لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمارولینگ برای بازسازی مو

درمارولینگ برای بازسازی مو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمارولینگ، یک روش نسبتاً جدید است که امروزه در صنعت زیبایی کاربرد فراوانی دارد. درمارولینگ توسط ابزار کوچکی به نام درمارولر انجام می شود. در واقع درمارولینگ یک گزینه جایگزین برای میکرونیدلینگ است که می توانید به جای مراجعه به پزشک آن را به عنوان یک روش خانگی در منزل انجام بدهید. درمارولینگ وظیفه تحریک کلاژن های پوست را بر عهده دارد. درمارولینگ زخم های بسیار کوچکی در سطح پوست ایجاد می کند که این زخم ها باعث تحریک تولید کلاژن در سطح پوست می شوند. اما با این حال استفاده از این تکنیک های جدید نیاز به علم و مهارت بالایی دارد تا بتوانید از مزایای آن به خوبی استفاده کنید.

در حالی که میکرونیدلینگ و یا درمارولینگ به عنوان یک درمان ضد پیری پوست استفاده می شود، می تواند روشی برای درمان ریزش مو نیز باشد. حتی شواهدی وجود دارد که این تکنیک می تواند به نوع خاصی از ریزش مو به نام آلوپسی کمک کند.

یکی از مهمترین ویژگی های مفید استفاده از درمارولرها ضخیم شدن موهای نازک است که در آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه دیده می‌شود.

درمارولینگ / میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یا درمارولینگ یک عمل زیبایی غیر تهاجمی است که در آن وسیله ای به نام درمارولر توسط متخصص پوست به دقت روی پوست شما می چرخد.

درمارولر حاوی سوزن های بسیار ریزی است که پوست را سوراخ می کند. این کار مکانیسم ترمیم پوست را برای تولید کلاژن آغاز می کند و باعث جوان شدن سلول های پوست می شود.

تکنیک درمارولینگ علاوه بر پوست صورت تقریباً به همان روش روی پوست سر نیز عمل می کند. منافذ ریز ناشی از فرورفتن سوزن های ریز در داخل پوست سر، باعث تحریک کلاژن سازی و در نتیجه جوان تر شدن پوست می شود.

سوزن های ریز یا میکرونیدل های استفاده شده توسط پزشکان استریل هستند. این سوزن ها از جنس فلز، شیشه یا پلیمر ساخته می شوند و معمولاً روکشی از جنس آلیاژ تیتانیوم روی سوزن ها را می پوشاند. سوزن‌ها گاهی توخالی هستند و برای تزریق داروی مایع یا مواد مغذی به پوست استفاده می‌شوند.

فواید درمارولینگ برای پیشگیری از ریزش مو

درمارولینگ برای اولین بار در دهه 1990 شهرت خود را به عنوان یک درمان موفق به دست آورد. از آن زمان، این تکنیک نوین پزشکی به عنوان یک جایگزین یا درمان کمکی بالقوه برای آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی آره آتا مورد مطالعه قرار گرفت.

گذشته از تولید کلاژن در پوست، که یکی از مهمترین دلایل مفید بودن درمارولینگ است، تصور می‌شود که درمارولینگ همچنین می‌تواند به القای سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو کمک کند که ممکن است منجر به رشد مو شود.

درمارولینگ همچنین می تواند باعث جذب محصولاتی شود که برای درمان ریزش مو استفاده می شوند. مهمترین محصولات دارویی که پزشکان آنها را برای پیشگیری از ریزش موی شدید تجویز می کنند، عبارتند از:

  • استروئید موضعی
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • ماینوکسیدیل (Rogaine)

فواید درمارولر برای رشد مو

درمارولینگ برای بازسازی مو || پزشکت

اولین چیزی که در مورد درمارولینگ باید بدانید این است که تا حد امکان این کار را زیر نظر پزشک متخصص انجام بدهید. پوست یکی از حساس ترین اعضای بدن است که نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهری افراد دارد. به همین علت متخصصان پوست توصیه می کنند که استفاده از درمارولرهای خانگی می تواند به پوست آسیب برساند و حتی در مواردی منجر به عفونت های پوستی شود.

مزایای بالقوه استفاده از درمارولرها بر روی پوست سر عبارتند از:

تحریک سنتز کلاژن. درمارولینگ باعث تحریک سنتز سلول های بنیادی و تولید کلاژن در پوست سر می شود.

کمک به جذب بهتر محصولات مراقبت از مو. درمارولینگ سوراخ های بسیار ریزی را در سطح پوست سر ایجاد می کند و باعث افزایش نفوذ سرم ها، تونیک ها یا روغن های مو به داخل پوست سر می شود.

کاهش ریزش مو. درمارولینگ با اثرات مفیدی مانند تحریک کلاژن سازی، افزایش جریان خون در زیر پوست و همچنین کمک به جذب بهتر مواد مغذی به کاهش قابل توجه میزان ریزش مو در افرادی که از ریزش مو رنج می برند کمک می کند.

افزایش جریان خون در پوست سر. چرخاندن مداوم درمارولر بر روی سر نه تنها در شما احساس آرامش ایجاد می کند، بلکه پوست سر را نیز ماساژ می دهد. همچنین حرکت دورانی درمارولر جریان خون را در زیر پوست افزایش می دهد و در نتیجه باعث تغذیه پوست سر می شود و در نهایت رشد مو را بهبود می بخشد.

درمارولینگ چگونه انجام می شود؟

درمارولینگ برای رشد مو یک تکنیک نسبتا جدید است، اما بررسی ها نشان می دهد که استفاده از آن در بیماران موثر است. شواهد کافی وجود دارد مبنی بر اینکه میکرونیدلینگ سنتز کلاژن و سلول های بنیادی را تحریک می کند، بنابراین رشد مو را در افرادی که از انواع مختلف ریزش مو رنج می برند افزایش می دهد.

در این تکنیک نوین، پزشک از یک ابزار کوچک به نام درمارولر استفاده می کند. درمارولر حاوی میکروسوزن های بسیار ریزی است که اندازه آنها از 0.3 میلی متر تا 2.5 میلی متر متغیر است. پزشک درمارولر را با دقت زیاد بر روی پوست صورت یا پوست سر شما در جهات مختلف حرکت می دهد تا سوراخ های ریزی را در سطح پوست ایجاد کند.

درمارولینگ در خانه یا نزد یک متخصص؟

امروزه انواع مختلفی از درمارولرهای خانگی به طور گسترده در دسترس هستند. با این حال، اکثر پزشکان توصیه می کنند که دستگاه های درمارولینگ DIY برای استفاده موثر نیستند. زیرا این درمارولرها که به هدف استفاده خانگی تولید شده اند به اندازه دستگاه های حرفه ای کارایی ندارند و همچنین می توانند باعث آسیب و عفونت پوست شوند.

میکرونیدل‌هایی که توسط پزشکان و متخصصان معتبر مورد استفاده قرار می گرند، استریل هستند و عمیق‌تر به پوست نفوذ می‌کنند، در حالی که درمارولرهای خانگی به سختی ضدعفونی و نگهداری می‌شوند.

عوارض استفاده از درمارولرها

درمارولینگ برای بازسازی مو || پزشکت

درمارولرهای حرفه ای که توسط متخصصان پوست مورد استفاده قرار می گیرند، توسط FDA به عنوان دستگاه های کم خطر طبقه بندی می شوند. اما با این حال این روش نیز مانند سایر درمان های پزشکی با عوارض خاص خود همراه است. برخی از مهمترین عوارض میکرونیدلینگ بر روی پوست سر عبارت است از:

  • درد
  • ورم
  • کبودی
  • التهاب
  • تراوش از زخم ها
خطر بروز زخم های عفونی

همچنین این خطر وجود دارد که زخم های ناشی از سوزن ها پس از مدتی بهبود نیافته و حتی عفونی شوند. البته مراقبت های فردی پس از درمارولینگ نیز در پیشگیری از این عوارض و یا به حداقل رساندن آن بسیار موثر است. این ناحیه ممکن است تا چند روز پس از عمل قرمز و ملتهب باشد. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، بیشتر عوارض جانبی در عرض 5 روز پس از درمان کاهش می‌یابد.

در موارد زیر انجام درمارولینگ به افراد متقاضی توصیه نمی شود:

  • سابقه آکنه یا اگزما داشته باشید.
  • باردار باشید و یا قصد بارداری داشته باشید.
  • از داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروها استفاده می کنید.
  • ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت که  باعث کند شدن روند بهبودی زخم ها می شود.

استفاده از ماینوکسیدیل بلافاصله بعد از میکرونیدلینگ به طور بالقوه می تواند جذب دارو را افزایش داده و باعث خارش و سوزش بیشتر در پوست سر شود. بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی باید مصرف ماینوکسیدیل موضعی خود را پس از درمان از سر بگیرید صحبت کنید.

پوست سر شما ممکن است بعد از درمان به آفتاب حساس تر شود. بنابراین برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و سایر عوارض احتمالی حتما به طور منظم از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین پوشیدن کلاه می تواند به محافظت از پوست سر شما در بیرون از منزل کمک کند.

خطر عفونت

یکی دیگر از خطرات درمارولینگ بر روی سر، احتمال عفونت است. با وجودیکه سوزن ها بسیار کوچک هستند، اما باز هم می توانند باعث ایجاد زخم های کوچک میکروسکوپی شوند.

برای پیشگیری از عفونت باید دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. مراقبت های بعد از درمارولینگ اغلب شامل تمیز نگه داشتن ناحیه برای چند روز و همچنین استفاده از آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی تجویز شده برای دفع باکتری ها است.

در صورت ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت یا سابقه عفونت های مکرر ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت باشید. بنابراین برای راهنمایی بیشتر حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا FDA بر محصولات میکرونیدلینگ، مانند سایر تجهیزات پزشکی نظارت دارد؟

اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قوانین سختگیرانه ای در مورد محصولات میکرونیدلینگ پزشکی دارد و نباید آنها را بدون نسخه فروخت، اما همه دستگاه های میکرونیدلینگ در این دسته قرار نمی گیرند.

دستگاه های میکرونیدلینگ پزشکی شامل قلم ها و تجهیزات الکترونیکی هستند که می توانند پوست را سوراخ کنند و در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث آسیب شوند. با این حال، محصولات لایه بردار که دارای سوزن های میکروسکوپی هستند و به سختی سطح پوست را سوراخ می کنند، معمولاً قابل تنظیم نیستند.

غلتک های پوست سر یا ماینوکسیدیل 

درمارولینگ برای بازسازی مو || پزشکت

در فرآیند میکرونیدلینگ از غلتک های پوست سر استفاده می شود. درمارولرهایی که برای درمان ریزش مو استفاده می شوند نام های متعددی دارند. به عنوان مثال این درمارولرها تحت عنوان رولرهای پوست سر نیز شناخته می شوند. این ابزارهای مدرن پزشکی حاوی میکروسوزن هایی با پوشش تیتانیوم هستند که به سطح پوست سر نفوذ کرده و تولید سلول های بنیادی را برای افزایش رشد مو آغاز می کنند. برای اثربخشی بهتر و همچنین پیشگیری از خطرات و عفونت های احتمالی باید این تکنیک را حتما در مطب یک پزشک متخصص پوست انجام بدهید. پزشک با استفاده از درمارولر زخم های بسیار ریزی را در سطح پوست فرد ایجاد می کند. پوست سر به زخم های ریز ایجاد شده واکنش نشان می دهد و شروع به ترمیم زخم ها می کند. در نتیجه فرایند بازسازی پوست پروتئین های ترمیم کننده مو  ترشح می شوند.

میکرونیدلینگ برای افرادی که از آلوپسی آندروژنیک رنج می برند بسیار موثر است. بررسی ها نشان می دهد مردانی که همزمان از ماینوکسیدیل و غلتک های پوست سر استفاده می کنند نسبت به مردانی که به تنهایی از ماینوکسیدیل استفاده می کنند رشد موی بالقوه بالاتری دارند. کارشناسان توصیه می کنند که برای رسیدن به نتایج بهتر بهتر است ماینوکسیدیل بلافاصله پس از درمارولر استفاده شود. در واقع سوراخ های ریز ایجاد شده توسط درمارولر بعد از گذشت تقریبا نیم ساعت بسته می شوند. بنابراین اگر بلافاصله پس از مالش درمارولر محلول ماینوکسیدیل را بر روی سر بمالید، محلول با سرعت بسیار بیشتری جذب پوست خواهد شد.

ماینوکسیدیل یا پی آر پی

مطالعه دیگری که اخیرا انجام شد به این نتیجه رسید که استفاده از غلتک های پوست سر با ماینوکسیدیل در مقایسه با درمان با ماینوکسیدیل به تنهایی رشد مو را چهار برابر افزایش می دهد. همچنین بررسی ها نشان داده شده است که ترکیب میکرونیدلینگ با پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی) در زنان باعث افزایش رشد مو می شود.

پی آر پی بیشتر مناسب افرادی است که تراکم موی کمی دارند. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت را با استفاده از سوزن های بسیار ریزی به پوست سر تزریق می کنند. استفاده از این روش باعث تحریک رویش فولیکول های مو و در نتیجه افزایش ضخامت و تراکم موها می شود.

خطرات مرتبط با درمارولینگ چیست؟

درمارولینگ برای بازسازی مو || پزشکت

درمارولینگ یک روش نسبتاً ایمن است که توسط متخصص پوست انجام می شود. با این حال، نحوه صحیح انجام این تکنیک اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا هر گونه اشتباه در روش انجام کار می تواند منجر به آسیب های پوست یا عفونت های احتمالی شود.

آسیب پوستی مرتبط با درمارولینگ مکرر یا نامناسب معمولاً با خونریزی، کبودی یا تغییر رنگ همراه است. وقتی نوبت به درمارولینگ مو می رسد، فشار دادن زیاد غلتک به عمق پوست می تواند به ریشه مو آسیب برساند و باعث ریزش شدید موها شود. همیشه مطمئن شوید که از درمارولر استریل برای پیشگیری از عفونت پوست سر استفاده کنید.

سوالات متداول

چه اندازه درمارولر توصیه می شود؟ اندازه درمارولر توسط پزشک و بر اساس ضخامت پوست شما تعیین می شود.

چه زمانی می توان شاهد بهبود رشد مو بعد از درمارولینگ بود؟ جلسات درمارولینگ معمولا به صورت ماهیانه یا دو ماه یکبار انجام می شوند. در صورتی که به طور منظم در جلسات درمانی شرکت کنید، معمولاً در عرض 4 تا 6 ماه منجر به نتایج مثبت و رویش تارهای جدید مو می شود.

آیا می توانم بعد از درمارولینگ شامپو بزنم؟ بله. اکثر پزشکان توصیه می کنند که روز بعد پس از جلسه درمارولینگ، پوست سر خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

به طور کلی درمارولرها سال هاست که به طور گسترده برای مراقبت از پوست استفاده می شوند. این تکنیک جدید در حال تبدیل شدن به یک درمان محبوب و امیدوارکننده است. با این حال دقت کنید که استفاده از درمارولرها برای رشد مجدد موها باید حتما توسط یک پزشک متخصص پوست و مو انجام شود. این روش مقرون به صرفه است و کمترین درد را ایجاد می کند و در عین حال نتایج مطلوبی را ارائه می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز