لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

لکه های سفید روی صورت

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

فهرست مطالب

لکه های سفید روی صورت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لکه های سفید روی صورت یکی از نگرانی های رایج زیبایی و پوستی هستند. بسیاری از افراد از تغییر رنگ پوست خود شکایت دارند. این بیماری پوستی ناشی از کاهش (عدم وجود) ملانین در پوست است. ملانین رنگدانه مسئول رنگ پوست و مو است. تغییر رنگ می تواند در هر سنی شروع شود، اما بیشتر از اواسط دهه بیست شیوع بیشتری پیدا می کند. لکه های سفید می تواند علل و عوامل مختلفی داشته باشد و افراد از هر نژاد و با هر نوع رنگ پوست را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما تغییر رنگ در افراد با پوست تیره مشخص تر است.

همچنین یک بیماری خود ایمنی به نام ویتیلیگو وجود دارد که می تواند باعث از بین رفتن کامل ملانین در ناحیه پوست آسیب دیده شود. در ویتیلیگو، بدن آنتی بادی هایی برای حمله به سلول های رنگدانه بدن ایجاد می کند.

 لکه های سفید روی صورت می توانند منجر به کاهش اعتماد به نفس در افراد شوند. حتی اگر این خطرناک یا مسری نباشد، می تواند فشار روانی زیادی ایجاد کند.

علت لکه های سفید در صورت

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

عوامل زیادی باعث بروز این لکه ها بر روی صورت می شوند. لکه های سفید به دلیل کاهش سلول های تولید کننده ملانین در بدن ایجاد می شوند. ملانین یک رنگدانه طبیعی و مسئول رنگ پوست و مو است. از بین رفتن کامل ملانین، منجر به ویتیلیگو می شود.

سایر بیماری های پوستی که می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند، عبارتند از:

  • اگزما
  • میلیا
  • پسوریازیس
  • پیتریازیس آلبا
  • هیپوپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • ویتیلیگو ثانویه از برخی مواد شیمیایی
  • هیپوملانوز گوتات ایدیوپاتیک (لکه های خورشید)

برخی از لکه های سفید نیز می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب، عفونت های قارچی یا برخی از کمبودهای غذایی در بدن ایجاد شوند.

خوردن بیش از حد غذاهای آماده، استرس عاطفی زیاد، تجمع سموم در بدن، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و بهداشت نامناسب نیز می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی بدن، از جمله صورت شود.

علائم لکه های سفید روی صورت

لکه های سفید صورت نسبت به پوست اطراف آن کم رنگ تر به نظر می رسند. در بعضی موارد، ممکن است با خارش همراه باشند. جدا از صورت، لکه های سفید نیز می توانند در دست ها، پشت و سایر قسمت های بدن ایجاد شوند.

درمان لکه های سفید روی صورت

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

درمان ویتیلیگو در درجه اول به حداقل رساندن لکه های سفید با بازیابی رنگ پوست انجام می شود. انتخاب گزینه درمانی به وضعیت شما، سن، سلامت کلی، میزان تغییر رنگ و ناحیه پوست آسیب دیده بستگی دارد؛ اما برخی از این روش های درمانی منجر به بروز عوارض جانبی می شوند. در واقع، نتیجه یک درمان خاص می تواند از یک قسمت بدن به قسمت دیگر متفاوت باشد.

علاوه بر این، مشخص شده است که بیماران اغلب به جای فقط یک روش، به بهترین وجه به ترکیبی از این روش های درمانی پاسخ می دهند.

گزینه های درمانی ویتیلیگو، عبارتند از:

  • استفاده از ضذ آفتاب
  • معرفی کرم های پوشاننده رنگ های پوستی
  • نوشیدن آب پاپایا احتمالاً به تقویت تولید ملانین در پوست کمک می کند.
  • محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی خود را به درستی انتخاب کنید.
  • استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی برای افزودن رنگ به پوست موثر است.
  • برای جلوگیری از تجمع سلول های مرده پوست، هفته ای یک بار پوست خود را لایه برداری کنید.
  • نور درمانی با اشعه ماورا UV بنفش همراه با دارویی به نام پسورالن برای بازگرداندن ملانین در پوست آسیب دیده
  • درمان جراحی با استفاده از پیوند پوست، خال کوبی که برای موارد شدید در بزرگسالان در نظر گرفته می شود.
  • سطح استرس خود را کنترل کنید، زیرا استرس می تواند باعث خشکی پوست، تیرگی، از بین رفتن و ناهموار بودن رنگ پوست شود.

درمان خانگی لکه های سفید صورت

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

برخی درمان های خانگی برای خلاص شدن از لکه های سفید صورت، عبارتند از:

از قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب خودداری کنید.

برای محافظت در برابر آفتاب، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن، کرم ضدآفتاب را روی ناحیه پوست قرار دهید. هر دو ساعت یکبار باید ضد آفتاب بزنید. جدا از استفاده از ضد آفتاب، با پوشیدن کلاه لبه پهن صورت خود را در برابر اشعه ماورا بنفش شدید آفتاب محافظت کنید. علاوه بر این، از تخت های برنزه کننده استفاده نشود.

روغن نارگیل را در منطقه آسیب دیده بمالید.

روغن نارگیل برای مشکلات مختلف پوستی از جمله لکه های سفید صورت مفید است. حتی خاصیت رنگدانه ای مجدد دارد که ممکن است به برگشت لکه های سفید پوست کمک کند. روغن نارگیل بکر علاوه بر اثرات فعالیت ضد التهابی، به عنوان یک نرم کننده عالی و ضد باکتری طبیعی عمل می کند. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در روغن نارگیل به عنوان قارچ کش طبیعی کار می کنند؛ بنابراین، روغن می تواند به درمان tinea versicolor نیز کمک کند. روغن نارگیل همچنین یک درمان موثر برای اگزما، یکی دیگر از علل شایع سفید شدن پوست صورت است.

  • روغن نارگیل فوق العاده بکر را چند بار در روز به طور مستقیم روی لکه های سفید بمالید.
  • همچنین، 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بسیار بکر را به رژیم خود وارد کنید. می توانید آن را به قهوه، چای، سوپ یا سایر نوشیدنی های خود اضافه کنید.
از روغن درخت چای استفاده کنید.

روغن درخت چای یک دارو خانگی موثر برای لکه های سفید صورت ناشی از tinea versicolor است. این روغن خاصیت ضد قارچی دارد که مانع از انتشار عفونت می شود و از بازگشت دوباره آن جلوگیری می کند. روغن درخت چای همچنین باعث تسکین خارش می شود.

  • 1 یا 5 قطره روغن درخت چای را در 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون بسیار بکر مخلوط کنید.
  • این مخلوط روغن را با استفاده از یک پنبه در محل آسیب دیده بمالید.
  • اجازه دهید خودش خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  • این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.
آب جوشیده شده در ظروف مسی بنوشید.

مس در تولید ملانین کمک می کند. آنزیم تیروزیناز برای سنتز ملانین از تیروزین به مس نیاز دارد. از این رو، مس در درمان لکه های سفید صورت مفید است.

  • آب آشامیدنی را در ظرف مسی بریزید و بگذارید یک شب در دمای اتاق بماند.
  • این آب را صبح ناشتا بنوشید.
  • این کار را روزانه تکرار کنید تا زمانی که شاهد بهبود رنگ پوست خود باشید.
  • این آب را در یخچال قرار ندهید، زیرا باعث از بین رفتن تمام خصوصیات مس می شود.
از خمیر قرمز استفاده کنید.

خاک رس قرمز نیز برای درمان لکه های سفید صورت مفید است. این ماده دارای مقدار زیادی مس است که به بازیابی ملانین در پوست شما کمک می کند. در حقیقت، در طب سنتی از رس قرمز به طور معمول در درمان لکه های سفید استفاده می شود.

  • 1 قاشق غذاخوری خاک رس قرمز را در یک کاسه بریزید.
  • 2 قاشق غذاخوری آب زنجبیل را اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.
  • این خمیر را به مناطق آسیب دیده بمالید.
  • اجازه دهید کاملا خشک شود و سپس آن را بشویید و پوست خود را خشک کنید.
  • بعد از آن یک مرطوب کننده غلیظ یا روغن نارگیل بزنید.
  • این کار را چند ماه روزانه تکرار کنید.
مصرف ویتامین B 12 خود را افزایش دهید.

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

کمبود موادهای غذایی، به ویژه کمبود ویتامین B 12، می تواند منجر به ویتیلیگو و در نهایت لکه های سفید بر روی پوست شود. به دلیل کمبود ویتامین B 12 در بدن، استرس اکسیداتیو بر روی پوست افزایش می یابد و منجر به از بین رفتن رنگدانه ها می شود؛ بنابراین، اگر مبتلا به ویتیلیگو هستید، افزایش مصرف ویتامین B 12 می تواند کمک زیادی کند. در یک مطالعه، محققان نتیجه گرفتند که ویتامین B 12 و مکمل اسید فولیک همراه با قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانند به بهبود وضعیت پوست کمک کنند.

  • غذاهای غنی از ویتامین B 12 از جمله جگر، شیر، پنیر، تخم مرغ و گوشت مصرف کنید.
  • حتی می توانید از مکمل ویتامین B12 بعد از مشورت با پزشک خود استفاده کنید.
رژیم غذایی سالمی انتخاب کنید.

برای هر نوع مشکل پوستی، داشتن یک رژیم غذایی سالم یک امر ضروری است. یک رژیم غذایی مناسب می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کرده و درخشش و زیبایی آن را برگرداند. برای مقابله با آسیب رادیکال های آزاد باید غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات تازه بخورید. رژیم غذایی سرشار از ویتامین های C، A، E و B نیز به حفظ زیبایی پوست کمک می کند.

همچنین، از غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند تخمه آفتابگردان، آووکادو، ماهی قزل آلا و گردو استفاده کنید. مصرف بیشتر سبزیجات تیره و رنگی مانند چغندر، هویج و اسفناج نیز می تواند موثر باشد.

به علاوه، میوه ها و سبزیجات غنی از آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ زیرا به آبرسانی تدریجی و طبیعی پوست و همچنین رساندن مواد مغذی کمک می کند. روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما بتواند سموم بدن را به طور طبیعی دفع کند.

پیش آگهی لکه های سفید روی پوست

لکه های سفید روی پوست | پزشکت

با وجود تحقیقات مداوم در مورد کشف علت لکه های سفید، هنوز هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از آنها وجود ندارد. در بعضی موارد، این لکه ها به خودی خود برطرف می شوند.

اما در صورت تداوم یا پیشرفت بیماری، پزشکان می توانند برخی گزینه های درمانی را برای کاهش علائم تجویز کنند. در حالی که این روش های درمانی با کاهش تغییر رنگ به مدیریت مشکل کمک می کنند، اما نتیجه درمان در بیماران مختلف، متفاوت است.

گذشته از درجات مختلف موفقیت این روش های درمانی، عامل دیگری که باید در خاطر داشت این است که تأثیرات مثبت آنها کم و بیش موقتی است و نمی توان به طور دائم بیماری را برای همیشه مهار کرد.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد، ایجاد لکه های سفید روی پوست نگران کننده نیست؛ اما توصیه می شود برای تشخیص صحیح دلیل علت اصلی آنها پزشک مراجعه کنید. در صورت افزایش لکه های سفید یا عدم بهبودی نسبت به روش های درمانی فوق، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/get-rid-of-white-spots-on-face.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

12

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

12 دیدگاه

  1. باسلام واحترام .داشتن لکه سفید روی پوست منواذیت میکنه گردن وپشت و روی بازوهایم کلا پخش شده اند.نمیدونم علت چیست .دخترم هم اینطوری هست .لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام اگر هم شما و هم دخترتان این لکه ها را دارید احتمالا جنبه ژنتیک باشه بهتر این هست که از دکتر متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید.

      1. سلام خسته نباشید دخترم ۷سالشه از ۳سالگی روی بدنش لکه های سفید رنگی ظاهر شدن به دکتر مراجعه کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم ولی چندماهه ب یک متخصص مراجعه کردم باتجویز امپول وقرص وپمادیکم بهتر شده ولی دیگه کامل از بین نرفت والان چندماهه که موهاش شروع به سفید شدن کردن لطفا راهنماییم کنید چیکارکنم ازمایش گرفتم همه سالم بودن

        1. سلام سفیدی مو معمولا به دلیل ژنتیک و یا استرس می باشد.

  2. سلام زیر گردن من دایره های کوچیک اندازه عدس رو سفید شده ک تویه محدوده است و یکم داره حس میکنم پیشرفت میکنه
    باید چکار کنم

    1. سلام جهت معاینه و انجام آزمایش و تشخیص به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

  3. سلام من یه خال روی صورتم دارم که جدیدا دورش سفید شده و ریش های هم که از اون منطقه در اومده هم سفید شدن لطفاً دلیل شو بگید و بگید چطوری درمان میشود

  4. سلام
    ی لکه روی صورتم هست اندازه ناخن کوچیک دست باعث میشه خجالت بکشم هر جا ک میرم میشه کمکم کنید
    ممنونم

  5. سلام وقت بخیر
    اطراف لب و چونه من لک سفید داره همین طو تیره تر از بقیه ی صورتمه انگار داره بیشتر میشه

    1. سلام بررسي قارچ و بيماري روزاسه لازمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز