لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سیاهی پلک چیست؟

سیاهی پلک چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سیاهی پلک زمانی که رنگ پوست اطراف ناحیه فوقانی چشم تیره می شود، اتفاق می افتد. تیرگی یا هایپرپیگمانتاسیون می تواند در هر قسمتی از صورت بیشتر در ناحیه زیر چشم، گوشه های دهان، روی لب ها و غیره رخ دهد. سیاهی پلک به دلایل مختلفی، از تغییرات در عروق خونی و پوست اطراف، تا هیپرپیگمانتاسیون مرتبط است. پلک های تیره نیز ممکن است در اثر آسیب های چشمی و بیماری های مادرزادی ایجاد شوند. حتی ممکن است هم پلک های تیره و هم حلقه های زیر چشم را همزمان تجربه کنید. همچنین می توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. این دو لزوما به هم مرتبط نیستند. درباره علل و عوامل خطر تیرگی پلک و همچنین نحوه درمان آنها بیشتر بدانید.

چرا پلک های من سیاه شده اند؟

رگ های خونی گشاد شده در پلک های شما ممکن است پوست اطراف را تیره تر نشان دهند. از طرفی هم صدمات وارده به چشم ممکن است باعث کبودی شود که می تواند پلک های شما را در مقایسه با بقیه پوست تیره تر نشان دهد. با این حال، اینها تنها دلایل احتمالی تیرگی پلک نیستند.

پوست شما حاوی ماده ای به نام ملانین است که رنگ طبیعی را فراهم می کند. گاهی ممکن است در برخی نقاط پوست شما تیره تر باشد. این به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می شود. در طرف مقابل، لکه های روشن تر یا سفیدتر ممکن است در اثر هیپوپیگمانتاسیون ایجاد شوند.

هایپرپیگمانتاسیون ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

آسیب خورشیدی. هنگامی که پوست شما در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب می بیند، ملانین بیشتری تولید می کند. این می تواند قسمت های آسیب دیده پوست شما را تیره تر کند و منجر به کک و مک و لکه های پیری شود.

بارداری. هورمون های مرتبط با بارداری می توانند تولید ملانین را در پوست شما افزایش دهند و منجر به ایجاد لکه های تیره به نام ملاسما شوند. لکه های تیره حتی ممکن است در اطراف ناحیه چشم شما رخ دهند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند ملاسما را در طول زمان بدتر کند.

نازک شدن پوست. معمولاً با افزایش سن، پوست شما با از دست دادن طبیعی کلاژن و چربی نازک‌تر می‌شود. به نوبه خود، پوست شما ممکن است تیره تر به نظر برسد.

بیماری های التهابی. بیماری های التهابی ممکن است شامل درماتیت، آلرژی، سینوزیت مزمن، آرتریت و روماتوئید و غیره باشند. علاوه بر آن، بیماری های التهابی می توانند پوست شما را در نقاط خاصی متورم و تیره کنند.

داروهای خاص قرص های ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) علت شایع برای تیرگی هستند. لکه های تیره پوست ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی مرتبط ایجاد شوند. همچنین یک داروی درمان کننده گلوکوم به نام بیماتوپروست می تواند باعث تیره شدن پوست پلک ها شود. معمولاً سه تا شش ماه پس از قطع دارو سياهي پلك از بین می رود.

علل مادرزادی تیرگی پلک

سایر علل تیرگی پلک ممکن است مادرزادی باشد. این بدان معنی است که شما با آنها متولد شده اید. در چنین مواردی، تیرگی پلک ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • گل مژه ها
  • خال های کوچک و تیره
  • تومورهای غیر سرطانی (کیست درموئید)
  • تومورهای عروق خونی چشم (همانژیوم توت فرنگی)

این بیماری های چشم ممکن است در ابتدا مشکلی ایجاد نکند. اما با افزایش سن، مشکلات پلک ممکن است بینایی شما را مختل کند.

چه عواملی خطر بروز سیاهی پلک را افزایش می دهد؟

سیاهی پلک چیست؟ || پزشکت

افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر در معرض خطر هیپرپیگمانتاسیون و تیرگی پلک‌های مرتبط هستند. در صورتی که:

  • عینک آفتابی نزنند.
  • با یک بیماری مادرزادی پلک متولد شده اند.
  • سابقه خانوادگی پیری زودرس یا بیماری های التهابی دارند.
  • تغییرات هورمونی مانند تغییرات در دوران بارداری یا یائسگی را تجربه می کنند.
  • وقتی در خارج از منزل هستند از استفاده از کرم ضد آفتاب دور چشم غفلت نكنند.

سیاهی پلک را چگونه در خانه درمان کنیم؟

درمان های خانگی اولین قدمی است که می توانید برای کاهش ظاهر تیره پلک انجام دهید. این داروها نسبتاً عاری از عوارض جانبی هستند. آنها همچنین هزینه کمی دارند. می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

کمپرس سرد را امتحان کنید.

کمپرس سرد مخصوصاً برای درمان عروق خونی متسع و التهاب ناشی از شرایط التهابی مفید است. همچنین می تواند به کاهش کبودی ناشی از شکستگی رگ های خونی کمک کند. می توانید از کمپرس سرد داروخانه استفاده کنید، اما یک کیسه نخود فرنگی منجمد که در یک حوله تمیز پیچیده شده است، مي تواند از پوست شما محافظت کند.

سر خود را بالا بیاورید.

به جای اینکه هنگام خواب صاف دراز بکشید، در یک صندلی بنشینید یا از بالش های اضافی استفاده کنید تا سر خود را بالا نگه دارید. این می تواند به جریان بهتر خون شما و کاهش التهاب کمک کند.

بیشتر بخوابید.

در حالی که این درمان لزوماً سیاهی پلک را درمان نمی کند، کمبود خواب می تواند سیاهی پلک را بيشتر نشان دهد. نداشتن خواب کافی می تواند پوست شما را رنگ پریده تر نشان دهد، که به نوبه خود ممکن است لکه های سياه را حتی تیره تر نشان دهد. کمبود خواب به بدن اجازه نمی دهد سلول ها را بازسازی کند و در نهایت با پوست تیره دور چشم از خواب بیدار می شویم. موقعیت خواب نیز تفاوت زیادی ایجاد می کند. خوابیدن روی شکم ممکن است باعث تجمع مایعات زیر چشم و روی پلک ها شود. این باعث می شود که رنگدانه ها در صبح برجسته تر شوند.

کانسیلر استفاده كنيد.

به جای هماهنگی با رنگ پوست خود، کانسیلری را امتحان کنید که برای به حداقل رساندن تغییرات رنگدانه طراحی شده است. اگر پوست روشنی دارید، کانسیلر صورتی را انتخاب کنید. اگر پوست تیره ای دارید، کانسیلر هلویی رنگی را امتحان کنید تا تیرگی پلک را به حداقل برسانید. شما می توانید کانسیلرهای کاهش دهنده رنگدانه را در اکثر فروشگاه های لوازم آرایشی و داروخانه خریداری کنید.

درمان های بدون نسخه (OTC)

سیاهی پلک چیست؟ || پزشکت

درمان‌های خانگی ممکن است ظاهر پلک‌های تیره را کاهش داده و از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنند، اما معمولاً این وضعیت را به طور کامل درمان نمی‌کنند. اینجاست که درمان‌های بدون نسخه (OTC) ممکن است کمک کنند. مواد ضد پیری مانند اسید کوجیک و رتینوئیدها می تواند به کاهش هیپرپیگمانتاسیون كمک کند. با این حال، بسیاری از این مواد برای استفاده روزمره بسیار مضر هستند. اغلب، این محصولات برای صورت شما و نه برای ناحیه چشم شما طراحی می شوند. مهم است که به دنبال محصولات مرتبطی باشید که فقط برای ناحیه چشم در نظر گرفته شده اند. قبل از قرار دادن هر یک از این محصولات نزدیک چشم خود با پزشک خود مشورت کنید.

روش های پوستی

پلک های تیره ای که به درمان های خانگی یا درمان های OTC پاسخ نمی دهند ممکن است با روش های پوستی درمان شوند. روش های پوستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لیزر درمانی
  • لایه برداری شیمیایی
  • سایر روش های جراحی مانند لیفت چشم
  • برداشتن تومورها با جراحی یا تجمع ملاسما روی پوست
استفاده از میوه ها

به سادگی یک توپ پنبه ای گرد را در آب خیار تازه گرفته شده و کمی گلاب آغشته کنید و روی پلک ها بمالید. بگذارید یک شب بماند و این کار را به طور منظم انجام دهید تا پرپیگمانتاسیون از بین برود. خیارهای ورقه شده را روی چشم ها بگذارید و استراحت کنید! این احتمالاً محبوب ترین ترفند برای خلاص شدن از سیاهی زیر چشم است.

آب گشنیز و هویج وقتی به مقدار مساوی با هم مخلوط شوند، یک داروی بسیار موثر برای درمان رنگدانه های پلک است! می توانید آب میوه را با یک پد پنبه ای روی آن ناحیه بکشید یا آن را بنوشید تا رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون از بین برود.

مقداری سیب زمینی خام را رنده کرده و آب آن را بگیرید. حالا یک تکه پنبه بردارید و آن را در آب سیب زمینی خیس کنید. چشمان خود را ببندید و این توپ های پنبه ای را روی چشمان خود قرار دهید. مطمئن شوید که آنها کل ناحیه سیاهی زیر چشم و همچنین پلک ها را پوشش می دهند. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و با آب سرد بشویید.

گلاب

یک پد پنبه ای را به گلاب آغشته کنید و به آرامی آن را روی ناحیه چشم بمالید و این کار را مرتباً انجام دهید تا نتیجه را ببینید. آبلیمو و گلاب را با هم مخلوط کرده و روی پلک ها بماليد. این کار را به طور منظم قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و از نتایج شگفت زده خواهید شد. علاوه بر این می توانید پوست و ناحیه پلک خود را به آرامی با روغن زیتون ماساژ دهید. از انگشت حلقه خود برای افزایش گردش خون در اطراف چشم پس از استفاده از روغن به آرامی ماساژ دهید.

یک چای کیسه ای بابونه یا چای سبز کیسه ای در آب خیس کنید. با قرار دادن آن در یخچال برای مدتی سرد کنید. این کیسه ها را روی چشم ها قرار دهید و استراحت کنید. این کار را به طور منظم انجام دهید تا در عرض چند روز تفاوت قابل توجهی را مشاهده کنید.

شیر خام سرد را در اطراف دور چشم بمالید. محتوای اسید لاکتیک موجود در شیر دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است که سیاهی دور چشم را محو می کند.

به غیر از این، به یاد داشته باشید که هنگام کار با کامپیوتر برای ساعات طولانی از شیشه انکساری استفاده کنید. همچنین خواب 8 ساعت یا بیشتر به کاهش سیاهی دور چشم کمک زیادی می کند. استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام ناحیه صورت و گردن، حتی زیر چشم ها و پلک ها برای جلوگیری از آسیب و رنگدانه های خورشید بسیار مهم است.

چگونه از سیاه شدن پلک ها پیشگیری کنیم؟

سیاهی پلک چیست؟ || پزشکت

یکی از بهترین راه هایی که می توانید از تیرگی پلک جلوگیری کنید، مراقبت از پوست است. این می تواند از محافظت در برابر آفتاب با استفاده از وسایل چشمی و کلاه زمانی که بیرون هستید تا استفاده از ضد آفتاب هر روز متغیر باشد. اطمینان حاصل کنید که عینک آفتابی و ضد آفتاب شما هم نور UVA و هم UVB را مسدود می کند. یک کرم پودر یا کانسیلر با ضد آفتاب داخلی را امتحان کنید که می توانید آن را روی پلک های بالایی خود بزنید، اما از نزدیک کردن آنها به چشم خودداری کنید. برای کودکانی که با مشکلات پلک متولد می شوند، پزشک اطفال ممکن است جراحی یا داروهای تجویزی را برای رفع علل زمینه ای توصیه کند. این به جلوگیری از مشکلات بینایی و تغییرات بیشتر در پلک کمک می کند.

کمبود ویتامین هایی مانند B و C و مواد معدنی مانند روی و آهن می تواند باعث تیره شدن پلک ها شود. یک رژیم غذایی متعادل برای جلوگیری از هرگونه کمبود تغذیه ای که ممکن است باعث تیره شدن پلک ها شود ضروری است. به دنبال رژیمی باشيد که مواد مغذی کافی از جمله ویتامین های B، اسیدهای چرب امگا 3 و آهن در رژیم غذایی خود را برای بدن فراهم می کند.

روغن بادام، با ویتامین E، با استفاده منظم، پرپیگمانتاسیون را تغذیه و از بین می برد. روغن بادام را مستقیماً روی پلک‌ها بمالید و بگذارید یک شب بماند تا نتایج سریع‌تر را ببینید.

افزایش سن یکی دیگر از دلایل تیرگی پلک است. با افزایش سن، افت کلاژن و خشکی پوست نیز می تواند پوست اطراف چشم را تیره کند. استفاده از کرم های دور چشم حاوی مواد تقویت کننده کلاژن می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند و در نهایت رنگدانه های پلک را نیز کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز