لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بیماری گال یا جرب

بیماری گال یا جرب | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


. این بیماری پوستی می تواند هر فردی در هر سنی یا نژادی را مبتلا کند. به طور میانگین می توان گفت سالیانه حدود 300 میلیون نفر دچار این بیماری انگلی می شوند. طبق گزارشات قدمت وجود این نوع انگل انسانی به بیش از 2500 سال برگشته و تا کنون افراد بسیار زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. متأسفانه انتقال این بیماری بیشتر در بیمارستان ها، مؤسسات و مرکزهای مراقبتی اتفاق افتاده و طبق آمارهای کشور آمریکا بیشتر مبتلایان به این بیماری افراد بی خانمان هستند.

علت

 برای ابتلا به این بیماری پوستی کافی است با فرد آلوده تماس بسیار نزدیک داشته یا از وسایل شخصی مثل تخت و لباس فرد مبتلا استفاده کنید.

گونه های مختلف انگل ممکن است انسان ها یا حیوانات را درگیر کنند.

هر گونه از انگل، میزبان به خصوصی را به عنوان طعمه انتخاب می کند. در نتیجه احتمال انتقال انگل از حیوانات به انسان موقتی بوده و انگل حیوانات نمی تواند همانند گال همه قسمت های بدن فرد را درگیر کند.

علائم گال

بیماری گال یا جرب | پزشکت

علائم و نشانه های مبتلایان بیماری گال شامل:

  • خارش که غالباً در ساعات انتهایی شب شدید تر می شود.
  • مسیر حرکت گال به صورت برآمدگی یا تاول های کوچک نمایان می شود.

گال می تواند همه قسمت های پوست فرد را درگیر کند ولی در موارد زیر بیشتر دیده می شود:

  • کف پا
  • بر روی باسن
  • بر روی زانوها

 بیماران مبتلا به گال در صورت سابقه ی ابتلای قبلی به فاصله ی چند روز علائم بیماری را بروز می دهند. اما اگر فرد تاکنون دچار بیماری گال نشده باشد، ممکن است علائم با فاصله شش هفته بروز پیدا می کند. در نتیجه این بیماری یک دوره خاموش حدوداً 6 هفته ای دارد که فرد در آن مدت زمان نیز می تواند آن را به دیگران منتقل کند.

بهترین زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که شاهد بروز علائم ابتلا به انگل پوستی هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است شاهد بروز علائم و بیماری های دیگر پوستی مثل اگزما و درماتیت نیز در کنار خارش و برآمدگی های پوستی باشید. پزشک متخصص با بررسی علائم علت اصلی بروز علائم پوستی را مشخص کرده و شما را تحت درمان قرار خواهد داد.

سرایت گال

بیماری گال یا جرب به شدت مسری بوده و می تواند در نتیجه تماس پوستی از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. انگل گال به شدت نسبت به محیط اطراف خود حساس بوده و در صورت جدا شدن از بدن میزبان تنها 24 تا 36 ساعت زنده خواهد ماند. برای انتقال این بیماری کافی است پوست فرد مبتلا به بیماری گال با پوست فرد سالم تماس مستقیم داشته باشد. اما داشتن رابطه جنسی می توان علت انتقال بیماری گال باشد و هر ساله جوانان بسیاری به این بیماری دچار می شوند.

انتقال بیماری گال تنها به رابطه جنسی محدود نبوده و می تواند به خاطر بغل کردن کودک توسط مادر یا انتقال از همکلاسی ها و هم دانشگاهی ها به دیگران انتقال یابد.

ابتلا به گال از طریق سگ

عوارض گال

بیماری گال یا جرب | پزشکت

خارش شدید پوستی ناشی از بیماری گال ممکن است باعث آسیب پوستی و بروز عفونت های باکتریایی مثل زرد زخم شود. زرد زخم نوعی عفونت سطحی پوست است که در بیشتر موارد توسط باکتری استافیلوکوکی یا باکتری استرپتوکوکی به وجود می آید.

 گال کروت بیشتر افراد زیر را درگیر خواهد کرد:

  • افرادی که دچار بیماری هایی مثل ضعف سیستم ایمنی هستند. به عنوان مثال افراد مبتلا به HIV (ایدز) یا لوسمی مزمن (سرطان خون مزمن)
  • افراد به شدت بیمار مثل افراد بستری در بیمارستان و تحت مراقبت
  • سالمندان نیازمند به نگهداری و مراقبت

 این نوع از گال به شدت مسری بوده و درمان آن نیز سخت تر از گال معمولی است. معمولاً فرد مبتلا به بیماری گال ساده، حدود 10 تا 15 گال روی سطح بدن وی زندگی می کنند. در حالی که فرد مبتلا به گال کروت یا نوروژی ممکن است در لحظه حدود میلیون ها گال روی بدنش وجود داشته باشند.

پیشگیری گال

برای جلوگیری از ابتلا به به گال یا پیشگیری از انتقال آن به دیگر افراد بهتر است نکات مراقبتی زیر را در نظر داشته و به طور منظم انجام دهید:

  • تمامی لباس ها و ملحفه ها را بشویید.
  • انگل ها را گرسنه نگه دارید.

انگل ها بعد از چند روز گرسنگی خود به خود از بین خواهند رفت.

تشخیص گال

بیماری گال یا جرب | پزشکت

پزشک پوست فرد بیمار را معاینه کرده و با بررسی علائم و نشانه های بروز گال یا ردهای باقی مانده می تواند ابتلا یا عدم ابتلای فرد به این بیماری را تشخیص دهد. زمانی که پزشک خطوط ناشی از گال را پیدا کند، احتمالاً از محل نمونه برداری می کند تا در زیر میکروسکوپ نگاه دقیق تری به آن بیندازد. با استفاده از میکروسکوپ می توان گال و تخم های آن را مشاهده نموده و تشخیص با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت.

درمان گال

بیماری گال یا جرب | پزشکت

خوشبختانه بیماری گال به راحتی قابل درمان است. داروهایی که بر روی پوست زده می شود، به راحتی انگل های ایجاد کننده زخم و تخم آن ها را از بین خواهد برد. اما ممکن است علائمی همچون خارش تا چند هفته بعد از درمان به قوت خود باقی باشد. برای از بین بردن بیماری گال باید از داروهای ضد انگل استفاده کرد. احتمالاً پزشک برای درمان گال  کرم ها و لوسیون های مخصوص این کار را تجویز خواهد نمود. برای درمان قطعی این بیماری باید ضد انگل را به تمامی قسمت های بدن از گردن تا نوک پا زده و دارو را 8 تا 10 ساعت صبر کنید. البته بعضی از درمان ها نیاز به تکرار داشته و در صورت بروز علائم و ضایعات پوستی جدید فرد باید مجدداً از دارو استفاده کند تا به کلی علائم از بین برود.

از آن جایی که گال به سادگی انتقال پیدا می کند، پزشک ممکن است استفاده از این دارو را برای تمامی اعضای خانواده و نزدیکان تجویز کند.

در صورتی که پس از استفاده از داروها مجدداً علائم برگشته و شاهد بروز خارش شدید و برآمدگی های پوستی بودید بهتر است با پزشک صحبت کنید زیرا شاید نیاز به درمان های مکمل یا ترکیبی داشته باشد. در بعضی از موارد بدن فرد نسبت به درمان های رایج برای گال پاسخ نداده و نیاز به درمان های به خصوصی خواهد بود. آب سرد، استفاده از آنتی هیستامین و لوسیون کالامین به کاهش علائم بیماری گال کمک خواهد کرد. البته اگر کودک تان دچار این بیماری شده یا باردار هستید بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک مشورت کنید.

سبک زندگی و درمان خانگی گال

بعد از ابتلا به بیماری گال ممکن است تا مدت ها دچار خارش پوستی باشید و حتی بعد از درمان هم این علائم به قوت خود باقی باشند. در این مدت می توانید از راه حل های زیر برای کاهش خارش پوستی خود استفاده کنید:

  • خنک نگه داشتن و خیس کردن پوست. حمام کردن با آب سرد و خیس نگه داشتن پوست یا قرار دادن پارچه خیس روی پوست از جمله مواردی است که می تواند خارش را تا مدتی کاهش دهد.
  • لوسیون های ضد خارش. می توانید از داروها و لوسیون های ضد خارش بدون نیاز به نسخه برای کاهش حساسیت های پوستی و خارش استفاده کنید.
  • آنتی هیستامین ها. یکی دیگر از داروهایی که می توانید با پیشنهاد پزشک استفاده کنید، مصرف آنتی هیستامین های بدون نیاز به نسخه است. مصرف آنتی هیستامین ها تا حد زیادی به کاهش علائمی مثل خارش های پوستی کمک خواهد کرد.

 آمادگی برای ملاقات با پزشک

در صورتی که شاهد بروز علائم و نشانه هایی شبیه موارد گفته شده در مورد بیماری گال هستید بهتر است به پزشک عمومی مراجعه کنید. می توانید از اطلاعات زیر برای آمادگی پیش از رفتن به پزشک استفاده کرده و با اطلاعات بیشتری در مطب حاضر شوید:

  • لیست علائم و نشانه ها. بهتر است لیستی در مورد تمامی علائم و نشانه های مرتبط یا غیر مرتبط تهیه کرده و مدت زمان آن را نیز یادداشت کنید.
  • منبع احتمالی آلودگی. هر احتمالی در مورد علت اصلی آلوده شدن خود به این بیماری را یادداشت کنید.
  • یادداشت اطلاعات پزشکی. در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی بوده یا داروی به خصوصی مصرف می کنید حتماً آن را یادداشت کنید.
  • یادداشت سوالات خود. هر سؤالی که در ذهن دارید را یادداشت کنید تا حتماً از پزشک بپرسید.

در ادامه سؤالات اساسی ای که می تواند به ملاقات بهتر شما با پزشک منجر شود اشاره ای خواهیم داشت:

  • علت اصلی بروز این علائم و نشانه ها چیست؟
  • چه شیوه درمانی ای را پیشنهاد می کنید؟
  • بهبود علائم این بیماری چقدر زمان می برد؟
  • چه زمانی برای معاینه مجدد بیایم تا از درمان کامل بیماری اطمینان پیدا کنم؟
  • آیا درمان های خانگی ای برای کاهش علائم وجود دارد؟ شما چه درمان هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • آیا این بیماری می تواند به دیگران انتقال پیدا کند؟ تا چه مدت؟
  • برای کاهش احتمال انتقال آن به دیگران چه اقدامات مراقبتی ای را باید انجام دهم؟

سوالات پزشک از بیمار

پزشک احتمالاً سؤالاتی از شما خواهد پرسید، که عبارتند از:

  • در طول چند هفته گذشته بیشتر با چه افرادی در تماس بوده اید؟ آیا تماس مستقیم بوده است؟
  • چه داروها، مکمل ها و ویتامین هایی مصرف می کنید؟

سخن آخر

گال ها یک بیماری پوستی خارشی و به شدت مسری است که در نتیجه آلوده شدن فرد توسط انگل اتفاق می افتد. علت اصلی انتقالی این عارضه پوستی، تماس مستقیم پوست به پوست است. علامت غالب بروز این بیماری خارش بیش از حد و شدید پوست است. شایع ترین علت انتقال این عارضه پوستی انتقال آن از طریق رابطه جنسی است و در نتیجه بین جوانان رایج است. البته همیشه علت انتقال این بیماری رابطه جنسی نخواهد بود. علائم ابتلا به گال شامل بروز ضایعات پوستی مثل برآمدگی های قرمز کوچک و تاول می شود.

این ضایعات می تواند قسمت های مختلفی از پوست بیمار را درگیر کند.

  • معمولاً درمان ها و داروهای بدون نیاز به نسخه یا خانگی مؤثر نیست.
  • خارش شدید پوست منجر به آسیب پوست و ابتلا به انواع عفونت قرار می دهد.
  • درمان عارضه گال یا جرب به وسیله داروهای انگل زدای موضعی و خوراکی صورت می گیرد.
  • گاهی اوقات برآمدگی ها کاملاً زیر پوستی بوده و بیماری خودش را با خارش بیش از حد نشان می دهد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/scabies/symptoms-causes/syc-20377378

https://www.medicinenet.com/scabies/article.htm

[advisers limit=5 skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز