لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت ترشح چرک از پوست سر هر چه باشد، ممکن است نگران کننده باشد. این ترشحات در اغلب موارد به دلیل زخم های روی پوست سر رخ می دهد. هنگامی که این زخم ها تحریک و یا عفونی می شوند، مایعات شفاف شروع به ترشح از این زخم ها می کند. اگر پوست سر شما دارای ترشح است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک نوع زخم را تعیین کرده و درمان های لازم را انجام می دهد. مشکلات پوست سر در میان افراد نسبتا شایع است. بسته به نوع بیماری و عوارض جانبی ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید.

زخم ها به دلایل زیادی می توانند روی پوست سر ظاهر شوند. پسوریازیس یا اگزما از شایع ترین زخم های پوستی در افراد هستند. این زخم ها علائم مختلفی دارند و اغلب با درد، خارش و تحریک پوست همراه هستند. با این حال، تراوش کردن مایعات از پوست سر در برخی موارد ممکن است به معنای ابتلا به بیماری های شدیدتر باشد.

مایعی که از پوست سر ترشح می شود ممکن است شفاف یا کدر باشد. برخی از افراد ممکن است ترشحات زرد رنگ از پوست سر را نیز تجربه کنند. صرف نظر از رنگ ترشحات، درمان زخم یا بیماری که باعث تراوش می شود، کلید بهبودی است. همچنین رنگ ترشحات می تواند تا حد زیادی در تشخیص نوع بیماری و یا شدت عفونت به پزشک کمک کند.

اگر خروج مایعات شفاف از پوست سر شما را نگران کرده است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است به علائم بیماری دقت کنید. مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع بیماری به این معنی است که می توانید برنامه های درمانی لازم را شروع کنید.

چرا از پوست سر من مایع یا چرک ترشح می شود؟

در این متن به دلایل مختلف ترشح مایعات از پوست سر پرداخته می شود. ترشح پوست سر معمولاً ناشی از  زخم های پوسته پوسته سر است. متأسفانه، زخم ها به دلایل مختلف می توانند روی سر شما ظاهر شوند. شناخت علائم بیشتر می تواند در کاهش علائم بیماری و یا درمان کامل آن به شما کمک کند.

در برخی موارد بیماری های پوست سر قابل درمان نیستند و یا درمان بسیار دشواری دارند. اما، اکثر این بیماری ها را می توان با استفاده از محصولات مختلف بهداشتی مدیریت کرد. وقتی علائم بیماری کنترل می شوند، فرایند درمان بسیار سریع تر پیش می رود.  افرادی که دچار زخم های پوسته ریزی سر هستند به مراقبت های بیشتر و دقیق تری نیاز دارند.

آیا ترشح زخم های پوست سر خطرناک است؟

گاهی ممکن است مایعی که از زخم‌های روی پوست سر شما ترشح می شود، همراه با ایجاد درد و تحریک باشد. این ترشحات باعث خاراندن بیشتر سرتان می شود. از سویی دیگر خارش بیش از حد  با آسیب های بیشتر به پوست سر همراه است. به غیر از درد، علائم دیگری نیز وجود دارند که برای تشخیص بیماری باید در نظر گرفت.

در اکثر افراد، پوست سر با موهای ضخیم و متراکم پوشیده شده است. در حالی که داشتن موهای پرپشت و سالم خوب است، اما این موها در افرادی که با بیماری ها و زخم های پوست سر سروکار دارند، تشخیص بیماری مشکل ساز می شود. موهای شما اجازه نمی دهند هوا و اکسیژن لازم به به پوست سر برسد. موی زیاد و پرپشت زمینه مناسب را فراهم  می کند که مواد مضر مانند خاک و عرق به راحتی روی پوست سر جمع شوند. هنگامی که پوست سر مایعاتی را  ترشح می کند، مواد مضر روی پوست سر جمع می شوند و به ساقه فولیکول های مو آسیب می رسانند.

همانطور که ترشحات پوست سر مواد مضر را جمع می کند و در سراسر پوست سر پخش می شود، ممکن است حاوی عوامل عفونی نیز باشد. سپس ترشحات حاوی گرد و غبار و کثیفی بر روی پوست سر خشک می شود و به تدریج شروع به پوسته ریزی می کند. پوسته پوسته شدن پوست سر می تواند منجر به خارش و ناراحتی بیشتر شود. در اثر این ترشحات ممکن است زخم های جدید و دردناک نیز ایجاد شوند. خروج ترشحات از زخم های پوست سر لزوما بیش از هر علامت دیگری مشکل ساز نیست. اما، اگر مایع در سایر نواحی پوست سر نفوذ کند، می توانند باعث بدتر شدن بیماری های پوست سر شوند.

علل ترشح چرک از پوست سر

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟ || پزشکت

علل زیادی هستند که می تواند باعث ترشح مایعات از پوست سر شوند. برخی از شایع ترین این دلایل عبارتند از:

کچلی، یکی از علل ترشح چرک از پوست سر

کچلی بیشتر به عنوان عفونت کرم حلقوی شناخته می شود. کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که باعث ریزش شدید موی سر می شود. ابتلا به کرم حلقوی یکی از شایع ترین علل خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر است و به سرعت به افراد سالم سرایت می کند. این بیماری فقط از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. حتی ممکن است با دست زدن به حیوانی که عفونت دارد به این بیماری مبتلا شوید.

کرم حلقوی پوست سر باعث ایجاد لکه های قرمز و ملتهب در سراسر پوست سر می شود. در صورت مشاهده علائم بیماری باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت قارچی به موقع درمان نشود، لکه های پوستی گسترش پیدا می کنند و بیماری به قدری شدید می شود که زخم ها شروع به ترشح می کنند. ترشح واضح از زخم های پوست سر معمولا باعث خجالت و کناره گیری فرد بیمار از جمع می شود. اگر رنگ ترشحات زرد باشد، نشان می دهد که نوعی عفونت باکتریایی در پوست سر وجود دارد که بسیار نگران کننده است.

درمان عفونت کرم حلقوی، یکی دیگر از علل ترشح چرک از پوست سر

خوشبختانه، عفونت کرم حلقوی عارضه ای قابل درمان است. برخی از بیماری های پوست سر به راحتی قابل درمان نیستند و فقط می توان علائم بیماری را مدیریت کرد. در واقع بیماری هرگز به طور کامل از بین نمی رود. کرم حلقوی بیماری است که در صورت درمان های مناسب می تواند به طور کامل از بین برود.

پزشک در اغلب موارد برای درمان کچلی سر یک محلول ضد قارچی را برای شما تجویز می کند. ممکن است نیاز به مصرف یک داروی ضد قارچ داشته باشید. همچنین می توانید از درمان های موضعی با ترکیبات ضد قارچ استفاده کنید. قارچ نوعی عفونت است که به خودی خود از بین نمی رود و در صورت عدم درمان به سرعت گسترش می یابد. با گذشت زمان بیماری رو به وخامت می رود. بنابراین، اگر هرچه زودتر متوجه علائم بیماری خود شوید، مراحل درمان ساده تر خواهد بود.

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی می توانند باعث خروج ترشحات زرد رنگ از پوست سر شوند. باکتری های استافیلوکوک عامل مهم ابتلا به زخم های پوستی هستند. این باکتری های بیماری زا وارد پوست سر می شوند و در آنجا شروع به رشد و تکثیر می کنند. خروج ترشحات به دلیل عفونت و ضایعات پوستی است. متاسفانه ابتلا به عفونت های باکتریایی پوست سر به راحتی رخ می دهد.

در نظر بگیرید که چند بار در روز پوست سر خود را می خارانید یا موهای سر خود را کوتاه می کنید. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید خارش مکرر پوست سر باعث ایجاد زخم های پوستی در این ناحیه شود. همچنین آسیب های زیادی هستند که اغلب در هنگام کوتاهی موها رخ می دهند. این زخم ها و آسیب های پوستی می تواند بسیار خطرناک باشد. در واقع حتی یک خراش کوچک  می تواند باعث نفوذ میکروب ها و در نتیجه ایجاد مشکلات بزرگی شود.

طبیعتا در پوست سر انسان باکتری های مختلفی زندگی می کنند. این باکتری ها توانایی نفوذ به داخل پوست را ندارند، بنابراین وجود این باکتری ها نمی تواند مشکلی را برای شما ایجاد کند.

اما اگر پوست سر خود را به طور مکرر بخراشید و باعث ایجاد زخم در پوست سر شوید، خود را به راحتی در معرض ابتلا به عفونت ها قرار می دهید. گرد و خاک، قارچ ها و باکتری ها می توانند به سرعت وارد زخم های باز شوند. میکروب ها تقریباً فوراً می توانند عفونت ایجاد کنند. زخم های عفونی به سرعت باعث ترشح چرک می شوند. وجود این ترشحات بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده است.

درمان عفونت های باکتریایی پوست سر معمولاً شامل استفاده از محصولات ضد عفونی کننده است. شما می توانید این محصولات موضعی را بدون نیاز به نسخه پزشک به راحتی از داروخانه ها پیدا کنید. در موارد عفونت های باکتریایی شدید، ممکن است نیاز به نسخه پزشک یا متخصص پوست باشد.

تولید بیش از حد سبوم

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟ || پزشکت

پوست سر هر فردی ماده ای به نام سبوم تولید می کند. سبوم ها روغن های طبیعی هستند که پوست سر ما هر روز به آنها نیاز دارد و از آنها برای ایجاد رطوبت کافی استفاده می کند. روغن های طبیعی پوست را سالم و موها را پر و براق نگه می دارند. افرادی که پوست سر آنها سبوم کافی تولید نمی کند معمولاً پوست سر خشک و پوسته پوسته ای دارند. خشکی پوست سر باعث می شود که افراد سوزش زیادی را در این ناحیه تجربه کنند.

اما، با این حال تولید بیش از حد سبوم نیز چیز خوبی نیست و تاثیر منفی بر سلامت پوست سر دارد. در برخی افراد غدد بیش فعالی که وظیفه تولید سبوم را برعهده دارند، ممکن است روی پوست سر تجمع کنند.

این تجمع می تواند باعث ایجاد شرایط ناراحت کننده مختلفی شود، از جمله:

  • خارش شدید
  • جوش های آکنه

شوره و پوسته پوسته شدن پوست سر

پوسته های ناشی از فعالیت بیش از حد غدد سبوم اغلب ضخیم، سنگین و دارای رنگ زردی هستند. این به دلیل روغن، کثیفی و آلودگی های است که از قبل بر روی پوست سر جمع شده است. یک مساله مشترک در بین همه بیماری های پوستی این است که همه آنها باعث خارش پوست سر می شوند. همانطور که می دانید، خارش بیش از حد پوست سر می تواند منجر به عفونت های خطرناک تری شود که معمولا با ترشح چرک همراه هستند. زخم‌های باز می‌توانند به سرعت به زخم‌های دردناکی تبدیل شوند. این زخم ها با ترشحات چرکی زرد رنگ همراه هستند.

درمان غدد سبوم بیش فعال اشکال مختلفی دارد. شما نمی خواهید بدنتان تولید روغن های طبیعی را متوقف کند، اما باید بتوانید سرعت تولید این ترکیبات روغنی را کاهش دهید. استفاده از راه حل های موضعی اغلب می توانند به درمان این وضعیت کمک کنند. همچنین می توانید با استفاده از محصولاتی مانند شامپوی ضد شوره، علائم را به راحتی مدیریت کنید. شامپوهای طبیعی و محصولات موی مختلفی در بازار وجود دارند. شوینده های طبیعی حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند و باعث آسیب به پوست سر نمی شوند.

همچنین استفاده از راهکارهای خانگی مانند روغن درخت چای و روغن نارگیل نیز می توانند به درمان این بیماری و کاهش علائم کمک کنند. استفاده از این ها روغن ها آنهم در شرایطی که پوست سر شما بیش از حد روغن تولید می کند عجیب به نظر می رسد.  اما روغن ها از نظر تاثیراتی که بر بدن به جا می گذارند، تفاوت های زیادی با هم دارند. استفاده از روغن های مناسب مانند روغن نارگیل می تواند به از بین بردن زخم های شدید و کاهش خارش پوست سر کمک کند.  همچنین این درمان های خانگی باعث متعادل شدن سطح pH پوست سر شما می شوند. وقتی سطح pH کاملا متعادل باشد باشد، احتمال اینکه غدد شما بیش از حد سبوم تولید کنند، بسیار کمتر می شود.

فولیکولیت پوست سر

فولیکولیت به عفونت فولیکول های مو گفته می شود. ممکن است در ابتدا تصور کنید که این بیماری هیچ گونه ارتباطی با ترشحات پوست سر  ندارد.  اما در واقع عفونت فولیکول های مو عامل تهدید بزرگی برای سلامت پوست سر است.  فولیکولیت پوست سر معمولاً به شکل برجستگی های کوچک سفید یا زرد است. این برجستگی ها تقریباً مانند آکنه در بالای سر شما مشاهده می شوند. گاهی اوقات، برآمدگی های بسیار بزرگ هستند و در هنگام لمس سخت به نظر می رسند. این برجستگی ها معمولاً با درد، خارش شدید و تحریک پوست سر همراه هستند. علل احتمالی زیادی برای ابتلا به فولیکولیت پوست سر وجود دارد. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی
  • تعریق بیش از حد پوست سر
  • بیماری های پوستی مانند اگزما
  • بهداشت ضعیف مو و  پوست سر
  • ترکیبات شیمیایی موجود در محصولات مو

برجستگی هایی که به دلیل فولیکولیت روی پوست سر ایجاد می شوند معمولاً پر از چرک هستند. این برجستگی ها ممکن است پس از مدتی باز شوند و شروع به ترشحات چرکی کنند. این بیماری اغلب با خارش همراه است. حتی کوچکترین لمس می تواند باعث ترکیدن تاول ها شود. یکی دیگر از علائم کلیدی این بیماری التهاب شدید پوست سر است.

اگر به فولیکولیت خفیف پوست سر مبتلا هستید، باید بدانید که این بیماری به راحتی قابل درمان است. معمولا استفاده از یک شامپوی ملایم و تمیز نگه داشتن پوست سر نیز تا حد زیادی به درمان مشکل کمک می کند. استفاده از شامپوهای ضد شوره و همچنین محصولات دیگری که باعث پاک شدن چربی بیش از حد پوست می شوند، معمولا در درمان این بیماری مفید هستند.

پسوریازیس پوست سر

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟ || پزشکت

پسوریازیس پوست سر به صورت جوش های پوسته پوسته ظاهر می شود. این بثورات در اغلب موراد همراه با خارش شدید است و می تواند باعث ترشح شود. لکه های ایجاد شده توسط پسوریازیس معمولا خشک و پوسته پوسته هستند. اما اگر این لکه ها آلوده و عفونی شوند، ممکن است مایعات چرکی زرد رنگ از آنها ترشح کند.

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اما، هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. بررسی ها در مورد این بیماری همچنان ادامه دارد.  به نظر می رسد که ابتلا به این بیماری با ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. اما، چون علت دقیق بیماری مشخص نیست به همین علت درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد.

اما این مساله به این معنی نیست که باید برای همیشه با زخم های ناشی از پسوریازیس زندگی کنید. اکثر افراد مبتلا به این بیماری یاد گرفته اند که چگونه علائم آن را به خوبی مدیریت کنند. مهمترین علائم این بیماری شامل خارش، قرمزی و التهاب است. اما اگر یاد بگیرید که علائم را مدیریت کنید، می توانید با وجود ابتلا به پسوریازیس همچنان به زندگی عادی خود ادامه دهید.

درمان پسوریازیس پوست سر بستگی به شدت بیماری دارد. اغلب اوقات، شامپوهای پسوریازیس و عوامل موضعی می توانند به کنترل آن کمک کنند. گاهی اوقات ممکن است، برای درمان سریع تر بیماری، متخصص پوست استفاده از لیزر درمانی را به شما پیشنهاد بدهد.

کیست ها

کیست تقریباً در هر جایی از بدنتان می تواند تشکیل شود. گاهی اوقات، افراد حتی متوجه نمی‌شوند که پوست سرشان دارای کیست است. زیرا کیست ها می توانند به راحتی در زیر موهای ضخیم و متراکم شما از نظر پنهان شوند. اما در برخی افراد کیست های پوست سر همراه با خارش شدید هستند. به همین علت این افراد خیلی سریع تر متوجه وجود کیست بر روی پوست سر خود می شوند.

معمولا کیست های روی پوست سر در کنار فولیکول های مو قرار دارند. این کیست ها به کندی رشد می کنند و در بیشتر مواقع به سختی متوجه وجود آنها می شوید. کیست ها معمولاً هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند و در بیشتر موارد بی ضرر هستند. اگر کیست دارید، بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اما، اکثر افرادی که دارای کیست هستند بدون مشکل با این کیست ها زندگی می کنند.

کیست ها در برخی موارد ممکن است متورم شوند. تورم کیست ها اغلب با درد زیادی همراه است. کیست متورم شروع به ترشح چرک و مایعات می کند. این ترشحات اغلب دارای بوی بدی هستند.

درمان کیست

درمان کیست می تواند شامل موارد مختلفی مانند استفاده از ترکیبات ضد التهابی، تزریق استروئید یا تخلیه کیست باشد.

اما با این حال عوامل دیگری  نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد کیست شوند. عفونت های ویروسی پوست اغلب به اندازه سایر بیماری های پوست سر شایع هستند. این عفونت ها می توانند نه تنها پوست سر بلکه کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین اگر هر یک از این علائم را در هر جای دیگری روی پوست خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر به نظر می رسد هیچ یک از بیماری های ذکر شده با علائم شما مطابقت ندارد، ممکن است به بیماری های زیر مبتلا باشید:

  • زونا
  • آکنه
  • مشکلات خود ایمنی

این بیماری ها برای درمان و ریشه کن شدن کامل نیاز به درمان های جدی تری دارند. اگر نگران هستید که ممکن است به یکی از این بیماری ها مبتلا باشید، استفاده از درمان هایی مانند شامپوهای طبیعی احتمالا بی فایده خواهد بود. اگر با بیماری مواجه هستید که نه فقط پوست سر بلکه کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است درمان آنتی بیوتیکی ضروری باشد.

چگونه بفهمم که بیماری پوست سر من نگران کننده است؟

علت ترشح چرک از پوست سر چیست؟ || پزشکت

بیماری هایی که در اینجا ذکر شد باعث ترشحات پوست سر می شوند. همچنین اغلب این بیماری ها با علائم ناخوشایندی مانند درد، خارش و التهاب همراه هستند. اما، با مراجعه به موقع به پزشک و مدیریت صحیح علائم، اکثر بیماری ها درمان می شوند و معمولا نمی توانند مشکلات دائمی را برای شما ایجاد کنند. تنها نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برای تشخیص به موقع بیماری باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

موارد نادری وجود دارد که در آن ابتلا به برخی بیماری ها می توانند باعث بروز مشکلات جدی تری در سلامت شما شوند. این وضعیت معمولا زمانی رخ می دهد بیماری ها به درستی درمان نمی شوند. برخی افراد تا زمانی که بیماری شدید نشود متوجه علائم نمی شوند. بنابراین اگر هر یک از علائم زیر را در خود تجربه می کنید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • زخم ها حتی با وجود انجام درمان های لازم  بهبود نمی یابند.
  • اندازه، شکل یا رنگ زخم ها به طرز محسوسی تغییر کرده است.
  • به نظر می رسد که زخم ها به سرعت در حال گسترش و عود علائم هستند.

اگر بیماری پوست سر شما تا این حد جدی است، احتمالاً به مراقبت های پزشکی نیاز خواهید داشت. استفاده از  گزینه‌های درمانی مختلف ممکن است تسکین موقتی ایجاد کند، اما، این وضعیت احتمالاً به خودی خود از بین نخواهد رفت. احتمالا تسکین دردی که پیدا می‌کنید ً به سرعت از بین می‌رود و میل به خارش باز خواهد گشت.

نحوه درمان ترشحات پوست سر

درمان ترشحات پوست سر بستگی به شرایط ایجاد کننده این بیماری دارد. در اغلب موارد، استفاده از محصولات ضد عفونی کننده ها و درمان های ضد التهابی به درمان موثر بیماری کمک می کنند. بیشتر زخم هایی که همراه با ترشح هستند در اثر خارش زیاد و یا خراش پوست سر ایجاد می شوند. این زخم ها اغلب دردناک و همراه با ترشحات چرکی هستند.

به خاطر داشته باشید که برای برخی بیماری ها هیچ درمان قطعی وجود ندارد. بهترین کار این است که علائم را مدیریت کنید و آنها را تحت کنترل نگه دارید. استفاده از راهکارهای مختلف برای تسکین پوست سر، تمایل شما را به خارش کاهش می دهد. نادیده گرفتن زخم های دردناک باعث جدی تر شدن بیماری می شود.

اگر پوست سر شما دارای ترشحات است، احتمالا استفاده از درمان های خانگی در مدیریت علائم به شما کمک می کند.  بیماری های مختلفی وجود دارند که می توانند باعث ابتلا به بیماری های پوست سر شوند. بیماری های پوست سر تقریبا جزء بیماری های شایع پوستی هستند. حتی اگر مراقبت های لازم را انجام بدهید و از پوست سر خود به خوبی مراقبت کنید، باز هم از ابتلا به برخی از این بیماری ها مصون نیستید. اطلاع از نحوه درمان یا مدیریت صحیح علائم، کلید مهمی است که تأثیر منفی بیماری بر سلامت شما را کاهش می دهد.

با توجه دقیق به پوست سر، می توانید بسیاری از این بیماری ها را زودتر تشخیص دهید. علائم واضح مانند خارش، پوسته پوسته شدن، خشکی، قرمزی و التهاب را نادیده نگیرید. این علائم ممکن است در ابتدا بی ضرر به نظر برسند، اما بعدها  می توانند وضعیت شدیدتری را ایجاد کنند.

بنابراین بهترین کار این است که با مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی در پوست سر خود بلافاصله با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز