لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پارگی مویرگ صورت

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پارگی مویرگ صورت، به ویژه در اطراف بینی و گونه ها قابل مشاهده هستند. مویرگ های پاره شده در صورت دردناک یا زیاد جدی نیستند، اما می توانند منجر به ظاهر شدن تارهای ناخوشایند مایل به قرمزی یا آبی روی پوست شوند. در این نواحی، پوست اغلب نازک تر و ظریف تر از بقیه قسمت های صورت است. التهاب سریع و ناگهانی رگ های خونی می تواند باعث پارگی و حتی آسیب دائمی رگ ها شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا عواملی که احتمال دارد باعث ایجاد این عارضه شوند، نحوه اجتناب از آنها و درمان های موجود در صورت بروز آنها را بررسی کنید. پس اگر شما هم از این وضعیت رنج می برید ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

رگ‌های خونی شکسته که به آن “وریدهای عنکبوتی” نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتند که درست در زیر سطح پوست شما گشاد یا بزرگ شوند. این منجر به خطوط قرمز کوچکی می شود که به شکل شبکه یا تار مانند انتشار می یابند. آنها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما در صورت و پاها شایع تر هستند.

علل پارگی مویرگ صورت

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

در یک بدن سالم، عروق خونی با عملکرد طبیعی به طور مداوم منبسط و منقبض می شوند تا مقادیر مختلف خون را در خود جای دهند. مویرگ ها به عنوان رابط بین وریدها و شریان ها در سیستم گردش خون عمل می کنند. مویرگ ها، ریزترین رگ های خونی بدن انسان و به طور قابل درک، کاملاً ظریف هستند. هنگامی که این رگ ها بزرگ یا منبسط می شوند، خون بیشتری از آن ها عبور و فشار بیشتری به دیواره های آنها وارد شده و باعث پارگی می شود. همانطور که خون به بافت اطراف نشت می کند، پوست قرمز به نظر می رسد.

به علاوه، مویرگ های پاره شده به صورت خطوط قرمز مایل به آبی روی سطح ظاهر می شوند، عمدتاً به این دلیل که درست زیر سطح پوست قرار دارند. مویرگ های شکسته می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شده اما بیشتر در اطراف بینی، گونه ها و لب ها ظاهر می شوند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران به رگهای عنکبوتی مبتلا می شوند. واقعیت این است که شکستگی رگ های خونی ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، از جمله کودکان. عوامل خطر شما به علت خاص بستگی دارد.

دلایل زیادی می تواند منجر به این وضعیت شوند، عبارتند از:

ژنتیک

اگر فردی در خانواده شما مکرراً از پارگی مویرگ ها رنج می برد، احتمال دارد شما نیز بیشتر مستعد ابتلا به آن باشید. استعداد ابتلا به این بیماری در طول نسل ها منتقل می شود و به همین دلیل برخی از افراد در بدو تولد بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

همچنین، همه موارد شکستگی عروق خونی شبیه به هم نیستند. اگر رگ‌های عنکبوتی در خانواده شما وجود دارد، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود به طور منظم به رگ‌های عنکبوتی رسیدگی کنید. از طرف دیگر، اگر بعد از بیمار شدن متوجه رگ های خونی شکسته روی صورت خود شوید، احتمالاً خود به خود از بین می روند.

قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب می تواند باعث انبساط بیش از حد مویرگ ها و شکستگی آنها شود. همچنین، اگر دچار آفتاب سوختگی هستید، پوست ناحیه آسیب دیده نازک تر می شود. در نتیجه، مویرگ های شکسته در زیر سطح، برجسته تر می شوند.

عطسه یا سرفه

افرادی که به طور طبیعی مستعد پارگی مویرگ ها هستند، احتمال دارد پس از یک عطسه یا سرفه قوی، دچار پارگی مویرگ های صورت شوند. فشار شدید ناگهانی می تواند رگ های خونی را پاره کند.

قرار گرفتن ناگهانی در معرض دمای شدید

قرار گرفتن در معرض دمای بالا، مانند سونا یا حمام بخار و در اوج تابستان، احتمال دارد مویرگ ها را تا حد پارگی گشاد کند.

استفاده بیش از حد از پمادهای استروئیدی

استروئیدها تکثیر سلول های اندوتلیال که داخل رگ های خونی را تشکیل می دهند، تحریک می کنند. این باعث می شود مویرگ ها، اغلب تا حد پاره شدن، منبسط شوند. در حالی که کورتیکواستروئیدهای موضعی (کرم ها، پمادها و لوسیون ها) در مدیریت اختلالات التهابی پوست مفید هستند، استفاده بیش از حد آنها می تواند باعث نازکی یا آتروفی پوست (به دلیل کاهش کلاژن) و تلانژکتازی برجسته شود.

افزایش سن

رگ های خونی انعطاف پذیری خود را از پروتئین ساختاری به نام کلاژن که همچنین فراوان ترین جزء پوست است، دریافت می کنند. اما با افزایش سن، ظرفیت کلاژن سازی بدن کاهش می یابد. بنابراین، همانطور که در افراد سالمند دیده می شود، پوست آنها نازک تر و شفاف تر است. به همین دلیل رگ های خونی، انعطاف پذیرتر و در نتیجه مستعد پارگی می شوند.

بیماری زمینه ای

روزاسه یک بیماری التهابی پوستی است که با سرخ یا قرمز شدن پوست به صورت تکه هایی مشخص می شود که احتمال دارد هفته ها طول بکشد. التهاب پوست همچنین باعث می شود رگ های خونی منبسط و در سطح بیشتر نمایان شوند.

بارداری

بارداری باعث تغییرات هورمونی  از جمله افزایش سطح استروژن در بدن می شود.استروژن یک هورمون زنانه است که مقدار بیش از حد آن می تواند باعث تلانژکتازی عنکبوتی شود، وضعیتی که در آن مویرگ های شکسته به صورت یک شبکه قرمز مایل به ریز، زیر پوست ظاهر می شوند. خوشبختانه، این مشکل پوستی مخصوص بارداری معمولا پس از زایمان برطرف می شود.

شستشوی بیش از حد با پاک کننده های خشن

ساییدن بیش از حد با لایه بردارهای خشن می تواند به پوست و مویرگ های زیر آن آسیب برساند. نه تنها منجر به شکستگی مویرگ ها می شود، بلکه لایه بالایی پوست را ضعیف و لکه های قرمز رنگ را بیشتر نمایان می کند.

پارگی مویرگ صورت چگونه درمان می شود؟

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

اگر از نظر ژنتیکی مستعد پارگی مویرگ صورت هستید، هیچ درمان دائمی برای بیماری وجود ندارد. با این حال، روش های درمانی وجود دارد که می تواند فراوانی و شدت مشکل را کاهش دهد. برنامه درمانی باید بر اساس تشخیص، تجویز شود. در اینجا برخی از مداخلات رایج برای درمان مویرگ های شکسته استفاده می شود:

درمان های موضعی پارگی مویرگ صورت

اگر از تلانژکتازی برجسته رنج می برید، می توانید به طور قابل توجهی از این گزینه های درمانی موضعی بهره مند شوید که به تدریج علائم قابل مشاهده این اختلال را محو می کند:

پمادهای رتینوئید

رتینوئیدها ترکیبات مشتق شده ای از ویتامین A هستند و به طور علمی ثابت شده  که تولید کلاژن، مهم ترین و فراوان ترین پروتئین ساختاری در سلول های پوست را افزایش می دهند. کلاژن، منجر به تولید و تکثیر زیاد سلول های پوستی کرده  که به ترمیم سریع تر پوست کمک می کند. به علاوه کلاژن به پوست ناحیه تحت درمان حجم می دهد.

پمادهای ترمیم کننده

کرم های ترمیم کننده موضعی مانند بریمونیدین با کوچک کردن موقت رگ های خونی زیرین ،در کاهش قرمزی و کبودی موثر هستند.

پمادهای پپتیدی

کرم های پپتید برای کمک به ضخیم شدن پوست، کمیت و کیفیت تولید کلاژن را افزایش می دهند. این به طور خودکار دید مویرگ های شکسته روی سطح پوست را کاهش می دهد. به عنوان مثال، پالمیتول تری پپتید-8 اثرات قابل توجهی بر روی مویرگ ها نشان داده و تعداد عروق گشاد شده را تا 30٪ و وسعت گشاد شدن را تا 51٪ کاهش می دهد. این به کاهش فراوانی و شدت بیماری کمک می کند.

پمادهای ویتامین K

ویتامین K باعث ترمیم و تسکین پارگی مویرگ صورت و در نتیجه به کاهش التهاب ناشی از تلانژکتازی و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

درمان های پزشکی برای پارگی مویرگ صورت

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

پارگی رگ های خونی در مقایسه با لکه های خورشیدی یا زخم ها مشکلی بسیار عمیق تر است. گاهی اوقات برای رفع کامل این بیماری به درمان های فشرده تری نیاز است. گزینه های درمانی زیر در مطب بسیار فشرده هستند و نیاز به تجربه کافی پزشک دارند:

 درمان با نور پالسی شدید (IPL)

درمان IPL یکی از محبوب ترین انتخاب های درمانی برای درمان تلانژکتازی صورت است. از نور پالسی شدید به این علت که از لایه سطحی پوست می گذرد و مستقیماً به لایه دوم زیرین نفوذ می کند، استفاده می شود. به رگ های خونی شکسته این لایه آسیب زده و آنها را متلاشی می کند. از آنجایی که انرژی نور پالسی در ناحیه هدف بزرگ تری توزیع می شود، این درمان بخش های بزرگ تری از پوست را در یک جلسه پوشش می دهد.

 لیزر درمانی

لیزردرمانی برای گرم کردن رگ های خونی آسیب دیده با پالس های متوسط نور استفاده شده که منجر به فروپاشی رگ ها، بدون آسیب رساندن به پوست اطراف می شود. پس از درمان، بافت رگ های فرو ریخته فقط حل می شود و هیچ اثری از تلانژکتازی روی پوست باقی نمی ماند.

 اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش غیر تهاجمی است که در آن مواد شیمیایی اسکلروز کننده مانند تترادسیل سولفات، پولیدوکانول و محلول های نمکی هیپرتونیک به رگ های خونی آسیب دیده تزریق می شوند تا آنها را پاک کنند. عوامل اسکلروز کننده ،جریان خون در رگ های خونی را مسدود می کنند و در نهایت باعث جذب مجدد آنها توسط بدن می شوند. این درمان هیچ اثری از مویرگ های شکسته در ناحیه باقی نمی گذارد.

پارگی مویرگ صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

مویرگ های پاره شده باعث کبودی مشخصی می شوند که پزشکان می توانند آن را به سادگی با مشاهده آنها شناسایی کنند. بنابراین، پزشکان برای تشخیص شکستگی مویرگ ها و تعیین میزان آسیب، کبودی را از نزدیک بررسی می کنند.

این معاینه احتمال دارد با یک سری سوالات در مورد سبک زندگی، محصولاتی که برای پوست خود استفاده می کنید، داروهایی که مصرف کرده اید و رژیم غذایی شروع می شود. پاسخ های شما به پزشک کمک می کند تا دلیل این آسیب عروقی را درک و سپس درمان مناسب را بر این اساس توصیه می کند.

چگونه در خانه از شر پارگی مویرگ صورت خلاص شویم؟

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

درمان های طبیعی اغلب اولین دوره درمانی است که افراد برای شکستگی رگ های صورت انجام می دهند. درمان های طبیعی معمولاً عاری از خطرات قابل توجه هستند، مگر اینکه به هیچ ماده ای حساسیت داشته باشید.

طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی در دسترس است، اما همه درمان‌ها برای همه کارآمد نیستند. بنابراین یک فرد مبتلا به رگ‌های عنکبوتی شاید لازم باشد چندین گزینه درمانی را امتحان کند.

درمان های بسیار ساده زیر از موادی که به راحتی در خانه خود دارید استفاده می کنند. با این حال، همچنان توصیه می شود که یک پچ تست برای بررسی علائم حساسیت یا آلرژی به هر یک از ترکیبات موجود در داروها انجام دهید.

کمپرس سرد

اعمال دمای سرد رگ های خونی زیرین را کوچک کرده تا جریان خون در آن ناحیه کاهش یابد. این به نوبه خود به تسکین التهاب مویرگ ها کمک می کند. با کاهش التهاب، مویرگ ها کمتر و قرمزی پوست محو می شود.

اگرچه این اثر کوتاه مدت است، اما پوست پس از هر جلسه بسیار طبیعی تر به نظر می رسد. چند تکه یخ را در یک تکه پارچه تمیز بپیچید.این را به عنوان کمپرس روی نواحی  مورد نظر پوست قرار دهید.

احتیاط: کمپرس سرد را هر بار بیش از 10 دقیقه قرار ندهید و از قرارگیری مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید. انجام این کار ممکن است آسیب را به جای کاهش آن افزایش دهد.

آلوئه ورا

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که قرمزی و التهاب ناشی از مویرگ ها را کاهش می دهد.  همچنین پوست را آبرسانی می کند تا رنگ پوستی سالم به نظر برسد. 2 تا 3 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص را با 2 قاشق غذاخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید.چند دقیقه صورت خود را با این مخلوط به آرامی ماساژ دهید.اجازه دهید مواد به مدت 20 تا 25 دقیقه در پوست نفوذ کند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ویتامین C

ویتامین C به تقویت دیواره رگ ها و انعطاف پذیری بیشتر آنها کمک می کند. بنابراین، مویرگ های ملتهب بهتر می توانند در برابر فشار و انبساط بیش از حد مقاومت کرده و از شکستگی پیشگیری کنند.

ویتامین C همچنین تولید کلاژن را که برای ساخت مویرگ های جدید و جایگزینی مویرگ ها لازم است، تحریک می کند.

مصرف ویتامین C خود را از طریق منابع غذایی طبیعی مانند پرتقال، کلم پیچ، کلم بروکلی، توت فرنگی، گواوا، فلفل قرمز و گریپ فروت افزایش دهید. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که مکمل ویتامین C را تجویز کند و آن را با دوز مناسب مصرف کنید.

آرنیکا

آرنیکا نه تنها یک عامل ضد التهابی طبیعی است، بلکه گردش خون را بهتر می کند. هر دوی این ویژگی ها به کاهش التهاب مویرگ ها و در نتیجه پیشگیری از پارگی آنها و کاهش قرمزی پوست کمک می کند. آرنیکا همچنین به رطوبت پوست کمک و آن را انعطاف پذیر و یکنواخت می کند. ½ فنجان گل آرنیکا خشک و یک فنجان روغن زیتون در یک شیشه بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و به مدت 2 هفته در مقابل آفتاب قرار دهید.

گل های خشک شده آرنیکا را خارج کنید و مخلوط روغن حاصل را صاف کنید. این معجون را به آرامی روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید.

عصاره دانه شاه بلوط اسبی

شاه بلوط اسبی حاوی ترکیبی به نام اسسین است که می تواند به تسکین التهاب مویرگ ها و همچنین تقویت آنها کمک کند. هر دوی این اثرات به دلیل انبساط بیش از حد، مویرگ ها را از خطر پارگی محافظت می کنند. به علاوه، خواص ضد التهابی آن به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک می کند.

1 قاشق غذاخوری عصاره دانه شاه بلوط اسب را در یک کاسه بریزید و با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص و ½ قاشق غذاخوری فندق جادوگر مخلوط کنید.مخلوط را به صورت خود بمالید و بگذارید یک شب بماند.صبح صورت خود را با آب ولرم یا یک دستمال گرم تمیز کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است مانند یک ماده قابض در صورت عمل کند. می تواند پوست را سفت کند تا قرمزی را کاهش دهد. این ممکن است به ظاهر رگهای عنکبوتی در برخی افراد کمک کند. آغشته کردن یک تکه پنبه به سرکه و مالش آن به ناحیه ممکن است به کاهش علائم ترکیدگی عروق خونی در صورت کمک کند.

فندق جادوگر

فندق جادوگر یک قابض طبیعی است که ممکن است به کاهش ظاهر رگ‌های عنکبوتی کمک کند. این حاوی تانن است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و ممکن است به کوچکی منافذ کمک کند.

اقدامات خودمراقبتی برای بهبود پارگی مویرگ صورت

پارگی مویرگ صورت || پزشکت

اقدامات سبک زندگی زیر می تواند اثربخشی داروها را برای درمان پارگی مویرگ ها افزایش دهد. آنها همچنین به بهبود سلامت کلی پوست کمک می کنند.

مرطوب کننده بزنید.

پوست خشک خاصیت ارتجاعی کمتری دارد و بنابراین به راحتی پاره می شود. به آسیب ناشی از شکستگی مویرگ ها کمک می کند. به علاوه، بیشتر مستعد التهاب، تحریک و خارش است که به ناراحتی می افزاید.

بنابراین، مهم است که پوست خود را مرتباً مرطوب کنید تا نرم و لطیف بماند. این اولین قدم برای بهبودی مناسب پوست است.

قرارگیری در معرض نور خورشید را محدود کنید.

نور خورشید حاوی اشعه های مضر فرابنفش است که به عمق پوست نفوذ می کند. در سطح سلولی به آن آسیب می رساند. این تابش مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد را در پوست آزاد می کند. حتی به سلول های سالم حمله  و باعث التهاب می شوند که پارگی مویرگ ها را بیشتر تشدید می کند.

بنابراین، محافظت از پوست در برابر نور خورشید بسیار مهم است . برای شروع، همیشه باید در طول روز از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، حتی زمانی که در خانه هستید یا زمانی که هوا ابری است.

سعی کنید زمانی که خورشید در اوج خود است (از ظهر تا اوایل بعد از ظهر) بیرون نروید. اما اگر مجبور هستید، همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس های محافظ مانند شلوارهای بلند و پیراهن هایی با آستین کامل بپوشید تا پوست خود را تا حد امکان بپوشانید. حتی می توانید از کلاه لبه پهن  یا از چتر برای پیشگیری از نور خورشید استفاده کنید.

غذای مفید بخورید.

علاوه بر درمان موضعی، برای التیام آسیب عروقی و بهبود سریع به تغذیه مناسب نیاز دارید. یک رژیم غذایی مغذی و متعادل پر از آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها به تسکین التهاب و تسهیل بازسازی کمک می کند.

غذاهایی مانند ماهی، دارچین، بادام، پاپریکا، زنجبیل، شیرین بیان و زردچوبه ضد انعقاد طبیعی هستند که از لخته شدن خون در بدن پیشگیری می کنند. آنها می توانند به بهبود گردش خون کمک و از تشکیل لخته های خون در مویرگ ها پیشگیری کنند. این اثر باعث کاهش ظاهر قرمز در نواحی حساس می شود.

از استفاده آب داغ خودداری کنید.

آب داغ پوست را خشک می کند و در نتیجه آن را بیشتر تحریک کرده و در معرض آسیب قرار می دهد. التهاب زمینه ای رگ های خونی را تشدید و منجر به گشاد شدن سریع مویرگ ها می شود. بنابراین، بهتر است صورت خود را با آب داغ نشویید و به جای آن از آب سرد یا آب ولرم در زمستان استفاده کنید.

از سیگار خودداری کنید.

سیگار به رگ های خونی آسیب می رساند و خطر شکستگی مویرگ ها را افزایش می دهد. دود تنباکو رادیکال های آزاد را در داخل بدن آزاد می کند که به عروق خونی حمله کرده و باعث التهاب می شود. به علاوه، برای حفظ سلامت کلی پوست خود باید سیگار را ترک کنید.

ورزش کنید.

تمرینات با شدت بالا به دلیل افزایش جریان خون، صورت را برافروخته و قرمز کرده و چنین تمریناتی فقط مشکل را تشدید می کند. در دماهای سردتر ورزش کنید و به برنامه های روتین با شدت خفیف مانند شنا، یوگا یا پیاده روی با قدرت بروید.

هیدراته بمانید.

روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا پوست خود را از درون آبرسانی کنید. از گشادکننده‌های عروق خودداری کنید. گشادکننده‌های عروق باعث پر شدن رگ‌ها از خون می‌شوند و ممکن است سیاهرگ‌های عنکبوتی را بیشتر نمایان کنند. گشادکننده‌های عروق رایج عبارتند از کافئین، غذاهای تند و الکل. حتی مصرف متوسط ​​الکل می تواند باعث قرمزی و شکستگی رگ های خونی در برخی افراد شود.

سخن آخر در مورد پارگی مویرگ صورت

هنگامی که مویرگ ها آسیب می بینند، تنها راه پیش رو این است که آثار پارگی رگ ها را از بین ببرید. دیگر راهی برای بازگرداندن آنها به عملکرد عادی وجود ندارد. پیشگیری از شکستگی مویرگ ها آسان تر از درمان آنها است. با این حال، شما باید از تکنیک ها و راه حل های مناسب برای این امر پیروی کنید.

این وضعیت یک بیماری بدون درد است که هیچ خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند، اما می تواند ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط مویرگ ها، خون را در بافت اطراف می ریزند که از طریق پوست به صورت لکه قرمز رنگ ،قابل مشاهده است. آنها به صورت شبکه ای از سیاهرگ ها به رنگ آبی مایل به قرمز روی سطح پوست ظاهر می شوند. این می تواند ناخوشایند باشد.

این اختلال را می توانید با برخی درمان های خانگی آسان که بسیار موثر هستند، مدیریت کنید. این درمان ها عمدتاً با کاهش مویرگ ها برای کاهش احتمال شکستگی و کاهش ظاهر قرمز رنگ پوست کار می کنند.

در برخی موارد، شکستگی رگ های خونی روی صورت ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. هر کسی در مورد علت رگهای عنکبوتی خود مطمئن نیست باید برای معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کند.

تجربه شکستگی رگ های خونی روی صورت یک مشکل آرایشی رایج است. بسیاری از درمان‌های دارویی و درمان‌های خانگی ممکن است علاوه بر ارتقای سلامت کلی پوست، به کاهش یا رفع مشکل کمک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز