لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

فهرست مطالب

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد خطرناک نیستند و باعث سرطان یا بیماری های دیگری نمی شوند. اگرچه، ضایعات پوستی از نظر ظاهری می توانند شبیه ضایعات جدی تر مانند زگیل های تناسلی یا رشد سرطانی باشند؛ بنابراین، پزشک برای اطمینان از خوش خیم بودن ضایعات پوستی، باید آنها را مورد بررسی قرار دهد.

ضایعات پوستی یا آکروکردن رشد نرم پوست است که می توانند در هر نقطه از بدن رشد کنند. آنها اغلب در قسمت هایی از بدن که اصطکاک زیادی دارند مانند چین های پوستی یا اندام های تناسلی ظاهر می شوند؛ اما ممکن است بر روی کیسه بیضه هم ایجاد شوند.

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد چیست؟

ضایعات پوست یا آکروکردن ها، رشد نرم و اسفنجی روی پوست هستند که ممکن است شبیه بادکنک بباشند. اندازه ضایعات پوستی معمولاً در حدود 2–5 میلی متر است، اما می توانند چندین سانتی متر رشد کنند. آنها معمولاً همرنگ پوست اطرافشان هستند، هرچند ممکن است نوک یا قسمت بیرونی آن تیره باشد.

ضایعات پوستی نباید دردناک باشند، اما می توانند در صورت پوشیدن لباس نامناسب باعث ناراحتی زیاد شوند. وقتی ضایعات پوستی روی کیسه بیضه های فرد ایجاد می شوند. شاید به لباس زیر یا سایر قسمت های بدن تماس پیدا کنند.

علت بروز ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد چیست؟

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از بزرگسالان در برهه ای از زندگی دچار بیماری ضایعات پوستی می شوند. پزشکان به طور قطعی نمی دانند که چه عواملی باعث رشد ضایعات پوستی هستند. ضایعات پوست لزوما نشان دهنده یک سبک زندگی ناسالم نیست. با این حال، عوامل زیر احتمال بروز آنها را افزایش می دهد:

  • پیری: ضایعات پوستی بیشتر بین سنین 20 تا 70 سال ایجاد می شوند.
  • ژنتیک: افرادی که سابقه خانوادگی ضایعات پوستی دارند ممکن است بیشتر در معرض این رشد باشند.
  • چاقی: چاقی باعث افزایش ضخامت چین های پوستی می شود که این می تواند خطر ایجاد ضایعات پوستی را افزایش دهد.
  • دیابت یا مقاومت به انسولین: برخی از متخصصان معتقدند مقاومت به انسولین باعث آسیب پذیری بیشتر افراد در برابر ایجاد ضایعات پوستی می شود.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): بررسی نشان داده که ممکن است بین ویروس پاپیلومای انسانی با ضایعات پوستی ارتباط احتمالی وجود داشته باشد. ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در پیشرفت این رشد نقش زیادی داشته باشد.

خطرات احتمالی ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد  کدامند؟

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

ضایعات پوستی می توانند تحریک کننده و ناراحت کننده باشند، اما خطری ندارند. خطرات احتمالی آنها، عبارتند از:

  • تحریک: ضایعات پوستی می تواند به لباس زیر گیر کند و باعث ناراحتی و تحریک شود. ضایعات پوستی بر کیسه بیضه، ممکن است رابطه جنسی را ناخوشایند کند، به خصوص اگر بزرگ باشند.
  • عفونت: ضایعات پوستی اگر به چیزی گیر کنند می تواند باعث خونریزی و یا به عفونت مبتلا شود. تلاش برای حذف ضایعات پوستی نیز این خطر را افزایش می دهد.
  • رشد زیاد: افرادی که سابقه ضایعات پوستی داشته اند ممکن است بیشتر رشد کنند. گرچه این رشد آنها مضر نیست، اما ممکن است بر روی روحیه افراد تاثیر بگذارد.

اگر همراه ضایعات پوستی علائم زیر را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش ضایعات پوستی بر روی بیضه
  • رشد سریع ضایعات پوستی بر روی بیضه
  • درد و خونریزی ضایعات پوستی بر روی بیضه
  • تغییر شکل یا رنگ ضایعات پوستی بر روی بیضه

برخی از علائم فوق می تواند نشانه ای از سرطان پوست باشد. فرد باید از پزشک بخواهد هرگونه ضایعات پوستی را بررسی کند تا از بیماری های جدی تر مطم‍‍ئن شود.

ضایعات پوستی بیضه چگونه درمان می شود؟

ضایعات پوستی بر روی بیضه را نباید جراحی کرد، زیرا می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود، از جمله:

  • ابتلا به عفونت
  • خونریزی بیش از حد
  • آسیب به کیسه بیضه
  • حذف ناقص که ممکن است منجر به رشد مجدد برچسب یا ایجاد زخم شود.

پزشک با استفاده از بی حسی موضعی می تواند به سرعت و با اطمینان برچسب پوست را در مطب برطرف کند. این بدان معناست که فرد بیدار است اما قادر به احساس روش کار نخواهد بود.

پزشک ممکن است ضایعات پوستی را با استفاده از یکی از روش های زیر درمان کند:

  • برش، با استفاده از یک قیچی ضدعفونی شده برای برچسب زدن
  • سوزاندن یا cauterization، استفاده از گرما برای حذف ضایعات پوستی
  • سرما درمانی که از مواد شیمیایی برای مسدود کردن ضایعات پوستی استفاده می کند.

ضایعات پوستی پس از برداشتن جراحی دوباره رشد نمی کند. با این حال، ممکن است در بعضی مواقع ضایعات پوستی جدیدی ایجاد شود.

چه عواملی باعث ایجاد ضایعات پوستی مقعد می شوند؟

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

ضایعات پوستی ممکن است تقریباً در هر جایی از پوست بدن ظاهر شوند. اغلب اوقات علت آن مشخص نیست، اما برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به ضایعات پوستی باشند.

هنگامی که ضایعات پوستی در اطراف مقعد تشکیل می شوند، معمولاً یک یا چند عامل در آن دخیل هستند، از جمله:

  • اصطکاک یا تحریک: ضایعات پوستی معمولا در چین ها و قسمت های اصطکاک ایجاد می شوند. ضایعات پوستی مقعدی ممکن است به علت اصطکاک ناشی از ورزش، نشستن طولانی مدت یا لباس تنگ ایجاد شوند.
  • اسهال: مدفوع شل مکرر می تواند باعث تحریک پوست اطراف مقعد گردد، زیرا مدفوع اسیدی است و بیشتر ناحیه با دستمال توالت تمیز می شود.
  • هموروئید: هموروئید ها، وریدهای متورم و ملتهب در مقعد یا راست روده هستند. بواسیر یک بیماری رایج است و تقریبا از هر 20 نفر 1 نفر به آن مبتلا می شود. با بهبود بواسیر و کوچک شدن ورید، ممکن است مقداری از پوست کشیده باقی بماند و باعث ایجاد برچسب پوستی شود.
  • بیماری کرون: این بیماری همراه با التهاب روده است که می تواند منجر به اسهال و یبوست شود. ضایعات پوستی مقعدی در بین افراد مبتلا به بیماری کرون را تأیید کرده است.

ضایعات پوستی مقعد چگونه درمان شود؟

ضایعات پوستی که در اطراف مقعد یا راست روده به وجود می ایند، ضایعات پوست مقعدی نامیده می شوند. ضایعات پوستی مقعدی معمولاً کوچک هستند و اندازه آنها چند میلی متر یا کمتر است حتی می توانند همرنگ پوست یا کمی تیره باشند. آنها اغلب مشکل خاصی ایجاد نمی کنند.

از طرف دیگر، بعضی از افراد ممکن است بخواهند به علت های زیبایی ضایعات پوستی را بردارند، زیرا مانع یا حساسیت ایجاد می کنند و یا باعث خارش می شوند؛ اما ضایعات پوست مقعدی فقط باید توسط متخصص پوست و یا یک متخصص پزشک دیگر که واجد شرایط است برداشته شود.

آیا می توان ضایعات پوستی مقعد را درمان کرد؟

ضایعات پوستی یک رشد غیر سرطانی است. تلاش برای از بین بردن ضایعات پوستی مقعدی از روش خانگی می تواند باعث درد و عوارض دیگری شود و روش های حذف خانگی برای ضایعات پوستی در این ناحیه از بدن بسیار حساس و غیر مطمئن هستند. همچنین، ضایعات پوستی مقعدی را حتی توسط یک متخصص حرفه ای برداشته شوند. در این شرایط به علت مجاورت با باکتری های موجود در مدفوع، گاهی اوقات خطر آسیب یا عفونت وجود دارد. قبل از اینکه فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد، باید در مورد خطرات و مزایا با پزشک مشورت کند.

برخی از رشدهای خطرناک تر، مانند سرطان پوست، می توانند شبیه به ضایعات پوستی مقعدی به نظر برسند، بنابراین بررسی و تشخیص هرگونه رشد غیر معمول توسط پزشک ضروری است.

ضایعات پوستی مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

پزشک ممکن است با معاینه بدنی، ضایعات پوستی مقعدی را تشخیص دهد. هنگامی که ضایعات پوستی مقعدی به راحتی قابل مشاهده است، پزشک می تواند آن را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد و در صورت لزوم، گزینه جراحی را تجویز کند.

ممکن است لازم باشد داخل راست روده را از نظر بینایی بررسی کند. این عمل با روشی به نام آنوسکوپی انجام می شود که در آن پزشک یک آنوسکوپ کوچک را دقیقاً در داخل مقعد قرار می دهد و از یک لوله روشن برای دیدن داخل رکتوم استفاده می کند. این روش درد زیادی ندارد. در شرایطی که پزشک مجبور شود قسمت داخلی تر از دستگاه گوارش را بررسی کند، ممکن است سیگموئیدوسکوپی را انجام دهد. سیگموئیدوسکوپی شامل استفاده از یک لوله نازک و انعطاف پذیر با نور و دوربین برای مشاهده داخل راست روده و قسمت تحتانی روده بزرگ است.

تشخیص ضایعات پوستی، همیشه به سیگموئیدوسکوپی نیاز ندارد. پزشک فقط برای بررسی رشد یا پولیپ در روده از این روش استفاده می کند.

آیا حذف ضایعات پوستی مقعدی عوارضی دارد؟

حذف ضایعات پوستی مقعدی ممکن است ضروری نباشد. پزشک عوارض احتمالی این روند درمانی را بررسی کرده و بهترین اقدام را انجام می دهد. برخی از ضایعات کوچک پوستی را می توان بدون هیچ برشی از بین برد. پزشک ممکن است با استفاده از نیتروژن مایع، ضایعات پوستی را مسدود کند. پزشک ممک است با استفاده از لیزر، بافت را از بین ببرد و باعث کند شدن ضایعات پوستی شود.

برخی از ضایعات پوستی را می توان با قیچی جراحی با دقت برش داد، اما ضایعات بزرگتر ممکن است به جراحی های پیچیده و بخیه های بیشتری نیاز داشته باشند. با این وجود پزشکان این روش توصیه را نمی کنند، زیرا باکتری های موجود در مدفوع می توانند به راحتی یک زخم را آلوده کنند.

اگر ضایعات پوستی مقعدی با نیتروژن مایع، لیزر یا قیچی برداشته شود، بیشتر افراد می توانند همان روز به خانه برگردند و روز بعد فعالیت کاری خود را از سر بگیرند. پزشک فقط ممکن است به مدت چند روز ورزش های شدید را منع کند.

برای بهبود بهتر و سریعتر پوست، شاید لازم باشد ناحیه مقعدی پس از هر بار اجابت مزاج کاملاً تمیز شود. پزشک ممکن است استفاده از دستمال مرطوب یا پاک کننده های پزشکی و همچنین کرم هایی را که باعث بهبودی و جلوگیری از عفونت می شوند را به بیمار توصیه کند.

معمولاً به فرد توصیه می شود که از نرم کننده های مدفوع استفاده کند و مایعات زیادی بنوشد، به این ترتیب دفع مدفوع به راحتی انجام می شود. حمام های سیتز همچنین می توانند تسکین دهنده باشند و به بهبود پوست کمک کنند.

ضایعات پوستی مقعدی نباید با روش خانگی برداشته شوند. این عمل می تواند منجر به خونریزی، درد و عفونت گردد.

چگونه می توان از ضایعات پوستی مقعد پیشگیری کرد؟

ضایعات پوستی کیسه بیضه و مقعد | پزشکت

همیشه نمی توان از ایجاد ضایعات پوستی جلوگیری کرد. با این حال، نکات زیر ممکن است به کاهش وقوع آنها کمک کند:

  • لباس زیر باید راحت، نرم و لطیف باشد تا باعث حداقل اصطکاک و کاهش تحریک پوست شود. لباس در هنگام حرکت یا نشستن نباید موجب ناراحتی فرد شود.
  • برای جلوگیری از یبوست یا کشیدگی و کشیدگی هنگام اجابت مزاج، مقدار زیادی فیبر بخورید.
  • برای پیشگیری از بروز هرگونه سوزش از خشک کردن بیش از حد پوست اجتناب کنید.
  • مشکلات گوارشی را درمان کنید؛ زیرا خطر ابتلا به ضایعات پوستی را افزایش می دهد، اسهال یا یبوست مداوم می تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای باشد.
  • وزن سالم را حفظ کنید. افرادی که دارای اضافه وزن هستند ممکن است بیشتر در معرض ضایعات پوستی باشند. رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی را رعایت کرده و به طور منظم ورزش کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) 30 دقیقه ورزش در روز طی روز های هفته را توصیه می کنند.

ضایعات پوستی مقعدی معمولاً جای نگرانی ندارند و برخی از آنها قابل برطرف هستند. افراد برای تشخیص صحیح باید با پزشک مشورت کنند.

اگر ضایعات پوستی مقعدی باعث ناراحتی شوند، پزشک شاید گزینه های مناسب را پیشنهاد دهد.

حرف آخر

ضایعات پوستی بی ضرر هستند؛ اما اگر به پوست یا لباس برسند، می توانند باعث درد، ناراحتی یا تحریک شوند. ضایعات پوستی بعضی اوقات می توانند شبیه رشد های خطرناک تر مانند زگیل های تناسلی یا خال های سرطانی باشند. اگر ضایعات پوستی دردناک، خارش دار دارند یا اندازه، شکل یا رنگ آنها تغییر کرده، فرد باید به پزشک مراجعه کند. این وضعیت می تواند نشان دهنده رشد جدی تر باشد. پزشک با استفاده از بی حسی موضعی می تواند با خیال راحت و بدون درد، ضایعات پوستی را برطرف کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321769

https://www.medicalnewstoday.com/articles/skin-tags-on-the-scrotum

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز