لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

جراحی موهز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جراحی موهز Mohs یا جراحی میکروگرافی موهز یک شیوه جراحی دقیق است که از آن برای درمان سرطان پوست استفاده می شود. در طی انجام عمل جراحی موهز، لایه های نازک پوستی گرفتار سرطان به تدریج برداشته شده و مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد تا جایی این کار ادامه پیدا می کند که فقط بافت سالم باقی بماند. هدف از انجام جراحی موهز حذف حداکثر بافت های سرطانی و در عین حال آسیب زدن حداقلی به بافت های سالم موجود است.

جراحی Mohs معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی و به صورت سرپایی در داخل مطب پزشک انجام می شود.

عمل جراحی موهز نوعی برداشتن موضعی بافت است که شامل برداشتن بافت سرطانی و حاشیه کمی از بافت سالم اطراف آن می شود. جراحی موهز این امکان را به جراحان می دهد تا در حین انجام عمل جراحی از حذف تمامی سلول های سرطانی اطمینان حاصل کنند. در نتیجه این عمل جراحی امتیازات بسیاری داشته و احتمال بهبودی بیمار را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. احتمال نیاز به تکرار عمل جراحی و استفاده از درمان های دیگر بعد از عمل جراحی موهز به حداقل خواهد رسید. شیوه جراحی Mohs یک شیوه به خصوص جراحی است که در آن حاشیه و سطح زیرین لایه های سرطانی پوست در زیر میکروسکوپ ارزیابی می شود و در صورت نبود سلول های سرطانی بیشتر، عمل جراحی به اتمام خواهد رسید.

کاربرد جراحی موهز

جراحی موهز | پزشکت

جراحی موهز برای درمان انواع شایعی از سرطان پوست و موارد زیر  مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سرطان سلول بازال
  • برخی از انواع ملانوما
  • سرطان سلول سنگفرشی
  • سرطان های غیر معمول پوست

البته شیوه جراحی موهز برای سرطان های پوستی با مشخصات زیر نیز کاربرد دارد:

  • بزرگ بودن بافت سرطانی
  • احتمال عود سرطان با وجود درمان های قبلی
  • سخت بودن تشخیص لبه های تومور سرطانی
  • سرطان پوستی که در نواحی حساس مثل اطراف چشم ها، گوش ها، بینی، دهان، دست ها، پاها و ناحیه تناسلی به وجود آمده و حفاظت از بافت سالم اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.

عوارض جراحی موهز

در حین عمل جراحی موهز ممکن است خطرات زیر به وجود بیاید:

  • خون ریزی
  • بروز عفونت
  • درد یا حساسیت در اطراف محل جراحی

عوارض جانبی دیگری که چندان شایع نبوده ولی ممکن است در نتیجه عمل جراحی موهز اتفاق بیفتد، شامل موارد زیر می شود:

  • بی حسی موضعی موقت یا دائمی در نواحی اطراف محل جراحی. این اتفاق در صورتی می افتد که انتهای عصب کوچکی بریده شود.
  • ضعف موقت یا دائم در ناحیه جراحی، در صورتی که تومور بزرگ بوده و عصب عضلانی قطع شود.
  • احساس خارش یا تیر کشیدن ناحیه آسیب دیده
  • اسکار بزرگ در ناحیه عمل (کلوئید)

آمادگی برای عمل جراحی موهز

انتخاب جراح موهز

انتخاب جراح خبره برای انجام این عمل جراحی می تواند در نوع خود یک چالش باشد.

بسیاری از پزشکان (متخصص پوست) می توانند عمل جراحی موهز را انجام دهند زیرا متخصصان پوست در دوره آموزشی خود در مورد این جراحی آموزش می بینند. اما بعضی از جراحان موهز ممکن است دوره های به خصوص برای انجام این عمل دیده و با روند و تکنیک های انجام حرفه ای تر این عمل نیز آشنایی داشته باشند.

بهتر است پیش از انتخاب پزشک جراح در مورد سابقه و صلاحیت های او صحبت کنید.

متوقف کردن مصرف داروها

لیستی از تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کردید را نوشته در اختیار پزشک جراح خود قرار دهید. زیرا داروهای رقیق کننده خون می توانند عمل جراحی را با مشکل مواجه کرده و باعث بروز خون ریزی در حین عمل جراحی شوند.

در صورت عدم تداخل دارو با عمل جراحی موهز به مصرف داروها ادامه داده و آن ها را قطع نکنید.

برنامه روزانه خود را خالی کنید.

نمی توان مدت طول  عمل جراحی موهز را پیش بینی کرد ولی اغلب انجام این عمل جراحی حداقل 4 ساعت به طول خواهد انجامید، ولی به خاطر غیر قابل پیش بینی بودن زمان عمل، بهتر است کل روز برنامه ای نریزید.

لباس راحت بپوشید.

بهتر است در زمان مراجعه برای عمل لباس های راحت پوشیده و ترجیحا برای تحمل سرما اتاق عمل چندین لباس را روی هم بپوشید.

زمان عمل جراحی موهز

عمل جراحی موهز یک عمل سرپایی بوده و برای انجام آن باید نزدیک آزمایشگاه باشید تا پزشک بتواند دائماً وضعیت برداشتن سلول های سرطانی را کنترل کند. در بیشتر موارد این عمل جراحی ممکن است چندین ساعت طول بکشد. زیرا تنها با نگاه کردن به بافت سرطانی نمی توان به عمق درگیری بافت های پوست پی برد و تنها پس از انجام عمل جراحی می توان زمان تقریبی عمل را تخمین زد.

معمولاً نیازی به پوشیدن لباس جراحی نخواهد بود، مگر اینکه محل بروز تومور سرطان نیازمند تغییر لباس باشد. برای آماده کردن محل پیش از عمل جراحی، پزشک جراح یا پرستار محل را پاکسازی و ضد عفونی کرده و پس از بی حسی موضعی، محل انجام عمل با استفاده از چاقوی جراحی برش داده خواهد شد. بی حسی موضعی باعث می شود تا فرد در حین انجام عمل جراحی احساس ناراحتی نکند.

اقدامات حین انجام عمل جراحی

جراحی موهز | پزشکت

عمل جراحی موهز که به آن جراحی میکرو گرفیک موهز (MMS) گفته می شود، یک تکنیک به خصوص است که برای انجام آن از پاتولوژی و جراحی برای برداشتن پوست سرطانی در مطب پزشک استفاده می شود. بافت گرفتار تومور شده فریز شده و با انجام برش های افقی نازک بیشتر قسمت های عمقی پوست برداشته و در داخل یک اسلاید شیشه ای قرار خواهد گرفت. سپس پزشک بافت سرطانی را با دقت در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهد داد. در حین این بررسی متخصص پوست، به صورت لایه لایه شروع به برش پوست کرده و تا جایی این کار را انجام می دهد که دیگر هیچ سرطانی قابل مشاهده نبوده و به بافت سالم برسد. در این فرآیند با استفاده از نقشه تومور تمامی محل های وجود سلول های سرطانی و بدخیم برداشته می شود.

در حین انجام MMS به صورت همزمان می توان حاشیه های تومور را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود سلول های سرطانی بیشتر، نواحی گرفتار دیگر را نیز از بافت سالم پوست جدا کرد. هر لایه پوستی که در طی انجام MMS برداشته می شود را یک «Level» یا لایه می نامند. به محض رسیدن جراح به لایه ای که دیگر سلول های سرطانی در آن وجود نداشته باشد، عمل موفقیت آمیز تلقی شده و دیگر نیازی به برداشتن لایه های اضافه از پوست نخواهد بود. به محض اینکه بی حسی بر روی پوست بیمار اثر کرد، پزشک با استفاده چاقوی جراحی قسمت قابل مشاهده سرطان را به صورت نازک خواهد برید. سپس یک بانداژ موقتی بر روی برش قرار داده شده و بافت بریده شده برای انجام آزمایشات بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شاید روند بررسی و مشاهده بافت برداشته شده تا ساعت ها نیز به طول بی انجامد.

اقدامات بعد از انجام عمل جراحی

جراحی موهز | پزشکت

بعد از برداشتن بافت سرطانی، ضریب موفقیت و احتمال درمان بیمار در صورت مراقبت مناسب، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. به محض برداشتن کامل بافت سرطانی، پزشک از بهترین شیوه برای ترمیم محل برش استفاده خواهد کرد.

این انتخاب بستگی به میزان عمل جراحی صورت گرفته خواهد داشت:

  • از بخیه برای بستن زخم استفاده شود.
  • ممکن است نیاز باشد تا اجازه دهند زخم خود به خود بهبود یابد.
  • استفاده از گرافت پوستی از یکی از قسمت های بدن مثل پشت گوش
  • پوست از قسمت دیگری برداشته شده و از آن برای پوشاندن زخم استفاده شود.

در صورتی که روند ترمیم و بستن زخم پیچیده بوده و از عهده پزشک جراح خارج باشد. پزشک ممکن است به صورت موقتی زخم را بسته و فرد را به پزشک یا جراح ترمیمی دیگری ارجاع دهد.

نتایج عمل جراحی موهز

یکی از امتیازات انجام عمل جراحی موهز، اطلاع از نتیجه عمل در هنگام انجام آن خواهید بود.

معمولاً پیش از برداشته شدن کامل بافت سرطان پوست از اتاق عمل خارج نخواهید شد.

برای مراقبت و نظارت بر نحوه بهبود باید به صورت مرتب به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر باشید.

آزمایشات بعد از جراحی موهز 

جراحی موهز | پزشکت

اگرچه که انجام این عمل جراحی احتمال موفقیت بسیار زیادی خواهد داشت با این وجود احتمال بازگشت سرطان پوست یا بروز سرطان پوستی جدید همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین لازم است در صورت تجویز پزشک برای آزمایشات ضروری اقدام شود.

پیش آگهی جراحی موهز

به طور کلی افرادی که یکبار سرطان پوست در آن ها تشخیص داده شده باشد، احتمال بروز مجدد سرطان وجود خواهد داشت. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به سرطان پوست بعد از درمان بازهم دچار این سرطان می شوند. گاهی اوقات بازگشت مجدد سرطان ممکن است بعد از 5 سال اتفاق بیفتد. در نتیجه بهتر است همیشه زیر نظر متخصص پوست باشید تا به محض بروز سرطان پوست جدید یا بازگشت سرطان پوست قبلی، تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرید.

حداقل سالی یک یا دو بار آزمایشات مربوط به معاینه پوست را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز