لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چین و چروک پیشانی

چین و چروک پیشانی | پزکشت

فهرست مطالب

چین و چروک پیشانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چین و چروک پیشانی ، اطراف چشم، خطوط ریز اطراف لب و لکه های سنی روی دست، شایع ترین علائم جسمی برای پیرشدن پوست در خانم ها و آقایان هستند. بارزترین و سفت ترین الگوی چین و چروک، به شکل چین های عمودی یا افقی در پیشانی ایجاد می شود. بدون شک اخم های تکراری و بیش ازحد منجر به بروز چین و چروک های پیشانی می شود؛ اما پیری و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب و ژنتیک نیز می تواند در بروز آنها تاثیر داشته باشند. به نظر می رسد درمان چین و چروک های پیشانی، کمی سخت و دشوار است، مگر اینکه از روش های زیبایی مانند تزریقات آرایشی و لیزر استفاده شود. علاوه بر این، چین و چروک های پیشانی عمیق می تواند از نظر تاثیر آن بر روی زیبایی فرد را نگران کنند.

چین و چروک پیشانی و بیماری قلبی و عروقی

یک مقاله تحقیقاتی ارائه شده در سال 2018 ارتباط بین چین و چروک های عمیق پیشانی و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را بررسی کرده است. نتایج بررسی ها نشان داد که خطر مرگ و میر قلبی و عروقی افراد با میزان چروک آنها افزایش می یابد.

اگرچه هنوز منطق دقیقی در رابطه با این موضوع عنوان نشده است، محققان پیشنهاد می كنند كه ممكن است ارتباطی با آترواسكلروز یا ایجاد پلاك در عروق با میزان چین و چروک خون وجود داشته باشد.

از آنجا که رگ های خونی در پیشانی نسبتاً کوچک هستند، ممکن است در برابر پلاک ها آسیب پذیرتر باشند. بنابراین، ظاهر چین و چروک پیشانی در واقع می تواند نشان دهنده پیری رگ ها باشد. با این حال، این نتایج تأیید نشده و بررسی آینده برای اثبات این یافته ها ضروری است.

علت چین و چروک پیشانی

برخی از علل بروز چین و چروک صورت عبارتند از:

پیری

کلاژن پروتئین اصلی ساختاری است که منجر به استحکام و ماندگاری پوست می شود. به طور طبیعی با افزایش سن، میزان کلاژن بدن کاهش پیدا می کند و باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی خودش را از دست بدهد. کاهش میزان تولید کلاژن مهمترین عامل در ایجاد چین و چروک و خطوط ریز صورت است که طی سال ها برجسته تر و پایدارتر می شوند.

آفتاب سوختگی

قرار گرفتن پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند مانند هر چیز دیگری پیری پوست را تسریع کند. تنها نکته خوب در مورد آسیب های ناشی از آفتاب پوست این است که برخلاف زمان و ژنتیک، شما می توانید این وضعیت را کنترل کنید.  محافظت از آفتاب ضروری است. شما می توانید با قرار گرفتن در سایه، پوشاندن لباس و استفاده از ضد آفتاب با SPF 30 و حتی بالاتر و از پوست خود محافظت کنید. شما باید هر روز ضد آفتاب را بر روی تمام پوست صورت خود، بمالید.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند به دلیل اثرات نیکوتین، در معرض ابتلا به پیری زودرس پوست قرار دارند. نیکوتین باعث کوچک شدن رگ های خونی شده و جریان خون به پوست را مسدود می کند. در نتیجه، پوست اکسیژن و مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند و آسیب ها به شکل پیری زودرس ظاهر می شوند. قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار با مختل کردن میزان تولید کلاژن و الاستین این آسیب را بدتر می کند. بنابراین، با هر نوع دود سیگار، شما واقعاً پوست خود را در معرض خطر قرار می دهید.

اخم های تکراری صورت

انقباضات تکراری صورت، با گذشت زمان منجر به بروز چین های دائمی پیشانی می شود. این چین و چروک هایی که به دلیل انقباضات مکرر عضلات زیرین روی پوست ایجاد می شوند، به چین و چروک پویا معروف هستند.   چین و چروکهای پیشانی غالباً ناشی از اخم یا عصبانیت بیش از حد است.

کمبود آب بدن

مصرف ناکافی آب می تواند پوست شما را خسته و پوسته پوسته کند. کم آبی بدن باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود. از طرفی هم پوست خشک، بیشتر در معرض چین و چروک قرار می گیرد.

رژیم غذایی ضعیف

مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل، باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست می شود. پوست نیز مانند سایر قسمت های بدن برای سالم ماندن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارد. اگر این نیازهای غذایی را برای بدن خود تکمیل نکنید، کمبود آن روی پوست ظاهر می شود. در این شرایط پوست در معرض پیری زودرس قرار می گیرد.

وضعیت خواب نامطلوب

اگر زیاد می خوابید، قرار گرفتن بیش از حد پوست صورت روی بالش می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی چانه، گونه ها و پیشانی شما شود. به این خطوط خط خواب گفته می شود. از آنجایی که صورت شما چند ساعت در شب روی بالش قرار می گیرد، هر شب جریان خون به پوست صورت محدود می شود و در نتیجه بیشتر در معرض چروک شدن قرار می گیرد.

استرس

استرس بیش از حد می تواند منجر به پیری زودرس پوست و چین و چروک های پوستی شود. با افزایش میزان استرس، تولید کورتیزول در بدن بیشتر می شود.  افزایش سطح کورتیزول به مرور زمان قدرت بازسازی طبیعی الاستین و کلاژن را کاهش می شود. علاوه بر این، چین و چروک پوست صورت تا حد زیادی به سبک زندگی ناسالم و استرس نسبت داده می شود.

درمان پزشکی برای چین و چروک های پیشانی

چین و چروک پیشانی | پزشکت

تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس

بوتاکس یک روش درمانی آرایشی و بهداشتی است که برای رفع چین و چروک استفاده می شود. معمولاً از بوتاکس برای رفع چین و چروک های پیشانی، بین چشم ها (ناحیه گلاب)، در اطراف گوشه های چشم ها (پای کلاغ) و لب استفاده می شود.

پرکننده های تزریقی

پرکننده ها مانند Restylane، Juvederm و Radiesse یک محلول موقت برای چین و چروک ها هستند. این روش درمانی بر روی مکانیسم حجم دهی صورت تاثیر می گذارد.

تجدید زیبایی پوست با لیزر

بخار لیزر یا لایه برداری لیزر می تواند باعث رفع چین و چروک صورت، زخم و لکه های صورت شود. همانطور که از نام این محصول پیداست، این تکنیک باعث لایه برداری پوست صورت می شود. با پیشرفت روش های لیزر درمانی، جراحان پلاستیک اکنون روش جدیدی را ابداع کرده اند که در مناطق حساس کاربرد دارد.

لایه برداری شیمیایی

افزایش گردش جریان خون روند بازسازی پوست را تسریع می کند. لایه برداری های شیمیایی نه تنها ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهند، بلکه به یکدست شدن بافت کلی پوست صورت نیز کمک می کنند. افرادی که دارای چروک شدن کمی هستند، می توانند از لایه برداری شیمیایی بدون نسخه که معمولاً خفیف هستند، استفاده کنند. لایه برداری شیمیایی هیچ عوارضی ندارند. اما با این حال بهتر است هنگام استفاده، آن ها را زیر نظر متخصص پوست مصرف کنید. از طرف دیگر، لایه برداری شیمیایی قوی تر باید توسط پزشک تجویز شوند؛ زیرا خطر بروز عوارض پوستی در آنها زیاد است.

لایه برداری های شیمیایی قوی حتی می توانند منجر به زخم یا تغییر در رنگ پوست شوند. این نوع درمان تهاجمی دارای عوارض عمیق تری هستند و باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند. حتی در هنگام استفاده از این لایه برداری ها، باید از پوست خود در برابر آفتاب مراقبت کنید.

درم ابریژن

شامل استفاده از یک برس کوچک یا چرخشی با سرعت بالا و چرخش فلزی برای خراش دادن لایه های آسیب دیده اپیدرمی است. این روش باعث رشد سلول های جدید پوست می شود. درم ابریژن معمولاً برای درمان جای زخم آکنه، چین و چروک زیاد و آفتاب سوختگی و لکه های پوستی استفاده می شود.

رتینوئیدها

رتینوئیدها، مشتقات مصنوعی ویتامین A هستند که به عنوان یک درمان محبوب برای لکه های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها می توانند با افزایش طبیعی تولید کلاژن و تغییر رنگ پوست چین و چروک پوست را کاهش دهند. توجه داشته باشید که رتینوئیدها می توانند پوست را تحریک کرده و باعث خشکی و حساسیت به نور شوند. برای تهیه آنها، حتما نیاز به نسخه پزشک دارید.

انتخاب روند درمانی برای چین و چروک پوستی

چین و چروک پیشانی | پزشکت

برای کاهش چین و چروک پیشانی، چندین گزینه درمانی پزشکی وجود دارند؛ اما در هنگام استفاده از این روش ها، باید احتیاط کنید. برخی از این گزینه های درمانی می توانند منجر به بروز عوارض جانبی خاصی شود. فقط یک متخصص پوست و مو و یا متخصص جراحی زیبایی می تواند گزینه های درمانی را برای شما تجویز کنند.

برای رفع چین و چروک پوست خود بهتر است زیاد عجولانه تصمیم بگیرید؛ زیرا برخی از این روش ها منجر به بروز عوارض جدی می شود. علاوه بر آن، بهتر است قبل از استفاده از این روند های درمانی در مورد مزایا و عوارض آنها با پزشک مشورت کنید.

بالتبع اکثر این روندهای درمانی می توانند در کاهش چین و چروک صورت موثر باشند، اما بهتر است با مشورت پزشک آنها را استفاده کنید. هنگام تصمیم گیرید برای استفاده از گزینه درمانی، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • تزریق بوتاکس در رفع چین و چروک های عمیق ناشی از پیری و آفتاب سوختگی تا حد زیادی بی اثر است. درمان های ترکیبی تاثیر بیشتری در این زمینه دارند.
  • پرکننده های پوستی برای رفع کمبود حجم مفید هستند.
  • تنها گزینه مناسب برای کاهش چین و چروک های عمیق پوست، جراحی زیبایی است.
  • لیزردرمانی با تغییراتی در رنگدانه پوست (رنگ) همراه بوده و بنابراین برای افرادی که پوست تیره دارند مناسب نیست.

تاثیر سبک زندگی بر چین و چروک پیشانی

چین و چروک پیشانی | پرشکت

سبک زندگی تأثیر بسیار زیادی بر سلامت پوست و ایجاد چین و چروک دارد. برای صاف نگه داشتن پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست خود این مراحل را انجام دهید:

مراقب آفتاب باشید.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید منجر به بروز پیری زودرس و چین و چروک های پیشانی می شود. طبق تحقیقات، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب SPF 15 یا بالاتر از پیری پوست جلوگیری می کند و خطر ایجاد لکه های تیره و چین و چروک را کاهش می دهد.

استرس را مدیریت کنید.

استرس و نگرانی منجر به چین و چروک ابرو و پیشانی می شود. خلاص شدن از شر استرس دشوار است، اما بهتراست تا جایی که می توانید آن را مدیریت کنید.

آب کافی بنوشید.

خشکی پوست باعث برجسته شدن چین و چروک می شود. پوست مرطوب به کاهش چین و چروک پیشانی کمک می کند. برای داشتن رطوبت کافی، هر روز حداقل هشت لیوان مایعات بنوشید. شما می توانید با افزودن لیمو یا استفاده از دم کرده میوه ها، طعم آب خود را تغییر دهید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

وقتی صحبت از چین و چروک می شود، این جمله که شما همان چیزی هستید که می خورید بیشتر مصداق پیدا می کند. طبق تحقیقات سال 2007، رژیم غذایی نقش مهمی در پیری پوست دارد. محققان دریافتند که مصرف بیشتر ویتامین C و اسید لینولنیک (اسید چرب امگا 3) خطر خشکی پوست در زنان میانسال را کاهش می دهد. ویتامین C خطر چروک پوست را کاهش می دهد. رژیم غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات ها خطر چین و چروک و خشکی پوست را افزایش می دهد.

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن دلیل اصلی پیری زودرس و چین و چروک است. طبق تحقیقات سال 2008، مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو تولید کلاژن را کاهش داده و به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب می رساند که منجر به پیری زودرس و چین و چروک پیشانی می شود.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/forehead-wrinkles.html

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/forehead-wrinkles#takeaway

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز