لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو می تواند شامل بثورات دردناک باشند. اما به طور کلی، کولیت اولسراتیو (UC) یک بیماری التهابی مزمن روده (IBD) است که روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد، اما همچنین می تواند باعث مشکلات پوستی شود. مشکلات پوستی  حدود 15 درصد از همه افراد با انواع مختلف التهابی مزمن روده را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از بثورات پوستی ممکن است در نتیجه التهاب در بدن ایجاد شود. سایر مشکلات پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو ممکن است ناشی از داروهایی باشد که برای درمان کولیت اولسراتیو مصرف می شود.

کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده (IBD) است که باعث ایجاد التهاب طولانی مدت و زخم در دستگاه گوارش می شود. کولیت اولسراتیو روی بافت داخلی روده بزرگ و راست روده تأثیر می گذارد. علائم این بیماری معمولاً به مرور زمان و نه به طور ناگهانی بروز می کنند. کولیت اولسراتیو می تواند جدی باشد و بعضی اوقات می تواند منجر به عوارض خطرناک شود. در حالی که هیچ درمانی شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان می تواند علائم و نشانه های بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی باعث بهبودی طولانی مدت شود.

 بعضی از افراد دوره های بهبودی را تجربه می کنند که علائم کاملاً از بین می روند. این می تواند روزها، هفته ها، ماه ها یا سالها ادامه داشته باشد. با این حال، بهبودی همیشه دائمی نیست. در بسیاری از افراد گاه به گاه شعله ور می شوند، این بدان معناست که علائم کولیت اولسراتیو آنها برمی گردد. طول شعله ور شدن متفاوت است. شدت شعله ور شدن نیز در افراد مختلف متفاوت است. اگرچه علائم می توانند در هر زمان فعال شوند، اما می توان مدت زمان بین شعله ور شدن آنها را طولانی کرد.

علائم کولیت اولسراتیو

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو | پزشکت

علائم کولیت اولسراتیو بسته به شدت التهاب و مکانی که در آن وجود دارد می تواند متفاوت باشد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • خستگی
  • درد رکتال
  • کاهش وزن
  • فوریت برای دفع
  • عدم رشد در کودکان
  • درد و گرفتگی شکم
  • اسهال، اغلب با خون یا چرک
  • خونریزی رکتال و عبور مقدار کمی خون با مدفوع

10 مشکل پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو، عبارتند از:

اریتم ندوزوم

اریتم ندوزوم شایعترین مسئله پوستی در افراد مبتلا به التهابی مزمن روده (IBD)است. اریتم ندوزوم گره های قرمز حساس است که معمولاً روی پوست پاها یا بازوها ظاهر می شود. گره ها همچنین ممکن است مانند کبودی روی پوست به نظر برسند. اریتم ندوزوم در هرجای دیگر 3 تا 10 درصد افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو (UC) تأثیر می گذارد. این در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. به محض کنترل مجدد کولیت اولسراتیو، اریتم ندوزوم احتمالاً از بین می رود.

پودرما گانگرنوزوم

پودرما گانگرنوزوم، دومین  مشکل پوستی رایج در مبتلایان به التهابی مزمن روده است. در بررسی وسیعی از 950 بزرگسال مبتلا به التهابی مزمن روده (IBD)مشخص شد که پیودرما گانگرنوزوم 2 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو را تحت تأثیر قرار می دهد.

پودرما گانگرنوزوم به عنوان یک خوشه تاول کوچک شروع شده و حتی می تواند گسترش یابد و با هم ترکیب شود و زخم های عمیقی ایجاد کند. این معمولاً در قسمت مچ پا و پشت پا دیده می شود، اما ممکن است در بازوها نیز رخ دهد. این می تواند بسیار دردناک باشد و باعث ایجاد زخم شود. اگر زخم ها تمیز نباشند، ممکن است آلوده شوند. تصور می شود که پیودرما گانگرنوزوم ناشی از اختلالات سیستم ایمنی بدن است که شاید در کولیت اولسراتیو نیز نقش داشته باشد. درمان شامل دوزهای بالای کورتون و داروهایی است که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. اگر زخم ها شدید باشد، پزشک ممکن است داروی مسکن را نیز برای فرد تجویز کند.

پیودرماتیت-پیوستوماتیت

پیودرماتیت-پیوستوماتیت بثوراتی با پوکه های قرمز است که می تواند پاره شود و لکه های پوسته پوسته برجسته ای ایجاد کند که به پلاک معروف است. معمولاً در چین های پوستی زیر بغل یا کشاله ران دیده می شود. این بیماری به بیماری پوستی مشابه معروف به گیاهخواران پیودرماتیت-پیوستوماتیت مرتبط است که در آن پوسته هایی در دهان ایجاد می شود. این دو شرایط در مجموع به عنوان پودرماتیت-پیوستوماتیت (PPV) شناخته می شوند. پیودرماتیت-پیوستوماتیت به قدری با کولیت اولسراتیو ارتباط نزدیکی دارد که برخی افراد فقط پس از ایجاد یک یا هر دو شکل پیودرماتیت-پیوستوماتیت با کولیت اولسراتیو تشخیص داده می شوند. جوش ها معمولاً پس از سال ها فعال شدن کولیت اولسراتیو برای چندین نفر ظاهر می شوند.

واسکولیت لکوسیتوکلاستیک

واسکولیت لکوسیتوکلاستیک به عنوان واسکولیت حساسیت بیش از حد نیز شناخته می شود. در واسکولیت لکوسیتوکلاستیک، التهاب باعث ترکیدن رگ های خونی کوچک و جمع شدن خون در زیر پوست می شود. این منجر به ایجاد لکه هایی به رنگ بنفش می شود که به پورپورا معروف هستند. این لکه ها می توانند تکه های کوچک یا بزرگی باشند و معمولاً در مچ پا یا پاهای دیده می شوند. در بیشتر موارد واسکولیت لکوسیتوکلاستیک، با درمان کولیت اولسراتیو زمینه ای، ضایعات پوستی از بین می روند.

سندرم شیرین

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو | پزشکت

سندرم شیرین یک بیماری پوستی نادر است که با ضایعات پوستی دردناک مشخص می شود. این ضایعات به صورت برجستگی های کوچک، حساس قرمز یا بنفش شروع می شوند که به صورت خوشه های دردناک گسترش می یابند. آنها معمولاً در صورت، گردن یا اندام فوقانی دیده می شوند. سندرم شیرین با شعله ور شدن فعال کولیت اولسراتیو مرتبط است. سندرم شیرین اغلب با کورتیکواستروئیدها به دو صورت قرص یا تزریق درمان می شود. ضایعات ممکن است به خودی خود برطرف شوند، اما بازگشت معمول است و می تواند باعث ایجاد زخم شود.

سندرم درماتوز آرتریت مرتبط با روده

سندرم درماتوز آرتریت مرتبط با روده (BADAS) به عنوان سندرم بای پس روده یا سندرم حلقه کور نیز شناخته می شود. افراد دارای موارد زیر در معرض خطر هستند:

سندرم درماتوز آرتریت مرتبط با روده (BADAS) باعث برجستگی های کوچک و دردناکی می شود که ممکن است در طی یک تا دو روز به صورت جوش هایی ایجاد شوند. این ضایعات معمولاً در قسمت بالای سینه و بازوها دیده می شود. همچنین می تواند ضایعاتی شبیه کبودی روی پاها مانند اریتم ندوزوم ایجاد کند. ضایعات معمولاً خود به خود برطرف می شوند اما در صورت شعله ور شدن مجدد کولیت اولسراتیو ممکن است دوباره برگردند. درمان ممکن است شامل کورتیکواستروئیدها و آنتی بیوتیک ها باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس، یک اختلال ایمنی نیز با بیماری التهابی مزمن روده در ارتباط است. در یک بررسی در سال 1982، 5.7 درصد از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو نیز پسوریازیس داشتند. پسوریازیس منجر به تجمع سلولهای پوستی می شود که در لکه های برجسته و قرمز پوست، پوسته هایی به رنگ سفید یا نقره ای ایجاد می کنند. درمان ممکن است شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی یا رتینوئیدها باشد.

ویتیلیگو

ویتیلیگو بیشتر اوقات در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو و کرون نسبت به کل جمعیت رخ می دهد. در ویتیلیگو، سلول هایی که مسئول تولید رنگدانه پوست هستند از بین می روند و منجر به ایجاد لکه های سفید پوست می شوند. این لکه های سفید پوست می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. محققان تصور می کنند که ویتیلیگو نیز یک اختلال ایمنی است.در یک تخمینی20 درصد در افراد مبتلا به ویتیلیگو نیز اختلال ایمنی دیگری مانند کولیت اولسراتیو وجود دارد. درمان می تواند شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی یا قرص ترکیبی و درمان سبک معروف به پسورالن و ماورا بنفش A (PUVA) باشد.

آکنه

کولیت اولسراتیو در برخی افراد با آکنه کیستیک نیز در ارتباط است. آکنه کیستیک نوعی آکنه دردناک است که در زیر پوست ایجاد می شود. آکنه کیستیک با نسخه های موضعی مانند رتینول یا بنزوئیل پراکسید قابل درمان است.

اگر فرد آکنه کیستیک و یا کولیت اولسراتیو دارد یا در معرض خطر ابتلا به آن است، نباید از داروی تجویز شده استفاده کنید.

کهیر

کهیر، بثورات پوستی قرمز و غالباً خارش دار است که می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شود. کولیت اولسراتیو به موارد کهیر مزمن مرتبط است. ممکن است به عنوان واکنش به داروهایی که برای مدیریت کولیت اولسراتیومصرف می کنید، رخ دهد. اگر فرد داروی جدیدی را شروع کرده و کهیر مداوم را تجربه می کند، در مورد گزینه های دیگر با پزشک تماس بگیرد.

راهکارهای مقابله با بثورات پوستی در کولیت اولسراتیو

عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو | پزشکت

تنها راه پیشگیری از شعله ور شدن کولیت اولسراتیو جراحی است. متداول ترین نوع جراحی کولیت اولسراتیو پروکتوکولکتومی است که شامل برداشتن راست روده و روده بزرگ است.

داوطلبین جراحی کولیت اولسراتیو شامل افرادی هستند که:

  • به بیماری ناگهانی یا شدید مبتلا باشند.
  • در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند.
  • به علت عوارض جانبی قادر به تحمل داروهای کولیت اولسراتیو خود نیستند.

یادگیری نحوه مدیریت شعله ور شدن کولیت اولسراتیو به فرد کمک می کند احساس بهتری داشته باشد و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد. اما بیشتر مشکلات پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو به بهترین وجه با مدیریت کولیت اولسراتیو تا آنجا که ممکن است درمان می شوند، زیرا بسیاری از این بثورات می توانند با شعله ور شدن کولیت اولسراتیو همزمان شوند. برخی دیگر ممکن است اولین علامت کولیت اولسراتیو در کسی باشد که هنوز تشخیص داده نشده است.

کورتیکواستروئیدها می توانند به التهابی که اغلب باعث ایجاد مشکلات پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو می شود، کمک کنند. خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به سلامت عمومی کمک کند و شاید در پیشگیری از مشکلات پوستی کمک کند.

هنگامی که فرد دچار شعله ور شدن بثورات پوستی کولیت اولسراتیو می شود، موارد مختلفی وجود دارد که می تواند امتحان کند:

  • برای پیشگیری از عفونت، زخم را تمیز نگه دارد.
  • ضایعات را با یک باند مرطوب پوشانده تا باعث بهبودی شود.
  • در صورت لزوم برای تجویز پماد آنتی بیوتیک یا داروی ضد درد به پزشک مراجعه شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/ulcerative-colitis-skin-rash

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز