لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مراقبت از پوست تیره

مراقبت از پوست تیره | پزشکت

فهرست مطالب

مراقبت از پوست تیره

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مراقبت از پوست تیره برای افرادی که پوست تیره دارند مهم است. برنامه مراقبت از پوست باید متناسب با نوع پوست شما باشد. این نکته در حفظ شادابی و طراوت پوست بسیار ضروری است. رنگ پوست همه افراد با یکدیگر یکسان نیست. بنابراین هر پوستی به مراقبت های مخصوص خود نیاز دارد. برای مراقبت از پوست باید حتما رنگ پوست خود را در نظر بگیرید، به خصوص اگر رنگ پوست شما تیره باشد.

رنگدانه های موجود در پوست ملانین نام دارند. هر چه مقدار ملانین پوست بیشتر باشد رنگ پوست فرد تیره تر می شود. مسائلی مانند خشکی و بافت ناهموار در افرادی که رنگ پوست تیره دارند، معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. در حالیکه مراقبت های پوستی باید بر اساس نوع و رنگ پوست افراد تعیین شوند. به همین دلیل زنان رنگین پوست برای حفظ سلامت و درخشش پوست خود به یک برنامه مخصوص مراقبت از پوست نیاز دارند.  

برخی از روش های مراقبت از پوست در افراد تیره، عبارت است از:

پوست های تیره را به آرامی تمیز کنید.

مراقبت از پوست پیش از هر چیز با پاکسازی شروع می شود تا تمام آلودگی ها و چربی های سطح پوست شما پاک شود. صرف نظر از نوع پوست، همیشه باید به سراغ پاک کننده های ملایم بروید که فاقد هرگونه مواد شیمیایی سخت، به ویژه رنگ ها، اسانس های مصنوعی، الکل، فنوکسی اتانول، پارابن ها و مواد فعال کننده سطح مانند SLS و SLES هستند. این مواد شیمیایی چربی های طبیعی پوست را از بین برده و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شوند.

در عوض می توانید محصولاتی با مواد طبیعی و تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، روغن های گیاهی، چای سبز، سرامیدها و پپتیدها را انتخاب کنید. استفاده از مرطوب کننده های مناسب باعث می شود پوست شما خشک و چروک به نظر نرسد.

از شستن صورت با آب گرم خودداری کنید زیرا باعث تشدید خشکی می شود. همیشه از آب ولرم برای پاکسازی صورت استفاده کنید. برای خشک کردن پوست چند بار حوله را بر روی پوست گذاشته و بردارید. برای پیشگیری از اصطکاک هرگز حوله را بر روی صورت نکشید.

اگر گاهی آرایش می کنید، باید به تمیز کردن و پاکسازی پوست خود اهمیت بیشتری بدهید. برای پاک کردن آرایش های باقی مانده از پاک کننده های که بر پایه روغن تهیه شده اند، استفاده کنید. زیرا این پاک کننده ها می توانند رطوبت لازم را به پوست شما برسانند.

پوست های تیره را با احتیاط لایه برداری کنید.

مراقبت از پوست تیره | پزشکت

لایه برداری یکی دیگر از مراحل اساسی در برنامه مراقبت از پوست های تیره است. لایه برداری به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کرده و باعث بازسازی سلول ها و بهبود بافت پوست می شود. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از محصولات لایه بردار طبیعی استفاده کنید.

برای تهیه یک لایه بردار طبیعی می توانید دانه های قهوه یا شکر را با کره گیاهی مخلوط کنید. این لایه بردار کاملا طبیعی بوده و استفاده از آن باعث تحریک پوست شما نمی شود. برای پیشگیری از قرمزی و التهاب از مالش شدید صورت خودداری کنید.

انواع مختلفی از لایه بردارهای فیزیکی (مانند اسکراب) و لایه بردارهای شیمیایی (مانند لایه بردارهای AHA) وجود دارند. در لایه بردارهای شیمیایی از یک اسید ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست استفاده می شود. اسید لاکتیک یکی از ملایم ترین اسیدها برای پاکسازی پوست است. این نوع لایه بردارها برای افرادی که دارای پوست خشک هستند مناسب نیست. اگر می خواهید از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید از کمترین مقدار اسید شروع کرده و به تدریج درصد آن را افزایش دهید.

با این حال، مراقب لایه بردارها باشید. فقط یک بار در هفته از آنها استفاده کنید. لایه برداری بیش از حد می تواند به بافت طبیعی پوست آسیب رسانده و پوست را تحریک کند.

پوست های تیره را آبرسانی کنید.

آبرسانی برای همه انواع پوست و رنگ ها اهمیت زیادی دارد. پوست شما چه خشک و چه چرب باشد باید حتما آن را مرطوب و آبرسانی کنید. به دنبال فرمولی باشید که پوست شما را برای مدت طولانی هیدراته نگه دارد زیرا به خصوص پوست های تیره سریع تر دچار خشکی می شوند. همیشه پس از بیرون آمدن از حمام، از مرطوب کننده استفاده کنید. رطوبت بدن پس از حمام به پوست شما کمک می کند تا محصول را بهتر جذب کرده و برای مدت طولانی تری نرم بماند.

در محصولات مرطوب کننده از اسید هیالورونیک استفاده می شود. پوست و بافت های همبند بدن به طور طبیعی اسید هیالورونیک تولید می کنند. عملکرد اصلی اسید هیالورونیک کمک به پوست برای حفظ رطوبت است. مطمئناً افزودن این ماده به محصولات مراقبت از پوست باعث افزایش آبرسانی به پوست می شود. همچنین مواد دیگری مانند سرامیدها، گلیسیرین و روغن های طبیعی نیز می توانند تا حد زیادی از خشکی پوست پیشگیری کنند.

از ضد آفتاب استفاده کنید.

مراقبت از پوست تیره | پزشکت

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که پوست تیره غنی از ملانین بوده و در نتیجه نیازی به محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید ندارد. در حالیکه پوست بدن چه در افراد سیاه پوست و یا سفید پوست در برابر آفتاب بسیار آسیب پذیر است. اشعه ماورا بنفش می تواند به پوست آسیب رسانده و روند پیری پوست را تسریع کند. همچنین تولید رنگدانه بیش از حد در پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد.

هرگز بدون استفاده از ضد آفتاب بر روی دست ها و پوست صورت زیر آفتاب بیرون نروید. ضد آفتاب را به طور یکپارچه بر روی پوست صورت بمالید. همچنین می توانید ضد آفتاب با پایه ژل یا آلوئه را با حداقل SPF 30 و PA ++ انتخاب کنید. SPF از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می کند. اما یک سیستم درجه بندی به نام PA نیز وجود دارد. PA نشان دهنده میزان محافظت پوست در برابر اشعه UVA است. هر چه مقدار پلاس های  UVA بیشتر باشد ضدآفتاب شما در برابر اشعه UVA مقاومت بیشتری خواهد داشت. همیشه ضدآفتاب خود را بر اساس توضیحات روی بسته بندی مصرف کنید.

محصولات غیر کمدوژن استفاده کنید.

این محصولات با پوست بسیار سازگار هستند. حتی اگر پوست مستعد آکنه داشته باشید باز هم از محصولات مراقبت از پوست غیر کمدوژن استفاده کنید. محصولات مراقبت از پوست کومدوژن، منافذ پوست را مسدود کرده و احتمال ابتلا به کومدون و آکنه را افزایش می دهند. از خرید محصولات مراقبت از پوست که حاوی ترکیبات کومدوژنیک مانند لانولین، ایزوپروپیل پالمیتات، ایزواستریل ایزواستارات هستند تا حد امکان پرهیز کنید. استفاده از برخی از انواع صابون ها و اسکراب ها باعث بدتر شدن آکنه می شود. بنابراین اگر پوست شما مستعد آکنه است باید حتما بروشور محصولات مراقبت از پوست را مطالعه کرده و از خرید محصولات حاوی کمدوژن پرهیز کنید.

آکنه پوست را درمان کنید.

مراقبت از پوست تیره | پزشکت

با مشاهده اولین علائم جوش، آکنه یا مسدود شدن منافذ پوست بلافاصله اقدام به درمان کنید. زیرا آکنه در صورت عدم درمان صحیح منجر به تولید رنگدانه می شود. احتمال ایجاد لکه های تیره در ناحیه آسیب دیده زیاد است. درمان لکه های ناشی از رنگدانه ها معمولا به سختی برطرف می شود. در نتیجه ممکن است پوست شما ناهموار به نظر برسد.

برای رفع آکنه و رنگدانه ها می توانید از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و رتینول استفاده کنید. بسیاری از آکنه های پوستی در اثر اختلالات هورمونی ایجاد می شوند. بنابراین اگر مشکلات هورمونی یا کیستیک دارید، برای درمان با یک متخصص پوست مشورت کنید.

از ترکاندن آکنه خودداری کنید.

لمس و ترکاندن جوش و آکنه روند بهبودی را متوقف می کند. آکنه پس از خشک شدن، باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست می شود. علاوه بر آن جوش ها را با دست لمس نکنید. این کار بسیار اشتباه است و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما وارد کند. این جوش ها معمولا حاوی باکتری هستند. بنابراین  اگر آکنه و جوش های صورت را با دست لمس کنید باکتری ها به وسیله انگشتان شما به مناطق دیگر پوست منتقل شده و باعث تشدید وضعیت می شوند.

اگر دائم وسوسه می شوید که آکنه را با دست لمس کنید، به جای تماس مستقیم دست می توانید از یک پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. پانسمان هیدروکلوئیدی در برابر عفونت از زخم محافظت کرده و باعث می شود که آکنه سریع تر بهبود یابد.

در استفاده از لیزر احتیاط کنید.

لیزر نور قوی تک رنگی است که با تحریک پوست می تواند به تشکیل سریع تر بافت همبند کمک کند. روش های درمانی با لیزر برای کاهش چین و چروک، لکه ها و جوش های آکنه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنیک همچنین برای بهبود رنگ پوست و از بین بردن موهای زائد نیز استفاده می شود. با این حال، افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، باید مراقب درمان های لیزری باشند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض پوستی قرار دارند.

روش های درمانی با لیزر می تواند منجر به تغییر رنگ، سوختگی و تاول در افرادی شود که رنگ پوست آنها تیره است. لیزر لایه های پوست را گرم کرده و ممکن است روی ملانوسیت ها (سلول های مولد ملانین) تأثیر بگذارد. حساسیت در این لایه می تواند باعث واکنش های نامطلوب پوستی شود.

لیزر درمانی دارای عوارض مخصوص به خود است. بنابراین در صورت استفاده از این تکنیک برای رفع تیرگی های ناشی از جوش یا آکنه حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که پس از لیزردرمانی پوست شما به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. زیرا پوست بدن پس از انجام لیزر درمانی نسبت به اشعه های مضر آفتاب آسیب پذیرتر خواهد شد.

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.

مراقبت از پوست تیره | پزشکت

با وجودی که انواع مختلفی از محصولات بهداشتی برای مراقبت از پوست وجود دارند ولی با این حال هیچ چیز مانند یک رژیم غذایی مناسب برای شادابی پوست مفید نیست. وقتی از درون سالم باشید، این سلامتی روی پوست شما منعکس می شود. رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل مواد مغذی کافی برای بدن و پوست شما را فراهم می کند.

برای گرفتن نتیجه بهتر میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل و چربی های مناسب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از مصرف الکل، سیگار، غذاهای فرآوری شده و شکر پرهیز کنید تا سلامتی شما دوباره به حالت اول برگردد.

مقدار زیادی آب بنوشید.

قانون طلایی نوشیدن روزانه هشت لیوان آب برای همه حیاتی است. هنگامی که بدن شما آبرسانی می شود، پوست شما باطراوت و سالم می ماند. آب همچنین به تخلیه سموم بدن کمک می کند. در بدن دو پروتئین بسیار مهم به نام کلاژن و الاستین وجود دارد. این پروتئین ها خاصیت کشسانی داشته و مسئول انطاف پذیری پوست هستند.

آب در قدرت انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی پوست نقش مهمی دارد. نکته مهم این است که قبل از احساس تشنگی آب کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی به خصوص در روزهای گرم سال اهمیت بیشتری دارد. آبرسانی کافی به بدن از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک های پوستی پیشگیری می کند.

به طور کلی سلامت و شادابی پوست تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. بنابراین با مراقبت های لازم از پوست می توانید ایجاد چین و چروک های پوستی را برای مدت های طولانی به تعویق بیندازید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/beauty-tips-for-dark-skin-tones/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز