لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطرات پیرسینگ و سوراخ کردن سینه

پیرسینگ پستان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افراد ممکن است تصمیم بگیرند قسمت های مختلفی از بدن خودشان را سوراخ کنند. حتی برخی ها دوست دارند در قسمت نوک سینه های خود از  پیرسینگ استفاده کنند. در حالی که سوراخ کردن نوک پستان بسیار بی ضرر به نظر می رسد، اما خطراتی برای سلامتی دارد که باید از آنها آگاه باشید. این مقاله از پزشکت به برخی از خطرات پیرسینگ بدن می پردازد. همچنین چند نکته ساده در مورد کارهایی که می توانید برای کاهش خطرات انجام دهید را مورد بررسی قرار می دهد. پس بهتر است قبل از اقدام برای پیرسینگ و سوراخ کردن سینه از خطرات و عوارض آن آگاه باشید.

شایع ترین عوارض پرسینگ پستان

برخی از عفونت های شایع معمولاً اندکی پس از پیرسینگ رخ می دهند. اما سوراخ کردن سینه حتی ممکن است سال ها بعد نیز منجر به بروز عوارض شود. پارگی و آسیب عصبی نیز به نحوه انجام سوراخ کردن، تمیز نگه داشتن زخم یا هر دو مربوط است. اما سایر عوارض آن، عبارتند از:

ویروس های منتقله از طریق خون

انجام هر نوع سوراخ کردن می تواند خطر ابتلا به ویروس های منتقله از طریق خون را افزایش دهد، به خصوص اگر تجهیزات مورد استفاده به درستی تمیز و استریل نشده باشند. احتمال بروز چند ویروس در هنگام پیرسینگ وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. برخی از این ویروس ها عبارتند از:

ویروس هرپس سیمپلکس

خطر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس از طریق پریسینگ دهان وجود دارد، اما شواهدی در خصوص ایجاد این نوع عفونت در  پریسینگ پوست یا نوک پستان وجود ندارد.

هپاتیت ب || پزشکت

هپاتیت B و C

هپاتیت B یک ویروس موثر بر کبد است که از طریق خون آلوده منتقل می شود. سوزن ها، به ویژه در محیط های تاتو و سوراخ کردن، از جمله منابع احتمالی عفونت هستند. هپاتیت C یک عفونت کبدی است که از طریق تماس با خون آلوده، از جمله سوزن های آلوده به خون، منتقل می شود. به همین دلیل است که پس از هر بار استفاده، تجهیزات پریسینگ باید تعویض یا استریل شوند، نه فقط ضدعفونی شوند.

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

در حالی که احتمال ابتلا به اچ آی وی از طریق یک سوزن منفرد نسبت به سوزن زدن طولانی مدت مانند خالکوبی کمتر است، اما هنوز خطر انتقال تا حدودی وجود دارد.

تشکیل آبسه

آبسه ها، توده های چرک دردناکی هستند که می توانند به دلیل عفونت زیر پوست ایجاد شوند. آنها از عوارض شایع سوراخ کردن نوک پستان هستند که منجر به قرمزی، تورم، خونریزی و چرک می شود. حتی می تواند در سایر قسمت های بدن ایجاد شود. آبسه نوک سینه تنها با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی شود. در عوض، ابتدا باید اغلب با جراحی تخلیه و تمیز شود. پس از تخلیه آبسه، پزشک آنتی بیوتیک را برای مبارزه با عفونت تجویز می کند. اگر پیرسینگ در شرایط غیراستریل (معمولاً توسط یک پزشک غیرمجاز) انجام شود، احتمال و خطر ابتلا به هپاتیت B وجود دارد. بنابراین گاهی اوقات، برای جلوگیری از عفونت های بیشتر، ممکن است لازم باشد پیرسینگ شما برای همیشه برداشته شود.

آبسه نوک پستان ساب آرئولار

سوراخ کردن نوک پستان علاوه بر عفونت می تواند باعث بروز مشکلاتی نیز شود. این عوارض ناشی از تکنیک های ضعیف پرسینگ، مشکلات در بهبود یا ایجاد سوراخ بر روی بافت های ظریف می باشد.

پاره شدن پوست

سوراخ کردن هر نقطه از بدن می تواند پوست را پاره کند. همچنین در صورت حرکت ناگهانی هنگام سوراخ کردن، ممکن است پارگی ایجاد شود. برخی از بافت ها، مانند نوک پستان یا اندام تناسلی مستعد پارگی هستند. با این حال، اگر تکنسین پوست را به اندازه کافی سوراخ نکند تا آن را ثابت و ایمن نگه دارد، خطر پارگی افزایش می یابد. در برخی موارد، پارگی ممکن است آنقدر شدید باشد که نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشد. پاره شدن پیرسینگ کلیتورال نیز ممکن است منجر به کاهش حساسیت جنسی شود.

جای زخم

سوراخ کردن می تواند باعث زخمی شدن پوست شود که زخم ها می توانند باعث ایجاد اسکار شوند. در صورتی که به دنبال پیرسینگ دچار عفونت شده باشید احتمال بروز آن بیشتر است. حتی اگر این کار را نکنید، سوراخ کردن می‌تواند باعث ایجاد اسکار برجسته و رنگدانه‌ای به نام کلوئید شود. یک کلوئید معمولاً بزرگتر از زخم اصلی است. برخی از آنها می توانند به طور قابل توجهی رشد کنند و در لمس ناخوشایند و حساس شوند. در صورت مشکل ساز شدن کلوئید ممکن است به جراحی، لیزر درمانی یا کرایوتراپی (انجماد برای برداشتن بافت های غیر طبیعی) نیاز باشد.

آسیب عصبی

سوراخ کردن گاهی اوقات می تواند به اعصاب مجاور آسیب برساند و باعث درد مداوم، ناراحتی یا از دست دادن حس شود. البته این عارضه به ندرت رخ می دهد. اگر عفونت یا پارگی ضربه ای داشته باشید، احتمال آسیب عصبی شما بیشتر است. یکی از مناطقی که آسیب عصبی در آن شایع است، کلیتوریس است. سوراخ کردن ناحیه تناسلی کلیتوریس با احتمال زیاد باعث کاهش عملکرد جنسی و از دست دادن حساسیت کلیتورال به دلیل آسیب عصبی می شود.

علائم و نشانه های سوراخ کردن نوک پستان عفونی

یکی از عوارض جانبی رایج سوراخ کردن نوک پستان، عفونت است. سایر علائم عفونت ظریف تر هستند. پوست اطراف سوراخ ممکن است قرمز و تحریک شود. همچنین احتمال دارد محل آن ملتهب یا به طور مداوم خارش داشته باشد. هر یک از این علائم می تواند به معنای بروز عفونت باشد. سایر علائم پیرسینگ عفونی عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • بوی بد
  • التهاب و قرمزی
  • بثورات اطراف سوراخ
  • ترشحات رنگی عجیب
  • درد در سراسر بدن
  • حساسیت یا درد شدید، به ویژه در لمس

هر کسی که علائم عفونت جدی دارد باید فوراً برای درمان با پزشک خود تماس بگیرد.

پیرسینگ || پزشکت

چگونه می توان خطرات پیرسینگ را کاهش داد؟

شما می توانید چندین مرحله را برای کاهش خطر عفونت پس از پیرسینگ انجام دهید. ابتدایی ترین مورد این است که بدانید چه مدت طول می کشد تا پس از سوراخ شدن بهبود یابید. تمام پیرسینگ های بدن در حین بهبود نیاز به مراقبت مناسب دارند. هر زخم باز ناشی از سوراخ کردن به راحتی می تواند عفونی شود. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که روند بهبودی در برخی موارد می تواند زمان نسبتا طولانی به طول بینجامد.

پیرسینگ نوک پستان بین دو تا چهار ماه طول می کشد تا فرآیند بهبود اولیه را طی کند. برای برخی افراد، ممکن است حتی بیشتر از این مدت طول بکشد.

یک تکنسین مجاز را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب تکنسین، حتما فردی را انتخاب کنید که دارای مجوز، واجد شرایط و با تجربه باشد. شما یا یکی از دوستانتان تحت هیچ شرایطی سعی نکنید گوش، نوک سینه، ابرو یا سایر اعضای بدن خود را سوراخ کنید.

پوست را تمیز نگه دارید.

پوست شما باید تمیز، خشک و عاری از عفونت باشد تا پس از وارد کردن سوزن سوراخ‌کننده، از آلودگی جلوگیری شود. پس از پیرسینگ، تکنسین شما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن پیرسینگ تا بهبودی کامل به شما ارائه می دهد.

از دست زدن به پیرسینگ خودداری کنید.

در طول فرآیند بهبودی، به پریسینگ خود دست نزنید، مگر اینکه برای تمیز کردن زخم باشد. بیشتر تکنسین‌ها توصیه می‌کنند در حین بهبودی از تماس جنسی خودداری کنید زیرا دست‌ها یا دهان شریک زندگی حاوی میکروب‌هایی است که می‌توانند زخم را آلوده کنند. با پارچه ی نرم محل زخم را بپوشانید تا از گیر کردن لباس به آن جلوگیری کنید.

درمان عفونت ناشی از سوراخ کردن نوک پستان

اگر عفونت زود تشخیص داده شود معمولاً روند درمان آن یک فرآیند ساده است. پزشکان ممکن است در موارد جدی آنتی بیوتیک تجویز کنند. همچنین کارهای زیادی وجود دارد که می توان در خانه انجام داد تا به درمان سوراخ نوک پستان عفونی کمک کند.

شستشو

شستن ناحیه باید بخشی از مراقبت های معمول بعد از پیرسینگ باشد، اما اگر سوراخ آلوده شده باشد، این موضوع خیلی جدی تر است. تمیز نگه داشتن ناحیه، با استفاده از آب گرم و صابون ملایم، می تواند به روند بهبودی کمک کند.

کمپرس سرد یا گرم

ترکیبی از کمپرس گرم و سرد ممکن است روند بهبودی را تسریع کند. یک کمپرس گرم می تواند جریان خون را در ناحیه افزایش دهد و به کاهش التهاب و تخلیه عفونت کمک کند.

کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و تسکین درد در هنگام استفاده کمک کند. کمپرس سرد باید با احتیاط در اطراف نوک پستان استفاده شود، زیرا پوست حساس است.

شستشو با نمک دریا

یک روش درمانی ساده، شستشوی ناحیه با آب نمک دریا است. این کار به راحتی با پر کردن یک لیوان کوچک با آب تصفیه شده و سپس اضافه کردن نمک دریایی خالص به آن انجام می شود. نمک باید به اندازه ای باشد که به راحتی در آب حل شود. شستشو با نمک دریا، می تواند دو بار در روز به مدت چند روز انجام شود. اگر علائم عفونت برطرف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

لباس های گشاد بپوشید

هنگامی که پیرسینگ عفونی و تحریک می شود، پوشیدن لباس های تنگ که دائماً به سوراخ ساییده می شود ممکن است علائم را بدتر کند. همچنین این نوع لباس های تنگ عرق و باکتری های بیشتری را در مقابل محل آلوده نگه می دارند. تا زمانی که عفونت در حال بهبود است از پوشیدن لباس های تنگ، زیر پیراهن یا سوتین خودداری کنید.

سوالات متداول

آیا پیرسینگ نوک پستان خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟ از آنجایی که پیرسینگ نوک پستان با افزایش خطر آبسه و کلوئید مرتبط است، برخی افراد تصور می کنند که سوراخ کردن می تواند باعث رشد غیر طبیعی دیگری مانند سرطان سینه شود. در حالی که این درست نیست.

مطالعه‌ای در سال 2018 که در Dermatology Online منتشر شد، گزارش داد که آبسه‌های ناشی از سوراخ کردن نوک پستان گاهی با سرطان سینه التهابی در تحقیقات اولیه اشتباه گرفته می‌شوند. 5 مطالعات دیگر نیز همین را نشان داده اند.

آیا هنگام سوراخ کردن، نوک سینه ها تغییر می کند؟ ممکن است به دلیل استفاده از جواهرات قابل توجه تر یا برجسته تر به نظر برسند، اما نوک سینه ها و آرئول ها تغییر نمی کنند.

آیا می توان با نوک سینه های سوراخ شده شیر داد؟ بله، می توانید، اما قبل از شیردهی باید زیورآلات را بردارید. این برای اینکه کودک شما در آن خفه نشود. برداشتن زیورآلات در تمام مدت شیردهی توصیه می شود، اما برخی از افراد ترجیح می دهند هر بار که شیر می دهند، زیورآلات را خارج کنند. شستن دست ها قبل و بعد از برداشتن و تعویض جواهرات برای کاهش خطر عفونت بسیار مهم است.

سخن آخر

پیرسینگ بدن می تواند خطرات خاصی برای سلامتی، به ویژه خطر عفونت را به همراه داشته باشد. این شامل عفونت های باکتریایی، آبسه ها و عفونت های منتقله از طریق خون مانند هپاتیت B است. همچنین اگر پیرسینگ روی بافت‌های ظریف قرار داده شود و به‌طور تصادفی انقباض یا به هم گیر کند، می‌تواند باعث پارگی و آسیب‌دیدگی شود. برای جلوگیری از عفونت یا آسیب، همیشه از یک تکنسین باتجربه استفاده کنید و دستورالعمل های مراقبت های بعدی را تا زمان بهبود کامل زخم دنبال کنید.

در اصل تصمیم به سوراخ کردن نوک پستان می تواند یک تصمیم مهم باشد. برخی از عفونت‌های ذکر شده می‌توانند دائمی باشند و اگر مشکلی پیش بیاید، می‌تواند عوارض طولانی‌ مدتی داشته باشد. با پزشک خود در مورد تمام خطرات احتمالی سلامتی و اثرات درازمدت سوراخ کردن نوک پستان مشورت کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز