لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه لب های زیباتری داشته باشیم؟

راهکارهای مراقبت از لب در زمستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکارهای مراقبت از لب در زمستان، راحت و کاربردی هستند. به نحوی که می توانید با استفاده از این راهکارها به راحتی از لب های خود مراقبت کنید.

همه دوست دارند لب هایی روشن، صورتی و صاف داشته باشند؛ اما همانطور که فصل زمستان شروع می شود، هوای سخت لب های شما را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را خشک و پوسته پوسته می کند.

هوای سرد و رطوبت کم باعث ایجاد هوای کاملاً خشک می شود که رطوبت را از لب ها کاهش می دهد. گرمای داخلی بیشتر باعث رطوبت هوا می شود و مشکل را بدتر می کند.

بعلاوه، چون پوست لب های شما بسیار نازک هستند و هیچ غده چربی برای جلوگیری از خشکی آنها وجود ندارد، باید مراقبت بیشتری از لب های خود داشته باشید. اگر در زمستان از لب های خود مراقبت نکنید، ممکن است در نهایت خشکی، شکاف، زخم یا ترک خورده شود.

مراقبت صحیح از لب ها کار سختی نیست. شما فقط باید چند مرحله آسان را دنبال کنید.

لب های خود را از درون آبرسانی کنید.

از آنجا که فصل زمستان بر روی لب های شما اثر کم آبی دارد، باید مراقبت ویژه ای داشته باشید تا از داخل بدن آنها را آبرسانی کنید. این کار می تواند با مراقبت از رژیم غذایی شما انجام شود. اول از همه، شما باید حدود 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید. با این حال، همه افراد نیازهای متفاوتی به آب دارند، بنابراین با توجه به سطح سلامتی و تناسب اندام، با پزشک خود مشورت کنید تا میزان نیاز شما مشخص شود.

علاوه بر نوشیدن آب، از سبزیجات و میوه های تازه که غنی از آب هستند را استفاده کنید. پرتقال، کیوی، هندوانه، طالبی، سیب و سبزیجات آبکی مانند کرفس، گوجه فرنگی، خیار، کدو سبز و هویج را امتحان کنید.

همچنین، از غذاهای غنی از ویتامین A و C استفاده کنید در حالی که ویتامین A به حفظ و ترمیم بافت پوست کمک می کند، ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می دهد تا لب ها را نرم و پرتر کند. همچنین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

به طور منظم از ماسک آبرسان استفاده کنید.

ماسک های آبرسان خانگی می توانند به شما کمک کنند تا رطوبت مورد نیاز لب ها را در ماه های زمستان بدست آورید. انواع ماسک های آبرسان را می توان با استفاده از مواد رایج مانند عسل، روغن زیتون، آووکادو و خامه شیر به راحتی تهیه کرد.

عسل یک مرطوب کننده عالی برای خشکی لب است. به سادگی عسل را روی لب های خود بمالید، یا یک خمیر از عسل و گلیسیرین درست کنید و قبل از خواب آن را بمالید تا از لب های نرم خود لذت ببرید.

شیر تازه را روی لب های خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس، لب های خود را به آرامی با یک پنبه آغشته به آب ولرم بشویید. این کار را روزانه انجام دهید تا از لب های نرم و صورتی خود لذت ببرید.

مقداری روغن زیتون به یک قاشق آووکادوی له شده اضافه کرده و آن را روی لب های خود بمالید. 15 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با استفاده از آب ولرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

1 قاشق چایخوری گلاب را با 1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی لب ها بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. آن را با آب معمولی بشویید و خشک کنید. این کار را هر روز یک بار تکرار کنید.

لب ها را لایه برداری کنید.

راهکارهای مراقبت از لب در زمستان | پزشکت

دقیقاً مانند پوست، برای از بین بردن پوسته پوسته شدن لب ها، باید آنها لایه برداری شود. بعد از لایه برداری، لب های شما شاداب و ملایم تر به نظر می رسند.

در واقع لایه برداری منظم راز لب های نرم و صورتی است. وقتی نوبت به لایه برداری می رسد، هفته ای یک یا دو بار کافی است. لایه برداری بیشتر می تواند لب های شما را بدتر کرده و باعث قرمزی، تحریک یا درد شود.

برای لایه برداری از لب ها، از یک اسکراب لب ساینده طبیعی که با شکر و روغن زیتون درست شده استفاده کنید.

در یک قاشق چای خوری شکر دانه ریز، روغن زیتون را به اندازه کافی اضافه کنید تا خمیر شود. خمیر را به آرامی روی لب های خود بمالید، با استفاده از حرکات دورانی پوست پوسته پوسته یا مرده را از بین ببرید. مخلوط باقیمانده را با استفاده از آب ولرم بشویید. می توانید چند قطره روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن زیتون بمالید تا لب هایتان مرطوب و نرم شود. هفته ای یک یا دو بار اینکار را تکرار کنید.

چند بار در روز لب ها را مرطوب کنید.

راهکارهای مراقبت از لب در زمستان | پزشکت

لب ها سریعتر از سایر نواحی بدن رطوبت خودشان را از دست می دهند. چند بار در روز لب های خود را مرطوب کنید.

صبح هنگام مسواک زدن، لب های خود را به آرامی با مسواک با موی نرم ماساژ دهید. این کار به شما کمک می کند تا پوست خشک لب ها از بین برود و باعث شادابی و لطافت آنها شود. سپس، با استفاده از چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل، لب های خود را به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این کار باعث افزایش جریان خون می شود. همانطور که در فصل زمستان، مرطوب کنندگی لب ها در برابر هوای خشک موثرتر است، شما باید حدود هر دو ساعت یک مرطوب کننده لب بزنید. همچنین، پس از تعریق، شنا یا ورزش، آن را دوباره استفاده کنید. در صورت پوسته پوسته شدن یا لایه برداری از لب ها، آنها را مالش ندهید.

قبل خواب از لب های خود مراقبت کنید.

در ماه های زمستان بسیار مهم است که قبل از خواب از لب های خود به درستی مراقبت کنید.

قبل از خواب، لب های خود را کاملا با آب ولرم بشویید. لب ها را با یک پارچه نرم خشک کنید، سپس بلافاصله مرطوب کننده لب بزنید. مرطوب کننده لب خود را نزدیک تخت نگه دارید و هر وقت شب بیدار می شوید از آن استفاده کنید.

چند قطره روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام به عنوان یک نرم کننده لب موثر عمل می کند.

گلیسیرین و گلاب را به مقدار مساوی مخلوط کنید و این مخلوط را قبل از خواب به لب ها و همچنین تمام صورت خود بمالید.

لب های خود را لیس نزنید.

راهکارهای مراقبت از لب در زمستان | پزشکت

لیسیدن یکی از عادت های بدی است که می تواند برای لب های شما بسیار مضر باشد. هنگامی که بزاق دهان با لب های شما تماس می گیرد، به سرعت بخار می شود و به جای مرطوب کردن لب ها، حتی بیشتر خشک شدن آنها می شود.

این عادت را سریعاً کنار بگذارید تا از خشکی و کم آبی لب ها جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از لیسیدن لب های خود برای افزودن رطوبت، همیشه یک مرهم مرطوب کننده را اطراف خود نگه دارید. هر زمان که کمی خشکی احساس کردید، فقط آن را مصرف کنید. برای جلوگیری از لیسیدن لب ها می توانید آدامس یا مکیدن یک تکه آب نبات را نیز امتحان کنید.

همراه با لیسیدن، گاز گرفتن یا لایه برداری از پوست باعث چروک شدن لب ها نیز می شود. به علاوه، لب ها می توانند از طریق گاز گرفتن یا لایه برداری خونریزی کنند؛ بنابراین، هرگز این کار را نکنید.

از بادهای زمستانی جلوگیری کنید.

بادهای شدید زمستانی اثر خشکی بر روی پوست شما، حتی لب ها دارند. درجه حرارت سرد و وزش باد مبهم باعث کاهش رطوبت از لب های شما می شود و آنها را خشک و کم آب می کند. از آنجا که لب ها غده چربی ندارند، نمی توانند رطوبت را بازیابی کنند و از این رو خشک و ترک خورده می شوند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض وزش باد شدید زمستان می تواند چربی یا مولکول های چربی پوست را تجزیه کرده و باعث سوختگی شود. این مولکول های چربی یا روغن رطوبت پوست شما را حفظ می کنند و همچنین اشعه ماوراء بنفش خورشید را خنثی می کنند؛ بنابراین قرار گرفتن در معرض باد شدید و خنک زمستانی می تواند منجر به قرمزی و تحریک پوست شود.

صورت خود را با یک روسری بپوشانید تا در برابر باد شدید زمستان محافظت شود. همچنین، برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت، قبل از بیرون آمدن در بادهای سرد، مرطوب کننده لب بزنید.

ترجیحا از مرطوب کننده لب با حداقل 15 SPF برای محافظت در برابر اشعه UV آسیب رسان استفاده کنید. اشعه ماورا بنفش مضر آفتاب می تواند به پوست شما آسیب برساند.

یکی از راهکارهای مراقبت از لب استفاده از بخور است.

ماه های سرد زمستان اغلب به سلامت لب های شما آسیب وارد می کند. وقتی لب ها در معرض هوای زمستان قرار می گیرند، خشک می شوند، شکاف و ترک می خورند.

علاوه بر این، هوای گرم ناشی از گرمایش مرکزی یا شومینه به خشکی بیشتر هوا می افزاید و باعث خشکی بیشتر می شود.

از این رو، برای افزودن مقداری رطوبت به محیط، از مرطوب کننده در خانه و محل کار خود استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده را هنگام خواب فراموش نکنید، زیرا هوای مرطوب به مرطوب نگه داشتن پوست و لب کمک می کند.

هنگام استفاده از مرطوب کننده، سعی کنید تنظیمات رطوبت ساز را بین 30 تا 50 درصد حفظ کنید. همچنین گاهی رطوبت ساز را تمیز کنید تا از شر میکروب ها و آلودگی های دیگر خلاص شوید.

سیگار را ترک کنید.

راهکارهای مراقبت از لب در زمستان | پزشکت

افراد سیگاری معمولاً لب هایشان تیره و سیاه است. استعمال دخانیات بر روی پوست شما اثر کم آبی دارد که منجر به ترک لب می شود. نیکوتین، آهن را از بدن شما خارج می کند که ممکن است باعث تغییر رنگ پوست از جمله روی لب شود.

همچنین، سیگار کشیدن بیش از حد می تواند پوست لب را بسوزاند و لکه ای تیره بر روی لب های شما ایجاد کند. بدترین قسمت این است که سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی سرطان است که می تواند باعث ضایعات ناخوشایند لب شود.

اگر می خواهید لب های شما نرم و صورتی باشد، وقت آن است که به سیگار کشیدن نه بگویید. این می تواند به شما کمک کند رنگ و بافت لب های شما تا حدی، دوباره به حالت اولیه برگردد.

مصرف کافئین خود را کنترل کنید.

زمستان زمان مناسب سال برای نوشیدن چند فنجان از نوشیدنی مورد علاقه مانند قهوه است. در حالی که یک فنجان گرم قهوه ممکن است شما را برای مدتی از سرما محافظت کند، اما در نهایت پوست و لب های شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

قهوه اثر ادرار آور ملایمی دارد، به این معنی که سطح مایعات بدن را کاهش می دهد و می تواند منجر به کم آبی بدن شود. در واقع، پس از نوشیدن یک نوشیدنی کافئین دار، ممکن است دهان شما احساس خشکی کند. این نشانگر کم آبی بدن شماست.

به جای نوشیدن قهوه، یک چای گیاهی بنوشید. دمنوش های گیاهی مرطوب کننده و برای سلامت کلی شما نیز مفید هستند.

از خشک شدن لب ها جلوگیری کنید.

  • از خوردن غذاهای گرم یا تند که شما را مجبور به لیس زدن لب می کند، خودداری شود.
  • اگر عادت دارید هر روز از رژ لب استفاده کنید، آنهایی را که دارای مواد مرطوب کننده هستند انتخاب کنید.
  • هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از آسیب رساندن به لب ها و همچنین دندان جلوگیری کنید.
  • بهتر است از استفاده از رژلب به خصوص در زمستان خودداری کنید. به جای رژ لب، می توانید از یک مرطوب کننده لب استفاده کنید که رنگ آن طبیعی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز