لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ورم ابرو نشان دهنده چیست؟

ورم ابرو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ابروهای شما ممکن است به دلایل مختلفی ورم کنند که برخی از این شرایط نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارد. از شایع ترین علل ورم ابروها می توان به عفونت، تحریک ناشی از موچین یا رشد موهای داخل ابرو اشاره کرد. علاوه بر این، پیرسینگ ابروی جدید یا عفونی می تواند باعث بروز ورم در ابروها شود. اگر سوراخ کردن ابرو باعث درد، تورم، خونریزی یا زهکشی شود، باید با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید زیرا این علائم می تواند نشان دهنده بروز عفونت باشد. در صورت بروز عفونت، پزشک ممکن است پیرسینگ را برداشته و آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی را تجویز کند.

سایر عواملی که می توانند منجر به ورم ابرو شوند می توان به واکنش آلرژیک به لوازم آرایشی یا محصولات صورت و آسیب یا ضربه به آن ناحیه اشاره کرد. گاهی اوقات، هنگامی که از یک لوازم آرایشی جدید مانند مداد ابرو یا سایه چشم استفاده می کنید، ممکن است دچار تورم شوید. استفاده از یخ به طور کلی برای کاهش التهاب بسیار موثر و مفید است، اما اگر یخ بی اثر باشد، می توانید از داروهای ضد التهابی بدون نسخه استفاده کنید. با این حال، قبل از مصرف داروهای ضد التهابی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

شایع ترین علل ورم ابرو

تحریک ابرو در اثر موچین می تواند باعث درد ابرو شود. اما علل مختلف دیگری برای ورم ابرو وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

اپیلاسیون ابرو || پزشکتاپیلاسیون ابرو

اپیلاسیون ابرو یا سایر روش‌های حذف موهای زائد می‌تواند برای ابرو تحریک‌کننده باشد و کاملا طبیعی است که این درمان‌ها باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. حتی می‌تواند منجر به تورم صورت و تورم چشم گردد. در صورت بروز این شرایط برای بررسی بیشتر و تشخیص علت اصلی باید به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید. یک بیماری پوستی به نام درماتیت همچنین می تواند باعث التهاب مزمن ابرو و همچنین خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. گاهی اوقات، استروئیدهای موضعی برای تسکین این علائم مفید هستند.

رشد موها

موهای رشد کرده باعث درد و سوزش می شوند. در صورت بروز عفونت در این ناحیه ممکن است ابروهای شما دچار ورم شوند. موهای روییده و جوش‌های زیر پوستی گاهی اوقات می‌توانند باعث عفونت باکتریایی شوند. در این شرایط ممکن است به مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی نیاز باشد. علاوه بر این، در شرایطی که ابروهای شما ورم کرده است باید از دست زدن یا خاراندن به آن ناحیه خودداری کنید و از استفاده از لوازم آرایشی، شستشوی صورت و محصولات موبر خودداری کند.

محصولات آرایشی نامناسب

برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از مارک های ناآشنا از مداد ابرو و سایر لوازم آرایش دچار تورم شوند. عفونت‌های قارچی همچنین می‌توانند منجر به بروز ورم، خارش، قرمزی و افزایش تکه‌های پلاک‌های شبیه به پوسته ماهی سالمون شوند. آنها همچنین می توانند باعث ریزش موهای ابرو و همچنین زخم می شوند. به طور معمول، این مورد با یک کرم ضد قارچ موضعی درمان می شود، اما گاهی اوقات، به تجویز یک داروی ضد قارچ خوراکی نیاز دارد. اما داروهای ضد قارچ خوراکی می توانند باعث تهوع، اسهال، درد شکم و استفراغ شوند.

میگرن

این احتمال وجود دارد که ورم ابرو نشانه ای از میگرن باشد. میگرن مانند یک سردرد معمولی نیست. بلکه یک بیماری عصبی محسوب می شود که می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد. سردردهای میگرنی می توانند به صورت جداگانه، به ندرت یا مزمن ایجاد شوند. آنها معمولاً شما را از کار یا شرکت در فعالیت های دیگر باز می دارند. افرادی که میگرن را تجربه می کنند این احساس را به صورت ضربان یا نبض دردناک در سر توصیف می کنند. میگرن همچنین باعث حساسیت شدید به نور و صدا، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می شود. سردردهای میگرنی اغلب ژنتیکی هستند و بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهند. درد معمولاً ساعت‌ها طول می‌کشد و گاهی در شدیدترین موارد ممکن است روزها طول بکشد.

متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد. آنها را می توان با داروهای مسکن بدون نسخه درمان کرد و با اصلاح سبک زندگی و کاهش استرس از آنها جلوگیری کرد.

بسیاری از افراد همچنین متوجه می شوند که استراحت در یک اتاق تاریک و ساکت و دوری از صفحه نمایش تلفن و کامپیوتر به کاهش علائم کمک می کند. می توانید با پزشک خود در مورد تسکین درد تجویزی برای میگرن های شدید یا مزمن مشورت کنید.

گلوکوم

گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است که در صورت عدم درمان در نهایت منجر به نابینایی می شود. بیماری ،گلوکوم معمولاً افراد سالمند را تحت تأثیر قرار می دهد و شروع علائم معمولاً به تدریج رخ می دهد. اغلب، بیماران حتی نمی دانند که مبتلا به گلوکوم هستند، زیرا پیشرفت علائم بسیار کند است.

پزشکان بر این باورند که گلوکوم به دلیل فشار داخل چشم رخ می دهد که به عصب بینایی آسیب می رساند. این می تواند تنها در یک یا هر دو چشم رخ دهد و هر فردی را متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین علامت ان از دست دادن آهسته بینایی است. علائم دیگر شامل سردرد، سرگیجه، درد چشم، حالت تهوع، استفراغ و قرمزی اطراف چشم است.

اگر در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستید و این علائم را تجربه می کنید، وقت آن است که به چشم پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند یک معاینه جامع چشم را انجام داده و تشخیص دهند که آیا گلوکوم دارید یا علائم شما نشانه ای چیز دیگری است.

خوشبختانه افراد مبتلا به گلوکوم در صورت تشخیص به موقع و درمان صحیح می توانند به زندگی سالم و طولانی ادامه دهند و بیشتر بینایی خود را حفظ کنند. در بدترین حالت، گلوکوم می تواند باعث کوری کامل شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر نوع از دست دادن بینایی یا تاری دید همراه با ابروهای متورم را تجربه کردید، باید به پزشک متخصص نیز مراجعه کنید. وقتی صحبت از از دست دادن بینایی می شود، تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از تخریب بیشتر و عوارض احتمالی جدی است.

علاوه بر ورم ابرو، افراد ممکن است به دلایل زیادی درد پشت یا اطراف ابرو را تجربه کنند. انسداد سینوس ها یا سردرد می تواند منجر به افزایش فشار و درد در اطراف ابرو شود که پس از برطرف شدن علت باید برطرف شود. در موارد دیگر، درد ابرو به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند آب سیاه است.در صورت درد مکرر یا شدید در اطراف ابرو یا بروز علائم دیگری همراه با آن، باید به پزشک مراجعه کنید.

کمپرس یخ|| پزشکتچگونه ابروی متورم را درمان کنیم؟

درمان های مختلفی برای ورم ابرو بسته به علت آن وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از یخ
  • مصرف داروهای ضدالتهابی
  • اجتناب از تحریک بیشتر در ناحیه
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت خوراکی یا موضعی (در صورت وجود عفونت در ناحیه ابرو یا اطراف آن)

در صورت بروز درد همراه با ورم ابرو می توانید از داروهای بدون نسخه مانند تایلنول یا ادویل برای کنترل درد استفاده کنید. هرگز بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید.

کمپرس سرد یا کیسه یخ نیز ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. یخ همچنین مزیت دیگری برای بی حس کردن درد در ناحیه دارد. کمپرس سرد رگ های خونی اطراف ناحیه متورم را منقبض می کند و در نتیجه تورم را کاهش می دهد. متخصصان پزشکی توصیه می کنند که از یخ بیش از 20 دقیقه در هر بار در ناحیه آسیب دیده استفاده نکنید. هرگز یخ را مستقیماً روی کره چشم یا پوست خود قرار ندهید. انجام این کار می تواند باعث سوزش یا آسیب بافت شود.

اگر علت تورم ابروی شما عفونت یا تحریک ناحیه در اثر برداشتن مو، آکنه یا سوراخ کردن است، باید از دست زدن به آن ناحیه خودداری کنید. پوست را تمیز و مرطوب نگه دارید. در صورت نیاز به دستور پزشک متخصص، می‌توانید از کرم یا پماد موضعی استفاده کنید. زمانی که دچار تورم غیرطبیعی می‌شوید از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا  مصرف این مواد می‌توانند التهاب را افزایش دهند. همچنین بهتر است با نوشیدن آب سرد و استراحت کافی، سعی کنید آرام باشید، زیرا استرس بیش از حد ممکن است سر درد شما را بدتر کند.

همچنین درمان درد ابرو به علت اصلی آن بستگی دارد:

  • سردرد و دوره های میگرن: مصرف مسکن ها، هیدراته ماندن و استراحت و خواب فراوان می تواند کمک کننده باشد.
  • دوره های شدید یا مکرر میگرن: پزشک می تواند داروهایی را برای درد و سایر علائم تجویز کند.
  • سردردهای خوشه ای: پزشک ممکن است داروها یا ماسک اکسیژن را برای جلوگیری از حمله خوشه ای توصیه کند.
  • زونا: استراحت، کمپرس خنک و لوسیون کالامین ممکن است به تسکین علائم زونا کمک کند تا زمانی که عفونت برطرف شود. بزرگسالان بالای 50 سال می توانند واکسن زونا را دریافت کنند.
  • گلوکوم: مصرف روزانه داروهای قطره چشم می تواند به جلوگیری از کاهش بینایی در افراد مبتلا به گلوکوم کمک کند. بتا بلوکرها و آلفا آگونیست ها نیز برای کاهش تجمع مایع در چشم کار می کنند.
  • سینوزیت: افراد می توانند برای درمان سینوزیت از داروهای ضد احتقان و اسپری های بینی استفاده کنند. مسکن‌های درد، استراحت زیاد و هیدراتاسیون مناسب نیز می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.
  • آرتریت سلول غول پیکر: کورتیکواستروئیدها می توانند به طور موثر علائم آرتریت سلول غول پیکر را درمان کنند. ممکن است یک دوره طولانی‌تر برای پایین نگه داشتن سطح التهاب لازم باشد.

اگر روش‌های درمانی خانگی به کاهش درد یا التهاب کمک نمی‌کند و ناراحتی مانع کار یا فعالیت‌های روزانه شما می‌شود، باید با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز