظم هنگام تایپ، می‌توان از بروز درد ساعد جلوگیری کرد. با این حال، موارد مداوم درد ساعد ممکن است نشان دهنده آرتریت یا یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز