لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ضایعات پوستی چیست؟

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ضایعات پوستی مشکلات پوستی هستند که در مقایسه با پوست اطراف آن، رشد یا ظاهری غیرطبیعی دارند. دو دسته ضایعات پوستی اولیه و ثانویه وجود دارد.

ضایعات اولیه پوستی، شرایط غیرطبیعی هستند که در بدو تولد وجود دارند یا در طول زندگی فرد به وجود می آیند.

ضایعات ثانویه پوستی، نتیجه ضایعات اولیه پوستی تحریک یا دستکاری شده هستند. به عنوان مثال، اگر فردی خال، خراش دهد، ضایعه جدید، اکنون یک ضایعه ثانویه پوست است.

انواع ضایعات پوستی

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث ایجاد انواع مختلف ضایعات پوستی شوند. شایع ترین آنها عبارتند از:

آکنه

آکنه ها جوش های پوستی متشکل از جوش های سرسیاه، سر سفید، یا کیست های عمیق و دردناکی هستند که معمولاً روی صورت، گردن، شانه ها، سینه و قسمت فوقانی کمر قرار دارند.

آکنه ها در صورت عدم درمان احتمال دارد جای زخم ایجاد کند یا پوست را تیره کند.

تاول تبخالی

تاول قرمز، دردناک و پر از مایعات که نزدیک دهان و لب ها ظاهر می شود. قبل از اینکه زخمی از آنها برزو کند، ناحیه آسیب دیده اغلب گزگز می شود یا می سوزد. شیوع آنها احتمال دارد با علائم خفیف و شبیه آنفولانزا مانند تب کمرنگ، بدن درد و التهاب غدد لنفاوی همراه باشد.

هرپس سیمپلکس

ویروس های HSV-1 و HSV-2 باعث ضایعات دهانی و تناسلی می شوند. در این وضعیت تاول های دردناک به تنهایی یا به صورت خوشه ای بوجود می آیند و مایع زرد شفاف را ترشح می کنند.

تاول ها احتمال دارد در پاسخ به استرس، قاعدگی، بیماری یا قرار گرفتن در معرض آفتاب دوباره ظاهر شوند. علائم همچنین شامل علائم خفیف مانند آنفولانزا تب، خستگی، التهاب غدد لنفاوی، سردرد، بدن درد و کاهش اشتها است.

کراتوز اکتینیک

ضایعه پوستی ضخیم و پوسته پوسته شده است که به طور معمول کمتر از 2 سانتی متر یا به اندازه مداد پاکن بروز می کنند. کراتوز اکتینیک معمولاً به رنگ صورتی است اما می تواند پایه ای قهوه ای، برنز، یا خاکستری داشته باشد. این ضایعه در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب زیادی قرار دارند (دست ها، بازوها، صورت، پوست سر و گردن) ظاهر می شود.

اگزمای آلرژیک

این ضایعه پوستی پوست خارش دار، قرمز، پوسته پوسته یا خام است که احتمال دارد شبیه سوختگی باشد. غالباً روی دست و بازو دیده می شود. تاول هایی که ترشح دارند، چکه می کنند یا پوسته می شوند.

امپیگو

امپیگو در نوزادان و کودکان شایع است. بثورات غالباً در ناحیه اطراف دهان، چانه و بینی قرار دارند. تاول های تحریک پذیر و پر از مایع که به راحتی پاره شده و پوسته ای به رنگ عسل ترشح می کنند.

درماتیت تماسی

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

درماتیت تماسی پوست خارش دار، قرمز یا پوسته پوسته است. تاول هایی که ترشح دارند، چکه می کنند یا پوسته می شوند.

آنها ساعت ها یا چند روز پس از تماس با ماده حساسیت زا ظاهر می شود. بثورات ،مرزهای قابل مشاهده ای دارد و در محل لمس ماده تحریک کننده با پوست ظاهر می شوند.

پسوریازیس

این ضایعات پوستی احتمال دارد خارش دار یا بدون علامت باشد. با مشخصات پوست های پوسته پوسته، نقره ای و کاملاً مشخص، معمولاً روی پوست سر، آرنج، زانوها و کمر قرار می گیرند.

ابله مرغان

ضایعات پوستی در آبله مرغان، بثورات پوستی همراه با تب، بدن درد، گلو درد و از دست دادن اشتها است. تا زمانی که همه تاول ها از بین بروند، مسری است. خوشه هایی از تاول های خارش دار، قرمز و مملو از مایعات و در مراحل مختلف بهبودی در سراسر بدن دیده می شوند.

زونا

زونا بثورات پوستی است که می تواند همراه با تب کم، لرز، سردرد یا خستگی باشد. آنها بثورات بسیار دردناکی هستند احتمال دارد بسوزد، یا خارش ایجاد کند، حتی اگر تاول وجود نداشته باشد.

این بثورات متشکل از خوشه هایی از تاول های پر مایعات هستند که به راحتی می شکند و مایع را ترشح می کند.

بثورات به صورت یک نوار خطی و بیشتر در تنه ظاهر می شود، اما احتمال دارد در سایر قسمت های بدن، از جمله صورت ایجاد شود.

کیست سباسه

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

کیست سباسه در صورت، گردن یا تنه دیده می شود. کیست های بزرگ احتمال دارد باعث فشار و درد شوند. آنها غیر سرطانی بوده و رشد بسیار کندی دارند.

عفونت استاف(MARSA)

این وضعیت، یک اورژانس پزشکی است. احتمال دارد به مراقبت های فوری نیاز داشته باشد. عفونت ناشی از نوعی باکتری استافیلوکوک یا استاف، در برابر آنتی بیوتیک های مختلف مقاوم هستند.

وقتی باکتری از طریق بریدگی یا تراشیدن پوست بدن وارد می شود، باعث ایجاد عفونت می شود.

عفونت پوستی غالباً مانند نیش عنکبوت به همراه جوش قرمز، دردناک، برجسته است و می تواند چرک را تخلیه کند. این عارضه پوستی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک های قوی دارد و می تواند منجر به شرایط خطرناک تری مانند سلولیت یا عفونت خون شود.

سلولیت

سلولیت وضعیت یک اورژانس پزشکی است. مراقبت های فوری احتمال دارد لازم باشد. گرم و لطیف وحساس به لمس هستند. در اثر ورود باکتریها یا قارچها از طریق ترک یا بریدگی در پوست ایجاد می شوند. در این وضعیت پوست قرمز، دردناک و ملتهب شده که به سرعت پخش می شود. تب، لرز و رگه های قرمز ناشی از بثورات احتمال دارد نشانه ای از عفونت جدی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

گال

ضایعات ناشی از خطوط برجسته، سفید یا گوشتی هستند که علائم احتمال دارد چهار تا شش هفته طول بکشد. بثورات شدید خارش داری هستند که می تواند به صورت جوش، تاول های ریز یا پوسته پوسته ایجاد شده باشد.

جوش

جوش ها برجستگی قرمز، دردناک و برجسته با مرکز زرد یا سفید هستند که از عفونت باکتریایی یا قارچی فولیکول مو یا غده چربی ناشی می شود. آنها احتمال دارد پاره شود و مایع ترشح کند. می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود، اما بیشتر در صورت، گردن، زیر بغل و باسن دیده می شود.

بولا

تاول آبکی و پر از مایعات هستند که اندازه آن بزرگتر از 1 سانتی متر است‌. این عارضه ها می تواند در اثر اصطکاک، درماتیت تماسی و سایر اختلالات پوستی ایجاد شود. اگر مایع شفاف ترشح کند، احتمال دارد عفونی شده باشد.

تاول

تاول ها در هر نقطه از بدن یافت می شوند. ویژگی اصلی آن منطقه ای آبکی، شفاف و پر از مایع روی پوست است. احتمال دارد کوچکتر از 1 سانتی متر (وزیکول) یا بزرگتر از 1 سانتی متر (بولا) باشد و به تنهایی یا به صورت گروهی رخ دهد.

گره

گره ها رشد کوچک تا متوسط که احتمال دارد با بافت، مایعات یا هر دو پر شود. معمولاً از جوش پهن تر است و می تواند مانند یک سطح صاف در زیر پوست به نظر برسد. آنها معمولاً بی ضرر است، اما در صورت فشار بر ساختارهای دیگر احتمال دارد باعث ناراحتی شود. گره ها همچنین می توانند در اعماق بدن قرار داشته باشند که نمی توانید آنها را ببینید یا احساس کنید.

راش

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

این وضعیت یک اورژانس پزشکی است. احتمالا به مراقبت های فوری نیاز دارند. به عنوان تغییر محسوسی در رنگ یا بافت پوست تعریف می شود. احتمال دارد توسط بسیاری از موارد، از جمله گزش حشرات، واکنش های آلرژیک، عوارض جانبی دارو، عفونت قارچی و باکتریایی پوست، بیماری عفونی یا بیماری خودایمن ایجاد شود.

بسیاری از علائم بثورات را می توان در خانه کنترل کرد، اما بثورات شدید، به ویژه مواردی که همراه با علائم دیگری مانند تب، درد، سرگیجه، استفراغ یا دشواری تنفس دیده می شوند، احتمال دارد نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشند.

کندوها

کندوها لمس قرمز، گرم و ملایم دردناکی هستند. جوش های خارش دار و برجسته ای که پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا ایجاد می شوند. آنها می تواند کوچک، گرد و حلقه ای یا بزرگ و تصادفی شکل باشد.

کلوئیدها

کلوئید ها در محل آسیب قبلی رخ می دهد. آنها منطقه ای هستند که به رنگ گوشتی، صورتی یا قرمز باشد. کلوئیدها ناحیه توده ای، سفت و یا سخت پوستی هستند که احتمال دارد دردناک یا خارش دار باشد.

زگیل

زگیل ها شاید به صورت منفرد یا گروهی رخ دهند. مسری هستند و احتمال دارد به دیگران منتقل شود. حتی ممکن است در پوست یا غشاهای مخاطی دیده شود.

علت ضایعات پوستی چیست؟

شایعترین علت ضایعه پوستی، عفونت روی یا داخل پوست، مانند زگیل است. ویروس زگیل از طریق تماس مستقیم پوست به پوست از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. ویروس هرپس سیمپلکس، که باعث هر دو زخم های سرد و تبخال تناسلی است، نیز از طریق تماس مستقیم منتقل می شود.

یک عفونت سیستمیک (عفونی که در سراسر بدن رخ می دهد)، مانند آبله مرغان یا زونا، می تواند باعث ضایعات پوستی در سراسر بدن شود. MRSA و سلولیت دو عفونت بالقوه تهدید کننده زندگی، که شامل ضایعات پوستی هستند.

بعضی از ضایعات پوستی ارثی بوده مانند خال و کک و مک و علائم آنها از زمان تولد وجود دارند.

موارد دیگر می توانند نتیجه یک واکنش آلرژیک مانند اگزمای آلرژیک و درماتیت تماسی باشند. برخی شرایط مانند گردش خون ضعیف یا دیابت باعث حساسیت پوستی می شود که می تواند منجر به ضایعات شود.

انواع ضایعات اولیه پوستی

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

علائمی که از زمان تولد بروز می کنند مانند خال، بثورات و آکنه، ضایعات اولیه پوستی هستند. انواع دیگر ضایعات اولیه پوستی، عبارتند از:

تاول

تاول های کوچک را وزیکول نیز می نامند. آن ها ضایعات پوستی هستند که با مایع شفاف به اندازه کمتر از 1/2 سانتی متر پر شده است. وزیکول های بزرگتر تاول یا بولا نامیده می شوند. این ضایعات می تواند نتیجه شرایط زیر باشد:

  • بخار آب
  • نیش حشرات
  • آفتاب سوختگی
  • عفونت های ویروسی
  • اصطکاک کفش یا لباس
ماکول

نمونه هایی از ماکول ها،کک و مک و خال های تخت هستند. آنها لکه های کوچک، که به طور معمول قهوه ای، قرمز یا سفید هستند. قطر آنها معمولاً حدود 1 سانتی متر است.

جوش

جوش ها و کورک،ضایعات کوچک پر از چرک هستند. آنها به طور معمول نتیجه آکنه، جوش، یا از بین بردن التهاب معده هستند.

راش

راش ضایعاتی است که مناطق کوچک یا وسیعی از پوست را در بر می گیرد. می توانند در اثر واکنش آلرژیک ایجاد شوند. بثورات واکنش آلرژیک رایج هنگامی رخ می دهد که کسی پیچک سمی را لمس کند.

انواع ضایعات پوستی ثانویه

وقتی ضایعات اولیه پوستی تحریک شوند، می توانند به ضایعات پوستی ثانویه تبدیل شوند. که شایعترین آنها، عبارتند از:

زخم

زخم به طور معمول در اثر عفونت باکتریایی یا ضربه فیزیکی ایجاد می شود. آنها اغلب با گردش خون ضعیف همراه هستند.

فلس

فلس ها، تکه هایی از سلول های پوستی هستند که تجمع یافته و سپس از روی پوست، پوسته پوسته می شوند.

جای زخم

بعضی از خراش ها و بریدگی ها، جای زخم هایی ایجاد می کنند که با پوستی سالم و طبیعی جایگزین نمی شوند. در عوض، پوست به صورت زخم برجسته و ضخیم برمی گردد. به این اسکار کلوئید گفته می شود.

آتروفی پوست

آتروفی پوست هنگامی اتفاق میفتد که در اثر استفاده بیش از حد از استروئیدهای موضعی یا گردش خون ضعیف، پوست نازک و چروک شود.

چه کسی در معرض ضایعات پوستی است؟

برخی از ضایعات پوستی ارثی هستند. افرادی که در اعضای خانواده خود دارای خال یا کک و مک هستند، بیشتر در معرض این دو نوع ضایعه قرار می گیرند.

افرادی که آلرژی دارند نیز احتمال دارد در معرض ضایعات پوستی مربوط به آلرژی باشند. افرادی که مبتلا به بیماری خود ایمنی مانند پسوریازیس هستند، در طول زندگی در معرض خطر ضایعات پوستی خواهند بود.

راه های تشخیص ضایعات پوستی کدامند؟

ضایعات پوستی چیست؟ | پزشکت

به منظور تشخیص ضایعه پوستی، یک متخصص پوست یا پزشک معاینه کامل بدنی را انجام می دهد. معاینه شامل مشاهده ضایعه پوستی و درخواست شرح حال کامل از تمام علائم خواهد بود. برای تأیید تشخیص، آنها نمونه برداری از پوست، بیوپسی از ناحیه آسیب دیده یا سواب گرفتن از ضایعه برای ارسال به آزمایشگاه انجام می دهند.

ضایعات پوستی چگونه درمان می شود؟

درمان بر اساس علت اصلی یا دلایل ایجاد ضایعات پوستی است. پزشک نوع ضایعه، سابقه سلامتی شخصی و هرگونه اقدام درمانی را که قبلاً انجام شده است، در نظر می گیرد.

داروها

درمان های خط اول، اغلب داروهای موضعی برای کمک به درمان التهاب و محافظت از منطقه آسیب دیده هستند. داروهای موضعی همچنین می توانند علائم خفیف را برای پیشگیری از درد، خارش یا سوزش ناشی از ضایعه پوستی ایجاد کنند.

اگر ضایعات پوستی، در نتیجه یک عفونت سیستمیک مانند زونا یا آبله مرغان باشد، احتمال دارد داروهای خوراکی تجویز شود تا به کاهش علائم بیماری از جمله ضایعات پوستی کمک کند.

جراحی ها

ضایعات پوستی که آلوده شده اند به طور معمول تخلیه می شوند تا درمان و تسکین یابد. خال هایی که ظاهری مشکوک دارند و با گذشت زمان تغییر کرده اند، احتمال دارد نیاز به جراحی داشته تا برداشته شوند.

نوعی ضایعه تولد عروقی به نام همانژیوم از رگ های خونی ناقص ناشی می شود. از جراحی لیزر، اغلب برای از بین بردن این نوع علامت های تولد استفاده می شود.

درمان های خانگی برای ضایعات پوستی کدامند؟

بعضی از ضایعات پوستی بسیار خارش دار و ناراحت کننده هستند و احتمال دارد به درمان های خانگی برای تسکین احتیاج داشته باشید.

حمام بلغور جو دوسر یا لوسیون ها می توانند خارش یا سوزش ناشی از ضایعات پوستی را تسکین دهند. اگر چفش باعث ایجاد درماتیت تماسی در مکانهایی می شود که پوست به خود یا یک تکه لباس می مالد ،پودرهای جاذب یامومیایی های محافظ می توانند اصطکاک را کاهش دهند و از ایجاد ضایعات پوستی اضافی پیشگیری کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز