لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کربونکل یا کفگیرک چیست؟

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کربونکل یا کفگیرک چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کربونکل یا کفگیرک یک عارضه خوشه ای قرمز، متورم و دردناک است که در زیر پوست به یکدیگر متصل شده اند. جوش (یا فرونکل) همان عفونت فولیکول مو است که دارای ترشحات چرکی (آبسه) در زیر پوست است. جوش به احتمال زیاد در قسمت هایی از بدن مانند پشت یا پشت گردن ایجاد می شود. اما یک کاربانکل در نواحی دیگر بدن مانند باسن، ران، کشاله ران و زیر بغل نیز ایجاد می شود.

بیشتر آنها توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شوند. این‌ باکتری ها به طور معمول در سطح پوست، گلو و مجاری بینی ساکن هستند. این باکتری ها می توانند با ورود به پوست از طریق فولیکول مو، خراش کوچک یا سوراخ پوستی باعث ایجاد عفونت شوند، اگرچه گاهی اوقات هیچ نقطه ورود واضحی بر روی پوست وجود ندارد.

جوش ها عفونت های باکتریایی هستند که در زیر پوست شما و در فولیکول مو ایجاد می شوند. کربونکل یا کفگیرک، خوشه ای از جوش است که دارای چندین “سر چرکی” است. کفگیرک ها حساس و دردناک هستند و باعث عفونت شدید می شوند که حتی می تواند پس از بهبودی جای زخم ایجاد کند. به کاربانکل یا کفگیرک عفونت استافی پوست نیز گفته می شود.

علائم کربونکل یا کفگیرک

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

واضح ترین و اولین علامت ابتلا به کاربانکل یا کفگیرک، ایجاد یک توده قرمز و تحریک شده در زیر پوست شما است. همچنین لمس آن ممکن است دردناک باشد. این توده می تواند از اندازه عدس تا یک قارچ متوسط، اندازه داشته ​​باشد.

اندازه توده در طی چند روز افزایش می یابد. زیرا به سرعت پر از چرک می شود. سرانجام یک نوک سفید یا سر چرکی در آن ایجاد می شود که چرک را به بیرون تخلیه می کند. مناطق نزدیک به توده کفگیرک نیز ممکن است دچار تورم شوند.

علائم دیگر کفگیرک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • تب و لرز
  • درد های بدنی
  • ترشحات پوست
  • خارش قبل از ظاهر شدن توده

چرک معمولاً ظرف یک روز پس از تشکیل کربونکل ظاهر می شود.

علل کربونکل یا کفگیرک

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

معمولاً وقتی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد فولیکول های مو می شوند، کاربانکل یا کفگیرک ایجاد می شود. این باکتری ها با عنوان “استاف” نیز شناخته می شوند. خراشیده شدن و سایر آسیب دیدگی های پوستی باعث می شود که باکتری ها به راحتی وارد بدن شما شده و عفونت ایجاد کنند. این اتفاق می تواند منجر به بروز کفگیرک، جوش یا کربونکل (خوشه ای از جوش) شود که با ترشحات و چرک پر شده است.

به ویژه قسمت های مرطوب بدن شما مستعد ابتلا به این عفونت هستند. زیرا باکتری ها در این مناطق بیشتر و بهتر از سایر نقاط بدن رشد می کنند. Carbuncles یا کفگیرک، معمولاً در پشت گردن، شانه ها یا ران دیده می شود. آن ها همچنین می توانند روی صورت، گردن، زیر بغل یا باسن شما ظاهر شوند.

علاوه بر این، هر ناحیه ای که عرق کرده یا اصطکاک را تجربه می کند نیز در معرض ابتلا به کفگیرک است.

عوامل خطر کربونکل یا کفگیرک

ارتباط نزدیک با فردی که دارای کربونکل یا کفگیرک است شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد. عوامل زیر نیز خطر بروز کفگیرک یا کربونکل را افزایش می دهند:

کفگیرک چگونه تشخیص داده می شود؟

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

پزشک شما معمولاً با نگاه کردن به پوست شما می تواند کاربانکل یا کفگیرک را تشخیص دهد. همچنین برای اطمینان ممکن است یک نمونه چرکی برای انجام تست های آزمایشگاهی از پوست گرفته شود.

مهم است که مدت زمان ابتلا به کربونکل یا کفگیرک را ثبت کنید. در صورت دوام کفگیرک به مدت بیشتر از دو هفته به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید قبلاً علائم مشابهی را نیز داشته باشید.

اگر کفگیرک شما مدام در حال انتشار است، ممکن است نشانه ای از وجود سایر بیماری ها مانند دیابت باشد. در این شرایط احتمال دارد پزشک شما آزمایش ادرار یا خون را برای بررسی سلامت کلی شما انجام دهد.

کاربانکل چگونه درمان می شود؟

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

چندین روش درمانی احتمالی برای رفع کاربانکل یا کفگیرک وجود دارد. اما اول از همه، معاینه و بررسی کاربنکل مهم است. برای تشخیص و تعیین گزینه جنسی بهتر است برای سوالات زیر پاسخ مناسبی پیدا کنید:

  • آیا ضایعات پوستی تان بزرگتر از دو اینچ است؟
  • ضایعات روی صورت، نزدیک بینی یا چشم ها است؟
  • به ستون فقرات شما نزدیک است؟ آیا به سرعت گسترش پیدا کرده است؟
  • آیا به مدت دو هفته و بدون درمان، ضایعات بر روی پوست شما باقی مانده است؟

در صورت پاسخ مثبت به هر یک از این سوالات، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، عفونت شما می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود. پزشک ممکن است از یک یا چند روش درمانی زیر برای درمان کربنکول شما استفاده کند:

  • مسکن ها. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه معمولاً برای رفع درد کفگیرک کافی است.
  • آنتی بیوتیک ها. این داروها معمولا به صورت خوراکی مصرف می شوند یا روی پوست شما قرار می گیرند.
  • صابون های ضد باکتری. مصرف این محصولات ممکن است به عنوان بخشی از برنامه تمیز کردن روزانه شما پیشنهاد شوند.
  • عمل جراحي. در صورت نیاز، پزشک شما ممکن است کاربانکل های عمیق یا بزرگ را با چاقوی جراحی یا سوزن تخلیه کند.

شما هرگز نباید خودتان یک ضایعه کفگیرک یا کربونکل را تخلیه کنید. این خطر وجود دارد که شما با اقدامات خودسرانه عفونت را گسترش دهید. همچنین احتمال دارد با این کار جریان خون خود را آلوده کنید.

روش های درمان خانگی کفگیرک

کربونکل یا کفگیرک چیست؟ | پزشکت

برای تسکین درد، تسریع بهبود و کاهش خطر انتشار عفونت می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

چندین بار در روز یک پارچه تمیز، گرم و مرطوب را روی کاربانکل یا کفگیرک خود قرار دهید. بگذارید 15 دقیقه بماند. این کار به تخلیه سریعتر آن کمک می کند. همچنین باید پوست خود را با صابون ضد باکتری تمیز نگه دارید. در صورت جراحی، بانداژ خود را به طور منظم عوض کنید. بعد از لمس کربونکل یا کفگیرک خود دستان تان را بشویید.

قاعده اصلی در درمان خانگی‌ و جلوگیری از گسترش کفگیر این است که از فشردن یا تحریک عوارض پوستی تان اجتناب کنید. این کار خطر بروز عوارض و اسکار های شدید را افزایش می دهد.

استفاده از کمپرس گرم

کمپرس گرم ممکن است باعث تخلیه و بهبود عوارض کفگیرک شود. برای این کار، عارضه کربونکل را به آرامی در آب گرم خیس کنید. یا یک دستمال تمیز، گرم و مرطوب را به مدت 20 دقیقه چند بار در روز بر روی عوارض کفگیرک بمالید.

استراتژی های مشابه این روش درمانی شامل پوشاندن کاربانکل یا کفگیرک با یک پارچه تمیز و خشک و استفاده ملایم از پد گرم کننده یا بطری آب گرم به مدت 20 دقیقه و به دفعات چندین بار در روز است. پس از هر بار استفاده، پارچه ها باید در آب گرم شسته شده و در دمای بالا خشک شوند.

شستن کاربانکل یا کفگیرک و پوشاندن ناحیه با باند استریل نیز ممکن است باعث تخلیه و بهبودی شده و از گسترش عفونت جلوگیری کند. داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد ناشی از کاربانکول ملتهب کمک کنند. بسته به شرایط بیماری، می توانید اقدام مورد نظر را انجام دهید.

شستن کامل دست ها پس از لمس کربونکل بسیار مهم است. هرگونه لباس، ملافه و حوله هایی را که به کربونکل برخورد کرده است، شستشو دهید و از به اشتراک گذاشتن ملافه، لباس یا سایر وسایل شخصی خود با سایر افراد، خودداری کنید.

پیش آگهی کفگیرک چگونه است؟

Carbuncles یا کفگیرک معمولاً به درمان پزشکی خوب پاسخ می دهد. حتی در برخی موارد، کفگیرک ممکن است بدون مداخله پزشکی نیز بهبود یابد. اولین ابتلا شما به این عفونت ممکن است منجر به بروز عفونت های مکرر در آینده شود. اگر این اتفاق افتاد به پزشک خود مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی در سلامتی کلی شما باشد.

چگونه از بروز کفگیرک پیشگیری کنیم؟

به طور کلی، رعایت نکات بهداشتی خطر ابتلا به کاربانکل یا کفگیرک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. شما می توانید نکات پیشگیرانه زیر را رعایت کنید:

دستان خود را قبل از غذا و بعد از استفاده از حمام بشویید. به طور مکرر دوش بگیرید تا پوست شما عاری از باکتری باشد. از فشردن جوش یا مالیدن قسمت آسیب دیده پوست خودداری کنید. لباس ها، ملحفه ها و حوله ها را مرتباً در آب گرم بشویید.

اگر فکر می کنید بیماری مزمن یا سایر مشکلات پوستی دارید که ممکن است باعث بروز مشکلات جدید در پوست شما شود، به پزشک مراجعه کنید.

کفگیرک عارضه ای مسری است. این عفونت می تواند از طریق تماس پوست به پوست یا به اشتراک گذاری وسایل شخصی به دیگر قسمت های بدن فرد یا افراد دیگر سرایت کند. بنابراین مهم است که اقدامات مناسبی را برای مراقبت از خود انجام دهید (مانند تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل بروز کفگیرک، تا زمانی که تخلیه شده و بهبود یابد).

کفگیرک برای بهبود و به حداقل رساندن جای زخم نیاز به درمان دارویی دارد. در صورت ابتلا طولانی‌ مدت به کفگیرک، با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان های پزشکی کفگیرک

اگر عوارض کفگیرک تان بعد از چند روز درمان خانگی تخلیه و بهبود نیافتند و یا اگر مشکوک به بروز کاربانکل در پوست خود هستید به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی در موارد شدید کفگیرک نیز باید با یک‌ پزشک در تماس باشید. احتمالا درمان های خانگی کمکی به شما نخواهند کرد.

پزشک شما ممکن است کربنکول یا کفگیرک را بریده و تخلیه کند و با شستن ناحیه با محلول استریل از خارج شدن تمام چرک مطمئن شود. پزشک معالج تان می تواند برخی از نمونه های چرکی را می توان جمع آوری و به آزمایشگاه فرستاد تا باکتری های عامل عفونت را شناسایی کرده و حساسیت به آنتی بیوتیک ها را بررسی کند.

اگر کاربانکل یا کفگیرک به طور کامل تخلیه شود، معمولا مصرف آنتی بیوتیک ها ضروری نیستند. اما درمان با آنتی بیوتیک ها ممکن است در موارد زیر ضروری باشد:

  • عفونت به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کند.
  • هنگامی که MRSAدرگیر بوده و تخلیه چرک ناقص باشد.
  • در اطراف کفگیرک، عفونت بافت نرم (سلولیت) وجود دارد.
  • فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف و در نتیجه آسیب پذیری بیشتری باشد.

بسته به شدت، اکثر موارد کاربانکل یا کفگیرک ظرف دو تا سه هفته پس از درمان پزشکی بهبود می یابند.

سخن آخر

درست است که روش های درمانی خانگی برای کنترل و درمان کفگیرک موثر هستند، اما در صورت ابتلا به عوارض جدی و یا موارد شدید کفگیرک، باید با یک پزشک تماس بگیرید. پزشک با توجه به شرایط بیماری شما، از روش های مناسبی استفاده خواهد کرد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/carbuncle

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/carbuncles-causes-treatments

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز