لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی زخم

درمان خانگی زخم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بهترین راه برای جلوگیری از عفونی شدن و مراقبت از زخم‌ها، تمیز کردن آنها با آب ولرم و صابون ملایم است. با این حال، اگر زخم عفونی شود، آب و صابون به تنهایی دیگر اثری نخواهد داشت. قبل از اینکه با پزشک تماس بگیرید یا از یک آنتی بیوتیک موضعی برای عفونت خفیف پوست استفاده کنید، بهتر است ابتدا درمان های طبیعی را امتحان کنید.

با این حال، در این مرحله، مهم است که برای علائم عفونت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. هر زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که خونریزی آن متوقف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، یا مقدار زیادی چرک ترشح می‌کند یا به هر طریق دیگری بدتر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه داروهای طبیعی ممکن است برای زخم های خفیف قبل از عفونی شدن بهتر است به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید.

درمان های خانگی برای زخم

درمان‌های طبیعی که برخی از آنها قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد توجه محققان قرار گرفته اند. بسته به مواد تشکیل دهنده، این داروها ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی یا ضد میکروبی داشته باشند.

درمان های طبیعی فقط برای زخم های جزئی استفاده می‌شوند. اما هرگز نباید به جای مراقبت های پزشکی برای زخم ها و عفونت های شدید از داروهای جایگزین استفاده کنید و نباید از موارد زیر برای زخم های باز استفاده کنید.

الوورا و درمان زخم|| پزشکت

آلوئه ورا

شاید در گذشته از آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی استفاده کرده باشید، اما ماده ژل مانند برگ های این گیاه برای سایر مشکلات پوستی نیز استفاده می شود. آلوئه ورا دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی است که بهبود بافت پوست را تسریع می کند. از کاربردهای آلوئه ورا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به بهبود آکنه، سوختگی و بثورات پوستی اشاره کرد. حتی ممکن است درد را کاهش دهد. در صورت نیاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید ژل آلوئه ورا را در طول روز به صورت خود بمالید.

عسل

عسل یکی از داروهای طبیعی است که به بهبود زخم های جزئی برای جلوگیری از عفونت کمک می کند و گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای بانداژ و سایر پانسمان های پوستی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس، به ویژه به شکل اسانس، ممکن است بهبود زخم را تسریع کند و همچنین اثرات ضد میکروبی و ضد باکتریایی داشته باشد. مانند هر اسانس دیگر، مهم است که ابتدا آن را با یک حامل مانند روغن جوجوبا، زیتون یا بادام رقیق کنید.

گل همیشه بهار

محققان دریافتند که گل همیشه بهار (کالندولا) باعث تحریک کلاژن و همچنین فعالیت ضد میکروبی و ضد التهابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گل همیشه بهار ممکن است به صورت پماد موجود باشد یا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید چای کیسه ای دم کرده آن را روی زخم بمالید. اگر آلرژی به گیاه ابروسیا دارید، بهتر است قبل از استفاده از گل همیشه بهار آزمایش پچ انجام دهید.

زردچوبه و درمان زخم|| پزشکت

خمیر زردچوبه

زردچوبه حاوی یک جزء طبیعی ضد التهابی و ضد میکروبی به نام کورکومین است که در صورت استفاده موضعی می تواند به بهبود زخم های پوستی کمک کند. زردچوبه ممکن است دارای اجزای ضد عفونی نیز باشد. با این حال، در حالی که زردچوبه به طور گسترده در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است، مطالعات انسانی در مورد نقش آن در بهبود زخم ها وجود ندارد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که نباید مکمل های زردچوبه را به صورت خوراکی مصرف کنید، زیرا ممکن است منجر به بروز خونریزی شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند التهاب پوست را نیز درمان کند. با این حال، محصولات با ترکیبات روغن درخت چای را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای سوختگی استفاده کرد. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اسانس درخت چای رقیق شده یا محصولات حاوی این روغن را تا دو بار در روز روی پوست خود بمالید.

ویتامین E موضعی

ویتامین E که در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به روند بهبود زخم و جلوگیری از آسیب بیشتر بافت کمک می کند. روغن نارگیل یکی از انواع ویتامین E است، اما ممکن است فرمول های موضعی را نیز در داروخانه محلی خود پیدا کنید.

راهکارهای غیراستاندارد برای مراقبت زخم

همه گیاهان و سایر داروهای طبیعی برای کمک به درمان زخم های عفونی شناخته نشده اند. به ویژه، شما باید در مورد درمان های زیر که ممکن است به صورت آنلاین تبلیغ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند محتاط باشید. برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • زردچوبه که از طریق دهان مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • سایر مکمل‌های خوراکی، از جمله روغن‌های ضروری، به خصوص اگر یک بیماری زمینه‌ای دارید.
  • مخمر سنت جان، اگر چه تحقیقات نشان داده است که مخمر باعث بهبود زخم می شود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد این داروی گیاهی ممکن است با داروهای متعددی تداخل داشته باشد و همچنین حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد.

وازلین و درمان زخم|| پزشکت

درمان های بالینی زخم

اگر درمان های طبیعی به بهبود زخم شما کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است به سراغ درمان های بالینی بدون نسخه (OTC) بروید. گزینه های احتمالی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنتی بیوتیک های موضعی OTC
  • استامینوفن (تیلنول) برای کمک به کاهش درد
  • باندهای استریل برای کمک به پوشاندن بریدگی ها
  • وازلین، زمانی که در طول روز استفاده شود، ممکن است باعث بهبودی شود و از زخم جلوگیری کند.

علاوه بر آن، بسته به شدت عفونت و نوع زخم، پزشک ممکن است موارد زیر را نیز توصیه کند:

  • تخلیه مایعات
  • آنتی بیوتیک های خوراکی
  • کورتیکواستروئیدها برای التهاب
  • شستشو یا محلول های آنتی بیوتیک موضعی
  • بستری شدن در بیمارستان (فقط برای عفونت های شدید)

هنگام مراقبت از زخم چه کاری را نباید انجام داد؟

طبق یک بررسی، داروهای طبیعی به دلیل نگرانی در مورد افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی محبوبیت بیشتری دارند. در حالی که ممکن است از پماد ضد باکتری OTC برای زخم عفونی استفاده کنید، این نوع محصولات ممکن است برای موارد غیر عفونی لازم  و موثر نباشد.

همچنین باید از مالیدن الکل یا پراکسید هیدروژن بر روی زخم های عفونی و غیر عفونی خودداری کنید. چنین محصولاتی ممکن است بیش از حد خشک شوند و روند بهبودی پوست شما را مختل کنند.

نحوه تمیز کردن زخم در خانه

علاوه بر گذاشتن پانسمان بر روی زخم یا گذاشتن گچ بر روی شکستگی چند قدم دیگر وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم کمک کند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • دست های خود را با آب و صابون یا ضدعفونی کننده دست بشویید.
  • اگر زخم همچنان خونریزی دارد با گاز استریل فشار ملایمی بر روی آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وارد کنید.
  • زخم را با آب جاری تمیز به مدت 5 تا 10 دقیقه بشویید تا آلودگی ها از بین بروند.
  • به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناحیه را با یک حوله تمیز خشک کنید، اما هیچ چیز مانند پشم پنبه پف‌دار نباشد.
  • برای جلوگیری از عفونت، یک پانسمان استریل روی زخم بمالید.

تمیز کردن زخم|| پزشکت

نحوه درمان زخم سوختگی

سوختگی نیز به عنوان یک زخم در نظر گرفته می‌شود و یکی از شایع‌ترین آسیب‌های خانگی است که بسیاری از ما احتمالاً در مقطعی آن را تجربه کرده‌ایم. سوختگی های درجه یک و دو را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در خانه با خیال راحت درمان کرد، اما سوختگی های درجه سه نیاز به درمان حرفه ای پزشکی دارند.

برای درمان سوختگی درجه یک و دو در خانه باید اقدامات زیر انجام شود:

  • سوختگی را متوقف کنید. منبع سوختگی و هرگونه لباس یا جواهرات نزدیک پوست آسیب دیده را بردارید.
  • محل سوختگی را خنک کنید. محل سوختگی را به مدت 20 دقیقه زیر آب روان و خنک قرار دهید تا حرارت رفع و درد متوقف شود.
  • ناحیه سوختگی را تمیز کنید. اگر تاول‌هایی از قبل شروع به تشکیل شدن کرده‌اند، لازم است آنها را با آب و صابون ملایم تمیز کنید.
  • به آن دست نزنید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید تاول را پاره کنید، این کار را نکنید. از ژل بهبود دهنده پیشرفته ساولون استفاده کنید تا سوختگی هیدراته بماند و درد را تسکین دهد. استفاده از محصولات حاوی معطر خودداری کنید زیرا باعث تحریک زخم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • محل سوختگی را بپوشانید. محل سوختگی را با یک پانسمان استریل بپوشانید تا از زخم و تاول های ایجاد شده محافظت شود.

مدت زمان بهبود بریدگی

بریدگی‌های جزئی معمولاً 3 تا 7 روز طول می‌کشند تا بهبود یابند، اما بسته به نحوه درمان اولیه زخم می‌تواند متفاوت باشد. اگر زخم عفونی شود، روند بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد. مدت زمان بهبودی بریدگی به عمق زخم نیز بستگی دارد. بریدگی های عمیق ممکن است نیاز به درمان توسط یک متخصص و بخیه زدن برای کمک به روند بهبود داشته باشند.

اگر زخم ها با یک پانسمان یا گچ پوشانده شوند، ممکن است سریعتر بهبود یابند همچنین این کار می تواند از عفونت آن پیشگیری کند.

روند بهبود زخم

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که بدن شما زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود در چهار مرحله اصلی بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد که این مراحل عبارتند از:

توقف خونریزی. برای شروع روند بهبودی، زخم شروع به تشکیل لخته های خونی کوچک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا از خونریزی جلوگیری شود. لخته شدن نیز با تشکیل دلمه به بهبود زخم کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پوسته پوسته شدن. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که خونریزی متوقف شد، بدن شروع به ترمیم آسیب با ایجاد دلمه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خون تازه به سطح زخم آورده می‌شود تا گلبول‌های سفید خون و اکسیژن را برای ایجاد یک محیط درمانی فراهم کند. در این وضعیت ممکن است زخم کمی‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملتهب و قرمز به نظر برسد.

بازسازی. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که زخم توسط یک دلمه محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شروع به بازسازی پوست کند. بدن به سلول های اطراف زخم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که برای ترمیم پوست و بافت کلاژن ایجاد کنند. در این صورت زخم بیشتر شبیه یک اسکار خواهد شد.

تقویت. حتی زمانی که زخم دیگر باز نیست و بیشتر شبیه یک اسکار است، باز هم در زیر پوست جدید در حال بهبود است. با بهبود بیشتر، پوست قوی تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

مدت زمان بهبودی دلمه

دلمه بخشی طبیعی از فرآیند بهبود است و برای محافظت از زخم در حین بهبود ضروری است. بسته به عمق زخم، زمان بهبودی دلمه تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مرطوب و تمیز نگه داشتن دلمه و پوست اطراف آن به ایجاد شرایط بهینه التیام و جلوگیری از احتمال عفونت کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بیشتر دلمه‌ها پس از بهبود پوست خود به خود از بین می‌روند و این معمولاً چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید؟

به طور کلی، یک زخم جزئی ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا بهبود یابد. اگر زخم شما ظرف یک هفته پس از استفاده از داروهای طبیعی یا خانگی بهتر نشد، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

همچنین باید برای زخم های عفونی که علائم زیر را دارند به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید:

  • با تب یا لرز همراه است.
  • زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که درد ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در هنگام لمس، احساس گرما ایجاد کند.
  • زخمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که قرمزشده یا تغییر رنگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، و ملتهب یا متورم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • چرک یا ترشح بیشتری تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به خصوص اگر زخم به رنگ زرد یا سبز تراوش کند یا بدبو باشد.

همچنین، اگر برشی با لبه‌های دور از هم دارید که به نظر می‌رسد در طول فرآیند بهبودی به هم نمی‌رسند، ممکن است نیاز به بخیه داشته باشید. زخم هایی که خونریزی آنها متوقف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و یا در اثر نیش حیوانات ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارند.

سخن آخر

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که گهگاه دچار بریدگی، خراش یا هر نوع زخم دیگری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید ، درمان سریع برای کمک به جلوگیری از عفونت مهم است. برخی از داروهای طبیعی وجود دارند که هم می‌توانند از عفونت‌ها پیشگیری کرده و هم آن‌ها را درمان کنند، اما قبل از استفاده از آنها برای اولین بار، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز