لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه چروک دست را از بین ببریم؟

چروک دست ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چروک دست ها، در بیشتر موارد نادیده گرفته می شود. در حالی که بروز چروکیدگی در دست ها می تواند ظاهر شما را پیر نشان دهد. بیایید راهکارهای رفع چروک شدن دست ها را یاد بگیریم. دستان شما دائماً در معرض محیط هستند و بنابراین مستعد پیری ناشی از آفتاب و آسیب هستند. پوست صورت نیز در معرض چنین قرار گرفتن است، اما بیشتر افراد از یک روال مراقبت از پوست صورت خود پیروی می کنند در حالی که دست های خود را نادیده می گیرند.

در ترکیب با پیری طبیعی، چین و چروک ها اغلب روی دست ها قبل از هر قسمت دیگری از بدن ظاهر می شوند. این تغییرات می تواند ظاهر جوان شما را از بین ببرد.

نکته مثبت این است که مراقبت مناسب از پوست دست ها از طریق پاکسازی منظم، لایه برداری و مرطوب سازی می تواند کمک زیادی به پیشگیری و محو شدن چین و چروک ها کند. شما همچنین می توانید از درمان های خانگی طبیعی برای کمک به مدیریت چین و چروک و صاف و سالم کردن پوست استفاده کنید.

شایع ترین علل چروکیدگی دست ها کدامند؟

عوامل متعددی می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی دست شود، از جمله:

سن: پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی و محتوای کلاژن خود را از دست می دهد و در نتیجه پوست شل، شکننده و چروکیده می شود.

علل شغلی: بسیاری از کارگران به دلیل ماهیت کارشان شانس بیشتری برای ایجاد چین و چروک روی دست های خود دارند. آنها شامل نظافتچی ها، سرآشپزها، مراقبان، مکانیک ها، آرایشگران، دندانپزشکان، پرستاران، پزشکان، اپراتور ماشین آلات، آرایشگران، گل فروشی ها و کارگران ساختمانی هستند.

درماتیت دست: یک اختلال التهابی پوستی است که باعث خارش شدید و پوسته پوسته شدن پوست روی دست و کف دست می شود، درماتیت دست تقریباً 10 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی رخ دهد یا حتی در اثر قرار گرفتن در معرض آلرژن ها یا محرک ها ایجاد شود.

آلرژی به لاتکس: یک واکنش آلرژیک به لاتکس باعث ایجاد بثورات خارش دار، خشک و قرمز می شود که چروک به نظر می رسند. افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس باید از دستکش های بدون لاتکس یا نیتریل استفاده کنند.

کمبودهای تغذیه ای: کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد و اغلب منجر به ایجاد زودرس چین و چروک می شود.

استفاده مکرر از مواد ضدعفونی کننده: محتوای الکل بالای مواد ضدعفونی کننده می تواند منجر به خشکی پوست و در نتیجه چین و چروک شود.

کم آبی بدن: آبرسانی بهینه برای سلامت پوست شما حیاتی است. بنابراین کمبود آب در بدن می تواند بر خاصیت ارتجاعی پوست شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد چین و چروک شود.

سیگار: تنباکو حاوی مقدار زیادی مواد سرطان زا و جهش زا است که می تواند منجر به پیری زودرس پوست شود که به شکل چین و چروک ظاهر می شود.

چگونه چین و چروک دست را با درمان خانگی رفع کنیم؟

چروک دست ها | پزشکت

مواد زیر ترکیبات و درمان های طبیعی و به راحتی در دسترس هستند که می توانید از آنها برای کمک به محو شدن چین و چروک و بهبود پیری زودرس پوست استفاده کنید. استفاده از آنها آسان است و می تواند به سلامت کلی پوست کمک کند.

روغن زیتون بمالید.

استفاده از روغن زیتون می تواند به محو شدن چین و چروک های دست کمک کند. روغن زیتون از دیرباز برای درمان چین و چروک استفاده می شده است. پوست را با ویتامین E و اسیدهای چرب تغذیه می کند که باعث افزایش کلاژن سازی می شود و در نتیجه به محو شدن چین و چروک ها کمک می کند. نشان داده شده است که مصرف غذاهای حاوی روغن زیتون ممکن است تا حدی از پیری نور جلوگیری کند.

مقدار کمی روغن زیتون بردارید و به مدت 5 تا 10 دقیقه قبل از خواب روی دستان خود ماساژ دهید. دست های چرب شده خود را با دستکش نخی بپوشانید و صبح با آب ولرم بشویید. این درمان را هر روز تکرار کنید.

از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالایی است که می تواند با مبارزه با رادیکال های آزاد مسئول آن از پیری زودرس جلوگیری کند. همچنین مانند روغن های معدنی پوست را مرطوب می کند، بنابراین به درمان چین و چروک کمک می کند.

مقداری روغن نارگیل خالص را گرم کنید. با حرکات دایره ای به مدت 5 دقیقه روی دستان خود ماساژ دهید. یک شب دستان خود را با دستکش بپوشانید.

از عسل استفاده کنید.

عسل حاوی خواص مرطوب کننده و آنتی اکسیدانی است که می تواند به محو شدن و جلوگیری از چین و چروک کمک کند. علاوه بر این، عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند پوست را هیدراته، نرم و صاف نگه دارد. مقداری عسل روی دستان خود بمالید. بعد از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

یک خمیر موز خیلی رسیده درست کنید.

استفاده از موز می تواند به کاهش چین و چروک روی دست کمک کند. موز یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند به کاهش چین و چروک روی دست شما کمک کند. همچنین سرشار از آهن، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A، B و E است که می تواند به کاهش چین و چروک و تقویت جوانسازی پوست کمک کند.

یک موز خیلی رسیده را له کنید و روی دستان خود بمالید. بگذارید 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

گلیسیرین را امتحان کنید.

چروک دست ها | پزشکت

گلیسیرین یک مرطوب کننده است که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و بنابراین با صاف و نرم کردن پوست به درمان چین و چروک کمک می کند. 1 قاشق غذاخوری گلاب، گلیسیرین و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی دستان خود بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید مخلوط به خودی خود خشک شود.

با آلوئه ورا ماساژ دهید.

ماساژ آلوئه ورا می تواند به محو شدن چین و چروک دست کمک کند. آلوئه ورا یک عامل مرطوب کننده عالی است که باعث حفظ رطوبت در پوست می شود. نشان داده شده است که عصاره آلوئه ورا می تواند به طور قابل توجهی رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. آلوئه ورا همچنین به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند. علاوه بر این، محتوای پلی ساکارید بالای آن باعث افزایش بازسازی پوست می شود.

ژل تازه آلوئه ورا را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. ژل آلوئه ورا را روی دستان خود بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

موم پارافین را فراموش نکنید.

موم پارافین می تواند به مدیریت چروک دست کمک کند. این معمولاً در درمان چروک دست ها استفاده می شود، زیرا با عمل به عنوان یک مانع، رطوبت را به دام می اندازد. در نتیجه باعث نرمی و لطافت پوست می شود. مقداری موم پارافین را با روغن معدنی روی یک دیگ بخار آب کنید. اجازه دهید کمی خنک شود. دست های چرب شده خود را برای چند ثانیه در موم فرو کنید. هنگامی که لایه موم در هوا خشک شد، دوباره دستان خود را در موم فرو کنید. این فرآیند را تکرار کنید تا به 4-5 لایه موم برسید و دستان خود را با دستکش بپوشانید. بعد از 15 تا 20 دقیقه، دستکش ها را بردارید و موم را پاک کنید.

تغییر سبک زندگی برای مدیریت چین و چروک

در اینجا چند عادت وجود دارد که می تواند به محو شدن چین و چروک های موجود و جلوگیری یا به تاخیر انداختن ایجاد چین و چروک های جدید کمک کند:

مرتب دستان خود را مرطوب کنید.

شستشو مکرر دست ها می تواند آنها را مستعد خشکی کند. بنابراین توصیه می شود هر بار که دستان خود را می شویید از کرم دست استفاده کنید تا از خشکی و زبری پوست جلوگیری کنید. این همچنین هیدراتاسیون آب را به دام می اندازد و رطوبت را کارآمدتر می کند و در نتیجه پوستی نرم و صاف ایجاد می کند.

مقدار زیادی آب بنوشید.

برای جلوگیری از چین و چروک پوست، مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف مقادیر بهینه آب برای حفظ رطوبت بدن و سطح رطوبت پوست ضروری است. هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید و از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند.

دست های خود را لایه برداری کنید.

چروک دست ها | پزشکت

لایه برداری دست ها یک تا دو بار در هفته تجمع سلول های مرده پوست را از بین می برد و منافذ را پاک می کند. همچنین به پوست کمک می کند رطوبت محیط را بهتر جذب کند. علاوه بر این، کرم‌ها و لوسیون‌های دست هنگام لایه‌برداری بهتر می‌توانند به پوست نفوذ کنند.

استفاده از لایه بردار دست می تواند به محو شدن چین و چروک دست کمک کند. در مورد استفاده از لایه بردارهای اسید تری کلرواستیک، که پوست را لایه برداری می کند و سنتز کلاژن را تقویت می کند، با متخصص پوست خود مشورت کنید. این درمان پوست را صاف، نرم و یکدست می کند. می توانید درمان را هر 3 تا 4 ماه یکبار تکرار کنید.

از رتینول استفاده کنید.

استفاده از رتینول لایه های آسیب دیده پوست را از بین می برد و پوست را نرم می کند. همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد، بنابراین به درمان چین و چروک کمک می کند. بهتر است رتینول را شب بمالید و صبح آن را بشویید.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

برای بهبود سلامت پوست از غذاهای غنی از مواد مغذی و ویتامین ها استفاده کنید. برای به تاخیر انداختن پیری پوست، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سبزی شلغم، اسفناج، کلم پیچ، بادام، چغندر، صدف و ماهی بخورید. مکمل های بتاکاروتن مصرف کنید. با مشورت پزشک می توانید از مکمل های کاروتن برای درمان و پیشگیری از چین و چروک استفاده کنید.

به اندازه کافی بخوابید. هنگام خواب پوست شما خودa را تجدید می کند. بنابراین، خواب مطلوب برای سلامت و بهبود پوست ضروری است.

چگونه از چین و چروک جلوگیری کنیم؟

چروک دست ها | پزشکت

در حالی که پیری طبیعی اجتناب ناپذیر است، می توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه زیر از پیری زودرس جلوگیری کنید، پیری طبیعی را به تاخیر بیندازید و از چین و چروک جلوگیری کنید:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

برای جلوگیری از چین و چروک دست از قرارگیری در معرض نور خورشید خودداری کنید. آسیب های ناشی از نور خورشید و پیری از جمله شایع ترین دلایل چین و چروک دست هستند. بنابراین، محافظت از دستان خود در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مهم است. این کار را می توان با استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر انجام داد. یک ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب انتخاب کنید و هر روز قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید.

قرار گرفتن طولانی مدت و محافظت نشده در معرض نور خورشید ممکن است کلاژن و الاستین را در پوست شما از بین ببرد و منجر به ایجاد چین و چروک زودرس شود. این وضعیت به عنوان پیری نوری نیز شناخته می شود.

از دستکش استفاده کنید.

برای محافظت از دستان خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد آب یا آسیب ناشی از کثیفی، توصیه می شود هنگام تمیز کردن و باغبانی از دستکش استفاده کنید.

فقط از صابون ملایم استفاده کنید.

به جای صابون‌های خشن که می‌توانند باعث خشکی پوست شوند، از صابون‌های دستی نرم و ملایم استفاده کنید. به همین ترتیب، از قرار دادن مستقیم مواد شوینده و مایع ظرفشویی روی دست خودداری کنید. دست های خود را با خشک کن های هوای گرم خشک نکنید زیرا باعث خشکی پوست می شود. در عوض، دست‌های خود را با هوا خشک کنید یا با یک حوله نرم پاک کنید.

مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

غذاهای فرآوری شده حاوی قندهای اضافه شده و چربی اشباع شده می توانند منجر به پیری پوست شوند. محدود کردن مصرف آنها به طور بالقوه می تواند چین و چروک را برای مدت طولانی تری حفظ کند.

سخن آخر

پیری پوست یک فرآیند طبیعی است و اغلب در ابتدا به شکل چین و چروک روی دست ها و صورت مشاهده می شود. این تغییر مرتبط با سن، همراه با قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل محیطی مانند آسیب اشعه ماوراء بنفش، می تواند منجر به ایجاد چین و چروک در سنین پایین شود.

از آنجایی که پوست دستان شما نازک و حساس است، برای جلوگیری از چین و چروک و سایر مشکلات پوستی نیاز به مراقبت مداوم دارد. توصیه می شود روزانه از کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده ها و پاک کننده های ملایم استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از داروهای طبیعی مختلف یا درمان‌های داخل مطب برای کمک به کاهش چین و چروک‌های موجود و جلوگیری از ایجاد چین‌های جدید استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز