لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زخم جای کفش شامل ساییدگی و پارگی پوست هنگام مالش کفش به پاهای شما است. این اصطکاک منجر به تاول و تورم در پاهای شما می شود. بیشتر در مورد کفش های تنگ یا نامناسب دیده می شود. جای زخم می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و همچنین باعث درد شود. آنها اغلب هنگام ایستادن یا راه رفتن بیشتر درد می کنند. اینها معمولاً در پشت مچ پا یا نزدیک انگشتان پا رخ می دهند. آنها شبیه بثورات یا پینه پا هستند. گاهی اوقات ممکن است این پینه ها با چرک پر شوند.

وقتی برای اولین بار یک جفت کفش جدید خود را برای یک شب عالی در شهر امتحان کنید، هیجان زده می شوید. بعد از چند ساعت، احساس درد آشنا را در پاهای خود احساس می کنید و متوجه می شوید که یک کفش آزاردهنده برای خود خریده اید. خبر خوب این است که چند راه ساده برای درمان جای زخم کفش بدون دور انداختن کفش های جدید وجود دارد! در این مقاله از پزشکت علل مختلف و چند نکته ساده برای جلوگیری از ایجاد مجدد جای زخم کفش را بررسی می کنیم!

راه های طبیعی برای درمان جای زخم کفش در خانه

کفش های نامناسب علت اصلی جای زخم کفش هستند. عموماً افراد تمایل به خرید کفش دارند بدون اینکه ابعاد پاهای خود را به درستی در نظر بگیرند. این می تواند باعث ساییدگی پاهای شما با کفش شود. این به نوبه خود منجر به تورم، تاول و زخم در پاهای شما می شود. گاهی اوقات، عرق پاهای شما نیز می تواند باعث ساییدگی کفش بر روی پوست شود و باعث زخم شود. زنان نسبت به مردان مستعد زخم کفش هستند زیرا تمایل دارند از کفش‌های تنگ و باریک استفاده کنند که می‌تواند تاول و جای زخم را روی پاهایشان بگذارد. اولین اقدامی که می توانید برای بهبود جای زخم کفش انجام دهید این است که از پوشیدن کفشی که باعث آن می شود خودداری کنید. همچنین می توانید از داروهای خانگی خاصی برای کاهش درد استفاده کنید.

آلوئه ورا

چندین مطالعه نشان داده اند که آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و شفابخش است. این می تواند به کاهش تاول های روی پای شما کمک کند. آلوئه ورا حاوی گلوکومانان است که می تواند به بهبود سریعتر کمک کند. ژل آلوئه ورا را به مقدار زیاد روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از اینکه آن را با آب معمولی بشویید، مدتی بگذارید روی آن بماند. می توانید این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

روغن زیتون

ترکیبات زیست فعال موجود در روغن زیتون خواص ضد التهابی از خود نشان می دهند. این خواص می تواند به کاهش التهاب اطراف زخم کفش کمک کند. دو تا سه قطره روغن زیتون را با یک تا دو قطره روغن بادام مخلوط کنید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا التهاب کاهش یابد.

خمیر دندان

خمیر دندان حاوی منتول است، یک جزء مهم که به عنوان یک مسکن عمل می کند و درد ناشی از گاز گرفتن کفش را کاهش می دهد. نصف قاشق چایخوری خمیر دندان را روی یک پد پنبه ای تمیز بردارید. آن را روی زخم کفش بمالید و بگذارید تا خشک شود. کاملا با آب بشویید. شما می توانید این دارو را یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به کاهش التهاب اطراف محل زخم کفش کفش کمک می کند. این خواص همچنین از عفونت بیشتر جلوگیری می کند. یک تکه پنبه استریل بردارید و آن را در یک قاشق غذاخوری عسل آغشته کنید. این را در محل آسیب دیده قرار دهید. 3-4 بار در روز تکرار کنید.

روغن نارگیل و کافور

زخم جای کفش || پزشکت

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است. کافور در طب سنتی به دلیل خواص ضدالتهابی آن مورد استفاده قرار گرفته است. آنها با هم می توانند به کاهش تورم در پای آسیب دیده و جلوگیری از عفونت بیشتر کمک کنند. 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر و 1 قاشق چایخوری کافور را با هم مخلوط کنید. یک تکه پنبه را با این مخلوط آغشته کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

چریش و زردچوبه

ترکیبات فعال موجود در برگ چریش و زردچوبه (کورکومین) می تواند به کاهش التهاب و عفونت کمک کند. این به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آنها است.

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه، یک مشت برگ چریش و چند قطره آب همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی زخم کفش بمالید. بگذارید تا خشک شود و با آب بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ژله نفتی

ژله نفتی مرطوب کننده است. همچنین به عنوان پترولاتوم شناخته می شود و دارای خواص ضد میکروبی است که باعث بهبودی می شود. یک قاشق غذاخوری وازلین را روی محل زخم کفش بمالید. می توانید ناحیه مورد نظر را با جوراب بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. همچنین می توانید برای چند روز متوالی مقداری ژله را روی دو طرف کفش خود بزنید تا لبه های آن نرم شود. می توانید این کار را تا زمانی که زخم شما بهبود یابد تکرار کنید.

درمان زخم کفش به همین سادگی است و این درمان‌ها می‌توانند به شما تسکین بسیار لازم را بدهند. اما پیشگیری از زخم کفش کفش همیشه بهتر است، درست است؟

چگونه می توانم از جای زخم کفش جلوگیری کنم؟

زخم جای کفش || پزشکت

همانطور که قبلاً گفتیم، کفش های نامناسب علت اصلی گاز گرفتن کفش هستند. در اینجا چند راه برای جلوگیری از جای زخم کفش وجود دارد:

همیشه قبل از خرید، کفش ها را امتحان کنید. این به شما ایده بهتری از تناسب آنها می دهد. ساده ترین راه برای جلوگیری از جای زخم کفش، خرید کفش مناسب است. اگر کفش هایی دارید که باعث زخم کفش کفش می شوند، از پوشیدن آن ها خودداری کنید. با این حال، اگر واقعاً یک جفت کفش را دوست دارید که باعث زخم کفش شود، در اینجا چند راه حل وجود دارد که ممکن است کمک کند.

اصطکاک را کاهش دهید.

اولین قدم این است که اصطکاک بین کفش و پا را کاهش دهید. این هک ها را امتحان کنید:

  • جوراب بپوشید. آنها می توانند به عنوان یک بالشتک بین پا و کفش عمل کنند.
  • لنت یا کفی کفش را وارد کنید. اینها می توانند به جلوگیری از سایش در نواحی مانند پاشنه پا کمک کنند.
  • از محافظ انگشتان پا یا کلاهک پا استفاده کنید. آنها می توانند انگشتان پا را از کفش جدا کرده و از اصطکاک جلوگیری کنند.
  • نوار کاغذی بمالید. در یک مطالعه در سال 2016 ، دوندگان اولترامارتون دریافتند که نوار کاغذی یک اقدام موثر برای پیشگیری از تاول است. سعی کنید یک لایه صاف و تک لایه از نوار کاغذی چسبنده ملایم، که به آن نوار جراحی نیز می گویند، روی ناحیه تاول زده یا دردناک بمالید.

کفش ها را گشاد کنید.

کفش‌های شما به دلیل نو بودن می‌توانند باعث درد پای شما شوند. برخی از کفش ها باید چند بار پوشیده شوند تا سفتی اولیه آنها برطرف شود. بر اساس ادعاهای حکایتی (که توسط علم ثابت نشده است)، در اینجا چند توصیه برای گشادی کفش های جدید و راحت تر کردن آنها وجود دارد:

آنها را دراز کنید. در طول شب از یک فرم دهنده کفش چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا به آرامی کفش های مشکل دار را بکشید.

آنها را روغن بزنید. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون را روی لبه‌های کفش‌های چرمی که به پاهایتان آسیب می‌زند، ماساژ دهید. پس از چند روز، کفش ها باید نرم تر و کمتر ساینده شوند. اگر نگران تاثیر برخی روغن ها بر رنگ یا دوام کفش هستید، به جای روغن از نرم کننده چرمی استفاده کنید.

آنها را گرم کنید. با کفش هایتان جوراب های ضخیم بپوشید. سپس از سشوار استفاده کنید تا نقاط سفت را حدود 30 ثانیه گرم کنید. در حالی که جنس کفش هنوز گرم و قابل انعطاف است راه بروید. هنگامی که فکر می کنید مناسب هستند، جوراب های خود را درآورید و آنها را امتحان کنید.

کفش های تنگ نپوشید.

زخم جای کفش || پزشکت

اگر زخم کفش شما به شکل تاول باشد، به احتمال زیاد خود به خود خوب می شود. با این حال، باید آن را از منبع اصطکاک دور نگه دارید.  اگر چه پوست روی تاول به محافظت از آن در برابر عفونت کمک می کند، برای تمیز نگه داشتن آن ناحیه را بانداژ کنید.

سوالات متداول

چرا کفش های نو درد دارند؟ اگر کفش‌های جدید به خوبی برای شما مناسب نباشند، ممکن است به شما آسیب بزنند. همچنین جنس کفش های جدید تا زمانی که کفش به خوبی استفاده نشود، سفت است. بنابراین، برای نرمی لبه‌ها، می‌توانید چند روز قبل از استفاده آن‌ها مقداری روغن بمالید.

آیا نوع خاصی از کفش می تواند منجر به زخم شود؟ کفش‌های بسته مانند کفش‌های کتانی، شکم، پمپ یا آکسفورد می‌توانند باعث گاز گرفتن کفش شوند، زیرا می‌توانند روی پوست شما ساییده شوند.

کفش‌های تنگ یا نامناسب می‌توانند باعث اصطکاک شوند و ساییدگی و پارگی ناشی از آن می‌تواند منجر به زخم کفش شود، که اساساً تاول‌هایی هستند که روی انگشتان پا یا مچ پا ایجاد می‌شوند. زخم کفش دردناک و ناراحت کننده است و می تواند بدتر شود مگر اینکه به سرعت درمان شود. اولین قدم این است که از استفاده کفش هایی که باعث ایجاد زخم می شوند، خودداری کنید و سپس راه های مختلف برای خلاصی از شر زخم کفش را اجرا کنید. ژل آلوئه ورا، چریش، زردچوبه، کافور، عسل، وازلین و روغن کرچک از جمله موادی هستند که می توانید برای درمان زخم استفاده کنید. برای جلوگیری از جای زخم کفش در آینده، می توانید از روغن در کناره های کفش های جدید استفاده کنید و جوراب، محافظ یا پد چسب بپوشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز