لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل چیست؟

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

تفاوت پماد و کرم و لوسیون و ژل چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هنگام درمان یک بیماری پوستی با این سوال اساسی مواجه خواهید شد که تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل چیست؟ در درمان بیماری پوستی کدام ارجح است. هر یک از این محصولات با هدف متفاوتی تولید شده اند. نوع مواد و همچنین نسبت آب و مواد چربی به کار رفته در هر یک از این محصولات متفاوت است.

انتخاب بین پماد، کرم، لوسیون و ژل بستگی به این دارد که چه چیز را می خواهید درمان کنید. مساله مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید نوع پوست شما است. زیرا بعضی از محصولات سنگین تر از محصولات دیگر هستند. به همین علت ممکن است گاهی برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود ناچار به کمی آزمون و خطا باشید. همچنین در صورت تردید می توانید انتخاب را به پزشکتان بسپارید.

تفاوت بین کرم و پماد چیست؟

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

کرم ها و پماد ها مکن است دارویی یا آرایشی باشند. تفاوت اصلی بین این دو محصول نسبت روغن و آب است. یک کرم از نسبت های مساوی آب و روغن تشکیل شده است. در حالیکه پماد ها حدود 80 درصد روغن دارند.

کرم

کرم ها به دلیل داشتن مقدار زیاد آب به راحتی در پوست جذب می شوند. این ویژگی، کرم را به محصولی ایده آل برای آبرسانی به نواحی گسترده ای از پوست تبدیل کرده است. از سویی دیگر، اگر دارای پوست خشک، بثورات یا ضایعات پوستی هستید، کرم انتخاب مناسبی برای شما است. زیرا روغن موجود در کرم روی سطح بدن باقی مانده و در برابر خشکی و از دست دادن رطوبت از پوست شما محافظت می کند.

کرم ها به عنوان مرطوب کننده های روزانه، در داخل ظروف شیشه ای فروخته می شوند. کرم های درمانی مانند هیدروکورتیزون ممکن است برای استفاده دقیق تر در داخل تیوب های پلاستیکی تولید و عرضه شوند.

پماد

پمادها جزء داروهای موضعی پرمصرف بوده و درمان بیماری های پوستی بسیار زیادی به کار می روند. از بین تمام محصولات پوستی، پمادها حاوی بالاترین مقدار روغن هستند. هدف از تولید پمادها داشتن یک اثر انسدادی است، به این معنی که آنها بلافاصله چذب پوست نمی شوند. بلکه برای مدت بیشتری بر روی سطح پوست باقی می مانند. این ویژگی مهم پماد باعث محافظت بیشتر پوست در برابر هوای خشک و از دست دادن رطوبت می شود. ترکیبات رایج موجود در پمادها شامل مواد معدنی و مواد نفتی است. پمادها به دلیل داشتن روغن زیاد به راحتی با آب شسته نمی شوند. همچنین برای استفاده در زخم ها مناسب نیستند.

داروهای موضعی، مانند آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت یا کورتیکواستروئیدها برای درمان پسوریازیس، معمولا به صورت پماد تولید و عرضه می شوند زیرا این پمادها به دلیل داشتن روغن زیاد در سطح پوست تبخیر نشده و در نتیجه مقدار زیادی از آن جذب پوست می شود. برای درمان پوست های بسیار خشک نیز به دلیل همین مزایا می توان از مرطوب کننده هایی به شکل پماد استفاده کرد.

وازلین یکی از پرمصرف ترین پماد ها است که از مواد نفتی تهیه می شود. پمادها به دلیل داشتن مقدار آب بسیار کم به خودی خود نمی توانند باعث افزایش رطوبت پوست شوند. به همین علت برای اثربخشی بهتر باید آنها را بعد از استحمام و یا شستشوی پوست استفاده کرد تا با ایجاد یک پوشش مقاوم بر روی پوست مانع تبخیر آب و از میان رفتن رطوبت شود.

لوسیون

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

کرم ها و لوسیون ها اغلب به عنوان محصولاتی مشابه در نظر گرفته می شوند، درحالیکه ترکیبات آنها کاملاً متفاوت است. کرم ها از مقادیر مساوی آب و روغن تشکیل شده اند، در حالیکه لوسیون ها بیشتر حاوی آب بوده و روغن بسیار کمی دارند. برخی از لوسیون ها ممکن است حاوی الکل نیز باشند.

این بدان معنی است که لوسیون ها غلظت بسیار کمی نسبت به محصولات حاوی کرم دارند. برخی از لوسیون ها حتی فاقد روغن هستند و این ویژگی آنها را برای استفاده در انواع پوست از جمله پوست های خشک، چرب یا مستعد آکنه ایده آل می کند.

لوسیون ها برای استفاده روزمره شما کاملا ایده آل هستند، مخصوصاً اگر پوست معمولی دارید. این محصولات بدون هیچ گونه پس مانده ای به سرعت جذب پوست می شوند. اگر هم پوست چرب و حساس دارید، حتما لوسیونی را انتخاب کنید که فاقد هرگونه الکل، رایحه و مواد نگهدارنده باشد که باعث تحریک پوست شما نشود.

ژل

محصولات ژل از ترکیب سلولز، آب و الکل ساخته می شوند. این محصولات فاقد روغن بوده و برای انواع پوست های چرب مناسب تر است زیرا پوست شما به طور کامل آبرسانی می شود بدون آنکه هیچ گونه چربی اضافی بر روی پوست بدن باقی بماند. همچنین می توان از ژل ها به عنوان مرطوب کننده های صورت در ماه های گرم و مرطوب تابستان استفاده کرد.

ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد التهاب و آبرسانی زیاد برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مناسب است. ژل طبیعی آلوئه ورا به طور معمول حاوی الکل نیست، اما ممکن است در تولید برخی از آنها از مواد معطر استفاده شود. ژل آلوئه ورا مانند سایر محصولات ژل به سرعت جذب پوست می شود. اسید سالیسیلیک موجود در آلوئه ورا اثر خشک کنندگی دارد. این ژل همچنین به اندازه کافی نازک بوده و می تواند روی صورت و بدن استفاده شود.

همچنین محصولات ترکیبی ژل-لوسیون نیز وجود دارد. این محصولات هم دقیقاً مانند لوسیون ها بر روی پوست عمل می کنند.

استفاده از ژل برای افرادی که پوست خشک دارند ممکن است چندان مناسب نباشد زیرا ژل ها بلافاصله جذب پوست شده و نمی توانند با ایجاد یک لایه مقاوم در هوای خشک از پوست بدن محافظت کنند. اگر دارای پوست خشک و حساسی هستید برچسب محصولات را به دقت خوانده و از خرید ژل هایی که دارای الکل یا مواد معطر هستند، خودداری کنید.

بین پماد و کرم و لوسیون و ژل از کدام استفاده کنیم؟

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

برای داروهای موضعی، تشخیص این موضوع با پزشک است. بنابراین پزشک بر اساس نوع مشکل پوستی شما، استفاده از پماد یا کرم را تجویز می کند. ولی هنگام انتخاب محصولات و دارو های بدون نسخه (OTC) که نیاز به تجویز پزشک ندارند، گزینه های مختلفی برای انتخاب دارید. مزایا و تفاوتهای اصلی میان پماد، کرم، ژل و لوسیون که در هنگام خرید باید در نظر بگیرید عبارتند از:

پماد

پمادها معمولا برای استفاده در پوست های خیلی خشک مناسب تر هستند زیرا روغن زیاد موجود در آنها باعث حفظ رطوبت پوست می شود. برخی از محصولات OTC یا غیر نسخه ای مانند اکوافور و یوسرین برای آبرسانی و درمان پوست های خشک و شکاف خورده مناسب تر هستند. این پمادها همچنین می توانند با آبرسانی و محافظت از پوست از ابتلا شما به اگزما و پسوریازیس پیشگیری کنند. در صورت استفاده از برخی پمادها که جنبه دارویی داشته و فقط با نسخه پزشک قابل تهیه هستند بدون اجازه پزشک از پانسمان استفاده نکنید.

پمادها همچنین برای استفاده در مواردی مانند شستشوی مکرر دست ها نیز مفید بوده و کمک می کنند تا دستان شما نرمی و رطوبت خود را حفظ کنند. علاوه بر آن استفاده از پماد برای رفع خشکی دست و پا و استفاده از کرم یا لوسیون به عنوان مرطوب کننده صورت و بدن نیز غیر معمول نیست.

کرم

کرم ها همچنین برای رفع خشکی پوست ایده آل هستند. اگر از چرب شدن پوست خود احساس خوبی ندارید کرم گزینه مناسبی برای شما است زیرا کرم ها بر خلاف انواع پمادها دارای مقدار روغن زیادی نیستند. مسلما پمادها برای درمان مشکلات پوستی گزینه مناسب تری هستند اما در عوض آب موجود در کرم ها باعث می شود این محصول در نواحی گسترده ای از پوست از جمله دست ها، پاها، صورت و بدن قابل استفاده باشد.

اگر دارای پوستی معمولی، خشک یا حساس هستید، کرم های مرطوب کننده آبرسانی مناسب تری را برای پوست شما فراهم می کنند. همچنین انواع لوسیون ها نیز برای استفاده در طول ماه های گرم تابستان مناسب بوده و باعث آبرسانی و محافظت از پوست در برابر خشکی و گرما می شوند.

لوسیون

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

لوسیون ها برای انواع پوست های معمولی که نیازی به روغن موجود در کرم ها و پماد ها ندارند گزینه بسیار مناسبی هستند. لوسیون ها به دلیل داشتن آب زیاد و روغن کم برای استفاده در قسمت های مختلف بدن از جمله بدن و صورت کارایی بیشتری دارند، زیرا بسیار سبک بوده و به سرعت جذب پوست می شوند.

یکی از راه های تشخیص کرم از لوسیون این است که مشخصات روی محصول را با دقت بخوانید. اگر بر روی محصول از عبارات “بدون روغن” یا “سبک” استفاده شده می توانید نتیجه بگیرید که محصول پیش روی شما یک لوسیون است. اگر پوستی مستعد آکنه دارید، باید از لوسیون های غیر کومدوژنیک استفاده کنید. زیرا این محصولات باعث انسداد منافذ پوست نمی شوند.

همچنین یکی دیگر از راه های تشخیص لوسیون از کرم این است که اکثر لوسیون ها در بطری های دارای پمپ در داروخانه ها وجود دارند، در حالی که کرم ها در ظروف شیشه ای عرضه می شوند. به این دلیل که کرم ها معمولا غلیظ بوده و نمی توان از آنها به صورت پمپاژ استفاده کرد.

ژل

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به شکل ژل تولید می شوند. تفاوت ژل با محصولاتی مانند کرم، پماد و لوسیون شفاف بودن آن ها است. برای پوست های چرب و پوست هایی که دچار سوختگی شده اند، استفاده از محصولاتی بر پایه ژل مناسب تر بوده و کارایی بیشتری دارد. میزان جذب بالای ژل باعث می شود احساس چربی کمتری در پوست خود داشته باشید. به همین دلیل ژل آلوئه ورا به دلیل سرعت جذب بالا در درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است.

ژل ها معمولا دارای مقدار کمی الکل هستند. بعد از خشک شدن لایه نازکی از ژل بر روی پوست بدن باقی می ماند. اگر دارای پوست خشک و حساس هستید استفاده از ژل به عنوان مرطوب کننده برای شما مناسب نیست. زیرا این محصولات ممکن است باعث تحریک و خشکی بیش از حد پوست شوند.

حرف آخر

تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ | پزشکت

هنگام درمان یک بیماری پوستی با این سوال اساسی مواجه خواهید شد که تفاوت پماد، کرم، لوسیون و ژل جیست؟ و در درمان بیماری پوستی کدام ارجح است.انتخاب یک محصول موضعی مناسب، به نوع پوست و همچنین مقدار آب و روغن موجود در فرآورده بستگی دارد. پمادها بیشترین مقدار روغن را دارند. به همین دلیل بهترین گزینه برای درمان پوست های بسیار خشک و ترک خورده هستند. کرم ها از مقدار مساوی آب و روغن تشکیل شده اند، در حالی که لوسیون ها و ژل ها دارای مقدار آب بیشتری هستند. این موضوع که انتخاب کدام یک از این محصولات برای رفع مشکل فعلی شما مناسب تر است به تصمیم پزشکتان بستگی دارد. بیشتر داروهای موضعی به شکل پماد تولید می شوند. معمولا پمادهای چرب برای درمان التهاب های حاد پوستی مناسب نیستند. همچنین اگر ضایعات پوستی در مناطق مودار بدن باشد استفاده از ژل یا لوسیون مناسب تر است.

اگر هدف شما حفظ نرمی و رطوبت پوست بوده و مشکل پوستی خاصی ندارید، ممکن است برای پیدا کردن محصول متناسب برای پوست خود به کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشید. همچنین برای انتخاب بهتر محصول مورد نظر خود می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/ointment-vs-cream

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام عالی بود مطالبتون، واقعا خداوند علم و دانشتون رو هر روز افزون کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز