لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راه های کاهش ملانین در بدن

ملانین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ملانین یک ترکیب رنگدانه است که به پوست، مو و چشم شما رنگ می دهد. اما این تنها عملکرد ملانین در بدن نیست. همچنین از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می کند. از طرفی هم ملانین اضافی تولید شده در پوست برای جلوگیری از آسیب های خورشیدی باعث تیره تر شدن پوست می شود.

این نوع هایپرپیگمانتاسیون عموماً هیپرپیگمانتاسیون ناشی از نور خورشید نامیده می شود که می تواند پوست شما را کدر و ناهموار کند و از نظر زیبایی تا حدودی ممکن است ناخوشایند باشد. در این مقاله از پزشکت روش‌های مختلفی که می‌توانند به کاهش ملانین اضافی در پوست برای بازگرداندن رنگ طبیعی پوست شما کمک کنند، مورد بحث قرار می گیرند تا با مطالعه آن بتوانید راهکارهای کاهش ملانین در بدن را بشناسید.

اما به این موضوع توجه داشته باشید که نمی توان تولید ملانین را متوقف کرد زیرا این یک فرآیند فیزیولوژیکی است و کاهش این فرآیند منجر به ایجاد لکه های سفید در پوست می شود، اما برای مدیریت هایپرپیگمانتاسیون ناشی از نور خورشید (تولید بیش از حد ملانین به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید) می توان کارهای زیادی انجام داد.

خورشید و پوست|| پزشکتنقش ملانین در محافظت در برابر نور خورشید

هنگامی که نور خورشید به سطح پوست می تابد، سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت‌ها را در لایه پایه اپیدرم تحریک می‌کند تا ملانین ترشح کنند. این ملانین سپس اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند تا از نفوذ بیشتر آنها و آسیب رساندن به سلول های زیرین و رگ های خونی جلوگیری کند.

بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین در پوست می شود. این مکانیسم دفاعی طبیعی پوست شما در برابر تشعشعات خورشیدی است. افزایش ملانین محافظت بیشتری در برابر نور خورشید ایجاد می کند، اما همچنین پوست شما را تیره تر می کند که به آن برنزه می گویند.

سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون نیز نتیجه افزایش غلظت ملانین در پوست است. با این حال، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید علت اصلی افزایش بیش از حد ملانین است.

راه هایی برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون اضافی ناشی از آفتاب

سه راهکار درمانی مختلف وجود دارد که می تواند، چه به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مهار سنتز ملانین در پوست کمک کند. می توانید برای تشخیص اینکه کدام راهکارها برای شما مناسب هستند با متخصص پوست خود مشورت کنید.

داروهای موضعی

این پمادها در کاهش تولید ملانین موثر هستند و اغلب برای درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شوند.

اسید کوجیک

اسید کوجیک هنگامی که روی پوست استفاده می شود، فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز را که کاتالیزوری برای سنتز ملانین است، مهار می کند. بنابراین، اسید کوجیک به کاهش تشکیل ملانین کمک می کند و در نتیجه از طریق این مکانیسم باعث ایجاد رنگدانه می شود. مزیت استفاده از آنها این است که بر خلاف بسیاری از دیگر عوامل روشن کننده پوست، آسیب سلولی ایجاد نمی کند. برای همین از آنها به طور گسترده در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده می شود.

هیدروکینون

هیدروکینون یک اثر بازدارنده قوی بر فعالیت تیروزیناز دارد که در نهایت می تواند میزان ملاتونین را کاهش دهد. با این حال، هنگامی که این ماده سفید کننده در غلظت های بالا استفاده می شود، ممکن است آسیب های سلولی زیادی ایجاد کند، به همین دلیل است که در برخی کشورها استفاده از آن ممنوع است.

درمان های بالینی

متخصصان پوست همچنین برخی از روش های غیرتهاجمی پوست را برای کمک به روشن شدن هایپرپیگمانتاسیون توصیه می کنند. این شامل روشن کردن پوست با لیزر، درمان پروتئین غنی از پلاکت (PRP)و لایه برداری شیمیایی است. با این حال، استفاده از هر یک از این روش ها ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کنند، از جمله:

  • خارش
  • قرمزی پوست
  • خشکی شدید

درمان های طبیعی

برای کاهش ملانین در بدن می توانید مداخلات طبیعی زیر را برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون امتحان کنید:

ویتامین C

استفاده از ویتامین C می تواند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که فعالیت رادیکال های آزاد را مهار می کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های واکنش‌پذیر ناپایدار هستند که استرس اکسیداتیو را روی سلول‌های سالم آزاد می‌کنند و باعث آسیب می‌شوند. سلول های پوست برای جذب و از بین بردن این رادیکال های آزاد ملانین تولید می کنند. همچنین ویتامین C می تواند با خنثی کردن خود رادیکال های آزاد به کاهش این نوع تشکیل ملانین کمک کند.

ویتامین B3 و B5

ویتامین B3 (نیاسین) و ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) با ممانعت از تعامل بین ملانوسیت ها، می توانند سرعت ساخت ملانین را کاهش دهند.

عصاره آلوئه ورا

بررسی ها نشان می دهد آلوئه ورا حاوی مواد فعالی مانند آلوئزین است که به کاهش تولید ملانین کمک می کند. برای همین از آن در انواع محصولات روشن کننده پوست استفاده می شود.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنلی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و اثرات آنتی اکسیدانی قوی از خود نشان می دهند. این مواد مغذی گیاهی با اثرات اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد مقابله می کنند و میزان سنتز ملانین را کاهش می دهند.

چای سبز

استفاده از عصاره چای سبز می تواند از تولید ملانین پیشگیری کند. عصاره چای سبز حاوی ترکیبات طبیعی به نام پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و در نتیجه تشکیل ملانین را محدود می کند.

عصاره توت

از پوست ریشه درخت توت عصاره به دست می آید که دارای خواص روشن کنندگی پوست است، اما برای تایید این ادعا به آزمایشات بالینی بیشتری نیاز است.

سویا

سویا (Glycine soja) یک عامل ایمن و موثر برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون است، اما اثر آن معمولاً برگشت پذیر است.

زردچوبه

کورکومین، ترکیب فعال زردچوبه، به طور قابل توجهی تولید ملانین را در ملانوسیت های طبیعی انسان مهار می کند. اغلب به عنوان یک عامل سفید کننده در لوازم آرایشی و درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود.

عصاره شیرین بیان

مصرف شیرین بیان می تواند به مدیریت تولید ملانین کمک کند. عصاره شیرین بیان می تواند با محدود کردن تشکیل ملانین و جلوگیری از غلظت آن در یک مکان به روشن شدن رنگدانه های پوست کمک کند.

شیر

شیر حاوی پروتئین های خاصی است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کنند و به مهار تولید ملانین کمک می کنند.

ماست

ماست حاوی اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک است که به حل شدن سلول‌های مرده روی سطح پوست شما کمک می‌کند تا به راحتی از بین بروند و پوست سالم زیرین آن نمایان شود. با این حال، این اثر لایه برداری کاملاً سطحی است و واقعاً بر سنتز ملانین تأثیر نمی گذارد.

عسل

عسل ممکن است بر تولید ملانین تأثیری نداشته باشد، اما یک عامل سفید کننده طبیعی است که به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون و یکنواخت شدن رنگ پوست شما کمک می کند.

مراقبت پوست|| پزشکتمراقبت های روزانه برای پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون

برای کاهش هیپرپیگمانتاسیون ناشی از آفتاب، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • مرتباً پوست خود را لایه برداری نکنید زیرا پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار حساس می کند.
  • از مصرف هر گونه کرم موضعی یا اقلام خانگی با PH پایین مانند شستشوی لیموترش یا سرکه خودداری کنید.

سوالات متداول

چرا تولید ملانین در بین نژادهای مختلف متفاوت است؟ مقدار ملانین بر اساس نژاد متفاوت است، همانطور که از رنگ اصلی پوست آنها مشهود است. این بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب یک نژاد خاص در طول تاریخ دارد.

چگونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به آسیب پوست می شود؟

نور خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش است که به عمق پوست نفوذ کرده و باعث آسیب در سطح سلولی می شود. این نوع آسیب نور خورشید باعث تجزیه کلاژن در پوست شما می شود. کلاژن پروتئین ساختاری است که پوست شما را سفت، کشسان و انعطاف پذیر نگه می دارد. از دست دادن کلاژن باعث شل شدن و افتادگی پوست شما می شود که راه را برای چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری زودرس پوست هموار می کند. آسیب طولانی‌مدت نور خورشید می‌تواند باعث جهش‌های ژنتیکی در سلول‌های پوست شود که می‌تواند آنها را سرطانی کند و خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد.

آیا کرم های ضد آفتاب می توانند اشعه UV را به طور کامل مسدود کنند؟

کرم ضد آفتاب مهمترین ابزار برای محافظت از پوست شما در برابر تابش خورشید است، اما محافظت 100٪ در برابر آفتاب را تضمین نمی کند. این یک محافظ روی پوست ایجاد می کند که اشعه های مضر UV خورشید را مسدود یا منعکس می کند تا به داخل پوست نفوذ نکرده و باعث آسیب سلولی نشود.

ضدآفتاب های مختلف بسته به فرمولاسیون و همچنین قدرت آنها درجات مختلفی از محافظت در برابر نور خورشید را ارائه می دهند که بر اساس فاکتور محافظ در برابر آفتاب (SPF) محاسبه می شود. متخصصان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر و ترجیحا حاوی روی را توصیه می کنند.

اما ضدآفتاب هر چقدر هم خوب باشد، اثر آن از بین می‌رود و بنابراین باید هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار آن را تجدید کرد، مخصوصاً پس از شستشوی پوست یا تعریق زیاد.

سخن آخر

رنگ طبیعی پوست شما به سطح پایه ملانین در پوست بستگی دارد که نمی توان آن را کاهش داد. تنها چیزی که می توانید کنترل کنید، تولید ملانین اضافی در پوست است که عمدتاً در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تحریک می شود. بهترین راهکار این است که از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید تا از سنتز ملانین اضافی در ناحیه در معرض نور جلوگیری کنید. این تجمع ناهموار ملانین منجر به ایجاد لکه های تیره و ناهمواری پوست می شود.

در حالی که نمی توانید به طور کامل از آفتاب دوری کنید، اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشدن لباس یا لوازم محافظ قبل از بیرون آمدن می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. این به همراه سایر اقدامات ذکر شده در مقاله می تواند از هایپرپیگمانتاسیون ناشی از نور خورشید پیشگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.8 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.