لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

فهرست مطالب

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 تقویت مو در خانه، شامل تغذیه سالم و مراقبت مناسب از مو به عنوان اولین قدم برای دستیابی به موهای بلند و پر پشت است. قبل از اینکه به اقدامات جدی تری برای کاهش ریزش مو و رشد مو توجه کنید، تعدادی از اقدامات خود مراقبتی نیز ارزش آزمایش دارد.

مراقبت از مو در خانه

برخی از بایدها و نبایدها برای داشتن موهای بلند، قوی و سالم عبارتند از:

موهای خود را تمیز نگدارید.

تمیز بودن و رعایت تغذیه مناسب بودن برای مو مهم است که نکات زیر می تواند جهت این امر مفید باشد:

  • آب کلر موجود در استخرها به شدت آسیب زننده است و موهای شما را خشک می کند. انواع مختلف مو نیازهای متفاوتی دارند که باید هنگام انتخاب محصولات مراقبت از مو به خاطر داشته باشید.
  • استفاده از نرم کننده بعد از هر بار شستشو با شامپو می تواند به نرم شدن موهای شما کمک کند، در نتیجه گره گشایی و حالت پذیری آنها راحت تر شده و شکستگی مو کاهش می یابد.
  • با توجه به اینکه بیشتر آلودگی ها و شوره ها روی سر قرار می گیرند، بهتر است که مقدار زیادی شامپو را روی سر بمالید و برای تمیز کردن عمیق آن را به خوبی مالش دهید.
  • مو های چرب تمایل به جذب گرد و غبار و آلودگی بیشتری دارند. بنابراین، افرادی که موهایشان به طور طبیعی چرب است، باید شستن موهای خود را بیشتر از کسانی که موی چرب ندارند، انجام دهند.
  • قبل از ورود به استخر کلاه شنا بپوشید تا موهای شما حفظ شود. برای محافظت بیشتر، می توانید مقدار زیادی روغن زیتون یا نارگیل روی موهای خود قرار دهید.
  • موهای رنگ شده با مواد شیمیایی خشک تر و شکننده تر از موهای معمولی هستند و بنابراین به مراقبت بیشتر و ملایم تری نیاز دارند. شستشوی مکرر می تواند رطوبت موجود در آن را بیشتر از بین ببرد و منجر به شکستگی زیادی در مو شود. بنابراین، موهای درمان شده یا رنگ شده خود را کمتر بشویید.

آب بیشتری بنوشید.

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

کمبود آب درخشندگی موهای شما را از بین می برد و موهای شما را خشن، بی روح و بسیار مستعد آسیب می کند. موهای خشک نیز به طور فزاینده ای در معرض شکاف قرار می گیرند. بنابراین، شما باید سعی کنید مصرف مایعات بهینه را در طول روز حفظ کنید تا سلول های موی شما سالم و عملکرد خوبی داشته باشند. اگرچه جایگزینی برای آب ساده وجود ندارد، شما می توانید با قرار دادن آب میوه، آبغوره و میوه ها یا سبزیجات آبدار در رژیم غذایی روزانه، میزان مایعات خود را متنوع و افزایش دهید.

پوست سر خود را ماساژ دهید.

یکی از راه های تقویت مو در خانه ماساژ مو می باشد. هیچ چیز آرامش بخش تری از ماساژ آرام سر وجود ندارد، که می تواند به نفع بهبود رشد مو نیز باشد. استرس عامل اصلی ریزش مو است. ماساژ پوست سر شما می تواند با کمک به آرامش، این ریزش مو ناشی از استرس را جبران کند. نه تنها این روش، بلکه ورز دادن آرام باعث گرم شدن پوست سر و گشاد شدن رگ های خونی در زیر آن می شود.

ماساژ جریان خون را در ریشه مو و اطراف آن افزایش می دهد و منجر به جذب آسان و بیشتر مواد مغذی توسط فولیکول های مو می شود، در نتیجه سلامت مو زنده می شود. برای این کار می توانید از روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید.

چندین مطالعه بر روی حیوانات، نیز استفاده از روغن های اساسی منتخب را مورد بررسی قرار داده است که شامل روغن نعناع، روغن اسطوخودوس، روغن لیمو، جینسینگ، روغن شمعدانی برای ماساژهای پوست سر است که به منظور رشد مو استفاده و تقویت می شوند.

نحوه ماساژ مو با روغن 

  • چند قطره از هر روغن اساسی مورد نظر خود (نعناع، اسطوخودوس، لیمو، رزماری) را در 3-4 قاشق غذاخوری روغن حامل (روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آرگان یا روغن کرچک) مخلوط کنید تا رقیق شود.
  • مخلوط را کمی گرم کنید و از آن برای حدود 20 دقیقه بر سر خود به آرامی ماساژ دهید.
  • بگذارید روغن به مدت نیم ساعت روی سرتان بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

استرس را مدیریت کنید.

استرس می تواند بر روی بافت، شکل ظاهری و کیفیت موهای شما تأثیر بگذارد. افزایش استرس زودرس مرحله استراحت فولیکول های مو را شروع می کند و موهای شما را از رشد و استحکام طولانی نگه می دارد. افرادی که استرس زیادی را متحمل یا دچار آسیب شدید می شوند، اغلب ریزش بیش از حد مو را تجربه می کنند و تنها راه مقابله با این ریزش، کنترل سطح استرس است.

می توانید یوگا را امتحان کنید تا به شما کمک کند اکسیژن دریافتی را افزایش دهید، که بدن را از حالت بد خود به حالت پاراسمپاتیک تبدیل می کند و استرس را کاهش می دهد. این به نوبه خود به کاهش ریزش مو ناشی از استرس کمک می کند.

از آسیب رساندن به مو ها خودداری کنید.

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

خم کردن، پیچ دادن و گرم شدن مو باعث می شود فشار زیادی روی فولیکول های مو و پوست سر شما وارد شود. استفاده از گرمای با سرعت بالا بر روی موهای شما به صورت متمرکز و طولانی مدت می تواند به یکپارچگی ساختاری آن آسیب جدی برساند.

برای به حداقل رساندن آسیب مو، بهترین روش ورزش و رعایت اعتدال در هنگام حالت دادن به موها است. ابزارهای مو مانند سشوار، موهای فر، غلتک ها یا اتو موها اگر نادرست یا به طور مکرر انجام شوند می توانند دلیل اصلی ریزش مو باشند.

مدل ها مختلف را تست کنید.

اگرچه بستن در دور نگه داشتن مو از صورت بسیار راحت و موثر است، اما ممکن است بخواهید درباره جوانب مثبت و منفی آن تجدید نظر کنید. بستن موهای شما برای مدت طولانی می تواند خط موی شما را عقب بکشد در حالی که به پوست سر و فولیکول های مو فشار زیادی وارد می کند.

توصیه می شود به جای چسبیدن به یک سبک واحد، مدل موهای جدید را آزمایش کنید، به صورت جایگزین، دم اسبی، انجام دهید. همچنین، موهای خود را کمی آزادتر ببندید تا از فشار پوست سر خلاص شوید.

تغذیه مناسب داشته باشید.

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

یکی از راه های تقویت مو در خانه تغذیه مناسب می باشد. رژیم غذایی سالم و متعادل که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را برآورده کند، یک شرط اساسی برای داشتن موهای سالم است. توجه داشته باشید که مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های ضروری در رژیم غذایی شما وجود دارد زیرا کمبود ها می تواند تأثیرات منفی بر رشد و بافت موها داشته باشد. به عنوان مثال، عدم دریافت کافی ویتامین E و روی باعث تسریع کم پشتی و ریزش مو می شو.

برخی از مواد مغذی ضروری دیگر برای داشتن موهای سالم عبارتند از :

ویتامین A

یکی از راه های تقویت مو در خانه مصرف ویتامین شپ A است. اسفناج، سبزیجات، کلم بروکلی، کلم پیچ، هویج و نخود سیاه همگی منابع غنی از ویتامین A هستند. این مواد غذایی باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند.

کمپلکس ویتامین B

هر هشت ویتامین B می توانند به رشد سالم مو کمک کنند. به ویژه بیوتین می تواند آسیب موهای ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب در روز و تکنیک های آرایش مو را برطرف کند. منابع عمده بیوتین گردو، بادام زمینی، بادام، آووکادو، اسفناج، پنیر، ساردین، ​​قارچ و … هستند.

ویتامین E

محبوبیت ویتامین E در پیشگیری از موخوره است. این آنتی اکسیدان حیاتی را می توان به مقدار زیاد در مغزها، سبزیجات برگ دار، روغن زیتون و … یافت.

ویتامین دی

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

یکی از راه های تقویت مو در خانه مصرف ویتامین D می باشد. ویتامین D برای چرخه فولیکول مو، تأخیر در پیری و جلوگیری از ریزش مو حیاتی است. کمبود ویتامین D ممکن است منجر به ریزش موی سر و الگوی زنانه شود. ماهی سالمون، ماهی تن، قارچ، پنیر، آب پرتقال و زرده تخم مرغ از منابع غذایی غنی ویتامین D3 هستند.

ویتامین سی

یکی از راه های تقویت مو در خانه مصرف ویتامین c می باشد. ویتامین C برای حفظ ساختار کلاژن رشته های مو لازم است تا خاصیت ارتجاعی آن سالم بماند. همچنین، ویتامین C می تواند تا حدی از سفید شدن زودرس مو جلوگیری کند. گوجه فرنگی، کدو سبز زمستانی، آویشن و انواع مرکبات منابع اصلی ویتامین C هستند.

مواد معدنی

کمبود روی در بدن می تواند منجر به ریزش مو یا مانع رشد مو شود. مواد معدنی دیگری که برای پیشگیری از شکستن مو و ایجاد پارگی های طولانی و قوی ضروری هستند آهن، مس، منیزیم و سلنیوم هستند.

بیماری های زمینه ای را درمان کنید.

نکات و ویتامین هایی برای مراقبت از موهای شما و بلند تر شدن آن | پزشکت

“ریشه” مشکلات موی شما را بعضی اوقات می توان به برخی از بیماری های زمینه ای تشخیص داده نشده نسبت داد. در چنین حالتی، به احتمال زیاد هرگونه درمان مو نتیجه ناچیز مثبتی یا بدون نتیجه خواهد داشت. قبل از اینکه انتظار بهبود محسوسی در وضعیت موهای خود داشته باشید، باید به دنبال تشخیص و درمان مناسب برای علت اصلی آن باشید.

افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز می توانند به عنوان یک عارضه جانبی با کم پشت شدن مو و ریزش زیاد مو روبرو شوند. برخی از کلاسهای متداول داروها که می توانند موهای شما را تحت تأثیر قرار دهند، عبارتند از:

  • ضدتشنج
  • کنترل تولد
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد افسردگی
  • استروئیدهای آنابولیک

از موهای خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت بیش از آنچه تصور می کنید به موهای شما آسیب می رساند. اشعه ماورا بنفش بر ساختار پروتئین مو تأثیر منفی می گذارد. حتی می تواند موهای خشک و شکننده به شما بدهد. برای به حداقل رساندن آسیب در برابر آفتاب، هنگام بیرون رفتن از محافظ مناسب مو استفاده کنید. برای جلوگیری از اشعه می توانید سرم محافظ مو استفاده کنید. همچنین، برای پوشاندن موهای خود، استفاده از کلاه یا روسری را در نظر داشته باشید.

آیا رشد مو در دوران بارداری و بعد از آن متفاوت است؟

بله، بارداری موها را تحت تأثیر قرار می دهد. افزایش استروژن در دوران بارداری چرخه طبیعی مو را مختل می کند. استروژن به جای پیشرفت از یک مرحله به مرحله دیگر، مو را در آناژن یا مرحله رشد بیش از حد معمول نگه می دارد. بهبود بافت مو که موهای شما را براق و لوکس می کند یک امتیاز اضافی است. با این حال، این اثرات هورمونی نسبتاً موقتی هستند و با پایان بارداری به سرعت برطرف می شوند. بدن زن پس از زایمان به مکانیسم های اصلی خود بازمی گردد.

منبع:

https://www.emedihealth.com/hair-growth.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز