لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کیست در مقابل جوش

کیست در مقابل جوش | پزشکت

فهرست مطالب

کیست در مقابل جوش: علل، علائم و درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کیست و جوش هر دو توده های نرمی هستند که در زیر پوست ایجاد می شوند. در حالی که هر دو از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، علل و علائم آنها نمی تواند بیشتر از این متفاوت باشد. در این مقاله در مورد کیست در مقابل جوش، درک بهتری از شایع ترین علل آن‌ها و تفاوت‌های این دو از همدیگر پیدا خواهید کرد. همراه با این، در مورد علائم، علل، گزینه های درمانی و زمان مناسب برای مراجعه به پزشک نیز می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

کیست در مقابل جوش: مقایسه علائم

کیست ها که به عنوان کیست های پوستی نیز شناخته می شوند، کیسه های کوچک پر از هوا، مایع یا مواد نیمه جامد هستند که می توانند در داخل یا روی هر قسمت از بدن فرد ایجاد شوند. بسته به پوشش کیست و محل آن، می توان آنها را به انواع زیر تقسیم کرد:

  • کیست های اپیدرموئید که به عنوان کیست های چربی نیز شناخته می شوند، معمولاً روی گردن، تنه و صورت ایجاد می شوند. یکی از شایع‌ترین کیست‌هایی است که در بزرگسالان، به‌ویژه مردان بالغ، یافت می‌شود، این کیست‌ها به دلیل پر شدن فولیکول‌های پوست با پروتئینی به نام کراتین تشکیل می‌شوند.
  • کیست پیلار که معمولاً به عنوان “ونز” شناخته می شود، کیست های پیلار روی پوست سر زمانی که فولیکول های مو با کراتین مسدود می شوند ایجاد می شود. این کیست‌های غیرسرطانی معمولاً در زنان جوان یافت می‌شوند و به سابقه ژنتیکی نسبت داده می‌شوند.
  • میلیا، نوع دیگری از کیست که به دلیل تجمع کراتین ایجاد می شود، میلیا اغلب روی صورت ایجاد می شود. این کیست ها که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شوند، سیر طبیعی خود را طی می کنند و خود به خود ناپدید می شوند.
جوش

آیا تا به حال جوشی قرمز رنگ روی پوست خود دیده اید که ملتهب به نظر می رسد و به شدت درد می کند؟ جوش که از نظر پزشکی به عنوان فورونکل شناخته می شود، برآمدگی های پر از مایع هستند که به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شوند. معمولاً هنگامی که چرک از آنها خارج می شود، جوش به خودی خود از بین می رود.

علائم دو بیماری که می‌توانند به شما در شناسایی این بیماری کمک کنند، عبارتند از:

کیست ها جوش
1. توده گرد و با رشد آهسته روی پوست 1. برآمدگی متورم و قرمز روی پوست
2. پر از کراتین زرد و بدبو 2. پر از چرک زرد رنگ
3. متورم، دردناک نیست و در لمس گرم است. 3. لمس دردناک و درد
4. رنگ سفید یا زرد با جوش سرسیاه 4. نوک سفید یا زرد که چرک از آن خارج می شود.
5. بدون تب و خستگی 5. خستگی و تب

مکان های رایج برای پیدایش جوش و کیست چیست؟

کیست در مقابل جوش | پزشکت

کیست‌ها و جوش ‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما رایج‌ترین مکان‌هایی که شما می‌توانید جوش یا کیست را پیدا کنید، عبارتند از:

  • جوش: جوش ها بیشتر در مناطقی دیده می شوند که باعث اصطکاک پوست شما می شوند. این نواحی عبارتند از: صورت، گردن، پشت، زیر بغل، ناحیه تناسلی، ران ها و باسن.
  • کیست: در حالی که کیست ها در داخل و در سراسر بدن ایجاد می شوند، معمولاً می توانید کیست های پوستی را در صورت، گردن، پوست سر، قسمت فوقانی پشت، قفسه سینه و اندام تناسلی پیدا کنید.

هم کیست ها و هم جوش ها می توانند در سرتاسر بدن ایجاد شوند، اما دانستن شکل ظاهری آنها می تواند کلید تشخیص و درمان زودهنگام باشد. قبل از اینکه به گزینه های درمانی بپردازیم، اجازه دهید بفهمیم که چه عواملی باعث ایجاد جوش و کیست می شوند.

کیست در مقابل جوش: علل آنها

عواملی را که باعث ایجاد جوش یا کیست در شما می شود، عبارتند از:

  • کیست. در حالی که تحقیقات بیشتری برای درک علل ایجاد کیست مورد نیاز است، محققان چند عامل احتمالی را پیشنهاد کرده اند که می تواند در ایجاد کیست نقش داشته باشد. این عوامل شامل سابقه خانوادگی کیست، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، آسیب و تروما است. برای درک عوامل مختلفی که ممکن است در خطر ایجاد کیست نقش داشته باشند، باید تحقیقات علمی بیشتری انجام شود. محققان پیشنهاد کرده اند که داشتن سابقه خانوادگی و سن بالا ممکن است خطر ابتلا به آنها را افزایش دهد.
  • جوش. به دلیل عفونت باکتریایی در فولیکول مو ایجاد می شود. باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که در پوشش سوراخ های بینی و پوست یافت می شود باعث می شود پوست اطراف سلول ها بمیرد و با چرک پر شود. این منجر به ایجاد جوش می شود. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت با خطر بیشتری برای ایجاد جوش در ارتباط هستند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که اضافه وزن و سیگار کشیدن عواملی هستند که منجر به ایجاد مکرر جوش در افراد می شوند.

همانطور که می بینید، کیست ها و جوش ها به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می شوند که به متخصصین پزشکی اجازه می دهد به راحتی آنها را تشخیص دهند.

اگر به نظر می رسد که جوش یا کیست شما خود به خود از بین نمی رود و علائمی مانند تب و درد را تجربه می کنید، باید آن را توسط یک پزشک عمومی بررسی کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند به سرعت بخشیدن روند بهبودی کمک کند.

گزینه های درمانی

کیست در مقابل جوش | پزشکت

هنگامی که پزشک بیماری شما را بر اساس نوع کیست یا جوش بودن آن، تشخیص داد، بر اساس شدت علائم، ممکن است یکی از درمان های زیر را برای شما پیشنهاد کند.

جوش
  • کمپرس داغ. اگر جوش شما کوچک و یا اندازه آن در حال رشد است، می توانید یک کمپرس گرم روی آن قرار دهید و اجازه دهید ترکیده شود و چرک از آن خارج شود.
  • جراحی. اگر جای جوش به آبسه تبدیل شده و اندازه آن بزرگتر است، بهترین گزینه ایجاد یک برش کوچک و تخلیه چرک است. پس از انجام این کار، پزشک شما یک گاز استریل شده قرار می دهد تا چرک باقی مانده را جذب کند.
  • داروها. اگر بیش از یک جوش را در کنار هم ببینید، به آن کاربونکل می گویند. در این مورد، آنتی بیوتیک ها از طریق قطره ای برای مهار عفونت تجویز می شوند. پس از آن، عمل جراحی برای تخلیه چرک از کاربونکل انجام می شود و محل جراحی با محلول ضد عفونی کننده استریل می شود و قبل از بسته شدن زخم اجازه می دهد تا بهبود یابد.
کیست ها
  • داروها. اگر کیست شما به دلیل عفونت ایجاد شده، می توانید داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا کورتیکواستروئیدها را به عنوان راهی برای درمان کیست مصرف کنید. این داروها ممکن است به کاهش عفونت کمک کنند.
  • برداشتن کیست. این یک روش جراحی است که برای برداشتن ضایعات پوستی مانند خال، زگیل، کیست و غیره انجام می شود. در این جراحی، یک بی حس کننده موضعی در اطراف کیست به شما داده می شود. پزشک شما بریدگی ایجاد می کند، پوشش داخلی را پاره و چرک را خارج می کند.

بسته به محل و شدت جوش یا کیست شما، پزشک درمان مناسبی را برای کاهش عود آنها تجویز می کند. بیایید در ادامه در مورد چند نکته ساده بخوانیم که می تواند به جلوگیری از جوش یا کیست کمک کند.

نکات پیشگیری

کیست در مقابل جوش | پزشکت

می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. در حالی که نمی توان از ایجاد کیست پیشگیری کرد، در اینجا چند نکته ساده وجود دارد که ممکن است به شما در جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند.

  • رعایت بهداشت فردی و شستشوی منظم می تواند کمک زیادی به جلوگیری از رشد جوش کند.
  • شستن ظروف و لباس های خود با آب داغ و صابون می تواند از سرایت عفونت به اطرافیان شما جلوگیری کند.

آیا می توانید کیست را پاره کنید؟ خیر. اکیداً توصیه می شود که کیست را پاره نکنید. زیرا احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

آیا می توانید خمیر دندان را روی جوش قرار دهید؟ خیر. اگر جای جوش شما کوچک است، می‌توانید با یک پارچه گرم با پماد مخصوصی که پزشک تجویز کرده است، چرک را بیرون بیاورید.

آیا می توانم پراکسید هیدروژن را روی جوش قرار دهم؟ خیر، بهتر است با دکتر مشورت کنید که بر اساس شدت موضوع، درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

سخن آخر

وقتی صحبت از کیست در مقابل جوش می شود، هر دو ممکن است شبیه به هم به نظر برسند اما در علل و علائم کاملاً متفاوت هستند. کیست و جوش دو حالت مجزا هستند که در صورت عدم درمان مناسب می توانند باعث ناراحتی مساوی شوند. اگر علائمی مانند خروج مایع بدبو از رشد، درد یا تب را تجربه کردید، توصیه می شود فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر جوش یا کیست به خودی خود از بین نرود، ممکن است نیاز به داروها یا برداشتن جراحی باشد. اما قبل از رسیدن به این حد، اکیداً توصیه می شود که بهداشت شخصی را رعایت کنید تا در وهله اول از ایجاد آنها جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز