لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین لکه های قرمزی روی پوست می توانند در اثر عوامل مختلفی از جمله عفونت، شرایط پزشکی، تحریک پوست یا آلرژی ایجاد شوند. برخی از لکه های قرمزی روی پوست به خودی خود از بین می روند. اما برخی دیگر ممکن است برای رفع کامل درمان یا دارو به نیاز داشته باشند. تعیین دقیقاً علت اصلی آنها گاهی دشوار است. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص دقیق از پزشک یا متخصص پوست کمک بگیرید.

علل شایع لکه های قرمز روی پوست

راش گرما

بثورات گرمایی یا میلیارا هنگامی اتفاق میفتد که غدد عرق در زیر پوست مسدود شده و باعث ایجاد برجستگی های کوچک، قرمز شود که می تواند خارش دار یا دردناک باشد. معمولاً در چین های پوستی یا مناطقی که عرق تجمع می یابد مانند زیر بغل، سینه، پشت، بازوها و کشاله ران ظاهر می شود.

نوزادان و افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، زیاد عرق می کنند یا در حالت استراحت به سر می برند، ممکن است بیشتر در معرض بثورات گرمایی باشند.

درمان بثورات گرمایی شامل خنک نگه داشتن منطقه، خشک کردن و بدون تحریک از طریق داروهای خانگی مانند حمام خنک یا حمام غلات جو دوسر، استفاده از کمپرس خنک و پوشیدن لباس گشاد است.

بثورات گرمائی معمولاً نگران کننده نیست. حتی در طی چند روز به خودی خود برطرف می شود. اما در صورت عدم مراقبت صحیح نیز ممکن است منجر به عفونت ثانویه شود. در موارد شدید، ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی برای تسکین درد و ناراحتی تجویز شود.

در صورت مشاهده علائم عفونت همراه با بثورات گرمایی، از جمله سفید یا روشن بر روی بثورات گرمایی، پوسته پوسته شدن پوست، چرکی که از بثورات خارج می شود یا بثوراتی که فقط در یک طرف بدن ظاهر می شود، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

آنژیوماس گیلاس

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست | پزشکت

آنژیوم گیلاس (یا همانژیوم گیلاس) ، رشد غیر سرطانی پوست به نظر می رسد که به عنوان یک نقطه قرمز یا بنفش دور از رگ های خونی ایجاد شده است. این ضایعات می توانند به صورت برجسته یا صاف باشند. در بزرگسالان 30 سال به بالا شایع هستند. آنژیوم های گیلاس را اغلب روی تنه مشاهده خواهید کرد. اما ممکن است در بازوها، پاها و پوست سر نیز ایجاد شوند.

آنژیوم گیلاس با معاینه چشم قابل تشخیص است و معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد. اگر ظاهر آنها شما را اذیت کند یا به طور مکرر خونریزی داشته باشد، می توان بدون تهاجم از بین برد. پزشک می تواند یک روش حذف نسبتاً بدون درد را شامل لیزر، نیتروژن مایع یا روش های دیگر توصیه کند.

بزرگ شدن آنژیوم گیلاس یا گاهی خونریزی آن به دلیل لباس یا سایر تحریکات طبیعی است. معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک بیماری شایع است که در صورت تماس پوست با ماده تحریک کننده یا حساسیت به آن اتفاق میفتد. معمولاً به صورت بثورات قرمز خارش دار همراه با برجستگی دیده می شود. اما می تواند شامل پوست متورم یا خشک، ترک خورده و پوسته پوسته شده در هر قسمت از بدن رخ دهد.

دو نوع عمده درماتیت تماسی وجود دارد:
  • درماتیت تماسی تحریک پذیر هنگامی ایجاد می شود که سد محافظتی پوست ضعیف شده و پوست توسط ماده ای تحریک شود.
  • درماتیت تماسی آلرژیک هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن در برابر یک ماده شیمیایی واکنش نشان دهد و باعث شیوع پوست شود.

پزشک ممکن است آزمایش پچ را برای تعیین علل درماتیت تماسی آلرژیک توصیه کند. به خاطر داشته باشید که پوست شما می تواند در برابر یک محصول یا ماده واکنش نشان دهد. حتی اگر قبلاً بدون مشکل از آن استفاده کرده باشید.

در بسیاری از موارد، درماتیت تماسی در طی چند هفته به خودی خود برطرف می شود، به شرطی که از ماده ایجاد کننده آن اجتناب کنید. درمان بسته به علت واکنش متفاوت خواهد بود. اما می تواند شامل کرم های هیدروکورتیزون بدون نسخه یا آنتی هیستامین های خوراکی تجویز شده باشد.

اگر درماتیت تماسی شما با علائمی از یک واکنش آلرژیک شدید (مانند مشکل تنفس یا تورم دهان، لب یا گلو) همراه است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

درماتوفیتوز

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست | پزشکت

کرم حلقوی (tinea corporis) یک عفونت شایع قارچی پوستی است که باعث ایجاد بثورات دایره ای قرمز، لکه دار و لبه ای برآمده می شود. گاهی اوقات کرم حلقوی می تواند باعث پوسته پوسته شدن و لایه لایه شدن آن شود، اما به طور معمول دردناک نیست. این وضعیت غالباً روی بازوها و پاها دیده می شود، گرچه کرم حلقوی می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شود.

کرم حلقوی بسیار مسری است و از طریق تماس پوست با اشیا و سطوح آلوده به راحتی پخش می شود. حیوانات خانگی همچنین می توانند قارچ را منتقل کنند.

به طور معمول توسط پزشک براساس ظاهر آن تشخیص و سپس کرم موضعی ضد قارچ بدون نسخه یا نسخه برای آن تجویز می شود. کرم حلقوی اگر به درستی درمان نشود، می تواند انتشار یابد و ممکن است به نسخه ضد قارچی خوراکی نیاز داشته باشد.

بثورات دارویی

بثورات دارویی هنگامی اتفاق میفتد که بدن شما نسبت به داروی موضعی، خوراکی یا وریدی (IV) واکنش آلرژیک نشان دهد. بثورات دارویی می توانند به صورت کهیر (برجستگی های قرمز برجسته)، بثورات صاف، بثورات قرمز تیره یا بنفش، پوسته پوسته یا تاول ظاهر شوند. ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. در بعضی موارد احتمال دارد به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشد.

برای تشخیص بثورات دارویی، پزشک شما تمام داروها و مکمل هایی را که در حال حاضر مصرف می کنید را بررسی خواهد کرد. اگر بعد از قطع مصرف داروی مورد نظر، این بیماری برطرف نشود، ممکن است پزشک برای کاهش علائم ناخوشایند یا دردناک، روش های درمانی دیگری مانند کورتیکواستروئیدها یا آنتی هیستامین ها را برای شما تجویز کند.

واکنش های آلرژیک می توانند جدی و گاهی خطرناک باشند. اگر در ساعت ها، روزها یا هفته ها پس از مصرف داروی جدید، بثورات ایجاد شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

پیتریازیس روزا

Pityriasis rosea  یک بثورات پوستی خوش خیم است که معمولاً در بزرگسالان و جوانان اتفاق میفتد. این حالت معمولاً با یک لکه قرمز بزرگتر در سینه، تنه یا پشت شروع و به دنبال آن لکه های قرمز کوچکتر با شکلی مانند حلقه مشاهده می شود. لکه ها ممکن است پوسته پوسته و خارش دار باشند.

متخصصان دقیقاً نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد آن می شود. اما اعتقاد بر این است که با عفونت ویروسی یا باکتریایی ارتباط دارد. Pityriasis rosea اغلب پس از عفونت اتفاق میفتد و می تواند با علائمی مانند سردرد، گلو درد و تب همراه باشد.

معمولاً از نظر ظاهری تشخیص داده می شود. گاهی اوقات طی شش تا هشت هفته خود به خود از بین می رود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروی کورتیکواستروئید، آنتی هیستامین یا ضد ویروس را برای کمک به خارش و التهاب توصیه کند.

لکه های خون

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست | پزشکت

لکه های خون (یا پورپورا) لکه هایی به رنگ قرمز یا بنفش است که به صورت لکه های کوچک یا بزرگ روی پوست یا داخل دهان جمع می شود. این وضعیت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی کوچک ترکیده و باعث جمع شدن خون در زیر پوست می شود.

اگرچه به طور کلی نگران کننده نیستند. اما احتمال دارد لکه های خونی نشان دهنده یک بیماری پزشکی جدی تر مانند اختلال لخته شدن خون باشد. پزشک از معاینه و آزمایش خون و پلاکت برای تشخیص استفاده کرده و به طور بالقوه کورتیکواستروئید تجویز می کند.

برای موارد شدید، ممکن است داروی IV یا سایر داروهای تجویز شده برای درمان تعداد کم پلاکت توصیه شود.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی مزمن و مزمن است. این وضعیت باعث بثورات التهابی قرمز، خارش دار، پوسته پوسته و معمولاً در چین های پوستی، مانند آرنج، گردن، مچ و پشت زانو یا گوش می شود.

درماتیت آتوپیک معمولاً در کودکان زیر 5 سال رخ می دهد. با معاینه فیزیکی پزشک تشخیص داده می شود. درمان ممکن است شامل کرم های استروئیدی موضعی (بدون نسخه یا نسخه پزشک) و آنتی هیستامین ها یا استروئیدهای خوراکی برای موارد شدیدتر باشد. متخصصان همچنین برای کمک به تسکین علائم مرطوب نگه داشتن پوست را توصیه می کنند.

خارش شناگر

خارش شناگر (یا درماتیت سرکاریال) یک بثورات خارش دار، ناهموار و قرمز است که پس از شنا در آب آلوده به انگلی به نام شیستوزوم ایجاد می شود. می توانند در زیستگاه های آب شیرین یا دریایی وجود داشته باشند.

بثورات معمولاً ظرف یک روز از قرار گرفتن در معرض آب آلوده ایجاد می شوند و مسری نیستند. بهتر است با کورتیکواستروئیدهای موضعی و آنتی هیستامین های خوراکی درمان شود. در صورت برطرف نشدن عفونت، گاهی اوقات برای مصرف آنتی بیوتیک نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که می تواند در اثر استرس، دارو، عفونت، آسیب یا عوامل محیطی ایجاد شود. بثورات قرمز خارش دار و تحریک شده با پلاک های نقره ای یا پوسته های پوستی (معمولاً در آرنج، زانوها و پوست سر) هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بیش از حد سریع سلول های پوستی را تولید کند.

یک پزشک قادر خواهد بود پسوریازیس را با ظاهر آن و گاهی اوقات با بیوپسی پوست تشخیص دهد. درمان بر اساس شدت بیماری متفاوت خواهد بود و ممکن است شامل کرم های موضعی، داروهای مهار کننده سیستم ایمنی و نور درمانی با اشعه ماورا بنفش باشد. کمپرس سرد و حمام جو دوسر در خانه نیز می تواند به کاهش خارش کمک کند.

لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است. منجر به ایجاد لکه های قرمز در قسمت داخلی دهان، ناخن ها، پوست سر، دستگاه تناسلی، چشم ها، گلو و دستگاه گوارش می شود. این به طور معمول به عنوان یک ضایعه خارش دار و بثورات جلدی بنفش به نظر می رسد. معمولا بیشتر در زنان و یا افراد سنین 30 تا 60 سال دیده می شود.

لیکن پلان مسری نیست. اما می تواند به تنهایی برطرف و یا به یک مسئله مزمن تبدیل شود. پزشک شما می تواند با معاینه فیزیکی، لیکن پلان را تشخیص دهد. حتی گزینه های درمانی مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی، رتینوئیدهای موضعی و آنتی هیستامین های خوراکی را ارائه دهد.

در حالی که علت آن به طور کامل مشخص نشده است. برخی از کارشناسان گمان می کنند ممکن است یک مولفه ژنتیکی در بیماری پوست وجود داشته باشد.

پتشیا

شایع ترین لکه های قرمز روی پوست | پزشکت

پتشیا نقطه های قرمز کوچکی است که شبیه بثورات است و اغلب به طور ناگهانی روی بازوها، پاها، معده و باسن ظاهر می شود. آنها معمولاً خارش ندارند. اما می توانند به نقاط مختلف بدن انتشار یافته و لکه های بزرگتری ایجاد کنند.

پتشیا در واقع یک بیماری نیست. بلکه نشانه عفونت بزرگتر، ضربه، اختلال خونریزی یا واکنش آلرژیک است. پزشک شما یک معاینه را برای ارزیابی علت زمینه ای انجام می دهد.

درمان به علت بستگی دارد و اگر نشانه ای از عفونت وجود نداشته باشد، ممکن است درمان نیاز نباشد. اگر تب با پتشیا مشاهده کردید، می تواند یک عفونت جدی را نشان دهد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

جوش ها لکه های قرمز روی پوست، قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر هستند. آنها با مسدود شدن منافذ توسط چربی و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند. هنگامی که با باکتری مخلوط شود، نتیجه آن یک برجستگی تحریک شده، ملتهب و قرمز است.

جوش های گاه به گاه و خفیف اغلب در خانه با محصولات بدون آکنه بدون نسخه قابل درمان هستند. افرادی که مرتباً جوش می زنند ممکن است با آکنه ولگاریس یا آکنه کیستیک شدیدتر تشخیص داده شوند که برای درمان آن نیاز به مداخله متخصص پوست است.

گزینه های درمان می تواند از محصولات موضعی و آنتی بیوتیک های خوراکی تا ایزوترتینوئین، داروهای ضد بارداری خوراکی برای خانم ها، تزریق کورتیکواستروئید یا لایه برداری شیمیایی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تعیین اینکه آیا لکه های قرمز روی پوست شما نیاز به مراجعه به پزشک دارد، به ظاهر و شدت بثورات، سابقه پزشکی فردی و هرگونه بیماری زمینه ای بستگی دارد. اما به طور کلی، علائم پرچم قرمز که نشانگر عفونت احتمالی است عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • مشکل تنفس
  • درد یا تورم شدید
  • چرک در حال خروج از بثورات

اگر هر یک از علائم بالا با لکه های قرمز دارید، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

سخن آخر

لکه های قرمز روی پوست نسبتاً شایع است و همیشه نگران کننده نیست. اما از آنجا که علل اصلی از عفونت گرفته تا واکنش های آلرژیک، انگلی یا شرایط پزشکی بسیار متفاوت است، تنها راه آرامش ذهن شما این است که یک تشخیص صحیح از پزشک بگیرید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/red-spots-on-skin-5112642

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز