لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه از شر شوره ریش خلاص شویم؟

چگونه از شر شوره ریش خلاص شویم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شوره ریش، یک مشکل واقعی و وضعیتی است که اکثر مردان را تحت تاثیر قرار می دهد، به خصوص آنهایی که تازه ریش هایی آنها رشد کرده اند. داشتن ریش ضخیم و مناسب می تواند به اندازه کافی سخت باشد. اما شوره ربش یکی از مشکلات اصلی بهداشت و تمیز نگهداشتن آنها است. اگر امروز این مشکل را کنترل نکنید، وضعیت تان ممکن است بدتر شود. قبل از اینکه در مورد چگونگی خلاص شدن از شر شوره سر صحبت کنیم، باید در وهله اول علت شوره ریش را بررسی کنید.

شوره معمولا یک بیماری شایع پوستی است که بیشتر پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث ایجاد پوست قرمز و پوسته پوسته می شود که معمولاً با خارش همراه است. اگر شوره سر دارید، این احتمال وجود دارد که هنگام شانه کردن یا بعد از تمیز کردن موهای خود، پوسته های پوستی را در موهای خود مشاهده کنید. پوست سر شما نیز خارش خواهد داشت، که بسته به میزان جدی بودن شرایط، می تواند خفیف یا شدید باشد.

این وضعیتی است که می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و اگر برای شما اتفاق بیفتد جای خجالت ندارد. شوره سر به عنوان درماتیت سبورئیک نیز شناخته می شود و یک بیماری قابل درمان است. همان شوره‌ای که می‌تواند روی پوست سر شما ایجاد شود، می‌تواند برای ریش شما نیز اتفاق بیفتد، که باعث ایجاد پوسته‌های سفید و همچنین خارش در موهای صورت شما می‌شود.

روش های از بین بردن شوره ریش

شوره ریش یک بیماری شایع است که درصد مشخصی از مردان را مبتلا می کند، به خصوص آنهایی که تازه شروع به ریش زدن کرده اند. این می تواند به دلایل بسیاری از جمله: خشکی پوست ناشی از استفاده از محصولات پاک کننده خشن، عفونت های قارچی، استفاده از ماینوکسیدیل برای رشد موهای صورت گرفته تا بیماری های نادر پوستی مانند درماتیت سبورئیک ایجاد شود.

دانستن اینکه چه چیزی می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شما شود، اولین قدم برای یافتن راه حلی برای شوره ریش است.

فقط شستن ریش با شامپو شوره، راه حل این مشکل نیست. شامپوهای بدون نسخه، دارای مواد شوینده خشن در ترکیبات خود هستند که در واقع می توانند با تحریک پوست صورت وضعیت را بدتر کنند. این محصولات برای استفاده روی پوست سر طراحی شده اند، نه پوست حساس روی صورت شما.

استفاده از شامپوی معمولی، شوره‌ی ریش را از بین نمی‌برد، فقط باعث بدتر شدن مشکل با سوزش و خارش می‌شود. خوشبختانه، روش های ثابت شده خاصی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن شوره ریش یک بار برای همیشه از آنها استفاده کنید.

ریش خود را بشویید.

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای از بین بردن شوره ریش باید انجام دهید، اطمینان از شستشوی منظم ریش با استفاده از شامپوی ریش است. این همان روشی است که برای از بین بردن شوره سر روی سر ما استفاده می کنید. اما از همان شامپویی که روی سر خود استفاده می کنید برای موهای صورت خود استفاده نکنید.

دلایل خاصی وجود دارد که شما نباید از شامپوی معمولی به جای شامپوی ریش استفاده کنید. برای مثال، شامپوهای ریش و همچنین شوینده ها حاوی مواد شیمیایی خشن موجود در شامپوهای معمولی نیستند. چنین مواد شیمیایی از شر چربی‌هایی خلاص می‌شوند که می‌توانند موهای شما را چرب کنند.

روغن های طبیعی که پوست تولید می کند در حفظ سلامت ریش و پوست بسیار مهم است. غدد چربی در ریشه فولیکول ها روغن هایی تولید می کنند که ریش را نه تنها مرطوب می کند، بلکه به خوبی تغذیه می کند.

اهمیت استفاده از شامپو ریش

شامپوهای ریش، بر خلاف شامپوهای معمولی، ریش ها را بدون خلاص شدن از شر این روغن های طبیعی که پوست تولید می کند، تمیز می کنند.

دوم، شامپوی باکیفیت ریش، نه تنها موهای صورت ما را تمیز می‌کند، بلکه سلول‌های مرده پوست را که می‌توانند منجر به خارش، سوزش ریش و شوره ریش شوند، از بین می‌برد.

وقتی نوبت به شامپو زدن ریش می رسد، این روند چندان پیچیده نیست. ابتدا ریش خود را خیس کنید و کمی شامپو را کف دست خود بمالید. سپس شامپو را روی ریش و پوست با استفاده از نوک انگشتان خود بمالید.

موها را به جهات مختلف تغییر دهید، قبل از شستشو با آب گرم، به شدت مالش دهید .پس از اتمام کار، ریش خود را با یک حوله خشک کنید تا از شر آب اضافی خلاص شوید که در صورت خشک نشدن کامل می تواند پوست را تحریک کند.

در مورد استفاده از شامپوی ریش، نیازی نیست که هر روز از آن استفاده شود. چون، خطر از بین بردن چربی های طبیعی پوست وجود دارد، و این می تواند به شوره سر منجر شود.

روغن ریش را فراموش نکنید.

وقتی نوبت به مراقبت از ریش می رسد، باید اطمینان حاصل کنید که کیت آرایش شما همیشه دارای روغن ریش باشد، چه شوره سر دارید یا نداشته باشید.

روغن ریش چندین فایده دارد، اما مهم‌ترین کار این است که رطوبت را در ریش شما به دام بیندازد تا همیشه مرطوب باقی بماند. همچنین از خارش ریش و شوره آن جلوگیری می کند. رشد ریش در وهله اول منجر به از بین بردن رطوبت پوست می شود. زیرا موها آن را جذب می کنند. روغن ریش به پوست رطوبت می افزاید در حالی که مو را در این فرآیند حالت می دهد.

یکی دیگر از دلایلی که چرا باید از روغن ریش استفاده کنید این است که حاوی روغن های ضروری و روغن های حامل است که به نرم شدن پوست و ریش کمک می کند.

آنها از روغن هایی تشکیل شده اند که از اسانس های چرب گیاهان به دست می آیند. شامل روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن ویتامین E، روغن کرچک و غیره هستند.

این روغن ها عملکردهای مختلفی را انجام می دهند. به عنوان مثال، روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. به این ترتیب، برای مرطوب کردن ریش و پوست زیرین و در عین حال کاهش التهاب که می تواند باعث شوره سر ریش شود، به خوبی عمل می کند.

از سوی دیگر، اسانس‌ها همان چیزی هستند که به گیاهان عطر می‌دهند. معمولاً از ترکیبات فرار تشکیل می‌شوند، به همین دلیل است که آنها نباید به تنهایی استفاده شوند.

در حالی که روغن‌های ضروری مانند روغن‌های حامل فواید سلامتی ندارند، رایحه منحصر به فرد روغن‌های ریش را ارائه می‌دهند. شما می توانید هر روز از روغن ریش استفاده کنید. اما مطمئن شوید که حداقل سه بار به خوبی از آن استفاده کنید.

چه زمانی روغن ریش بزنیم؟

اکیداً توصیه می‌شود که روغن ریش را بعد از دوش گرفتن، پس از خشک کردن ریش و کمی مرطوب بودن پوست بمالید. چند قطره روغن ریش باید به خوبی اثر کند. در غیر این صورت اگر بیش از حد استفاده کنید، ممکن است ریش بیش از حد چرب به نظر برسد.

هنگام خرید روغن ریش، یکی از عوامل بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید نوع پوست شما است. به عنوان مثال، اگر پوست حساسی دارید، از روغن ریش که حاوی موادی است که می تواند منافذ را مسدود کند، اجتناب کنید. چون می تواند منجر به آکنه و التهاب شود.

همچنین از روغن های ریش که حاوی الکل هستند صرف نظر از نوع پوست خود اجتناب کنید. زیرا الکل باعث خشکی بیشتر ریش و پوست می شود. اگر ریش بلند یا پرپشتی دارید، از شانه ریش استفاده کنید تا روغن را روی ریشه ریش و پوست بمالید.

با برس ریش و اسکراب، لایه برداری کنید.

چگونه از شر شوره ریش خلاص شویم؟ | پزشکت

برس زدن ریش گام مهمی در روال نظافت شماست. این نه تنها به فرم دادن به ریش و خلاص شدن از شر گره‌ها کمک می‌کند، بلکه در این فرآیند پوست را لایه‌برداری می‌کند. این راهی عالی برای خلاص شدن از شر شوره‌های ریش است.

پس از شانه زدن ریش، باید آن را تمیز کنید تا از شر پوسته هایی که ممکن است روی موها و پوست رسوب کرده باشد خلاص شوید. وقتی صحبت از برس می شود، فقط از برس مو استفاده نکنید. بلکه از برس ریش استفاده کنید. زیرا این برس بیشتر از لایه برداری پوست انجام می دهد.

برس های ریش باعث رشد موهای جدید می شوند و در عین حال از ریزش مو جلوگیری می کنند. موهای برس های ریش پوست را ماساژ می دهند که جریان خون را در فولیکول های پوست افزایش می دهد. برس ریش همچنین برای توزیع یکنواخت روغن های طبیعی در ریش شما کار می کند که به ترمیم ریش های خشک و خارش دار کمک می کند.

در عین حال، برس ریش نیز به بهبود بافت ریش و همچنین ظاهر آن کمک می‌کند. زیرا گره‌ها و همچنین فرهای بیش از حد ریش را از بین می‌برد و به ریش شما ظاهری پرتر و حالت‌پذیر می‌دهد.

همچنین با استفاده از برس ریش، ریش را تمیز نگه ‌دارید. زیرا این کار به از بین بردن هرگونه کثیفی شل و همچنین خرده‌های غذایی که ممکن است در طول روز در ریش شما انباشته شده باشد، کمک می‌کند.

توصیه می شود از برس هایی استفاده کنید که دارای موهای طبیعی هستند، مخصوصاً آنهایی که از موی گراز ساخته شده اند، زیرا به طور طبیعی روغن ها را پخش می کنند و گره ها را به آرامی از بین می برند.

یک نرم کننده ریش بزنید.

نرم کردن ریش، درست مانند روغن ریش، محصول مهمی برای از بین بردن شوره سر است و باید در کیت آرایش شما نیز باشد. حتی نرم کردن ریش، علاوه بر از بین بردن شوره سر، فواید دیگری نیز دارد که نمی توانید از آنها چشم پوشی کنید. مانند روغن ریش، نرم کننده ریش حاوی موادی است که شبیه سبوم طبیعی است که با آبرسانی پوست به پوست در این فرآیند تولید می‌شود، که برای از بین بردن خشکی پوست بسیار مهم است.

نرم کردن ریش به عنوان یک حالت دهنده عمل می کند و به لطف موم زنبور موجود در محصول برای حالت دادن به ریش استفاده می شود. مواردی را انتخاب کنید تا حاوی موم عسل و کاکائو باشند. موم زنبور عسل موجود در موم ریش به ثابت نگه داشتن ریش و حفظ شکل آن کمک می کند، اگرچه نگه داشتن آن به اندازه زمانی که از موم ریش استفاده می کنید قوی نخواهد بود.

از طرف دیگر، کره شی و کاکائو قابلیت پخش شدن مومیایی را بهبود می بخشد، اما رطوبت مورد نیاز پوست و فولیکول ها را نیز تامین می کنند. نرم کردن ریش برای ریش های بلندتر به جای ریش های کوتاه موثر است، اگرچه این بدان معنا نیست که باید برای ریش های کوتاه تر استفاده شود.

استرس را کاهش دهید.

وقتی صحبت از استرس به میان می آید، از بین بردن استرس از زندگی شما آسان نیست، اما کاهش آن می تواند برای پوست و ریش شما معجزه کند. تحقیقات نشان می دهد که مردانی که بیش از حد استرس دارند بیشتر از مشکلاتی مانند شوره سر رنج می برند. به این ترتیب، مطمئن شوید که حداقل استرس را با خواب کافی کاهش دهید تا مطمئن شوید که همیشه در بهترین حالت خود عمل می کنید.

از پاک کننده های اسید لاکتیک استفاده کنید.

چگونه از شر شوره ریش خلاص شویم؟ | پزشکت

اسید لاکتیک یک اسید طبیعی است که از شیر، میوه ها، سبزیجات و همچنین سایر گیاهان به دست می آید. شما همیشه آن را به عنوان یک عنصر در اکثر محصولات بدون نسخه مانند لایه بردارهای شیمیایی و کرم های ضد پیری خواهید یافت. بنابراین چگونه اسید لاکتیک در پیشگیری و از بین بردن شوره سر ریش عمل می کند؟ پاک کننده های اسید لاکتیک یک عامل لایه بردار هستند که سلول های مرده روی پوست را از بین می برد. اسید لاکتیک ملایم است و نسبت به سایر محصولات مانند اسید گلیکولیک که در لایه برداری شیمیایی نیز استفاده می شود، کمتر تحریک کننده است.

اسید لاکتیک نیز به آبرسانی پوست کمک می کند. هنگام استفاده از پاک کننده اسید لاکتیک، آن را روی ریش خود کف کنید و بشویید، و در کمترین زمان متوجه خواهید شد که دیگر پوسته پوسته نمی شود.

از هیدروکورتیزون استفاده کنید.

اگر شوره ریش شما با خارش و قرمزی پوست همراه است، ممکن است به چیزی نیاز داشته باشید که سوزش را تسکین دهد. مالیدن کرم هیدروکورتیزون بر روی ناحیه آسیب دیده، ناراحتی را از بین می برد، پوست را احیا می کند و از گسترش عفونت به نواحی دیگر جلوگیری می کند.

کرم هیدروکورتیزون را می توان از داروخانه ها خریداری کرد و باید حداقل دو بار در روز استفاده شود. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا او می‌تواند کرم قوی‌تری تجویز کند یا خیر.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

خوب غذا خوردن می تواند برای سلامت کلی شما از جمله پوست مفید باشد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و در عین حال ویتامین های ضروری و همچنین مواد معدنی را تامین می کند که می تواند پوست شما را سالم و تغذیه کند.

غذاهای غنی از ویتامین A مانند شیر، تخم مرغ، سیب زمینی شیرین و مانند آن به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کنند و در عین حال رشد مو را تشویق می کنند. علاوه بر این، غذاهای حاوی ویتامین C و E می توانند تولید روغن سبوم را افزایش دهند که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند.

ورزش را فراموش نکنید.

ورزش به دلایل زیادی مهم است، اما در این مورد، به حفظ سلامت پوست و ریش کمک می کند. حتی ورزش باعث متعادل شدن هورمون‌ها در بدن شما می‌شود که باعث تولید روغن سبوم و همچنین بازسازی پوست می‌شود، در حالی که افزایش جریان خون که در اثر ورزش ایجاد می‌شود، مواد مغذی را به طور موثرتری در پوست توزیع می‌کند. علاوه بر این، ثابت شده است که ورزش به کاهش استرس، که یکی از دلایل شوره سر و خشکی پوست است، کمک می کند.

به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

وقتی همه چیزهایی که در بالا توضیح داده شد را امتحان کردید، اما همچنان شوره‌های ریش شما ادامه دارد، وقت آن است که قدم بعدی را بردارید، که مراجعه به متخصص پوست و مو است. بدون اینکه بدانید، ممکن است یک بیماری پوستی غیرطبیعی داشته باشید که باعث شوره ریش شما شده است، و باید هر چه زودتر تشخیص داده شود، زودتر می توان آن را درمان کرد.

چه چیزی باعث شوره ریش می شود؟

چگونه از شر شوره ریش خلاص شویم؟ | پزشکت

درست مانند هر بیماری رایج دیگری، شوره ریش می تواند نتیجه چند عامل باشد. دانستن اینکه چه چیزی می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست زیر ریش شما شود، اولین قدم برای خلاص شدن از شر شوره سر یک بار برای همیشه است. علت دقیق شوره می تواند ترکیبی از استرس، مخمری که در پوست زندگی می کند و هوای سرد باشد. اگر این وضعیت به درستی درمان نشود، وضعیت می تواند بدتر شود. در حالی که اصلاح، این حالت را در اکثر مردان از بین می برد، شما می خواهید ریش مردانه خود را رشد دهید و همچنان ریش های بدون شوره داشته باشید.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری نادر پزشکی است که می تواند به شوره سر منجر شود. این وضعیتی است که با پوست خشک و همچنین قرمز مشخص می شود. در این شرایط پوست آنقدر خشک می شود که نواحی سفید پوسته پوسته شروع به تشکیل روی پوست می کنند. درماتیت سبورئیک، شبیه دو علت دیگر شوره سر مانند اگزما و پسوریازیس است. اینها بیماری های خود ایمنی هستند که در آن بدن به سلول های سالم خود حمله می کند. اگر سابقه پسوریازیس، سبوره یا اگزما دارید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا این بیماری کنترل شود.

با درمان های خانگی می توان این شرایط را درمان کند، زیرا آنها در داخل سیستم خود ایمنی هستند. با این حال، قبل از اینکه به درمان های خانگی فکر کنید، مراجعه به یک متخصص برای رد هر گونه بیماری اساسی جدی باید هدف اصلی شما باشد.

خشکی پوست

خشکی پوست معمولا زمانی اتفاق می افتد که پوست زیر موهای صورت شما با صابون ها و پاک کننده های خشن شسته شود. در حالی که این محصولات برای تمیز کردن ریش و همچنین پوست زیر آن به خوبی کار می کنند، می توانند پوست و ریش شما را از روغن هایی که باعث تغذیه آن ها می شود را از بین ببرد.

شوره ریش همچنین می تواند در نتیجه محیطی که در آن گرمای شدید یا سردی ریش و پوست زیر آن خشک می شود، رخ می دهد. در پایان روز، تا زمانی که در معرض محیط هستید، جلوگیری از خشکی پوست غیرممکن است. به این ترتیب، شما باید از محصولاتی استفاده کنید که جایگزین روغن های از دست رفته پوست صورت شود.

عفونت مخمری (کاندیدا)

عفونت های مخمری کمتر شایع هستند اما همچنان می توانند به شوره سر منجر شوند. این عفونت قارچی زمانی رخ می دهد که مخمری که روی پوست زندگی می کند از نور خورشید محروم شود.

در حالت ایده‌آل، نور خورشید رشد قارچ‌ها را از بین می‌برد یا آن را کند می‌کند، اما زمانی که شروع به گذاشتن ریش می‌کنید، ریش جلوی نور خورشید را می‌گیرد که باعث رشد قارچ می‌شود و در این فرآیند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

عوارض جانبی بالقوه ماینوکسیدیل

در نهایت، اگر از ماینوکسیدیل برای تقویت رشد ریش استفاده می کنید ممکن است دچار این وضعیت شوید. شایع ترین عارضه استفاده از این محصول خشکی پوست و پوسته پوسته شدن ریش است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز