لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انتخاب بهترین ضد آفتاب

انتخاب بهترین ضدآفتاب|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفاده از کرم ضد آفتاب در مراقبت روزانه برای محافظت از پوست شما در برابر آفتاب بسیار مهم است. چه برای چند ساعت بیرون رفتن یا تعطیلات در ساحل، استفاده از ضد آفتاب مناسب برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید ضروری است. بنابراین، چگونه یک ضد آفتاب انتخاب کنیم؟ در هنگام خرید باید به دنبال چه معیارهایی باشیم؟ ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم هر آنچه که مربوط به انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب است را مورد بررسی قرار دهیم….

پوست شما به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیر می شود. آفتاب ممکن است باعث آسیب پوست، چین و چروک، آفتاب سوختگی و حتی سرطان پوست شود. از آنجایی که نمی توانیم از خانه بیرون نرویم، بهتر است با مصرف کرم ضد آفتاب از پوست خود در برابر بروز این مشکلات محافظت کنیم….

عملکرد کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب در درجه اول با مسدود کردن و جذب اشعه ماوراء بنفش از طریق ذرات مختلف فیزیکی و شیمیایی عمل می کند. در حالی که ذرات فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به انعکاس اشعه ماوراء بنفش از پوست کمک می کنند، مواد شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب قبل از نفوذ به پوست با اشعه واکنش نشان می دهند. آنها همچنین پرتوهای خورشید را جذب و انرژی را به صورت گرما آزاد می کنند. انتخاب ضد آفتاب مناسب می تواند تفاوت زیادی در فرایند مراقبت از پوست شما ایجاد کند.

انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، باید به هرگونه حساسیتی که ممکن است به ترکیبات خاص، ایمنی و سمیت احتمالی آن داشته باشید، توجه کنید. همچنین باید مطمئن شوید که ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب تعادل هورمونی شما را مختل نمی کند.

SPF (عامل محافظت از خورشید) را در نظر بگیرید. SPF در درجه اول اندازه گیری میزان نور UVB است که کرم ضد آفتاب می تواند آن را فیلتر کند. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 می تواند از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. با این حال، اکثر متخصصان پوست استفاده از SPF حداقل 30 را توصیه می کنند زیرا حدود 97 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. بنابراین بهتر است هر روز به اندازه کافی کرم ضد آفتاب را روی نواحی مختلف پوست استفاده کنید. این امر به ویژه در روزهایی که احتمالاً ساعت های طولانی را در خارج از منزل سپری می کنید بسیار مهم است.

مواد فعال موجود در ضد آفتاب را بررسی کنید. به دنبال فرمول هایی باشید که حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون ​​هستند. از مصرف کرم های ضد آفتاب حاوی ویتامین A (که معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می شود) اجتناب کنید. تصور می شود ویتامین A احتمال بروز تومورهای پوستی را افزایش می دهد.

طیف وسیع SPF را انتخاب کنید. یک کرم ضد آفتاب با پوشش بالا و SPF 30 تا 50 انتخاب کنید. این کرم به محافظت بهتر از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های خورشید کمک می کند. همچنین بهتر از اشعه UVA جلوگیری می کند. بهتر است از محصولاتی با SPF بسیار بالا (بیش از 50) اجتناب کنید. چون چنین محصولاتی هیچ گونه محافظت درستی از پوست شما نمی کنند و همچنین گران هستند.

کرم ضد آفتاب|| پزشکت

فرمولاسیون ضد آفتاب

سه فرمول ضد آفتاب رایج در بازار موجود است. اگرچه هر یک از این فرم ها دارای مزایای خود هستند، اما اگر درست استفاده شوند، می توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند. آنها عبارتند از:

  • اسپری های ضدآفتاب. برای استفاده از کرم ضد آفتاب در نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است، مناسب هستند. اسپری های ضد آفتاب گزینه خوبی برای افرادی هستند که موهای بدنشان زیاد است. با این حال، مطمئن شوید که اسپری را هنگام استفاده استنشاق نکنید.
  • لوسیون های ضدآفتاب. اینها از رایج ترین و مرطوب ترین فرمولاسیون های ضد آفتاب موجود هستند. لوسیون های ضد آفتاب در انواع مختلف موجود هستند.
  • پماد ضدآفتاب. استفاده و نحوه حمل و نگهداری از آنها راحت است. می توانید آنها را روی پوست خود بمالید.

به طور کلی تمام ضدآفتاب ها سه سال ماندگاری دارند. اما باید آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

یکی از فاکتورهای ضروری دیگری که در انتخاب کرم ضدآفتاب باید به آن توجه کنید میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به عنوان مثال، باید در نظر بگیرید که چه مدت در معرض نور خورشید قرار می گیرید، نور خورشید چقدر قوی است و چه فعالیت هایی را در زمان قرار گرفتن در معرض خورشید انجام می دهید؟

به طور معمول، قدرت خورشید بر اساس شاخص فرابنفش (UV) اندازه گیری می شود که از 1 (کم) تا 11+ (افراطی) متغیر است. این اشعه ماوراء بنفش از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر به قوی ترین میزان خودش می رسد و زمانی که شاخص UV در 8 یا بالاتر باشد، پوست محافظت نشده ما ممکن است در 15 دقیقه یا کمتر بسوزد.

مقدار استفاده از کرم ضدآفتاب

بر اساس سطح قرار گرفتن در معرض آفتاب، در هنگام انتخاب ضدآفتاب مناسب باید به موارد زیر دقت کنیم:

  • در فضای باز: اگر بیشتر برای مدت طولانی (دو ساعت یا بیشتر) در خارج از منزل هستید، بسته به رنگ پوستتان، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • ورزش یا شنا: برای ورزش در فضای باز یا شنا آب، بهتر است یک ضدآفتاب ضد عرق یا ضدآب انتخاب کنید. بسته به رنگ پوستتان از SPF 30 یا بالاتر استفاده و هر 40 تا 60 دقیقه یکبار آن را تجدید کنید.
  • هر روز: در روزهای معمولی که در آفتاب و سایه هستید، حتما از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کنید.

به غیر از انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب، چند راهکار دیگر هم وجود دارد که برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب های خورشید می توانید آنها را انجام دهید. برخی از آنها عبارتند از:

مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. وقتی از خانه خود بیرون می‌روید، سعی کنید مدت زمان قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید را محدود کنید و در مکان های سایه قرار بگیرید.

لباس مناسب همراه با کلاه لبه پهن بپوشید تا حد امکان از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. با عینک آفتابی که اشعه های مضر را منحرف می کند از چشمان خود محافظت کنید.

ضدآفتاب و تابستان|| پزشکت

نکات استفاده از کرم ضد آفتاب

  • همیشه در هر زمان و فصل از سال بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • اگر لباس شنا می پوشید، حدود دو قاشق غذاخوری کرم ضدآفتاب را به قسمت های در معرض بدن خود بزنید. اگر از اسپری ضد آفتاب استفاده می کنید، آن را به طور یکنواخت در تمام قسمت های بدن خود بمالید.
  • کرم ضدآفتاب را به تمام قسمت‌های در معرض بدن از جمله صورت، دست‌ها، پاها، گوش‌ها، گردن و بالای سر بمالید (اگر پوست شما در معرض نور خورشید قرار دارد).
  • حداقل نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یک لایه پایه با SPF 15 یا 30 روی تمام قسمت های در معرض قرار دهید. هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید.
  • پس از تعریق بیش از حد، شنا کردن، یا حوله کشیدن دوباره از ضدآفتاب استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های برچسب را برای استفاده مجدد بخوانید و آنها را رعایت کنید.
  • کرم‌های ضدآفتاب منافذ پوست شما را مسدود می کنند. از این رو، بهتر است انواع کرم های بدون روغن را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید. حتی می توانید از ضدآفتاب های غیر کومدون زا (که حاوی موادی که منافذ پوست را مسدود می کنند) استفاده کنید.
  • برای پوست های خشک، می توانید مرطوب کننده هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد آبرسان هستند.

بهترین ضد آفتاب برای پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید بهتر است یک ضدآفتاب فیزیکی یا معدنی را انتخاب کنید زیرا دارای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است که از پوست محافظت می کند. این دو ماده کلیدی، چشم را نمی سوزاند. علاوه بر آن، آنها سدی را برای محافظت از شما در برابر نور خورشید تشکیل می دهند.

رنگ پوست

سطح SPF تا حدی زیادی به رنگ پوست شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر پوست روشنی دارید و همیشه یا معمولاً پوست شما می سوزد، بهتر است از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. برعکس، اگر پوستی متوسط ​​تا تیره دارید یا معمولاً برنزه می‌شوید و هرگز نمی‌سوزد، می‌توانید SPF 15 را انتخاب کنید.

محافظت از پوست با ضدآفتاب، یکی از بهترین و مهم ترین اقدامات در مراقبت از پوست است. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث می شود پوست شما بیشتر مستعد مشکلاتی مانند چین و چروک، آسیب خورشید، آفتاب سوختگی و حتی سرطان شود. با این حال، انتخاب ضدآفتاب مناسب به حل و پیشگیری از این مسائل کمک می کند. هنگام انتخاب یک ضد آفتاب، بهتر است به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست، آلرژی ها، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، SPF، فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده توجه کنید. پیروی از نکات و دستورالعمل های ذکر شده در بالا ممکن است به شما در انتخاب ضد آفتاب مناسب کمک کند.

استفاده از ضد افتاب|| پزشکت

سوالات متداول

بهترین نوع ضد آفتاب از بین اسپری، لوسیون، استیک یا ژل چیست؟

این در درجه اول به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. باید به خاطر داشته باشید که صرف نظر از گزینه های بالا، هر کرم ضد آفتاب تنها در صورتی مفید است که از آن به روش صحیح استفاده کنید.

تفاوت بین ضد آفتاب شیمیایی و ضد آفتاب فیزیکی چیست؟

ضدآفتاب های شیمیایی و فیزیکی اساساً به مواد فعال استفاده شده در آنها اشاره دارند. در حالی که ضدآفتاب شیمیایی از مواد فعالی استفاده می کند که به راحتی اشعه های خورشید را جذب می کند و راحت تر جذب پوست می شود، یک ضد آفتاب فیزیکی حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم است که در بالای پوست قرار می گیرد و اشعه های خورشید را منحرف می کند.

از آنجایی که ضدآفتاب های شیمیایی جذب پوست شما می شوند، معمولا برای استفاده روزانه توصیه نمی شوند. ضدآفتاب های فیزیکی بهتر است به شما کمک کنند تا به طور موثر و ایمن از پوست خود محافظت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.