لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شپش سر در کودکان

شپش سر در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

شپش سر در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شپش سر در کودکان ممکن است یک مشکل جدی نباشد، اما مطمئناً آزار دهنده و مسری است. این انگل های ریز مانند دانه کنجد به نظر می رسند، روی پوست سر می مانند، با مقدار کمی خون تغذیه می کنند و حدود 28 روز زنده می مانند.  در این دوره، بزاق آنها باعث تحریک پوست سر و ایجاد خارش می شود که ممکن است منجر به عفونت پوستی شود.

والدین شپش سر را شرم آور می دانند و اغلب فکر می کنند که اینها در نتیجه بهداشت شخصی نامناسب است، اما این طور نیست. شپش سر صرف نظر از بهداشت مو می تواند همه افراد را در هر سنی درگیر کند. جلوگیری از شیوع آنها بهترین راه برای جلوگیری از آنها است.

دلایل شپش در کودکان چیست؟

در ایالات متحده، هر ساله حدود 6-12 میلیون کودک سه تا یازده ساله تحت تأثیر آلودگی به شپش قرار می گیرند

شایع ترین دلایل آلودگی به شپش سر، عبارتند از:

  • پسران کمتر از دختران تحت تأثیر قرار می گیرند.
  • حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و سایر حیوانات هیچ نقشی در شیوع شپش ندارند.
  • تماس با سر. شایع ترین علت شپش سر تماس سر به سر با شخص کودک آلوده است. این نوع تماس در بین کودکانی که به مهد کودک و مدرسه می روند معمول است. سهولت انتشار از طریق تماس سر باعث مسری شدن شپش سر می شود.
  • به اشتراک گذاشتن لباس و سایر وسایل. به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند لباس، کلاه، لباس فرم ورزشی، روبان، شانه، حوله و … می تواند باعث انتشار شپش می شود.
  • به اشتراک گذاشتن فضاهای یکسان. این یک دلیل غیر معمول انتشار شپش است، اما اشتراک فضاهایی مانند تختخواب یا کاناپه با یک فرد آلوده می تواند احتمال آلودگی به شپش را افزایش دهد.

 علائم شپش سر چیست؟

شپش سر در کودکان | پزشکت

شاخص اولیه شپش سر، خارش مداوم پوست سر است. این چیزی است که والدین، ​​سرپرست یا معلم می توانند به سرعت آن را تشخیص دهند. آلودگی به شپش سر، پشت گردن و پوست پشت گوش را نیز تحریک می کند.

سایر علائم مختلف آلودگی به شپش سر، عبارتند از:

احساس حالت مایل به لغزش در مو. شپش بزرگسالی که روی پوست سر حرکت می کند باعث احساس قلقلک در کودک شما می شود. کودک همچنین ممکن است چیزی را که در مو می خزد، حس کند. این حرکت باعث خارش نیز می شود.

تحریک و مشکل در خواب. شپش ها در تاریکی کاملاً فعال هستند. بنابراین، ممکن است پوست سر هنگام خواب خارش داشته باشد و کودک اغلب سر خود را بخاراند.

زخم هایی که منجر به عفونت می شوند. خراش های مکرر می توانند زخم های ناشی از گزش را پاره کنند. زخم ها می توانند به باکتری های موجود در پوست آلوده شوند. خراش ممکن است در پوست سر، گردن و پشت گوش دیده شود.

گره های لنفاوی گردن و پشت گوش ها ممکن است بزرگ شوند. بیشتر کودکان ممکن است هیچ علائمی فراتر از خاراندن مکرر پوست سر نشان ندهند. در صورت مشکوک بودن به شپش، پوست سر و موهای کودک را بررسی کنید. بیشتر کودکان ممکن است هیچ علائمی فراتر از خاراندن مکرر پوست سر نشان ندهند. در صورت مشکوک بودن به شپش، پوست سر و موهای کودک را بررسی کنید.  

چگونه می توان شپش سر را در کودکان تشخیص داد؟

شپش سر در کودکان | پزشکت

موثرترین راه برای کنترل شپش سر، بازرسی منظم از سر کودک است. این به شما کمک می کند تا لکه ها (تخم های شپش) و شپش ها را قبل از اینکه به طور قابل توجهی تکثیر شوند، تشخیص دهید.

برای بررسی شپش سر می توانید این مراحل ساده را دنبال کنید.

  1. کودک خود را وادار به نشستن روی یک صندلی یا کاناپه راحت در یک اتاق مناسب کنید.
  2. یک شانه دندانه ریز برداشته و در حالی که موها را در قسمت های کوچک جدا می کنید، آن را از طریق پوست سر عبور دهید.
  3. به نظر می رسد شانه زدن مرطوب، موثرتر از شانه زدن خشک است.
  4. از مواد شوینده مو مانند نرم کننده مو استفاده کنید.
  5. با دقت به دنبال شپش و پوره باشید. تخم یا شپشک شپش به شکل بیضی شکل است و سفید یا زرد به نظر می رسد که ممکن است به عنوانشوره سر یا گرد و غبار اشتباه گرفت، اما برخلاف این دو مورد، نمی توان آنها را از مو جدا کرد. تخم های شپش محکم به ساقه مو متصل می شوند.
  6. پوره (شپش جوان) و شپش بالغ دارای رنگ برنز مایل به مایل به سفید مایل به خاکستری هستند.یک پوره شبیه به شپش سر بزرگسال اما با بدن کوچکتر است.

اگر به آلودگی به شپش مشکوک هستید، به دنبال درمان باشید. درمان به موقع می تواند از تکثیر شپش در پوست سر و مشکلاتی مانند خارش مداوم و زخم گزش جلوگیری کند. 

درمان های خانگی شپش سر در کودکان چیست؟

شپش سر در کودکان | پزشکت

متخصصان گیاهان دارویی و متخصصان پیشنهاد می کنند که از داروهای خانگی ساده موثر یا داروهای طبیعی برای تسکین شپش استفاده کنید. بعد از مشورت با پزشک می توانید این گزینه های درمانی طبیعی را امتحان کنید.

شانه زدن مرطوب

این روش سنتی را می توان بدون هیچ گونه محصول ضد شپش امتحان کرد. موهای کودک خود را مرطوب کنید، آنها را با هر نرم کننده مو اسپری کنید و بگذارید 10-15 دقیقه بماند. سپس، با استفاده از یک شانه دندان ریز شانه بزنید. شانه را با آب بشویید تا وجود شپش را بررسی کنید.

این روش بدون دارو و ارزان است. با این حال، به زمان، تلاش و صبر نیاز دارد. کودک شما مجبور است مدت طولانی با موهای خیس بنشیند. شانه زدن مرطوب باید از روز اول در روزهای 5، 9 و 13 تکرار شود. کودک ممکن است در مدت 17 روز به آرامش برسد.

 خفگی شپش

روغنی مانند روغن زیتون یا بادام را به سر فرزند خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با استفاده از شانه، موهای کودک خود را به صورت مقطعی شانه کنید. بعد از هر بار کشیدن روی مو، شانه را زیر آب گرم بشویید.

پس از شانه زدن موها، سر کودک خود را با شامپو بشویید. این روش را هر روز به مدت یک هفته دنبال کنید و روزانه سر کودک خود را شانه بزنید تا مطمئن شوید که شپش زنده نماند. برخی افراد ترجیح می دهند به جای پوست سر، روغن را روی شانه قرار دهند. شما ممکن است هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدان برای کودک شما مفید است.  

روغن های اساسی

برخی از افراد از روغن های اساسی برای درمان شپش سر در کودکان، استفاده می کنند، اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات اثر آنها بر ضد شپش وجود ندارد. برخی از روغن هایی که می توانید امتحان کنید درخت چای، اسطوخودوس، اکالیپتوس و نعناع فلفلی است. برای تهیه مخلوط:

  • 15 تا 20 قطره روغن اساسی را در 5 اونز (150 میلی لیتر) آب مخلوط کنید.
  • مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و موهای کودک خود را با آن خیس کنید.مخلوط را به مدت 12 ساعت روی مو بگذارید.
  • موهای کودک خود را شانه کنید و آنها را با یک شامپوی ملایم بشویید.
 سرکه

سرکه محلول آبی اسید استیک است که می توانید برای از بین بردن شپش استفاده کنید. همچنین می توانید از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید. سرکه را به پوست سر خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. موها را با یک شامپوی ملایم بشویید و شستشوی مرطوب را انجام دهید. بعضی از والدین پس از شستن موهای فرزند خود را روغن می زنند و سپس آن را با یک شانه نیت شانه می کنند. 

نمک و سرکه

شپش سر در کودکان | پزشکت

محلول نمک و سرکه یک روش قدیمی برای از بین بردن شپش است. قسمت های مساوی نمک و سرکه گرم را مخلوط کرده، مخلوط را در یک بطری اسپری منتقل کرده و روی سر کودک خود بپاشید. سر را با مایع خیس کنید، پوست سر را با کلاه دوش بپوشانید و آن را برای چند ساعت بگذارید. برای از بین بردن شپش موها را با شامپوی ملایم و شانه شستشو دهید. این کار را هر سه روز یک بار تکرار کنید.

 آب پیاز

اعتقاد بر این است که آب پیاز یک درمان موثر برای شپش است. برای استفاده از آن:

  • یک پیاز متوسط ​​برداشته و آن را رنده کنید تا آب آن درست شود.
  • این آب را با پنبه روی پوست سر خود بمالید.آب را به مدت سه تا چهار ساعت بگذارید.
  • در حالی که مو هنوز مرطوب است، با شامپوی ملایم و شانه مو را بشویید.این کار را هر روز متناوب تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
 روغن بادیان

استفاده از روغن انیسون در کودکان نتایج موثری در برابر آلودگی به شپش نشان داده است، بدون اینکه عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. روغن انیسون وقتی روی موها قرار می گیرد، می تواند با مسدود کردن مجاری هوای حشره، شپش را خفه کند و منجر به بی اکسی و مرگ شود . برخی از متخصصان درمان های طبیعی پیشنهاد می کنند که موها را با روغن انیسون پوشانده و حداقل هشت ساعت بگذارید و سپس با استفاده از شانه نیت، شپش / نیتروژن را از بین ببرید. موها را با یک شامپوی ملایم بشویید. این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.  

 روغن چریش

چریش دفع حشرات طبیعی است. چندین شامپو و لوسیون مبتنی بر چریش در برابر شپش اثربخشی نشان داده اند. با این حال، قبل از استفاده از روغن های گیاهی برای کودکان، با یک متخصص گیاهان دارویی یا پزشک مشورت کنید. 

 سشوار کردن

دمیدن هوای گرم از سشوار به برخی افراد کمک کرده تا از شپش راحت شوند. با این حال، اثر بخشی و ایمنی این روش کاملاً مشخص نیست. اگر موهای کودک خود را با سشوار می وزید، این کار را در بیرون از خانه انجام دهید تا از افتادن شپش بر روی سطوحی که می تواند کودک یا شخص دیگری را دوباره آلوده کند، جلوگیری کنید.  

 جوش شیرین

جوش شیرین معمولاً برای از بین بردن شپش سر استفاده می شود. برای استفاده از جوش شیرین:

  • بخشی از جوش شیرین را با سه قسمت نرم کننده مو مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی موهای کودک خود بمالید و موها را به صورت مقاطعی با استفاده از شانه نیت شانه بزنید.
  • از یک دستمال نرم برای پاک کردن شانه و از بین بردن لکه ها، پوره ها و شپش های بزرگسال استفاده کنید.
  • موها را با شامپوی ضد شپشک بشویید.
  • این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید تا نتایج را ببینید.

بیشتر داروهای خانگی حداقل شواهد علمی دارند اما از طریق شواهد حکایتی تکثیر می شوند. این درمان های خانگی ممکن است برای فرزند شما مفید باشد یا نباشد.   

چگونه از شپش سر در کودکان پیشگیری کنیم؟

شپش سر در کودکان | پزشکت

روش خاصی برای جلوگیری از شپش وجود ندارد. این اقدامات احتیاطی می تواند احتمال گسترش را تا حدی کاهش دهد.

  1. تمیز کردن جاروبرقی کف و مبلمان که ممکن است شپش افتاده باشد توصیه می شود.
  2. مواردی مانند شانه، برس، بندهای مو یا نوارهای لاستیکی و سربندها را در آب گرم خیس کنید.
  3. شپش سر مسری است، بنابراین برای جلوگیری از آلودگی مجدد، همه اعضای خانه را بررسی و معالجه کنید.
  4. به آنها بگویید وسایل شخصی خود مانند شانه، کلاه، روبان مو و سایر لباس ها را با دیگران به اشتراک نگذارند.
  5. به کودکان دستور دهید از نشستن خیلی نزدیک با کودکان دیگر خودداری کنند تا از تماس سر به سر جلوگیری کنند.
  6. اگر یکی از اعضای خانواده یا خواهر و برادر کودک به شپش آلوده شده اند، وسایل شخصی آنها را جداگانه نگه دارید.
  7. چیزهایی مانند کلاه، ملحفه، روکش بالش، برس یا شانه را که از نزدیک با شخصی که شپش داشته است بشویید. شستشوی ماشین با استفاده از آب گرم (130 درجه فارنهایت / 54 درجه سانتیگراد) لباسشویی حداقل به مدت پنج دقیقه توصیه می شود.
  8. اگر ماشین لباسشویی شما دارای ویژگی گرمایش خشک است، از چرخه خشک کردن با حرارت بالا استفاده کنید.
  9. تمام وسایل قابل شستشو مانند اسباب بازی های پرشده را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم کرده و نگه دارید و آنها را حداقل برای دو تا سه هفته دور نگه دارید. این امر باعث از بین رفتن شپش روی وسایل می شود.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/head-lice-treatment-kids-home-remedies-prevention_00629985/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز