لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای لکه های چربی دور چشم

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی برای لکه های چربی دور چشم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی درمان خانگی برای لکه های چربی دور چشم وجود دارند که با استفاده از آنها تا حدودی می توانید از شر این لکه ها خلاص شوید. لکه های کلسترول یا رسوباتی در اطراف چشم خود برجستگی هایی از چربی هستند که در زیر پوست معمولاً در قسمت داخلی پلک فوقانی بروز پیدا می کنند. آنها همچنین به عنوان گزانتاسما شناخته می شوند.

در حالی که یکی از دلایل اصلی گزانتالاسما سطح بالای لیپوپروتئینهای با چگالی کم LDL یا کلسترول بد در بدن است، اما همچنین می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی، دیابت، بیماری کبد و سایر شرایط رخ دهند.

افرادی که کلسترول بالا، سیروز و یا دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این مشکل هستند. همچنین این وضعیت در بین افرادی که بین 40 تا 60 سال دارند، بیشتر دیده می شود. این مشکل درد و خارش ایجاد نمی کند، اما اگر برجستگی به اندازه کافی بزرگ شود ممکن است مانع بینایی شود.

به علاوه، بروز این وضعیت می تواند نشانه ای از بیماری عروق کرونر در آینده باشد. بررسی ها نشان می دهد که تعداد زیادی از موارد این مشکلات با سیگار کشیدن، چاقی مرکزی، فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی همراه است که مهمترین عوامل خطر بیماری عروق کرونر هستند.

از آنجا که ناحیه آسیب دیده به طور معمول بسیار نزدیک به چشم است، جراحی برای رفع آن درمان توصیه شده نیست. به علاوه، جراحی می تواند منجر به زخم شود که می تواند به اندازه ظاهر برجستگی ناراحت کننده باشد. لیزر درمانی یک احتمال دیگر است، اما خطر اسکار را نیز به همراه دارد.

مهم است که علت گزانتاسما را تشخیص دهید و درمان را بر اساس علت آن برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر علت کلسترول بالا در خون است، شما باید اقدامات لازم را برای کاهش سطح کلسترول خود انجام دهید.

علاوه بر آن، برخی درمان های خانگی می توانند در به حداقل رساندن برجستگی یا حتی از بین بردن برجستگی ها موثر باشند.

سیر

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

بهترین و محبوب ترین درمان خانگی گزانتاسما، سیر است. آنزیم های موجود در سیر به صاف شدن رسوبات کوچک و ناهموار کمک می کنند. سیر همچنین برای کاهش سطح کلسترول بالا مفید است.

مطالعه ای که در سال 2001 در مجله تغذیه منتشر شد، نشان می دهد كه اثرات كاهش دهنده كلسترول در عصاره سیر تا حدی از مهار سنتز كلسترول كبدی توسط تركیبات محلول در آب است.

علاوه بر آن، بررسی ها نشان می دهد که عصاره سیر یک جایگزین بی خطر و موثر برای داروهای فشار خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول است.

یک حبه سیر را برش بزنید یا چند حبه سیر را خرد کنید تا خمیر به دست آید. آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و روی آن را با گاز بپوشانید تا سیر وارد چشم شما نشود. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. تا چند روز، روزانه یک بار تکرار کنید.

روش دیگر، قرص سیر را به صورت پودر خوب خرد و کمی آب اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از شستشو حدود 1 ساعت روی آن را بگذارید. این کار را روزانه انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

همچنین، می توانید روزانه 2 تا 3 حبه سیر خام را با معده خالی بخورید. اگر ترجیح می دهید از مکمل سیر استفاده کنید، همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت شود.

توجه: از سیر برای مدت طولانی تری روی پوست خود استفاده نکنید؛ زیرا باعث سوختن پوست می شود. اگر پوست حساسی دارید از استفاده کامل آن خودداری کنید.

روغن کرچک

یکی دیگر از داروهای موثر در درمان گزانتاسما روغن کرچک است. اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک به کوچک شدن رسوبات کلسترول کمک می کند. با این حال، این روغن در رسوبات کوچک که جدید هستند، بهترین عملکرد را دارد.

  • یک پنبه را در روغن کرچک فشرده و سرد خیس کنید.
  • با بسته نگه داشتن چشم، آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • چند دقیقه ماساژ دهید و در صورت امکان، پنبه را با یک باند یا نوار در جای خود محکم کنید.
  • بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد محل را با آب گرم تمیز کنید.
  • این روش درمانی را روزانه تکرار کنید.

سرکه سیب

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

اگر کلسترول بالایی دارید و دلیل اصلی رسوب کلسترول در نزدیکی چشم شما است، سرکه سیب همان چیزی است که شما نیاز دارید.

سرکه سیب به کاهش LDL یا سطح کلسترول بد بدن کمک می کند. کلسترول و چربی را مایع می کند و همچنین در در دفع سموم از بدن موثر است.

یک پنبه را در سرکه سیب خیس کنید و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید. برای نگه داشتن توپ پنبه ای از نوار چسب یا بانداژ استفاده کنید. بعد از 2 ساعت پنبه را برداشته و محل را با آب گرم بشویید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

همچنین، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام، فیلتر نشده و کمی عسل خام را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید.

توجه: اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده سرکه سیب را با کمی آب رقیق کنید.

بذر شنبلیله

دانه های شنبلیله همچنین تا حد ناپدید شدن كلسترول در پهن كردن رسوبات كلسترول موثر هستند، دلیل اصلی آن خاصیت كاهش میزان كلسترول دانه ها است.

2 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را یک شب در یک لیوان آب خیس کنید. این مخلوط را صبح روز اول با معده خالی بنوشید. این امر به کاهش سطح کلسترول بد بدن کمک می کند. این کار را روزانه تکرار کنید.

همچنین آبی را که بذر شنبلیله یک شب در آن خیسانده بود، بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. ناحیه را با نوک انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید، به طوری که آب به عمق پوست نفوذ کند. این کار را روزانه تکرار کنید.

پیاز

این ماده اصلی آشپزخانه یکی دیگر از درمان های موثر است که مطمئناً باید امتحان کنید. اول از همه، پیاز حاوی ترکیباتی است که از کلسترول بد و تجمع چربی جلوگیری خواهد کرد. ثانیا ماهیت اسیدی آنها به صاف شدن رسوبات ناهموار پوست کمک می کند.

آب پیاز استخراج و کمی نمک به آن اضافه کرده و برای چند ساعت کنار بگذارید. قبل از خواب، آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، به آرامی ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، محل را با آب گرم بشویید. این کار را روزانه تکرار کنید. همچنین، 2 قاشق غذاخوری آب پیاز را در یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه بنوشید.

پوست موز

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

برای حل رسوبات کلسترول اطراف چشم به روش مطمئن و طبیعی، پوست موز بسیار موثر است. پوست دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و آنزیم های موجود در آن به حل شدن رسوبات ناهموار به طور طبیعی کمک می کند. یک تکه کوچک از پوست موز رسیده را برش دهید. قسمت داخلی پوست را با دقت روی رسوب کلسترول قرار دهید. برای محکم شدن پوست از یک باند یا نوار استفاده کنید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، پوست را برداشته و محل را با آب بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید تا دیگر دست انداز قابل مشاهده نباشد.

گشنیز

گشنیز به کاهش سطح کلسترول کل، LDL و تری گلیسیرید کمک می کند، از این رو در صورتی که کلسترول خون بالا باشد، در درمان گزانتالاسما موثر است. از آنجا که دانه های گشنیز دارای اثرات افت قند خون هستند، در کنترل دیابت نیز موثر هستند.

  • 1 قاشق غذاخوری دانه گشنیز را در یک فنجان آب بجوشانید.
  • روی آن را بپوشانید و اجازه دهید مخلوط به مدت 10 تا 15 دقیقه شیب دار شود.
  • دانه ها را صاف کرده و آب را بنوشید.
  • این کار را 2 یا 3 بار در روز تکرار کنید تا سطح کلسترول شما پایین بیاید.

آب پرتقال

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

ویتامین C، فولات و فلاونوئیدهای موجود در آب پرتقال در افزایش میزان لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL یا کلسترول خوب و کاهش سطح بد LDL موثر هستند.

بررسی ها نشان می دهد که آب پرتقال باعث بهبود مشخصات چربی خون در افرادی که دچار کلسترول خون هستند.

بررسی دیگری نشان داد که مصرف طولانی مدت آب پرتقال به دلیل بهبود فولات و ویتامین C در رژیم غذایی آنها، با کلسترول LDL پایین و آپولیپوپروتئین B در افراد نرمال و فوق کلسترولمی متوسط ​​مرتبط است.

سعی کنید روزانه 2 تا 3 لیوان آب پرتقال تازه بنوشید تا سطح کلسترول شما کنترل شود. و یا روزانه چند پرتقال بخورید.

بادام و درمان خانگی لکه های زیر چشم

از آنجا که بادام توانایی کاهش کلسترول LDL در بدن را دارد، در کاهش لکه های کلسترول اطراف چشم نیز موثر است. بررسی ها نشان داده که مصرف مغزهای درختی مانند بادام به کاهش کلسترول LDL کمک می کند. مواد مغذی موجود در بادام آنزیم های درگیر در سنتز کلسترول و تولید اسید صفراوی را تنظیم می کند.

 مصرف روزانه بادام یک رژیم غذایی ساده برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی-متابولیکی است.

کمی شیر را به 1 قاشق چایخوری پودر بادام اضافه کنید تا به صورت خمیر در بیاید. آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. با انگشت مرطوب، خمیر را به آرامی از بین ببرید. این کار را هر روز یک بار تکرار کنید.

همچنین، روزانه 4 یا 5 بادام را شب هنگام در آب خیس کنید و صبح ها به عنوان بخشی از صبحانه خود بخورید.

از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.

درمان خانگی برای لکه های چربی زیر چشم | پزشکت

برای جلوگیری از افزایش اندازه لکه های کلسترول در نزدیکی چشم، مهم است که مراقب آنچه می خورید باشید. خوردن غذاهای پرچرب و کلسترول فقط وضعیت را بدتر می کند. مقدار غذاهای چرب یا سرخ شده در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

  • رژیم غذایی کم چربی اشباع داشته باشید.
  • غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر بخورید.
  • محصولات لبنی کم چرب یا فاقد چربی را امتحان کنید.
  • از مصرف زیاد کربوهیدرات و قندهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • غذاهای غنی از فیبر مانند لوبیا نیز باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد.
  • برای کاهش سطح کلسترول خود مرتباً از یک کاسه بلغور جو دوسر لذت ببرید.
  • به غذاهایی که در کلسترول بد موثرند مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، زرده تخم مرغ و غذاهای فرآوری شده نه بگویید.
  • مقادیر متوسط ​​روغن نارگیل ارگانیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال، می توانید 1 یا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل در قهوه صبحانه یا نوشیدنی های اسموتی خود اضافه کنید.

برخی تغییرات در سبگ زندگی می تواند در بهبود این وضعیت موثر باشد، از جمله:

  • برای حفظ وزن سالم تلاش کنید.
  • سیگار را ترک کنید و از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.
  • برای بهبود جریان خون و تجزیه چربی های جمع شده حداقل 5 دقیقه در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.
  • پس از مشورت با پزشک می توانید از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید تا سطح کلسترول را تحت کنترل داشته باشید. آزمایشات منظم لیپید و کلسترول را انجام دهید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/how-to/get-rid-cholesterol-deposits-around-eyes.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز